Tigris & Euphrates - hvilke overvejelser gør du dig?

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Tigris & Euphrates - hvilke overvejelser gør du dig?

Post by Frouvne »

Tigris & Euphrates er et af de spil, jeg har fået spillet alt, alt for lidt. Jeg spillede det nogle gange, da jeg gen-tilnærmede mig hobbyen for nogle år siden og kom lidt skævt ind på det. Der er dog ingen tvivl om, at jeg har store forventninger til at finde det frem igen og spille det på et eller andet tidspunkt. I ventetiden kunne det dog være interessant at høre lidt om, hvilke overvejelser folk der har spillet det meget gør sig om spillet. Jens Hoppe åbnede for nyligt op for nogle af sine overvejelser i en anden tråd:
Jens_Hoppe wrote:[...] Nej. Det er, som I jo selv siger, ikke sikkert man kan bruge de farver man har. Hvad nytter det f.eks. at blive ved med at spille i grøn når man allerede har en masse grønne points, bare fordi man har mange grønne brikker på hånden? I stedet må man se på hvor man er svagest, og

1) Styrke den farve direkte, hvis man kan.
2) Lave points i den farve, selvom man ikke har brikker i den (hvis man kan). Lad os sige man ikke har blå brikker, men mangler blå points: Nogle gange er det muligt at møve sin blå leder ind i et eksisterende rige som er stærkt i blå (via en intern konflikt) og dernæst angribe et andet rige som er svagere i blå via en ekstern konlifk. Voila, blå points uden blå brikker. :)
3) Evt. udføre 1) eller 2) i sin næstsvageste farve.
4) Skifte sine brikker, så man forhåbentlig får hvad man skal bruge.

Det ovenstående er sådan nogenlunde mine prioriteter, når jeg beslutter hvad jeg vil gøre i en tur. Men når det er sagt, gives der selvfølgelig ingen garantier, og man kan sagtens blive fanget i en situation hvor der er lang/ingen vej tilbage. Man trækker heller ikke brikker nok i et spil til sådan nogenlunde at garantere at man ser et repræsentativt udvalgt af farverne, så ja, man kan godt blive fucket i et spil.
Det kunne være interessant at sætte gang i en diskussion af spillets mange facetter her iblandt:

- Hvornår bygger du monumenter?
- Hvornår vælger du at udfordre til henholdsvis intern og ekstern konflikt?
- Hvornår skifter du brikker ud?
- Hvad er din foretrukne åbning?
frouvne, administrator

Image
Post Reply