Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Aug 04, 2007 9:14 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Justaangel »

Så havde vi lige en lille hygge aften/dag herhjemme, hvor der blev flere spil, fordi det var det eneste vi havde lyst til.

2 spil Cluedo - Omalley vandt begge spil
2 spil backgammon - Omalley vandt begge spil
1 spil Tactigo - Jeg vandt :D
2 spil Carcasonne wheel of furtune - Omalley vandt begge spil

Det var det for idag :D vender tilbage snart igen - håber jeg :D Jeg elsker bare at spille :D
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Sveinmain »

Litt hjemmespilling med en kompis i det siste:
Snap - kjekt knipsespill 6/10
Gifttrap - Bryllupspresang anoyne? 9/10
A la carte - kokkelek for hele familien 7/10

Og til slutt: 6 timer Twilight struggle, hvor vi rakk å spille til 7 av 10 runder, da gav vi opp :shock:
Sikkert et bra spill, men hadde ikke ork til å spille det helt ut. Blir neppe spilt mer desverre :(
Håpet på et skikkelig bra 2 mannsspill, og ser potensialet, men spilletiden er grusom/fryktelig. Tipper 1960 making of president er i samme båt, så da håper jeg at Campaign Manager kan være løsningen på et godt politisk spill for 2?!? Er CM bedre enn TS/1960?
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Sveinmain wrote:[...] Er CM bedre enn TS/1960?
Med mine begrænsede erfaringer: Absolut nej! Campaign Manager 2008 er bestemt det af spillene, jeg har spillet mest. Men det hænger ikke sammen med, at det er bedst, men snarere at det er et hæderligt spil, der er let at gå til og som kan spilles på omkring en time. 1960: The Making of the President er i mine øjne et langt bedre spil, men heller ikke det når Twilight Struggle til sokkeholderne! Det er et meget langt spil, I har rodet jer ud i og så langt behøver det langt fra være. I mine øjne er det et langt bedre designet spil end de øvrige og med et tema, der er blandt dem, der passer allerbedst til mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

Søndag blev til en lidt hurtigt sammenkastet gruppe brætspillere. Vi fik kun hevet fat i 2, så vi blev 4 i alt, men det er nok sådan det er, når man kun inviterer med to timers varsel på en søndag ;)

Vi fik taget et enkelt spil Kingsburg, som jeg havde glæder mig til i lang tid. Spillet er godt, men ikke helt hvad jeg havde forventet. Hvad jeg så elt præcist rent faktisk havde forventet ved jeg ikke...lidt mere yatzee, lidt mindre worker placement? Det er sikkert bare på grund af mine meget ameritrash-gladehjerte. Spillet er dog rigtig godt - der skal der ikke være noget form for tvivl om. Det er en kende langt, hvis nogle har en tendens til analysis paralysis, men stadig - et rigtig godt spil med nogle rigtig gode idéer. Bare ikke lige hvad jeg havde forventet.

Efter aftensmaden blev det til et spil Battlestar Galactica med Exodus udvidelsen, og Treachery kortene fra Pegasus (men altså ingen New Caprica eller Pegasus skib - vi bryder os ikke om New Caprica, og bruger stort set altid kun Pegasus som 4 ekstra hit points). Vi havde præsteret at få hevet Food ned i det røde, så menneskene ville få cylon sympathizeren med på deres side, men sådan skulle det ikke gå - lige idet vi jumpede fik vi en extra Food, så cylonen igen blev ond (det viste sig så også at være Cylonen der tog det valg).
Det var nok det tætteste spil Battlestar jeg har prøvet endnu. Spillet endte med at være helt nede på ét enkelt terningeslag fra en Cylon der skød på Galactica med en Basestar, der havde betydningen om hvorvidt menneskene vandt eller tabte. Cylonen ramte forbi, og menneskene jumpede væk, og i sikkerhed.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14652
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 467 times
Been thanked: 672 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Brichs wrote:[...] Vi fik taget et enkelt spil Kingsburg, som jeg havde glæder mig til i lang tid. Spillet er godt, men ikke helt hvad jeg havde forventet. Hvad jeg så elt præcist rent faktisk havde forventet ved jeg ikke...lidt mere yatzee, lidt mindre worker placement? Det er sikkert bare på grund af mine meget ameritrash-gladehjerte. Spillet er dog rigtig godt - der skal der ikke være noget form for tvivl om. Det er en kende langt, hvis nogle har en tendens til analysis paralysis, men stadig - et rigtig godt spil med nogle rigtig gode idéer. Bare ikke lige hvad jeg havde forventet. [...]
Det kunne være, at du i stedet skulle prøve Alien Frontiers - jeg kunne forestille mig, at det ville være en større succes.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Brichs »

Frouvne wrote:
Brichs wrote:[...] Vi fik taget et enkelt spil Kingsburg, som jeg havde glæder mig til i lang tid. Spillet er godt, men ikke helt hvad jeg havde forventet. Hvad jeg så elt præcist rent faktisk havde forventet ved jeg ikke...lidt mere yatzee, lidt mindre worker placement? Det er sikkert bare på grund af mine meget ameritrash-gladehjerte. Spillet er dog rigtig godt - der skal der ikke være noget form for tvivl om. Det er en kende langt, hvis nogle har en tendens til analysis paralysis, men stadig - et rigtig godt spil med nogle rigtig gode idéer. Bare ikke lige hvad jeg havde forventet. [...]
Det kunne være, at du i stedet skulle prøve Alien Frontiers - jeg kunne forestille mig, at det ville være en større succes.
Jeg har også en stor idé om at det lige er et spil for mig. Så er det bare lige det med at få fingrene i det... ;)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

Sveinmain wrote:Litt hjemmespilling med en kompis i det siste:
...
Og til slutt: 6 timer Twilight struggle, hvor vi rakk å spille til 7 av 10 runder, da gav vi opp :shock:
Sikkert et bra spill, men hadde ikke ork til å spille det helt ut. Blir neppe spilt mer desverre :(
...
6 timer?

Det første spil man tager, burde kun inkludere early war, bare for lige at vende sig til hvordan alting virker, derefter burde alting køre mere glat.
Jeg spiller langsomt og vi er 4 timer om at nå alle 10 runder herhjemme.

Bare hæng i, det skal nok blive godt, det lover jeg.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Helle »

Stunke wrote:
Sveinmain wrote:Litt hjemmespilling med en kompis i det siste:
...
Og til slutt: 6 timer Twilight struggle, hvor vi rakk å spille til 7 av 10 runder, da gav vi opp :shock:
Sikkert et bra spill, men hadde ikke ork til å spille det helt ut. Blir neppe spilt mer desverre :(
...
6 timer?

Det første spil man tager, burde kun inkludere early war, bare for lige at vende sig til hvordan alting virker, derefter burde alting køre mere glat.
Jeg spiller langsomt og vi er 4 timer om at nå alle 10 runder herhjemme.

Bare hæng i, det skal nok blive godt, det lover jeg.
Hvor lang tid ville du vurdere, at spillet tager, når man har spillet 3-4 spil?
Du skriver, at det første spil burde være et afkortet et af slagsen og dernæst skulle man gå videre til det 'rigtige' spil? Jeg har endnu ikke spillet det, men min mand har flere gange talt om det, jeg synes bare, at det har lyst så stort.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5139
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 513 times
Been thanked: 581 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Gunness »

De seneste spil TS har vi gennemført på ca. 3.5 time. Man burde kunne komme dernedad efter 3-4 spil. Spillene bliver ofte også vundet inden 10. runde, typisk pga Defcon eller 2x scoring i samme runde.
Men det er absolut tiden værd. Jeg kan næsten ikke anbefale det varmt nok :)
Og ja, det er en god idé at nøjes med Early War de første par spil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Mandag blev det til 2x Pantheon med to nye spillere.
Det er en leg at forklare regler til, og så hurtigt at vi let kunne nå to spil på en aften.
Faktisk er spillet lidt for hurtigt overstået med 3 spillere, så jeg foretrækker at spille det med 4 - og selv der tager spillet kun 90 minutter med nybegyndere. Det er mig en gåde at spillet ikke blev nomineret til årets spil. 9/10
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

Helle wrote: Hvor lang tid ville du vurdere, at spillet tager, når man har spillet 3-4 spil?
Du skriver, at det første spil burde være et afkortet et af slagsen og dernæst skulle man gå videre til det 'rigtige' spil? Jeg har endnu ikke spillet det, men min mand har flere gange talt om det, jeg synes bare, at det har lyst så stort.
Mjaaaah burde og burde. Det var hvad Trine og jeg gjorde, og det hjalp gevaldigt på resten synes vi, men det var nok mere fordi vi så vidste hvad vi skulle forvente. Man kan jo argumentere for at hver tur vil tage længere efter kun at have spillet early war, hvis man tror man kan gardere sig mod det hele. Men US SKAL gardere sig imod Blockade, koste hvad det vil!

TS er et langt spil, sammenlignet med de fleste andre, men tiden er det værd. Når man forstår spillet bliver det virkeligt 4 timer på randen af paranoidt sammenbrud og snedige tricks. Man er virkeligt i al den tid man spiller, hvis man ved hvad man gør og hvis man ved hvad man skal forvente. Det er derfor spillet bliver bedre med tiden.

Vi har dog flere gange afbrudt spillet i en times tid for at lave mad og spise eller lave noget andet, og så vendt tilbage, typisk ved overgangen til mid war/late war. Midtkrigstrækkene, tror jeg, tager længere tid end de andre, fordi USSR bare tromle for sindssygt i starten og lige når balancen vipper tager alting lidt tid, i late war er fronterne allere trukket op, og der bliver spillet noget mere satset, for at skrabe en god håndfuld point sammen på småfejl så det hele går lidt hurtigere. Tricksene bliver også vildere. MEGET vildere.

Jeg forventer 4 timer når vi spiller. Det tager som regel mindre dog.

Jeg har spillet USSR én gang. Det tog omkring 1½ - 2 timer at vinde den gang, tror jeg.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Tirsdag meldte Jesper afbud, så i stedet for de planlagte spil kunne vi 3 andre kaste os over The Lord of the Rings: The Card Game.

Efter to trælse timer med at prøve at lære reglerne, kunne vi endelig gå i krig med introduktions-scenariet, og det gik strygende: i løbet af 90 minutter have vi vundet med kun en enkelt død allieret. Så det var der ikke meget ved. Nå, det hjælper nok når vi går i gang med et sværere scenarie.

Undrede os noget over hvorfor reglerne ikke fortæller hvorfor man kan vælge færre end 3 helte, men konklusionen må være, at det er en af måderne at gøre spillet sværere på. 7/10
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Foppwin »

Mik wrote:Tirsdag meldte Jesper afbud, så i stedet for de planlagte spil kunne vi 3 andre kaste os over The Lord of the Rings: The Card Game.

Efter to trælse timer med at prøve at lære reglerne, kunne vi endelig gå i krig med introduktions-scenariet, og det gik strygende: i løbet af 90 minutter have vi vundet med kun en enkelt død allieret. Så det var der ikke meget ved. Nå, det hjælper nok når vi går i gang med et sværere scenarie.

Undrede os noget over hvorfor reglerne ikke fortæller hvorfor man kan vælge færre end 3 helte, men konklusionen må være, at det er en af måderne at gøre spillet sværere på. 7/10
Nu har jeg kun spillet det efterfølgende senarie og her møder man river trolls som var for stærke i forhold til vores Leadership/spirit hold til at starte med. Så her var udfordringen at få bygget et hold oppe der kunne nedkæmpe dem, inden thread var så høj at man fik dem automatisk i hovedet.

Jeg kunne forstille mig senarier som havde så ubehagelige enemies at det ville være en god ide kun at have 2 helte med.
Danny

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by netsapiens »

Mik wrote:Tirsdag meldte Jesper afbud, så i stedet for de planlagte spil kunne vi 3 andre kaste os over The Lord of the Rings: The Card Game.

Efter to trælse timer med at prøve at lære reglerne, kunne vi endelig gå i krig med introduktions-scenariet, og det gik strygende: i løbet af 90 minutter have vi vundet med kun en enkelt død allieret. Så det var der ikke meget ved. Nå, det hjælper nok når vi går i gang med et sværere scenarie.

Undrede os noget over hvorfor reglerne ikke fortæller hvorfor man kan vælge færre end 3 helte, men konklusionen må være, at det er en af måderne at gøre spillet sværere på. 7/10
Det er stærkt skjult, og første spil spillede jeg med færre end tre netop fordi reglerne bare skrev: "vælg"... så gad jeg da ikke have tre (og ja, det gik galt).
Men først til sidst, når man kommer til point scoring indser man at jo flere helte man tager med, jo højere threat, jo højere threat jo dårligere score.. så man starter "dårligere" i point.

I øvrigt rigtigt at manualen lader en del tilbage at ønske.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Sveinmain »

Gunness wrote:De seneste spil TS har vi gennemført på ca. 3.5 time. Man burde kunne komme dernedad efter 3-4 spil. Spillene bliver ofte også vundet inden 10. runde, typisk pga Defcon eller 2x scoring i samme runde.
Men det er absolut tiden værd. Jeg kan næsten ikke anbefale det varmt nok :)
Og ja, det er en god idé at nøjes med Early War de første par spil.
Har desverre ikke nok tid og dager for å komme seg ned til 3-4 timers TS spilling desverre, selv om det var et bra spill! Og sette av tid til 4 gjennomspillinger, når vi ikke en gang kom igjennom en blir for drøyt, da et er mye andre gode brettspill der ute som allerede spilles alt for sjelden. Derfor blir det nok solgt, så er du interessert i et eksemplar, så kan det hentes i Vejle eller Silkeborg i sommer en gang :wink:
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply