Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Larsine »

En rigtig familietur i Lalandia, og så havde vi naturligvis taget spil med. Men vandet trak, så der blev ikke spillet så meget som jeg havde håbet på. Det blev dog til:

Et spil Bohnanza med Lilli, Larna, min søster og min svoger. Det gik rimeligt godt gennem hele spillet, og jeg var i kke i tvivl om at jeg ville ligge i toppen. Min søster og jeg fik begge 15 point, Lilli fik 14 og Larna og min svoger fik begge 13 point.

Et spil Dominion med min svoger og Larna. Jeg kan ikke huske alle kortene, men husker at der ikke var nogen kort til 3 penge, og at der bl.a. var både Militia, Moat, Thief, Witch, Gardens, Bureaucrat. Jeg satsede på tyve og haver. Larna købte også en del haver, og Michael gik tydeligvis efter provinser. Det endte dog med at jeg fik halvdelen af provinserne og halvdelen af haverne (jeg fik dog kun 49 kort i min bunke), jeg fik dog også 6 forbandelser. I alt endte jeg på 58 point, medens Larna fik 41 og Michael fik 39.

Og slutteligt et spil Five Crowns med Lisa og mine forældre lørdag aften. Det gik rigt godt for min mor, som trynede os alle sammen. Jeg kom på 2. pladsen, min far på 3. pladsen og Lisa tabte stort.

Lars
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Andrea »

Her til aften havde jeg fornøjelsen at besøge familien Gunness, hvor vi både nåede et par fillers - Coloretto og Heckmeck - samt Mission Red Planet (som jeg ikke havde prøvet før). Sidstnævnte var lidt mere simpelt, men mere hyggeligt, end jeg havde forventet. Og i øvrigt fedt at få prøvet et spil, jeg har læst om flere gange, men aldrig fået taget mig sammen til at prøve - altid godt at prøve noget nyt :)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by netsapiens »

War of the Ring kom endelig på bordet igen.

Jeg må dog erkende at jeg var slemt skuffet da uret slog 01.00 i morges.
Jeg spillede Free peoples og fik så læsterlige klø at jeg på intet tidspunkt var bare TÆT på at være en trussel.
Jeg slog simpelthen slet ikke character dice nok til at hverken få aktiveret nationerne eller flyttet the fellowship.
Fra kl. 20.00 til kl. 01.00 slog jeg i alt Én regular enhed ihjel, samtidig med at Rohan i samme periode blev udslettet til sidste føl.
Jeg fik ikke KUN et eneste muster strategikort på hånden (Rohan, som på det tidspunkt var nede på to enheder)
Gondor nåede aldrig i krig, ringbæreren nåede i alt en bragende seks felter fra Rivendell, og i det store hele var det en gudsjammerlig affære.

Bevares, oveni den ulykke der var mine terningslag og min evne til at trække kort, så var jeg også offer for en overlegen strategisk modstander.
Det store problem for mig var bare at kombinationen af mine kort, og mine terningslag gjorde at jeg aldrig blev stillet overfor et valg mellem to gode ting jeg gerne ville gøre, istedet måtte jeg hele tiden vælge mellem to ligegyldige ting i min tur. Dejligt at få foldet det lækre bræt ud igen, det havde bare været mere underholdende hvis Frodo var kradset af på bjerget, eller Gondor havde smadret sit ansigt mod Minas Morgul... men sådan er krigslykken jo nu engang.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Tobias »

I en tæt besøgt KBK-aften med masser af nye medlemmer, havde jeg sat Nick, Søren og Frank i stævne for, at få afprøvet to nye lovende spil.

Således kom Roll Through the Ages på bordet først, som en lille opvarmer.
Spillet er et civilisationsspil, som udmærker sig ved, at der bruges terninger og kun tager 10 minutter per person.

Spillerne skal administrerer mad, ressourcer og arbejdere med terninger, der i stedet for tal har ikoner.
Hver terning udgør en by, hvilket betyder, at jo flere byer, som du får opført, jo flere terninger bruger du til at opnå de bedste ikoner, som passer til ens strategi.
Men hver terning (by) skal også brødfødes, hvilket kræver en større mad beholdning.
For at opbygge sit voksende imperium kan man også opfører monumenter eller udvikle nye teknologier, som alle giver en form for bonus eller beskyttelse mod naturkatastrofer.
Når spillet er slut udregnes der point for ens udviklinger og monumenter, hvortil der fratrækkes point fra de gange man har sultet sine folk.

Et glimrende spil, der trods sin enkelhed byder på nogle fornuftige valg undervejs, så længe man ikke forventer et tungt civilisationsspil.
Det, kombineret med varigheden af spillet og kompleksiteten gør Roll Through the Ages til et glimrende hyggeligt spil, som kan spilles af garvede såvel som begyndere.

Dernæst var det tid til at hive Ghost Stories frem, som var en uprøvet ”nyhed” i min samling.
Til trods for min skepsis overfor spil, hvor der sammenarbejdes, så som Lord of the Rings og Pandemic, var jeg alligevel blevet nysgerrig på grund af tema og grafik, som jeg fandt meget lokkende.

Spillet går i alt sin enkelthed ud på, at være et par forhistoriske Ghost Busters, der skal forhindre spøgelser i at indtage en lille asiatisk landsby og derved genoplive deres onde herrer vis aske opbevares her.

Ved hver spillers tur indsættes et nyt spøgelse, som enten begiver sig på vej mod landsbyen eller som gør livet surt for vores hårdt prøvede deltagere.
Derefter har den aktive spiller mulighed for, at bevæge sig rundt i landsbyen for enten af bandlyse et spøgelse eller få hjælp af indbyggerne i landsbyen.
Hjælpen i byen kan være ting, som letter livet for spillerne, giver dem bonuser eller genopliver døde spillere.
Men hver gang man bruger hjælp har man ikke mulighed for, at bandlyse spøgelser, hvilket betyder, at spøgelser langsomt ophobes rundt om byen mens spillerne langsomt bliver nedbrudt af spøgelsernes egenskaber.
Når alle spøgelser (ved et 4 mandsspil) har været i spil ankommer The Big Boss, hvor spillerne må lave deres ”Last Stand”, hvis de skal gøre sig forhåbninger om, at vinde.

I vores spil invaderede spøgelserne byen og derved vandt, et’ kort før The Big Boss.
Så med skammen drivende ned ad ryggen måtte vores Ghost Busters munke vende tilbage til civilisationen...Undtagen min munk, som måtte lade livet, som et heroisk offer!

Jeg kunne rigtig godt lide spillet, hvor der hver runde blev diskuteret, hvordan vi skulle gribe situationen ad.
Mit eneste men, skulle være, at jeg gerne så en måde, at vinde spillet på uden, at skulle gå alle spøgelserne igennem. En sudden Death.
Til gengæld, er der i spillet vedlagt en Highscore liste, så man hele tiden kan prøve, at slå sin egen rekord.
Spillet er grafisk rigtigt lækkert og for en gammel tegneseriefreak ligesom mig, er den meget påfaldende Tome & Janry streg (90’ernes Splint og Co) lige i øjet.

Glæder mig til at få prøvet spillet igen.
Image
Joan
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 12
Joined: Tue Jan 06, 2009 9:38 pm
Favoritspil: Søger mænd og kvinder i alderen 40-55, der har lyst til at danne en brætspilgruppe, der mødes privat månedligt på fast basis. Jeg er medium ryger.
Jeg har mange favoritspil. Nogle af dem er: Cranium, Bezzerwizzer, På sporet af ordet, Risk, Cluedo, Tankespind, Backgammon, Galatea ekspeditionen m. fl. Jeg vil også gerne lære nye spil.
Location: Storkøbenhavn/Gentofte

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Joan »

Har spillet Backgammon på nettet :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Andrea »

I dag har Morten været forbi og været så venlig at prygle os i et par spil ;)
Vi nåede to omgange Dominion og én omgang Vikings (hyggeligt gensyn!).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Frouvne »

Til aften havde jeg besøg af Stony, der var uhøflig nok til at tæve mig i størsteparten af den 10 spil M:tG vi nåede til aften.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Larsine »

Onsdag var det spilleaften igen. Jeg havde overvejet om vi skulle fortsætte med at teste nogle af de mange spil jeg ejer , men som ikke er spillet. Specifikt havde jeg overvejet Alcatraz, men bestemte mig for at spille noget som jeg vidste jeg ville nyde i stedet.

Det blev så til Dominion. Carsten blev sat ind i reglerne inden Eik ankom.

De første to spil blev med First Game sættene. Det viste sig at Eik hurtigt fik overtaget, og han vandt da også det første spil overlegent. Jeg kom på en anden plads, og Carsten sluttede med 3 point (dem han startede med).

Men nu så det ud til at Carsten havde fattet fidusen, for i spil 2 var det tydeligt at Carsten og Eik styrede det meste af spillet. Eik vandt dog med 31 point mod Carstens 28, medens jeg lå under 20 point.

Tredie spil blev med Size Distortion, og jeg fik lavet mig et lille sæt, som vist ikke på noget tidspunkt kom over 10 kort. Langt de fleste omgange fik jeg trukket hele mit sæt, og enten købt en provins, eller remodeleret til en provins. Desværre var Carsten godt med, medens Eik havde fået lavet et rigtig dårligt sæt (med masser af curses). Det endet med at Carsten haved 21 point, jeg havde 18 og Eik havde 2 point.

Eik og jeg spillede endnu en spil med samme sæt, men det gik ikke så godt som det første. Alligevel vandt jeg over Eik.

Lars
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by qute »

Som altid: Spillet Dominion online

I går med Helle og Martin. Jeg tror jeg vandt de 2 første spil alt for overlegent. Mens 3. spil var meget mere tæt. Martin vandt med 3 point mere end mig.

Jeg er nu oppe på 278 spil online.

2 player Dominion er godt til at virkelig teste hvor godt strategien smithy-festival virker mod village-thief eller noget andet. Men jeg synes 3 player er meget mere sjovt.
F.eks. i et spil hvor jeg begyndte at købe festivals og store penge. Ingen købte gardens og da jeg synes jeg havde nok +buy kort begyndte jeg at købe gardens og cobber. Desværre synes både Martin og Helle at MIN gardens strategi var god, så de købte også gardens! Og pga. lidt uheld og militia, fik de flere end mig. Men jeg er sikker på hvis jeg istedet havde valgt big-money ville jeg have vundet, da de skulle dele gardens.

Anyways håber jeg på at kunne mødes online igen :D

Check stats her:
http://www.brettspielwelt.de/HallOfFame ... rName=qute

Helle: Så behøver vi ikke selv holde statistik :wink:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Andrea »

I går besøgte vi et vennepar, som vi spiller med ca. én gang om måneden, og denne gang var heller ingen undtagelse. De er dog blevet så bidt af at spille nu, at de var i Toys'R'Us for et stykke tid siden og købe et par spil, så de fik fornøjelsen af at introducere os for et denne gang - nemlig Ticket to Ride: Europe. Jeg har spillet det en enkelt gang før for et par år siden, og der imponerede det slet ikke. Jeg synes dog, at det var bedre i går (men nu var selskabet også i top, og vi spillede om eftermiddagen, hvor vi var ret friske), så det var en ok oplevelse. I min top10 kommer det dog aldrig.

Dernæst introducerede vi dem til Sitting Ducks Gallery, som de godt kunne lide, og til sidst rundede vi af med en klassiker - tre omgange af No Thanks!

Og så stod den på film resten af aftenen :)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Andrea »

I dag vred jeg armen om på Jens og fik ham til at spille lidt sammen med mig. Det blev til en omgang Heckmeck, som efterhånden er kommet en del gange på bordet på det sidste.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Andrea »

To omgange Dominion med qute i dag - over BSW, hvor jeg ikke har været i 1½-2 år :)
Det fungerede faktisk ganske fint som netversion, selvom jeg ikke har meget føling i starten med, hvad jeg havde af kort i decket.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Rune Petersen »

I dag stod den på Cosmic Encounter (FFG-udgaven) samt 3 slag Dominion. Ganske fornøjelige spil.

Vi var 4 mand og jeg tror at CE vil vinde noget ved at man er fuldtallige. Alligevel morede vi os ret godt. Jeg tabte stort mens Netsapiens tilsyneladende havde et bedre overblik over situationen. Det var faktisk tæt løb blandt de øvrige tre spillere, der alle lå længe på 4 point mens jeg rodede rundt på sidstepladsen med 2.

Dominion var et spil jeg havde glædet mig til at prøve og jeg var imponeret over hvor hurtigt det gik med 4 spillere. Vi prøvede 2 spil med basisopstillingen samt et enkelt med en af de officielle varianter. Jeg vandt de to første men kørte helt af sporet på den sidste, hvor jeg virkeligt savnede Mine-kortet til at få noget bedre kapital. Et spil jeg helt sikkert kan se mig selv vende tilbage til.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Stony »

Vores onsdags-spilleaftener har kørt lidt ustabilt på det sidste, men igår var vi fire mand høj. Det blev først til et af mine personlige favoritspil, Liberté. Stik mod hvordan spillet plejer at udvikle sig for mig, var jeg med helt fremme pointmæssigt, så for en gangs skyld spillede jeg ikke tykt på en revolution.
Bagefter blev det til en introduktion af Attika. Det virkede som et fint spil, som vinder lidt yderligere ved at det ikke tager så lang tid. Så det vil afgjort komme på bordet igen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Helle »

Andrea wrote:To omgange Dominion med qute i dag - over BSW, hvor jeg ikke har været i 1½-2 år :)
Det fungerede faktisk ganske fint som netversion, selvom jeg ikke har meget føling i starten med, hvad jeg havde af kort i decket.
Åh ... os mig ... Drea!
Post Reply