Varer uden for EU (artscow) - told, moms, 80 kr grænsen

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Varer uden for EU (artscow) - told, moms, 80 kr grænsen

Post by Mads321 »

Cliffnotes:

Der bliver spurgt til, hvordan reglerne er, når man køber noget på nettet, som bliver sendt fra et ikke-EU land.
Reglerne er som følger:
Når du køber en vare i et land uden for EU, som har en værdi over 80 kr., skal du betale moms og told af varen samt importgebyr (tidligere fortoldningsgebyr).

Her kan du se, hvornår du skal betale hvad:

​Varens værdi Hvor meget skal jeg betale​
​Under 80 kr. Du skal hverken betale moms, told eller importgebyr​
​80-1.150 kr. Du skal betale moms og importgebyr (moms skal betales af både varens værdi, fragten og importgebyret på 160 kr)
Over 1.150 kr.​ Du skal betale moms, told og importgebyr​

Told

Der er forskellige toldsatser, alt efter hvilken varekategori der er tale om. Tolden udregnes fra varens værdi og portoen.

Læs mere SKAT om toldsatser.
Moms

Momsen er på 25 %. Den udregnes på baggrund af varens værdi, portoen og toldafgiften.
Importgebyr

Ved indførsel af varer i postforsendelser har Post Danmark angivelsespligten over for SKAT. Til dækning af omkostninger ved dette arbejde opkræver Post Danmark pr. 1. januar 2010 et importgebyr på 160 kr. inkl. moms pr. forsendelse for varer over 80 kr.

Kilde: Postdanmark
Kilde: SKAT


Jeg er ved at bestille 3 deck spillekort (3x54 kort) med egne motiver på for- og bagside fra artscow.

Problemet er, at jeg ikke er vant til, at bestille fra hjemmesider uden for EU, men er det ikke noget med, at hvis man bestiller for mindre end x beløb, så slipper man for (potentielt, hvis pakken bliver "taget") at skulle betale moms/told/afgifter?

Jeg spørger for at høre, om det evt. vil kune betale sig for mig, at bestille kortene af 3 omgange, i stedet for at få dem sendt i en samlet pakke.

Putter jeg et sæt kort i kurven koster det ca. $20 inkl. fragt (udgør $9) - altså samlet ca. 120 kroner

Putter jeg 3 sæt kort i kurven koster det ca. $58 inkl. fragt (150 kroner). - samlet ca. 350 kroner

Alt i alt koster det altså kun ca. 10 kroner mere, at bestille de 3 sæt hvert for sig. Men er der fordel ved det? Eller ricikerer jeg bare at skulle btale moms/told/afgift x3, og derved ende med en endnu større regning?


På forhånd tak for svar!
Last edited by Mads321 on Fri Aug 10, 2012 4:59 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Mads321 »

Jeg tror umiddelbart jeg fandt svaret selv. Der står i hvert fald følgende på SKATs hjemmeside:

"Du skal betale dansk moms af varer købt for mere end 80 kr. eksklusiv fragt fra et land uden for EU."
"Du skal betale told af varer købt i lande uden for EU, der koster mere end 1150 kr."

- Så må jeg jo tolke det således, at når min vare koster $11 (66 kroner) eksklusiv fragt, så skal der vel ikke betales moms eller andet..

Jeg vil i hvert fald bestille kortene i 3 individuelle pakker.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Robert »

Der er nogle tips du bør være opmærksom på.

Opret dig som bruger og abonner på deres tilbud. De har 2-3 gange om året knaldtilbud på spillekort hvor forsendelsen er gratis. Vent på det hvis du kan.

Klik på "Special sale" for oven i midten (grøn bjælke). Et stykke nede i listen er der nogle koder du kan bruge til at bestille spillekort med rabat. Det er muligt du skal oprettes som bruger først.

Men hvis du har lavet kortene på Artscow er du formentlig bruger allerede.

Jeg har altid bestilt eet sæt ad gangen - men jeg har jo heller ikke betalt forsendelse, så er det jo ikke dyrere.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Allan Jacobsen »

Jeg har bestilt ret meget fra udlandet - DVD'er især.

Der er kun én ting, du skal være opmærksom på:

Bestiller du uden for EU, må du ikke bestille for mere end 80 kr.,

Problemet er ikke så meget momsen som toldgebyret, der er på 165 kr.

Så ved de 120 kr. ser regnestykket således ud:

Moms af 100 kr,(din pris minus forsendelse) = 25 kr.
Toldgebyr = 165

I alt = 190 kr. oveni i regningen per pakke! = 570 kr ekstra regning.

Samlet med en pris på 200 kr(de 350-150 kr i forsendelse) kommer moms+gebyr kun op på 215 kr i alt.

Så helt klart bestil samlet. Så skal du kun betale gebyr en gang nemlig :)...og der er mindre risiko for, at det faktisk bliver taget i tolden...
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Robert »

Med langt de fleste af deres deres tilbud er det ikke noget problem at komme under 80 kr per bestilling for spillekort når bare man bestiller eet sæt ad gangen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Gunness »

Der plejer at være rabatkoder på denne side (rul ned til sektionen "Custom Photo Playing Cards Promotion")

Jeg har bestilt fem eller seks sæt kort fra ArtsCow, og de har kostet $8,99 - dvs. ca. 55 kr. - hver gang. Leveringen tager lidt tid, men kvaliteten er fin. Printerstudio (også i Hong Kong) har vist ofte lidt bedre kvalitet, men ikke et helt så letanvendeligt bestillingssystem.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Mads321 »

Allan Jacobsen wrote:Jeg har bestilt ret meget fra udlandet - DVD'er især.

Der er kun én ting, du skal være opmærksom på:

Bestiller du uden for EU, må du ikke bestille for mere end 80 kr.,

Problemet er ikke så meget momsen som toldgebyret, der er på 165 kr.

Så ved de 120 kr. ser regnestykket således ud:

Moms af 100 kr,(din pris minus forsendelse) = 25 kr.
Toldgebyr = 165

I alt = 190 kr. oveni i regningen per pakke! = 570 kr ekstra regning.

Samlet med en pris på 200 kr(de 350-150 kr i forsendelse) kommer moms+gebyr kun op på 215 kr i alt.

Så helt klart bestil samlet. Så skal du kun betale gebyr en gang nemlig :)...og der er mindre risiko for, at det faktisk bliver taget i tolden...
Se det var jo væsenlige ting at tage stilling til! 165 kroner + diverse er ikke sådan at kimse af.

Men så vidt jeg kan forstå reglerne fra skat, så er de 80 kroner eksklusiv porto - så hvis jeg bestiller kortene enkeltvist, hvor de koster 66 kroner (eller endnu mindre, når de er på bud), så burde jeg ikke kunne blive pålagt toldgebyr osv. (de 120 jeg nævnte tidligere er inklusiv porto).


@Robert, Gunness og Robert

Tak for tip om rabatter osv. Det vil jeg lige kigge nærmere på!
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Allan Jacobsen »

Portoen tæller med, så den kan du ikke trække fra...kom jeg lige i tanke om :)

Fra Pestdk:

Moms
Momsen er på 25 %. Den udregnes på baggrund af varens værdi, portoen og toldafgiften.

Så det er helt klart bedst at bestille i en pakke kun.

Hvis du kan få dem til at sende det som en gave, så kan du bestille for 340 kr. uden at skulle betale moms og afgift.
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Mads321 »

Allan Jacobsen wrote:Portoen tæller med, så den kan du ikke trække fra...kom jeg lige i tanke om :)

Fra Pestdk:

Moms
Momsen er på 25 %. Den udregnes på baggrund af varens værdi, portoen og toldafgiften.

Så det er helt klart bedst at bestille i en pakke kun.

Hvis du kan få dem til at sende det som en gave, så kan du bestille for 340 kr. uden at skulle betale moms og afgift.
- det er jo ret tvetydigt ift. hvad der står på SKATs hjemmeside:

"Du skal betale dansk moms af varer købt for mere end 80 kr. eksklusiv fragt fra et land uden for EU."

Der står nemlig også på SKATs hjemmeside, at man (når man er pålagt det = har købt varer for 80 kroner eller derover) skal betale moms af beløbet inklusiv fragt. Det er altså først når varen kommer op over 80 kroner, at denne regl gælder.

Dvs. køb for kr 79,50 + 20 i porto = ingen told moms osv.
Køb for kr. 80,50 + 20 kroner i porto = betal moms af kr. 80,50 + 10 = 91,50 + toldgebyret på 165, dvs. i alt kr. 256,5 + moms

- det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Allan Jacobsen »

Hmm...så er jeg faktisk lidt i tvivl der :)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Gunness »

Dvs. køb for kr 79,50 + 20 i porto = ingen told moms osv
Det er nemlig rigtig. Det vigtige er, at selve varens pris holder sig under 80 kr.
Men så længe du benytter rabatkoderne, er du jo også langt under bagatelgrænsen. Under alle omstændigheder skal man kun bestille et sæt ad gangen (som Robert også skriver).
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Brichs »

Mads321 wrote:
Allan Jacobsen wrote:Portoen tæller med, så den kan du ikke trække fra...kom jeg lige i tanke om :)

Fra Pestdk:

Moms
Momsen er på 25 %. Den udregnes på baggrund af varens værdi, portoen og toldafgiften.

Så det er helt klart bedst at bestille i en pakke kun.

Hvis du kan få dem til at sende det som en gave, så kan du bestille for 340 kr. uden at skulle betale moms og afgift.
- det er jo ret tvetydigt ift. hvad der står på SKATs hjemmeside:

"Du skal betale dansk moms af varer købt for mere end 80 kr. eksklusiv fragt fra et land uden for EU."

Der står nemlig også på SKATs hjemmeside, at man (når man er pålagt det = har købt varer for 80 kroner eller derover) skal betale moms af beløbet inklusiv fragt. Det er altså først når varen kommer op over 80 kroner, at denne regl gælder.

Dvs. køb for kr 79,50 + 20 i porto = ingen told moms osv.
Køb for kr. 80,50 + 20 kroner i porto = betal moms af kr. 80,50 + 10 = 91,50 + toldgebyret på 165, dvs. i alt kr. 256,5 + moms

- det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.

Du har næsten ret.

Du betaler ikke moms, hvis varen koster 79.50 ekslusiv porto.- det er korrekt
Du betaler moms af varen OG porto hvis varen i sig sulv koster 80 kroner eller over.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Gunness »

Og som vanligt skal man lige gøre opmærksom på, at det langt fra er alle medarbejdere i Post DK, der har forstået, at de 80 kr. er uden porto. Jeg kender til en del tilfælde, hvor folk har måttet kæmpe fem lange og syv brede - og forgæves henvist til Skat - for at forklare, hvordan reglerne var.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Sir William »

Kan altså også opfordre til at kontakte SKAT for at høre, om de acceptere forsendelser med fri fragt?

Sidst jeg fik noget uden for EU hvor der ikke var angivet fragtpris på (stod bare 0) beregnede UPS den pris det ville have kostet ifølge deres tabeller. Dette skyldtes, at SKAT efter sigende ikke acceptere at fragten angives som værende 0.

Ikke at jeg tror det vil have nogen betydning her, kun hvis de beregner fragten ind i selve forståelsen af grænsen.
User avatar
Mads321
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 125
Joined: Tue Jul 17, 2012 12:11 pm
Location: Aarhus

Re: Artscow, bestilling - erfaringer?

Post by Mads321 »

Jeg ændrer lige overskriften og laver cliffnotes i det originale indlæg, således andre bedre og hurtigt kan finde informationerne i denne tråd.

Der er jo guldkorn efter guldkorn om bestilling uden for EU - ikke så meget specifikt omkring Artscow.


Jeg fandt også yderligere toldregler på postdanmarks hjemmeside (de er til at forstå):
http://www.postdanmark.dk/da/privat/kun ... egler.aspx
Post Reply