City Tycoon

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

City Tycoon

Post by Frouvne »

City Tycoon

City Tycoon er et spil for 2 til 5 spillere, hvor spillerne hver især påtager sig rollen som forretningsmand, hvis fornemste opgave det er, at øge levestandarden i en hastigt voksende by. Alle spillere forsøger at gøre deres indflydelse gældende i den samme by, så der er indædt kamp om borgernes anseelse.

Spillerne udvider byen ved at spille brikker, der repræsenterer dele af byen. Disse områder kræver forskellige ressourcer (typisk vand og / eller elektricitet – og nogle gange i stedet luksusvarer). Lykkes det spilleren at bibringe de nødvendige ressourcer bliver han belønnet i form af penge, luksusvarer, sejrspoint eller andet.

City Tycoon spilles i fire runder, der hver repræsenterer et tidsrum og som hver har tilknyttet en særlig sammensætning af distrikter. En runde starter med at hver spiller modtager seks brikker, der hver repræsenterer et distrikt. Spillerne vælger hver en brik, der vil beholde og sender de øvrige brikker videre til den næste spillere. Dette fortsætter indtil alle spillere har modtaget seks brikker.

Når disse draft-runder er afsluttet, går der en ny fase igang, hvor spillerne opbygger byen. På skift har spillerne tur. I sin tur anvender spilleren en af sine brikker. Han kan benytte brikken til et antal forskellige ting:

1) han kan bygge distriktet, hvilket typisk koster et beløb, der fremgår af brikken. Nogle gange er der en bonus forbundet hermed og i givet fald udbetales denne straks.

2) Spilleren kan også vælge at smide en brik væk. For dette modtager han $5

3 ) spilleren kan hvis han vælger at smide brikken væk alternativt til at modtage et kontaktbeløb tage den første brik i bunkerne enten med vandværk eller kraftværk og betale for at bygge dette. Hermed tilføjes der straks et antal ressourcer til byen. Spilleren vælger altid selv hvilken version af vandværket/kraftværket, han ønsker at bygge ved enten at placere det med den ene eller den anden side opad. Placerer han den med den ene side op tilføjes der færre ressourcer end hvis det er den anden, der bliver valgt til gengæld vil et tilsvarende antal ressourcer bliver tilføjet til brikken hver gang en ny runde starter op.

Herefter er der mulighed for på skift at aktivere de distrikter, spillerne har lyst og råd til. I spillet er der to økonomier: penge og luksus-varer. Det endelige mål er at opbygge en maskine, der er i stand til at konvertere disse til sejrspoint.

Hvert distrikt kan kun bruges en gang i løbet af en tur af den spiller, der oprindeligt byggede det. Aktivering kræver ressourcer. Er den ønskede ressource luksusvarer, kræver det, at man på forhånd har produceret dem. Øvrige ressourcer kan transporteres fra egne vand- og kræftværker eller alternativer købes fra modspillernes vand- eller kræftværker. Så længe ressourcer transporteres fra produktionsstedet til det sted, hvor de skal benyttes via egne distrikter er transporten gratis. Passerer man modspilleres distrikter udbetaler man en en kompensation til disse som tak for lån af deres infrastruktur.

City Tycoon er en interessant kombination af brikplacering, engine building og drafting med en stor portion direkte og indirekte interaktion.
frouvne, administrator

Image
Post Reply