Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14648
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 466 times
Been thanked: 669 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Vi fik skudt måneden godt i gang med et spil Nucleum i aftes. Regelforklaringen tager lidt tid, så det endte med at blive lige lovlig sent inden vi var færdige. Og jeg tror, at vi begge var helt færdige! Jeg var i hvert tilfælde ret smadret - men hold da op hvor er det et godt spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5137
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 512 times
Been thanked: 579 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

Fedt! Glæder mig meget til at få prøvet mit eget eksemplar.
Jeg kunne se, at du lige havde modtaget Australia - grundspillet ser umiddelbart ud til at have så meget indhold, at det måske ikke umiddelbart råber på en udvidelse?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14648
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 466 times
Been thanked: 669 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu May 02, 2024 10:12 am Fedt! Glæder mig meget til at få prøvet mit eget eksemplar.
Jeg kunne se, at du lige havde modtaget Australia - grundspillet ser umiddelbart ud til at have så meget indhold, at det måske ikke umiddelbart råber på en udvidelse?
Det tror jeg, du har fuldkommen ret i! Men det har givet mig den bedste tung-Euro-oplevelse de sidste år, og så er det jo svært at holde sig fra en udvidelse. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 27 times
Been thanked: 74 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Neumann »

God spilledag!

På forslag fra en anden Djengis-deltager tog jeg her til formiddag for første gang til Ballerup for at se nærmere på klubben Across the Board.

Efter at være blevet taget godt imod af formand Leon, fandt jeg et bord, hvor vi kunne starte med et spil TTR-R&S. Bagefter spillede vi to spil Tokaido, og sluttede endelig af med et spil Splendor.

Da jeg kom hjem, var datteren endelig vågnet op og chokerende nok ikke sunket sammen foran gamercomputeren, så vi prøvede to spil af mit nyindkøbte Sky Team. Jeg er mildest talt ikke nogen fan af kooperative spil, men temaet her synes jeg holder og fordi vi begge to flyver en del, så talte det til os. Datteren vil forresten også gerne med til 'Ballerup en anden gang, så det bliver måske en ting for os. Jeg ville gerne have spillet noget lidt tungere end dagens oplevelser, men det hjælper måske at tage nogle flere stemmeberettigede med.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14648
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 466 times
Been thanked: 669 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Søndag var vi på familiebesøg et af de få steder hvor vi stadig hiver et spil frem undervejs. Denne gang blev der introduceret til Geschenkt ... ist noch zu teuer!, så vi så spillede tre gange i streg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 136 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Andrea »

Jeg var for nylig forbi Bastard Café i Valby for at hygge lidt. Det blev til to gange Fun Facts, og så blev jeg introduceret til Forest Shuffle, som jeg nu pønser på at erhverve mig. Jeg kunne godt lide, at selvom det var et ret simpelt spil, så var der alligevel flere forskellige strategier, man kunne vælge.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14648
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 466 times
Been thanked: 669 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

I aftes havde vi Nucleum på bordet med tre mand. Efter at vi i sidste uge havde det på bordet med to mand, hvor det blev meget langt, var det en befrielse at opleve, at spillet var noget kortere med tre. Det betød dog også at der var noget kortere tid til at få opbygget en maskine og det lykkedes jeg da også meget ringe med.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5137
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 512 times
Been thanked: 579 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

Siden Djengis-weekenden har der været tørke på spilfronten. Men nu er det endelig blevet til nogle småting. Torsdag var jeg hos en kammerat. Vi startede med Defrag, et ultra-nørdet spil, jeg kiggede kort på til Essen. Basalt set er det et solo-puzzlespil, dog med komponenter til to spillere men med minimal interaktion. Temaet er, at man skal defragmentere sin harddisk (!), og det gøres ved at lægge nogle kort foran sig og så bruge ikonerne på dem til at rotere og flytte kortene, så man i sidste ende kan stable flest muligt af dem.
Ideen var sjov, men reglerne virkede unødigt knudrede og diffuse i forhold til, at det bare skulle være et lille hyggespil. Ikonerne er også noget gnidrede, så vores defragmentering var ikke den store succes.
Image

Bagefter prøvede vi Botany, som vi begge modtog for kort tid siden. Det er et ret letbenet spil om at være blomstersamler i Victoria-tiden, og via pick up & deliver rejser man kloden rundt og indsamler sjældne planter, opgraderer sin karakter og prøver at samle flest muligt penge hjemme i England. Det er som sagt ikke specielt dybt, men nogle gange kan dén type oplevelser også noget. Den gennemførte produktion er med til at sælge temaet, og vi havde det ret sjovt.
Image

Endelig blev det til en gang Faraway med kone og datter i går, hvor jeg for en gangs skyld klarede mig godt - hyggeligt spil :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 136 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Andrea »

I weekenden inviterede en af vennerne sig selv på besøg til en omgang brætspil, og den slags kan jeg jo ikke stå for :)

Vi tog først en omgang Flamme Rouge, som vi ikke har spillet i flere år. Jeg var faktisk lidt overrasket over, hvor simpelt det spil er, og jeg savnede stemningen og ikke mindst følelsen af at have flere muligheder fra Formula De.

Dernæst prøvede vi Crime Zoom - hans sidste kort, som er et samarbejdsspil, hvor man skal opklare hvorfor en mand bliver fundet død. Et fint lille spil, som man selvfølgelig kun kan spille én gang, så det bliver givet videre ved en passende lejlighed.

Efter aftensmaden kom Wyrmspan på bordet, og det gik helt galt! Gemalen og jeg var enten meget gode værter, eller også var vores gæst bare både usædvanlig heldig og dygtig den aften, for han fik opbygget en supereffektiv engine til at høste masser af points på. Nå, der er ikke andet for end at spille det igen - evt. med en rundes forspring :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14648
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 466 times
Been thanked: 669 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Frouvne »

Vi tilbragte en forlænget weekend i Århus, hvor jeg som vanligt slæbte en række - godt nok mindre - spil med. På togturen derover spillede jeg En Garde med min datter. Det blev i øvrigt lidt af et Dexterity-spil, da kort og brikker fulgte togets bevægelser. Det var så også det eneste af de medbragte spil, der blev spillet de dage. På hotellet var der et Shuffleboard Game, som vi til gengæld gjorde brug af flere af dagene og det var faktisk ret sjovt. Det er dog også lidt af et skrummel, så det må vi opsøge i byen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5137
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 512 times
Been thanked: 579 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

@Andrea: Jeg har aldrig forstået begejstringen for Flamme Rouge, netop fordi det virker lidt for begrænset. Heat gør det en del bedre.

Vi har netop haft spilleaften i boligforeningen, og jeg havde valgt at støve Ascending Empires af for første gang i fem år.

Det lykkedes mig at vinde, men absolut ikke pga. mine miserable flicking-evner ;) Huha, den del gik skidt. Men man kan bl.a. spekulere i, at de andre nok heller ikke har 100% styr på flickeriet og få 2 point for at ens rumskib bliver smadret :) Og så ligger der en del point i at være først med tech.

Ud over det idiotiske pusle-bræt er det stadig et sjovt og enkelt bud på et entry level-4X. Håber ikke, at der går fem år inden næste spil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 136 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Andrea »

Gunness wrote: Tue May 14, 2024 10:04 pm @Andrea: Jeg har aldrig forstået begejstringen for Flamme Rouge, netop fordi det virker lidt for begrænset. Heat gør det en del bedre.
Det er jeg glad for at høre! Da vi spillede det i sidste uge, havde jeg virkelig følelsen af at have misset et eller andet, fordi jeg netop huskede det som ret hypet.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5137
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 512 times
Been thanked: 579 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

Vi havde besøg af et par bekendte, der ikke spiller så meget. Men de er ret glade for Wingspan. Og drager. Måske ikke helt på Andrea-niveau, men alligevel... ;)
Så da jeg kunne fortælle, at Wyrmspan var en ting, købte de det fluks, og vi var så med til at prøvekøre det.
Det var sjovt! En klar forbedring oven på Wingspan. Temaet i Wyrmspan fanger mig ikke nær så meget, og jeg synes heller ikke, at det er så pænt. Men skidt pyt - rent mekanisk fungerer det bedre, og jeg synes, at jeg har flere interessante valg plus mere kontrol over, hvad jeg kan i min tur. Det er ikke meget tungere end sin forgænger, men tager nok lidt længere tid (her forstærket af, at der skulle læses op om de forskellige dragearter fra det medfølgende hæfte - det stoppede vi heldigvis med efter de første ti stykker, for ellers var det blevet en meget lang omgang :D )

Den nye guild-mekanisme er et sjovt tiltag, der giver nogle flere taktiske muligheder, og muligheden for at sende sin vandringsmand gennem hulerne fungerer også godt. Jeg synes stadig, at mængden af held kan være et problem - som når man får ekstra point for at have drager i en bestemt hule og bare ikke trækker nogen af den rette slags. Men det er ikke så udtalt som i fugle-versionen, så det er til at leve med.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 136 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Andrea »

Gunness wrote: Thu May 16, 2024 11:22 am og jeg synes heller ikke, at det er så pænt.
:shock: :shock: :shock:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5137
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 512 times
Been thanked: 579 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2024

Post by Gunness »

Jep. Æskens forside er kedelig - meget hvid og turkis, og dragerne er da meget pæne, men ikke noget specielt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
Post Reply