Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Jens_Hoppe »

I går fik min datter og jeg forsøgt os med det "rigtige" Mr. Jack (en naturlig opfølgning efter vores spil Mr. Jack Pocket). Det var en fin succes - vi spillede to spil, og min datter vandt begge (som detektiv). Jeg skal vist til at blive lidt mere skarp i min måde at spille Jack på... :mrgreen:

Det er også blevet til en enkelt spil Timeline: Inventions, ooogg... Det er et sjovt lille trivia-spil, men det kan givetvis ikke spilles særligt mange gange, og set i det lys er prisen på over 100,- lidt i overkanten, synes jeg.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:I går fik min datter og jeg forsøgt os med det "rigtige" Mr. Jack (en naturlig opfølgning efter vores spil Mr. Jack Pocket). Det var en fin succes - vi spillede to spil, og min datter vandt begge (som detektiv). Jeg skal vist til at blive lidt mere skarp i min måde at spille Jack på... :mrgreen:

Det er også blevet til en enkelt spil Timeline: Inventions, ooogg... Det er et sjovt lille trivia-spil, men det kan givetvis ikke spilles særligt mange gange, og set i det lys er prisen på over 100,- lidt i overkanten, synes jeg.
Enig, men så kan spillet jo gives videre ... eller sælges. Vi har haft god fornøjelse af spillet, men det er rigtigt, når man begynder at kunne huske, at stemmegaflen er fra 1717, mikroskopet fra 1615 (+ at stjernekikkerten er 53 år yngre), at morsesystemet og telegrafen kom med et års mellemrum, at checken er ældre end man tror ... ovs. ja, så skal man til at bruge spillet et kollegial fredagsøl og lignende i stedet for hjemtlig hygge. På den anden side, hvis man bor i en familie, hvor alle husker lige godt, så vil det stadig være en udfordring. Hos os har vi det problem, at der er to der husker godt, og en der vælger at bruge sin kapacitet på andet end at huske ikke-betydningsfulde detaljer.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Brichs »

Jeg skulle hente det sidste af mit Essen Loot i går, og så skulle vi da lige prøve et enkelt spil Dungeon Fighter. Det var ganske udemærket, og tilstrækkelig dumt - jeg var stort underholdt. Reglerne skal lige gennemlæses en gang eller to endnu (der var nogle af "xspecial evnerne" vi ikke var så gode til), og nok en husregel om at man bare trækker en ny helt hvis man dør - men ellers var det super underholdende.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

Spillede King of Tokyo med en håndfuld unger udklædt i Halloween-udstyr her til morgen. Image
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Det er også blevet til en enkelt spil Timeline: Inventions, ooogg... Det er et sjovt lille trivia-spil, men det kan givetvis ikke spilles særligt mange gange, og set i det lys er prisen på over 100,- lidt i overkanten, synes jeg.
Jeg kan godt forstå, hvor du vil hen ... meeen jeg kan se, at jeg allerede har spillet mit eksemplar 8 gange og jeg skal nok få det spillet yderligere mange gange, så jeg føler faktisk, at jeg i dette tilfælde har fået rigtig meget for pengene. Det hænger måske også sammen med, at jeg måske nok er rimelig god til at have en fornemmelse for, hvornår tingene er opfundet samtidig med at jeg ikke gør forsøg på (eller for den sags skyld evner) at indprente mig årstallene - i værste/bedste fald bliver jeg blot en smule skarpere på kronologien fra spil til spil men ikke en sådan grad, at det ikke fremover kan spilles som selskabsspil. At spille det med én, der når de har spillet det en gang kan huske hoveddelen af årstallene udenad, er selvsagt ikke morsomt. Og det begrænser selvfølgelig spillets genspillelighed, hvis man er i besiddelse af den slags evner.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mik »

Timeline: Inventions er desværre en skamløs kopi af Urs (Kremlin) Horstettlers brilliante spil Anno Domini fra 1995, som til stadighed udkommer med nye kort, inklusive en Spiel des Jahres-udgave om spil. Så min høje agtelse for originelt designtænkning ville forhindre mig i at nyde denne kopivare.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Larsine »

Onsdag var Jens og Eik forbi til den ugentlige spilleaften. Det blev til to spil Aquaretto, inkl. udviddelserne XXL og Three Coworker Tiles.

I det første spil styrede jeg totalt, fik fat i The Research Station, som studerede isbjørne, hvilket jeg endte med at få 8 af, og mine to andre coworkeres blev ansat som fodermestre, og jeg havde 8 dyr der kunne fodres. Samlet gav det 24 ekstra point. Jeg fik også mad til alle mine bassiner (+2), og havde kun en art i depotet (-2) og ellers 21 dyr i parken. Samlet fik jeg 45 point, medens Jens endte på 31 og Eik på 29 :D

I andet spil gik det ikke lige så godt, og der var meget mere konkurrence om de dyr jeg havde vundet på i første spil. Men alligevel synes jeg at jeg lå ret pænt. I aller sidste tur havde jeg 4 penge i overskud, og overvejede om jeg skulle bygge den store udviddelse fra XXL, som kostede 2 penge og gave 5 ekstre felter. Men jeg bestemte mig for i stedet at bygge de to små udviddelser fra grundsættet, som jo kun kostede 1 penge hver, og sammenlagt gave mig 6 ekstra felter og større fleksibilitet. Men Jens købte i stedet for den store udviddelse, som gav ham mulighed for at placere endnu en søløve, så han fik en ekstre coworker, som han ansatte som kassedame, og med hans formue på 8 penge gave det ham 8 ekstra point. D avi talte op endte Jens på 34 point, jeg fik 33 point og Eik fik 28 point. Det var altså min egen skyld at jeg gjorde det muligt for Jens at få nok point til at vinde over mig :(
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

I eftermiddags fandt jeg City Tycoon frem og spillede mit første solo-spil sideløbende med at jeg fik styr på et par ting, der endnu stod uklart for mig.
frouvne, administrator

Image
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Aug 04, 2007 9:14 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Justaangel »

Ovenpå en travl uge havde vi tid til at slappe af med nogle nye spil, som er kommet i vores samling:

2 x Ticket to ride Merkling, som Omalley vandt - slår ham næste gang (håber jeg)
3 x 7 wonders, som Omalley vandt - ja ja jeg vinder nok en anden gang :oops:
1 x Dominion, som jeg vandt :D

Glæder mig til, at spille igen mandag :D
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Omalley »

Justaangel wrote:Ovenpå en travl uge havde vi tid til at slappe af med nogle nye spil, som er kommet i vores samling:

2 x Ticket to ride Merkling, som Omalley vandt - slår ham næste gang (håber jeg)
3 x 7 wonders, som Omalley vandt - ja ja jeg vinder nok en anden gang :oops:
1 x Dominion, som jeg vandt :D

Glæder mig til, at spille igen mandag :D
Ja, det var dejligt med en masse spil, især når jeg vinder så meget. Du fik da bugt på mig i Dominion :wink:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

Søndag formiddag fik jeg spillet et halvt spil City Tycoon med Helle. Desværre blev vi afbrudt, da vi skulle have gæster, men det gav en god fornemmelse for interaktionen i spillet. Senere på dagen ville Severin gerne spille Poker, så vi tog nogle spil, så han kunne få styret den lyst.

I dag havde Severin en legekammerat med hjemme for at spille brætspil og det betød at vi alle satte os rundt om et bord, hvor der var dækket op med Mansions of Madness.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mik »

Når man ikke har tid til at komme på Viking-Con er det jo dejligt at Viking-Con bringer nogle af de nye spil hjem til en!
En af fordelene ved at spille med Martin Bernth Johannesson er at han opbevarer Ludoteket under Viking-Coniaden, og i mandags præsenterede han os for to spil som jeg havde besluttet mig for ikke at ville købe før jeg rent faktisk havde prøvet dem.

Første spil ude var Quarriors. Det blev til 3 spil, hvoraf jeg vandt de sidste to.
Der er meget godt og meget skidt at sige om dette spil. Blandt fordelene taler den korte spilletid, og de enkle regler - samt at man rent faktisk føler sig underholdt medens man spiller. Blandt ulemperne er de totalt ulæselige terninger, med bittesmå tal og gnidrede ikoner. Begge dele kunne have være gjort langt mere tydelige, og man kunne fristes til at lave sine egne sæt terninger i stedet for.
Nå, men det var underholdene nok til at jeg fortrød ikke at have samlet et eksemplar op i Essen. /10

Bagefter blev det til et enkelt spil Nightfall. Det var også underholdene, men her blev jeg ikke overrasket eftersom at jeg havde læst reglerne. det har nogle interessante ideer, og er formentligt det bedste spil AEG jeg har spillet til dato. Desværre er kortkvaliteten ringerne end normalt - hvilket ellers ikke burde være let at opnå! - og der er lidt for meget roderi med at holde øje med hinanden. 6/10

To udmærkede Dominion-varianter - men endnu har jeg ikke fundet dets overmand.
Det er nærmest ligesom med Magic: TG: det er sjovt at prøve de mange andre varianter, men ingen formår at 'forbedre' originalen...
Image
Post Reply