Skandinaviens mest aktive forum om brætspil?!

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Skandinaviens mest aktive forum om brætspil?!

Post by Frouvne »

... er det dette forum? Jeg besøger med jævne mellemrum Spillskrinets forum:

http://www.spillskrinet.no/forum/

Så vidt jeg ved, har det hidtil været det mest aktive forum i skandinavien. For nyligt passerede vort forum Spillskrinet i antal af indlæg. Spillskrinet har i øvrigt eksisteret siden februar 2003, hvor nærværende forum har eksisteret siden april 2006. Er der nogen, der kender til mere aktive fora i skandinavien?

I øvrigt udmærker Spillskrinet sig ved at have flere indlæg, der vedrører regelafklaringer end vort fora, hvilket jeg tror, er en af de ting, man kan lære af dette forum; skal et forum bevare sin eksistensberettigelse, skal det også omhandle det emne, der i første omgang har ført brugerne sammen. At der så også er en mere social del - hvilket jeg syntes vi er rigtig gode til på vort forum - tror jeg er en væsentlig forudsætning for, at man får lavet nogle spillerkontakter og dermed får spillet nogle brætspil, hvilket jo også må siges at være en meget væsentlig del af et forum som dette. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Der må være langt mere aktive fora, når det gælder spil i bredere forstand, hvor rollespil også er inkluderet ...

Og her diskuteres vel og så brætspil, men bare ikke primært brætspil ...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Skandinaviens mest aktive forum om brætspil?!

Post by Gunness »

Frouvne wrote:... er det dette forum? Jeg besøger med jævne mellemrum Spillskrinets forum:

http://www.spillskrinet.no/forum/

Så vidt jeg ved, har det hidtil været det mest aktive forum i skandinavien. For nyligt passerede vort forum Spillskrinet i antal af indlæg.
Som du selv gør opmærksom på, er der en hel del indlæg her i forummet, der omhandler alt det "udenoms" i forhold til brætspillene. Det er der ikke nødvendigvis noget galt i (så længe det ikke tager overhånd), men jeg synes ikke nødvendigvis, at antallet af indlæg i sig selv er en god parameter eller et mål i sig selv :)

Lad os derfor straks få nogle flere regeldiskussioner! ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Skandinaviens mest aktive forum om brætspil?!

Post by Frouvne »

Gunness wrote:
Frouvne wrote:... er det dette forum? Jeg besøger med jævne mellemrum Spillskrinets forum:

http://www.spillskrinet.no/forum/

Så vidt jeg ved, har det hidtil været det mest aktive forum i skandinavien. For nyligt passerede vort forum Spillskrinet i antal af indlæg.
Som du selv gør opmærksom på, er der en hel del indlæg her i forummet, der omhandler alt det "udenoms" i forhold til brætspillene. Det er der ikke nødvendigvis noget galt i (så længe det ikke tager overhånd), men jeg synes ikke nødvendigvis, at antallet af indlæg i sig selv er en god parameter eller et mål i sig selv :)

Lad os derfor straks få nogle flere regeldiskussioner! ;)
Jeg håber, at det er den retning hjemmesiden som sådan vil bevæge sig i retning af. Jeg tror dog stadig at den sociale del er en af grundene til, at det er så behageligt et sted at komme. Så jeg tror så absolut, at der her må være tale om et både og! P.t. er min fornemmelse dog også, at det er regeldiskussionerne og tilsvarende, der er det største behov for, får en saltvandsindsprøjtning. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Skandinaviens mest aktive forum om brætspil?!

Post by Stony »

Frouvne wrote:
Gunness wrote:Lad os derfor straks få nogle flere regeldiskussioner! ;)
Jeg håber, at det er den retning hjemmesiden som sådan vil bevæge sig i retning af.
Jeg tror der er flere ting i det. Hvor mange af nordmændene benytter sig af Boardgamegeek? Næsten alle (aktive) medlemmer her har en BGG profil. Skulle jeg være i tvivl om reglerne til et spil, vil jeg formodentligvis først forsøge mig med et indlæg på BGG. Sandsynligheden for et hurtigt svar, fra en person der har spillet det pågældende spil adskillige gange er markant større. Dermed ikke sagt at folk herinde ikke kan svare på det. :)

Siden her har så muligheden for at hjælpe folk, der ikke nødvendigvis begår sig så godt på engelsk. Og jeg tror det fortsat er der man skal fokusere. At gøre det, som ikke kan lade sig gøre på BGG.
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Jeg er noget mere tryg ved GermanGames forum end ved BGG. Jeg synes også at miljøet her er rart, der er ingen irriterende kommentarer, og man bliver altid venligt mødt - også helt fremmede der blot laver et enkelt indslag bliver godt modtaget.

Det er jeg meget glad for på dette forum.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Til gengæld er det mit indtryk, at det er en relativ lille, sammenspist gruppe af folk (primært bosiddende nær Kbh), som er de "tunge" brugere af dette forum.

Vi er en lille flok Fynboer som har lavet vores eget forum - bl.a. for ikke helt at "drukne" herinde...
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Varming wrote:Vi er en lille flok Fynboer som har lavet vores eget forum - bl.a. for ikke helt at "drukne" herinde...
For dermed at skabe en mindre, sammenspist gruppe af folk.......
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jeg forstår nok ikke helt denne idé om, at forum er så indspist. Ja, man må selvfølgelig snakke med dem, der er til stede og det er da en relativt sluttet kreds det foregår i blandt. Så langt er jeg enig. Til gengæld syntes jeg, at folk er rigtig søde til at tage imod folk der kommer til. Skriver man et indlæg på forum er der oftest meget hurtigt en eller flere der svarer. Og i den forstand opfatter jeg dette forum som værende meget åbent.

Har I, Varming, behov for at have jeres eget forum er det da bare helt fint, men jeg opfatter det ikke sådan, at det ikke er muligt at komme til på dette forum. Og har man gode ideer forsøger vi at være imødekommende. F.eks. kunne man da sagtens forestille sig regionale underfora i forhold til at arrangere spillelejligheder, hvis det er det, der er behov for. Så herfra en opfordring til at I forsøger at komme til orde her på fora, hvis I vel at mærke har lyst, og dermed kan være med til at skabe et sted, der er endnu bedre end det I åbenbart oplever vi kan levere lige nu.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

må jeg foreslå (kan ikke lige huske om jeg nævnte det i anden tråd)
At man opretter "lokalfora"?

Eventuelt splitte arrangement/spilleven fora så de istedet er grupperet under titlen: "offentlige og private arrangementer", og så have et for sjælland, et for fyn og et for jylland?

se evt http://www.powerfist.dk/forum/ for inspiration til en lokalopdeling.
(der er i øvrigt sikkert også andre gode ideer at hente der omkring forum inddeling)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det lyder som en interessant idé. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre nogle flere meningstilkendegivelser inden jeg gør det, da jeg har en lille tvivl om hvorvidt vi endnu er nok brugere til at det giver mening.

Man skal i øvrigt også være meget velkommen til at henvende sig til mig som administrator, hvis man kunne tænke sig at have et lukket fora for sin spillegruppe, hvor man f.eks. kan koordinere private spillearrangementer.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Varming wrote:Til gengæld er det mit indtryk, at det er en relativ lille, sammenspist gruppe af folk (primært bosiddende nær Kbh), som er de "tunge" brugere af dette forum.

Vi er en lille flok Fynboer som har lavet vores eget forum - bl.a. for ikke helt at "drukne" herinde...
Jeg opfatter ikke indlægget som negativt, men snarere som en konstatering. Regionale-underinddelinger kunne måske være en mulighed her på germangames. Det fynske forum er i øvrigt mest odenseansk. Det er nok, fordi Odense jo bare er større - og fordi folk jeg spiller med i Svendborg ikke kan få fingeren ud og deltage.
Danny Rasmussen
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg også at der med "sammenspist" indirekte kan hentydes til den chit-chat som en hel del af indlæggene bærer præg af. Og hvis man ikke er en "del af klubben", så kan jeg godt forestille mig at det fremstår som en ligegyldig gang hvid støj.
Det er så en udvikling der kan være meget svær - om ikke fuldstændig umuligt - at undgå. Efterhånden som der kommer flere folk til forummet, vil det på et tidspunkt miste sin intimitet, hvor alle folk kender hinanden.

Det er så både godt og skidt. Jeg synes det er fint at de fynske brætspillere har fundet sig et sted, hvor de kan stikke hovederne sammen. Men jeg synes det er lidt synd, hvis tingene bliver delt alt for meget op, for i sidste ende ser jeg gerne et enkelt større forum, hvor folk fra hele landet kan kigge ind, for at finde folk at spille med, og ikke som nu, hvor det primært er folk i hovedstads-området. Bevares, der er da så småt kommet lidt om arrangementer på Fyn og i Jylland, men der er stadig et stykke vej igen, før det er rigtig godt.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Post by Gunness »

Stony wrote:Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg også at der med "sammenspist" indirekte kan hentydes til den chit-chat som en hel del af indlæggene bærer præg af. Og hvis man ikke er en "del af klubben", så kan jeg godt forestille mig at det fremstår som en ligegyldig gang hvid støj.
100% enig. Allan har ganske ret i, at brugerne herinde er gode til at tage imod nye - sidstnævnte kan måske bare have svært ved at overskue de emne-tunge indlæg fra de mere letbenede.

En regional opdeling virker på mig som overkill indtil videre, det begrænsede antal indlæg i arrangementer og spillevenner taget i betragtning.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Danny wrote:
Varming wrote:Til gengæld er det mit indtryk, at det er en relativ lille, sammenspist gruppe af folk (primært bosiddende nær Kbh), som er de "tunge" brugere af dette forum.

Vi er en lille flok Fynboer som har lavet vores eget forum - bl.a. for ikke helt at "drukne" herinde...
Jeg opfatter ikke indlægget som negativt, men snarere som en konstatering. Regionale-underinddelinger kunne måske være en mulighed her på germangames. Det fynske forum er i øvrigt mest odenseansk. Det er nok, fordi Odense jo bare er større - og fordi folk jeg spiller med i Svendborg ikke kan få fingeren ud og deltage.
Hej Danny

Min oplevelse er naturligvis, at det er en kritik - fordi ordet indspist naturligvis er meget negativt ladet - men faktisk så er det faktisk også en utrolig stor kompliment ...

Fordi det netop viser, at der faktisk bliver taget så godt i mod nye brugere, at det ikke kan ses, at de ikke kender os andre .... så har man lyst til at deltage, så er det altså bare at være med ...

Men helt ærligt - det er da helt fint at kritisere forum for at være indspist, og det er sket gud ved, hvor mange gange før ... men det ændrer ingenting - så har man ideer til hvordan forum bedre rummer forskellige brugere og brugerinteresser, skal man skal være meget velkommen til at komme med konstruktive forslag, hvis man har nogle ...

Helle
Post Reply