Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Jeg får ikke skrevet så meget her i tråden for tiden og det skyldes ganske simpelt, at der ikke bliver spillet så meget herhjemme lige nu. Siden sidst er der blevet spillet: Sea Salt & Paper, Twin It!, Orchard og Monza. Så det har virkelig været i småtingsafdelingen.

I går var en større gruppe drenge samlet og der introducerede Stony til Blood on the Clocktower. Det er pt det øverst rangerede Party-spil på BGG. Vi er i genren Social Deduction, hvor en række Townsfolks skal få konfronteret en dæmon og hans minions før de får udslettet hele landsbyen. I dette spil har alle nogle roller, der som hovedregel giver dem en egenskab, der oftest producerer en eller anden form for information. Så man har lidt mere information man kan fundere sine valg på end i nogle andre spil af samme type, hvis du vel at mærke kan stole på dine med- og modspillere og hvis de og du selv kan stole på informationerne, for der er hele tiden muligheden for at du kan være fuld og eller forgiftet og så kan du pludselig ikke stole på de oplysninger du får. Det var en rigtig god oplevelse og ikke overraskende også en meget famlende oplevelse. Efterfølgende har man meget større overblik og det kunne være sjovt at prøve igen. Men det er helt sikkert ikke et spil, der er let at få på bordet, da det både kræver en lidt større gruppe, der meget gerne må have forkundskab med spillet og en dedikeret Gamemaster.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

... og så sluttede vi af med Fauna, som jo altid er hyggeligt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

Jeg var til samme arrangement og spillede derfor de samme to spil :) BotC imponerede i en ellers noget fladtrampet genre - der var virkelig tænkt over rollerne og deres samspil. Og selv om ens muligheder er noget begrænsede, hvis man dør, er man stadig med og kan derfor blive tungen på vægtskålen i en afgørende afstemning.
Som med andre spil i denne genre har man dog stadig problemet - hvordan kommer man i gang? De gode bliver kraftigt opfordret til at komme ud over stepperne, så de ikke bliver langsomt decimeret. Men det kan være svært, hvis man starter med at kaste sin tillid på nogen, der ikke har fortjent det :D
Nuvel, en famlende men god oplevelse, der bestemt kalder på en gentagelse. Jeg ville aldrig selv få spillet det nok, og æsken er monstrøst stor, så det skal ikke ejes - men gerne prøves igen.

Inden dette spillede jeg mit Botany med min frue i fredags (hyggeligt og ikke så krævende) og en gang Equinox med datter og dennes kæreste lørdag.
Og i går var jeg til en anden fødselsdag, hvor der var lokket med bræt. Langt de fleste deltagere kunne ikke, så vi blev en lille skare, der kastede os ud i Ganz Schön Clever (gave til fødselaren), 1902 Méliès, Timeline: Star Wars og Azul. Det er fem år siden, jeg senest har spillet standard-Azul, og det var heldigvis stadig sjovt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1481
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 332 times
Been thanked: 190 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Jonezy »

Frouvne wrote: Mon May 20, 2024 2:44 pm ... og så sluttede vi af med Fauna, som jo altid er hyggeligt.
Hvor er det lige at bankiva hønen bor vildt Gunness? ;)
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

Hmmm... godt spørgsmål! Jeg tror det er de samme lande, hvor jordsvinet vejer mere end 5 kg ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Onsdag aften bød først og fremmest på Harmonies, hvor man - helt i tidens ånd - skal skabe habitater for forskellige dyrearter. Da jeg for første gang hørte om spillet for en uges tid siden tiltalte puzzle-delen mig umiddelbart. Og det gjorde den bestemt også efter vores to gennemspilninger. Forfriskende lille spil der bestemt kan have en god del gennemspilninger i sig i min familie. Aftenen bød også på Art Society, som jeg fandt knap så helstøbt. Alt for mange runder var ikke særligt interessante ... og misforstå mig ikke, spillet var ganske hyggeligt. Men der er bare så mange mere interessante spil, der hele tiden byder sig til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1481
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 332 times
Been thanked: 190 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Wed May 22, 2024 10:01 pm Hmmm... godt spørgsmål! Jeg tror det er de samme lande, hvor jordsvinet vejer mere end 5 kg ;)
Jordsvinet og gråhvalen var jeg helt off på... 😅 Fauna kan altså noget. Klart et godt spil at have i samlingen.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

Kan du uddybe din vurdering af de to spil, Allan? Der er en del hype om dem begge, nok især Harmonies. Så jeg har da kigget på dem :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu May 23, 2024 5:31 pm Kan du uddybe din vurdering af de to spil, Allan? Der er en del hype om dem begge, nok især Harmonies. Så jeg har da kigget på dem :)
Jeg tror holdningen rundt om bordet var stort set den samme til spillene. Således kan jeg f.eks. se, at det eksemplar af Art Society vi spillede allerede er røget på auktion. Som jeg husker det endte vi alle indenfor ganske få point. Der er fire forskellige typer billeder og man skal undgå at rammer der støder op ad hinanden omkranser billeder af samme type. Ingen af os havde et eneste tilfælde af dette. Billederne har ligeledes fire forskellige typer rammer, hvor man gerne vil have at ens rammer støder op ad hinanden. Den bonus man får tenderede til at kunne lave lige så meget ravage for en selv som det gav muligheder for at fylde huller ud. Jeg kunne mærke på mig selv, at jeg satte store billeder til salg for at få os hen imod slutspillet. Slutspillet var da også det mest interessante. Positivt om spillet kan man sige, at vi nok kunne have været skarpere i auktionerne og dermed måske have presset hinanden ud i større problemer. Men det bliver alligevel lidt tilfældigt om du byder højt nok til at vælge først ... og så styrer du alene størrelsen på billederne og ikke motiv og rammetype. Så i en essentiel auktion kan du sagtens få ubrugelige billeder sat til salg selvom det er din tur til at udvælge dem. Ikke noget dårligt spil. Men heller ikke så skarpt som jeg kunne ønske mig.

Harmonies til gengæld fandt jeg en hjemmeside der havde det på lager og havde det bestilt inden jeg var hjemme igen samme aften. Tredjemanden talte ligeledes om evt. at bestille det. Om det er sket ved jeg ikke - men det er ikke så ofte, at vi alle behøver det samme spil længere. Jeg har allerede spillet det med min datter to gange i dag. Og det skal nok få masser af spilletid - tror jeg. Vi sammenlignede det med Cascadia, der jo har været meget populært i nogen tid nu. Det sagde mig ingenting. Det gør dette puzzle til gengæld.

I dag endte vi med at spille 5-Minute Mystery tre gange. Første gang med to spillere og det var vildt stressende. Da vi først fik en tredje spiller med forløb alting meget lettere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Harmonies kom også på bordet søndag, så jeg tænker allerede, at det har været en fin investering.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

I aftes fik vi prøvet Sail, der er et samarbejds-trick-taking spil. Vi spillede de to første scenarier uden at føle den store modstand, hvilket var lidt overraskende, da det beskrives som værende ret svært. Jeg tror dog at en væsentlig årsag var særligt min særlige evne, som vi da også gjorde flittig brug af. Jeg er stadig lidt nysgerrig på, hvor meget information man kan give med de kort man udveksler i starten af første runde. Vi udvekslede primært kort vi gerne ville have matchet med andre kort vi selv havde på hånden. Men man må kunne kommunikere mere nuanceret ... tror jeg?! Et fint førstehåndsindtryk. Om det bliver ved med at være interessant er jeg ikke helt overbevist om.

Harmonies kom endnu en gang på bordet. For første gang spillede vi med alle kort, hvilket gjorde at scoren blev noget højere for os begge. Fint spil som alle i spilgruppen har indlemmet i deres samling en uge efter vi prøvede det første gang.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

^Jeg har set, at Sail har ligget højt på BGGs hotness-liste, men ikke haft så stort fokus på hvad det egentlig var. Trick taking er for det meste ikke lige mig, så i den uendelige række af ting, der bare skal prøves, er det rart at kunne nedprioritere nogle titler :)

I går fik jeg langt om længe prøvet Oathsworn, som jeg har backet med en kammerat, og som han (venligt? naivt?) har tilbudt at have stående. Første spil var - selvfølgelig - meget famlende, men vi fik udforsket lidt af vores by og fik et første indtryk af den trussel, vi er oppe imod. Og vi klarede os igennem den første af mange boss-kampe, hvor det konstant væltede frem med minions. Vi tog dog nogenlunde de rette valg og var ikke alt for pressede.

Image

Første indtrykket er meget positivt. Historien er velskrevet, og vel-oplæst via den medfølgende app. Jeg er spændt på, hvor meget reel forskel story-delen gør - det har været et kritikpunkt - men der var godt med drama og mudret middelalder-fantasy-stemning.
Kampsystemet er godt tænkt. Det er centreret omkring en push your luck-mekanisme, hvor man benytter enten terninger eller kort (tak for valget!) og selv vælger, hvor mange man vil benytte. Den anden centrale mekanisme er et snedigt cooldown-system, hvor spillede kort placeres i bestemte positioner og så skubber hinanden fremad i køen, indtil de kan samles op igen.

Vi har standee-udgaven, og selv om den fungerer fint (og sparer en helvedes masse hyldeplads), bliver det let lidt uoverskueligt, om man er ved at angribe venstre, højre eller bagerste del af et fladt papmonster.

Image

Jeg glæder mig til at prøve det igen, nu hvor reglerne er kommet lidt mere på plads. Efter at have spillet Aeon Trespass er det fint med en boss-battler med et mere tilgængeligt regelsæt. At Oathsworn skulle være det vildeste siden nybagt brød med smør kan jeg ikke skrive under på endnu, men der er helt sikkert et stort potentiale.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
Post Reply