Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Helle »

Har fået spillet Schinderhannes .... her til aften :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Frouvne »

Så fik vi som en sidste optakt til Essen spillet Stephan Riedels spil Schinderhannes. Spillet er baseret på Old Town, som vi tidligere har prøvet og rigtig godt kunne lide ideen bag, men som vi af en eller anden grund ikke rigtig syntes fungerede. Måske var der en regel, vi havde fået galt i halsen eller... tja, det er ikke godt at vide. I hvert tilfælde er komponenterne i Schinderhannes væsentligt forbedret omend de ikke imponerer. Spillet går i al sin enkelhed ud på, at man skal fastslå, hvor Schinderhannes forbrydelser blev begået. Det foregår ved at man spiller kort, hvoraf de mest simple nævner et antal byer, forbrydelsen kunne være begået i, mens andre f.eks. er af typen at forbrydelse A fandt sted i en by der ligger op ad den, hvor forbrydelse B fandt sted, en tredje type at der i by X blev begået enten forbrydelse A, B, C eller D. Deduktionsdelen, som spillet er kategoriseret som værende baseret på, er altså af en lidt omvendt type, da man når man spiller et kort belønnes for at udelukke flest mulige af de potentielle steder forbrydelser kunne være begået. Vi har her at gøre med en type spil, som falder fint i vores smag, men jeg er også helt sikker på, at mange vil føle det mere som et stykke arbejde der skal udføres. Så spillet kan bestemt anbefales, hvis man er til at sidde og pusle med optimering - er det ikke noget for en, er der god grund til at holde sig fra spillet. Umiddelbart er Schinderhannes både i udførslen og tematisk et skridt fremad i forhold til Old Town - men i bund og grund er det et abstrakt spil og spillet er kun flot i forhold til Clicker's tidligere udgivelser ikke i forhold til den generelle standard på markedet. Old Town var med sin klare symmetri i opsætningen lettere at overskue end Schinderhannes og i første omgang irriterer det mig lidt, at det skal være svært at se, hvad der er hvilket verdenshjørne på et spillebræt, når det er en væsentlig information. Man vænner sig nok hurtigt til at aflæse kortet (det var ikke et reelt problem i spillet) men det er noget pjat, at der ikke er taget højde for det, når det er en vigtig parameter i spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Stunke »

Spillede Caylus i går i stedet for at skyde japanere i C:O:D World at war.

Trine lagde hårdt ud med at bygge på slottet og prøve at rage så mange penge til sig som overhovedet muligt. Jeg plantede en arbejder i The Inn så hun ikke kunne styre phase 2 med pengetanken og så byggede jeg en murer og begyndte at hamstre alt hvad jeg kunne af stof og diverse byggematerialer.
Stoffet brugte jeg til at jouste med så jeg kunne køre favourskalaen på i nærheden af den ende hvor jeg kunne bygge stenbyginger. Det virker til at være en god måde at rage gode prestigepoint hjem på, såvel som en let måde at få et infrastrukturelt overtag. Trine var ret mange point foran, næsten hele tiden fordi hendes indkomst af prestige var tæt forbundet med at bygge slot og en enkelt bygning hver tur. Med Alle mine ressourcer på hånden byggede jeg måske kun på slottet tre gange i løbet af spillet med det ene formål at være sikker på at vinde en royal favour, hvis Trine også meldte sig til byggeræset, så jeg fik ret hurtigt klemt min royal favours op på 4 prestige, 5 deniers og det næstsidste felt på exclusive rights linjen.
Derefter var det bare at hamstre noget guld og bygge den der kæmpe prestigebygning der giver 25 prestige point og så kravle i mål med 103 mod Trines 98.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Helvard »

Jeg modtog Pandemic + Udv. i går, og da det var en succes på VC, tog vi lige 4-6 spil i træk :)

Da det på VC lykkedes at vinde på introduction niveau, var vi ret sikre på os selv, at vi ku klare det på normal (5 Epidemics)

...Det ku vi så ikke :D

De første par spil var uden udvidelser og selvom vi var tæt på, lykkedes det ikke at nedkæmpe sydomme inden halvdelen af verden gik i outbreak. Nå, men det første man tænker er jo naturligvis 'lad os da sætte sværhedgraden lidt op med et par udvidelser' - så det gjorde vi!
Virulent Strain og Mutation blev tilsat og gav et rigtig sjovt spil, dog uden sejr - surprise!

Tilsidst prøvede vi at spille med Bio-Terrorist, hvilket var sjovt nok, vi tabte på ikke at kunne trække kort, så det var svært at sige om BT havde den store indflydelse på nederlaget.

Pandemic er klart det bedste co-op spil jeg har prøvet, jeg er sikker på at det kommer på bordet mange gange endnu
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Helle »

Endnu et spil Schinderhannes - da Allan var afsted, tog jeg et spil med Severin.
Severins bedømmelse var, at det var meget hyggeligt, men det var ikke noget, som han havde lyst til at spille hver dag.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Robert »

Jeg har brugt nogen tid på Dungeon of D på det sidste - både på at lave det og spille det.

Det har helt klart været indsatsen værd, og jeg overvejer nogle af de andre i serien. Om det holder på sigt er et spørgsmål. Dungeon of D funker fint som dungeon crawl, men det mangler nok lidt variation i længden.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by akwlinka »

Så er første messedag overstået.

Det er blevet til lidt indkøb og et par prøvespil.

Queen Games:
Na so Was - Sjovt lille terning spil, hvor hver beslutning kan være fatal. Det er ikke altid at høje terningslag er det bedste. Det køber jeg nok.
Alhambra The Card Games. Spillede til første scoring, og så gik vi. Det er Alhambra meget light, og alt det sjove er pillet ud. Hold fingerne væk.

Hans Im Glück: Schweine Bande. Der ligger 25 dyr i 6 forskellige typer/værdier på brættet men med bagsiden op, så man ikke ved hvilket til de vendes. Man vender en brik og kan vælge at stille en bonde på. Når begge bønnerer brugt tager man et rækkefølge mærker der fortæller hvem der først må samle dyr sammen. Så jo længere man venter med at stille bønner ind, jo flere oplysninger har man, men det betyder samtidig at man kommer længere ned i rækken når der skal vælges dyr. Interessant lille spil, i den lette ende af skalane.

Asmondee: 7 Wonders. Køb men der mangler kampbrikkerne, og indlæget er ret flimsy. Vi gik hjem på hotellet og tyggede os gemmen reglerne.
Det er absolut værd at stifte bekendtskab med. Simpelt, og alligevel med svære beslutninger.

Og det var så det, nu er det spisetid
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by akwlinka »

2. messe dag

I dag blev det til lidt flere spiloplevelser.

Kosmos/Rio Grande
Schwartser Freitag/Black Monday - Et ganske godt børsspil, hvor man skal købe aktier i for af kufferter. Priserne er ret svingende og når de bevæger sig op i de højere luftlag, så er et kurshug mange på værd enten tabt eller vundet. Men det gælder om at sætte sig i Sølv/guld, for det er kongen her der vinder. Ganske godt hvis vi kan få spilletiden ned på ca. 90 min.

Ravensburger
Asara - Et tårnbyggerspil hvor man ved hjælp af arbejder skal indkøbe tårndele, tjene penge og bygge tårnene. Der er scoring i løbet af spillet, der nærmest er lige gyldig, og en kæmpe scoring til sidst.
Dette spil behøver jeg ikke eje.

R&R
Hey Waiter. Hver spiller har et tårn af brikker der er en af fire forskellige retter. Med kortspilning kan man servere retter, genere de andre spillere med at sætte låg på deres retter, så du ikke kan serveres, fjerne låg fra egne retter eller dele ens stak af retter op på flere tjenere.
Vi var trætte, eller forstod ikke spiller, for vi var vist ret enige om ikke at kunne lide spillet.

Gigantoscop
Genesis. noget så fantastisk som et godt spil, men regler på dansk.
Man spiller engle der skal hjælpe gud med at lave dagsværker på de syv dag gud skabte jorden på.
Det er ret kaotisk, da der er mange ting der har indflydelse på hvad man har mulighed for at gøre, og selv de bedste planlægninger kan ødelægges af de andre engle og især den sorte engel, der er spillets, og som ligesom modarbejder de andre spillere planer.
Det er et meget anderledes, der skal opleves. Det er ikke svært at spille og det tager heller ikke lang tid. Det er klart at jo flere spiller,jo mere kaos.
Et spil der skal med til After Essen
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Jens_Hoppe »

Med to dage på messen blev det som bekendt til at halvkort Essen-besøg for mit vedkommende, men det var OK, for tanken om endnu en dag (eller to!) i det menneske-inferno som messen er, er nok til at tage pusten fra en bare ved at tænke på det.

Så jeg fik ikke spillet synderligt meget, men et par halve og hele spil blev det dog til:

Vi startede torsdag med ved RGG's stand at forsøge at spille Rio de la Plata (hvor spillerne forsøger at bygge Buenos Aires, men med jævne mellemrum bliver angrebet af indianere eller pirater). Vi kendte selvfølgelig ikke reglerne, men vi gjorde det bedste vi kunne for at tilegne os dem så hurtigt som vi kunne. Og det var ikke specielt hurtigt, for spillet er den ondtenhyleme komplekst! Det var heller ikke særlig sjovt og vi gad kun at spille en håndfuld ture ud af de ... 20? spiller varer, før vi droppede det. Efter at have prøvet det var det ikke længere noget jeg var interesseret i.

Om aftenen fik vi (det ene) portugiser-spil på bordet: Caravelas. Spillerne sejler deres flåde omkring Afrika og til Asien, opdager nye lande og hjembringer varer. Man har 9 points hver tur man kan bruge til at rykke med (hvert felt koster 1, medmindre man sejler langs en "vindlinje" hvor det er gratis) og rykker man ind i et event-felt skal man spille et af sine event-kort (som er af typen "Storm! Ryk to felter nordpå" eller "God vind! Du får 2 ekstra points at rykke for"). Caravelas var for så vidt OK, men det var nok lettere og mere familieegnet end jeg havde troet på forhånd. Ah, well.

Næste morgen tilbage på RGG's stand blev vi i temaet med Navegador, som også er om portugisernes opdagelser og handel på de syv have. Det er et rondel-spil (Antike, Imperial, Hamburgum) af Mac Gerdts og spillet er i en helt anden gamer-egnet vægtklasse end Caravelas. Jeg havde på forhånd mere eller mindre afskrevet Navegador, men det viste sig at være meget bedre end jeg havde troet. Spillerne vedligeholder en arbejdsstyrke i Lissabon, samtidig med at de sender flåder ud i verden, grundlægger kolonier, sælger varer (eller alternativt, forarbejder dem i deres fabrikker), får privilegier fra højtstående personer, osv. Mekanisk er det et pengespil (man får penge for at opdage nye kolonier og for at sælge varer, men det koster penge at få flere arbejdere, skibe, fabrikker, skibsværfter, kirker, osv.). Interessant er det at man til slut får points for en masse forskellige ting, men man er selv i løbet af spillet med til at bestemme hvor meget de enkelte kategorier skal betyde for ens score. Kolonier giver f.eks. som udgangspunkt 1 VP stykket, men hvert privilegie af den rigtige type man får fat på, øger scoren med 1 pr. koloni.

Jeg er stadig ikke nogen stor fan af rondel-mekanismen, men den får da spillet til at glide lidt hurtigere. Derudover var Navegador rigtig godt, og jeg købte også bagefter et eksemplar.

Senere fredag prøvede vi det lille kortspil The Boss. Det er et lille bydespil hvor man sætter gangstere ind i byer for at forsøge at få majoritet der. Man ved dog ikke hvad byen er værd (kan være points/penge eller alternativt en eller anden form for straf - fængsel, skudt, etc.). Men spillerne skal i løbet af runden lægge flere og flere kort frem som viser hvad byerne i hvert fald ikke er, så man får mere og mere information som runden skrider frem. Et spil med lidt bluff, og hvor det virkede vigtigt at få manipuleret turrækkefølgen så man til sidst kunne sidde i baghånd og sætte folk ind med fuld viden om byerne. Spillet var sådan OK, men ikke noget specielt - og ikke noget jeg skulle have.

Fredag aften fik vi så prøvet det polske minespil Magnum Sal, som er et Pillars of the Earth-lignende spil, med noget action selection og worker placement. Man sender sine arbejere ned i minen hvor de forhåbentlig kan finde og bringe en masse salt op (besværet af at minen er fyldt med vand, samt at man skal betale de andre spilleres arbejdere hvis de hjælper med at bringe saltet op. Oppe på overfladen kan man så købe og sælge salt på markedet, eller man kan indløse en saltordre på slottet, hvilket giver penge.

Mekanisk fungerede Magnum Sal godt, men det var et langt spil og på mig virkede det som et uinspireret design, hvor de fleste mekanismer virkede bekendte, men ikke så godt implementerede som i de spil de ledte tanken hen på. Ens aktioner var også defineret som relativt små, atomare bidder, hvilket betød at hvis der var noget man gerne ville gøre i spillet, skulle man altid planlægge de næste mange tures forberedende arbejde, før man kunne gøre det man egentlig gerne ville.

Så, det var heller ikke noget jeg købte...
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Helle »

Har fået Allan vel hjem igen.
Har prøvet et par af de småting, som han havde med hjem. Mr. Jack pocket har jeg spillet to gange, en med Allan og en med Severin. Det fungerer udmærket i betragtning af, hvor småt spillet er, og hvor kort spilletiden er.

Dernæst demonstrerede Allan et drømmespil - der handler om at finde vej i en drømmelabyrint - Onirim hed det. Det er ret meget kabaleagtigt, men virker meget sødt. Det kan spilles af en eller to spillere.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Jens_Hoppe »

I går fik jeg spillet Navegador i 2-personers udgaven, og der fungerede det også fint. Jeg fik også lejlighed til at nærlæse reglerne, og opdagede en fejl vi havde spillet med nede på messen... :oops:
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Jeg fik også lejlighed til at nærlæse reglerne, og opdagede en fejl vi havde spillet med nede på messen... :oops:
Sådan en kan du da ikke bare lade hænge i luften. Del det med os andre.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg fik også lejlighed til at nærlæse reglerne, og opdagede en fejl vi havde spillet med nede på messen... :oops:
Sådan en kan du da ikke bare lade hænge i luften. Del det med os andre.
Kort fortalt er det, at brug af fabrikker ikke er knyttet til hvor mange eller hvor få kolonier man har af den tilsvarende type. Man kan altså f.eks. godt i en Market action bruge sine sukkerfabrikker uden at have nogle sukkerkolonier.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Stony »

Så man kan købe og benytte krydderifabrikker, og tjene penge på at forarbejde krydderier, selv om man ikke har grundlagt en eneste krydderi-koloni!?! Det lyder spøjst.

EDIT: Jeg har oprettet et regelspørgsmål på BGG.
Last edited by Stony on Mon Oct 25, 2010 7:57 am, edited 2 times in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Frouvne »

Også jeg var et smut forbi Essen - men det betød nu ikke særlig mange spillede spil... :(

Torsdag fik jeg spillet et enkelt solospil af Onirim. Spillet er lidt kabal-agtigt og passer sig derfor fint til solo-spil. Om aftenen fik vi spillet Caravelas. Jeg havde ikke på forhånd de store forventninger til spillet og set i det lys virkede det nu ganske fornuftigt. Det var dog stadig ikke et spil, jeg følte mig fristet til at investere i, efter at vi havde prøvet det.

Fredag spillede vi Navegador på messen. Jeg følte, at jeg kom lidt skævt ind på spillet, der af en eller anden grund ikke virkede intuitivt på mig. Min fornemmelse er dog, at det egentlig var ret strømlinet og mit lunkne førstehåndsindtryk nok lige så meget kan skyldtes mig selv som spillets kvaliteter. Hjemme på hotellet spillede vi Magnum Sal. Spillet blev rigtig nok en del for langt og det skæmmede indtrykket. Kan man abstrahere fra det føltes spillet til gengæld meget intuitivt og tiltalte mig mere end de fleste andre worker-placement-spil, jeg har prøvet.

Lørdag var vi hjemme igen og jeg fik her introduceret to af de mindre spil: Onirim og Mr. Jack Pocket. Jeg tror, at begge spil vil blive spillet meget. Særligt syntes jeg, at Mr. Jack Pocket imponerer mig; spillet er nyt og originalt og ikke bare en mini-udgave af de tidligere spil i serien og i allerhøjeste grad en original udgave, der kan spilles på ca. 15 minutter.

Søndag startede vi med et spil Backseat Drawing, der vakte glæde. Der er tale om en fin videreudvikling af Tegn & Gæt-konceptet, hvor en person instruerer en anden i hvad der skal tegnes. Der må dog kun fortælles hvilke former der skal tegnes og hvor på arket og nogle få ting mere, så det er ikke på samme måde den der tegner, der er i fokus som den, der skal forklare. Så spillede vi 3 spil Onirim, men disse spil var to-spillers spil. Vi prøvede både at spille imod hinanden og at forsøge at hjælpe hinanden og begge versioner fandt jeg underholdende. Da spillet leveres med tre udvidelser, vi endnu ikke har set nærmere på, er jeg sikker på, der er mange timers underholdning i dette lille kortspil. I løbet af eftermiddagen blev der tid til: Imagination, Vitrail, Heckmeck am Bratwurmeck og endelig et spil Mr. Jack Pocket mod min søn, der pressede mig til den sidste runde.
frouvne, administrator

Image
Post Reply