memoir 44 hjælp

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

memoir 44 hjælp

Post by mrbulow »

Hej har lige købt Memoir 44 ... fedt spil :)

er ny herinde og ved ikke om der er sted men kan søge efter spørgsmål så beklager hvis dette er besvaret et andet sted :oops:

men har et spørgsmål til 2 taktik kort DIG IN og COUNTER ATTACK

DIG IN = Hvor mange units må "grave sig ned" ?
4 eller kun det antal sandsække der er "available" til rådighed i det valgte senarie ?

COUNTER ATTACK = Kan alle kort bruges som counter ?

PS findes der krigs strattegi spil som nogle vil anbefale mig vil jeg meget gerne høre fra jer :P


på forhånd tak

Mvh Claus Bülow
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: memoir 44 hjælp

Post by netsapiens »

Velkommen Claus,

Dejligt at jeg ikke længere er den eneste Claus herinde :)

Ang. dit spørgsmål, så er Memoir 44 desværre ikke i min samling, så jeg vil overlade svaret til mere kloge hoveder. Hvad angår krigsspil, så er det jo en af de store genrer i sig selv, så du skal nok lige uddybe om du synes Memoir er komplekst, om der er en bestemt skala der interesserer dig, og om du har en tidsperiode som du finder interessant.

Uden at kende nogen af de ting, så vil jeg alligevel driste mig til at anbefale Tide of Iron. Det er en favorit her i huset, og kun en kende mere komplekst end Memoir 44, så vidt jeg har forstået.
Ønsker man at gå endnu højere op i kompleksitet og skala, så er Europe Engulfed stærkt anbefalet, og højt på min ønskeliste.

Endnu engang velkommen til :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14676
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 473 times
Been thanked: 681 times
Contact:

Re: memoir 44 hjælp

Post by Frouvne »

Velkommen til, Claus! I første omgang hoppe jeg også lige over regelspørgsmålet, da jeg tror, der må være mere kvalificerede kræfter tilstede på dette spørgsmål.

Tide of Iron kunne bestemt være det næste logiske skridt. Inden du kaster dig over Europe Engulfed ville jeg nok vælge en omvej omkring et spil som Hammer of the Scots.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: memoir 44 hjælp

Post by Drix »

Krigsspil, skriver du.....

Nu kommer det an på, om du mener KRIGSSPIL i bred forstand eller mere hardcore spil...
Er der bestemte krige / perioder, du er mere interesseret i end andre?

Hvis du er i den lette ende, er der RISK-varianterne....2210 A.D. eller Godstorm (blandt de bedste).

Hvis du er til de HARDCOREspil, hvor det kun er små firkantede brikker, der repræsenterer dine hære og ikke plastikfigurer, er Here I Stand og Pax Romana anbefalelsesværdige.....men sørg for at ha' god tid til at spille dem.

Endelig kan jeg anbefale "War - Age of Imperialism", hvor du skal opbygge imperier, mens du er i krig. Det er dog ikke det letteste at spille, da det adskiller sig fra andre krigsspil på et par væsentlige punkter. Men ikke sværere, end det er til at spille.

Det var ihvertfald lidt at starte med........
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14676
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 473 times
Been thanked: 681 times
Contact:

Re: memoir 44 hjælp

Post by Frouvne »

En lidt anden type krigsspil, der ikke er særlig kompliceret, hvor krigselementet er nedtonet en hel del er Wallenstein, der er blevet genudgivet i en revideret udgave med titlen Shogun.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: memoir 44 hjælp

Post by Larsine »

mrbulow wrote:Hej har lige købt Memoir 44 ... fedt spil :)

er ny herinde og ved ikke om der er sted men kan søge efter spørgsmål så beklager hvis dette er besvaret et andet sted :oops:
Det er stedet hvor du kan spørge om regler.
mrbulow wrote:men har et spørgsmål til 2 taktik kort DIG IN og COUNTER ATTACK

DIG IN = Hvor mange units må "grave sig ned" ?
4 eller kun det antal sandsække der er "available" til rådighed i det valgte senarie ?
I følge deres FAQ som kan findes her: http://www.daysofwonder.com/memoir44/en/content/faq/
Q. On the 'Dig-In' card it states, place an "available" sandbag my color sandbag or 12 sandbags?
A. The statement means that the number of sandbag limits you to 12 sandbag pieces in the game. The color of the sandbag piece does not matter.

Så du kan maksimalt lave sandsække på 4 enheder, men kun indtil alle 12 sandsække er brugt.
mrbulow wrote:COUNTER ATTACK = Kan alle kort bruges som counter ?
Q. When you counter-attack a Recon-card, may you draw two cards?
A. Yes
The entire effect of the card is duplicated, including the 2 cards draw, discard 1 at the end.

Så du kan altså lave counter attack på et hvilket som helst kort som din modtander lige har spillet.

Lars
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: memoir 44 hjælp

Post by mrbulow »

Tak for alle de gode hints og hjælp, og den hurtige respons :D

Fandt FAQén på daysofwonder - Men syntes den er noget mangel fuld :?

Fandt dog ud af kortet DIG IN
Men er der nogle der gider kigge på det her...

:?: På Their finest hour står at begge bunker skal blandes... menes der at de 2 bunker blandes sammen til en igen ? = "Reshuffel the deck and the discard pile"

Barrage kortet = "Target any 1 enemy unit" - er det EN valgfri enhed med en tilbage, eller ALLE enheder med en tilbage ?

Mvh Claus Bülow
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: memoir 44 hjælp

Post by Larsine »

mrbulow wrote:Tak for alle de gode hints og hjælp, og den hurtige respons :D

Fandt FAQén på daysofwonder - Men syntes den er noget mangel fuld :?
Hvis du ser under deres forum, har der længe været arbejdet blandt deres fans på en ny og opdateret FAQ. Men hvornår der er færdig må guderne vide.
mrbulow wrote: Fandt dog ud af kortet DIG IN
Men er der nogle der gider kigge på det her...

:?: På Their finest hour står at begge bunker skal blandes... menes der at de 2 bunker blandes sammen til en igen ? = "Reshuffel the deck and the discard pile"
Ja man skal blande trække bunken og afsmids bunken, så man starter med en helt frisk trække bunke. Der er et enkelt scenarie hvor der står at man ikke skal blande efter at have spillet dette kort, men det er tydeligt forklaret under "special rules" for dette scenarie.
mrbulow wrote: Barrage kortet = "Target any 1 enemy unit" - er det EN valgfri enhed med en tilbage, eller ALLE enheder med en tilbage ?
Nej det betyder at du må skyde efter en hvilket som helst enhed. Ingen begrænsninger på hvor den står, hvilken type, eller hvor mange figurer der er tilbage (en valgfri enhed).

Lars
Post Reply