"Merchants & Marauders"

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Hov - havde ikke lige opdaget vi var flyttet herind :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Har jeres spil fået et nyt navn? Får man selv lov til at bestemme eller har forlaget meget at skulle have sagt ???

Mon ikke du kan dele lidt ud af dine erfaringer med udlandet, så du kan bane vejen lidt for andre med designere i maven? Hvis du "må" altså!
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Helle wrote:Har jeres spil fået et nyt navn? Får man selv lov til at bestemme eller har forlaget meget at skulle have sagt ???

Mon ikke du kan dele lidt ud af dine erfaringer med udlandet, så du kan bane vejen lidt for andre med designere i maven? Hvis du "må" altså!
Hej. Nej vi har ikke fundet et nyt navn endnu. Vi har et par stykker vi synes er 'ok' men har ikke låst os fast på et endnu. Vi tager først for alvor fat i diskutionen i denne uge. Indtil nu har vi ventet på resultaterne af nogle forhandlinger om at bruge et andet brand som navn, men det lader til at de forhandlinger ikke gik igennem.

Forlaget har selvfølgelig meget at skulle have sagt i den forstand at de sidder på pengene. Omvendt har vi også en del magt ved at have "spillet de har ventet på".

De spurge hvor knyttet vi var til navnet da de i deres øjne var svært at oversætte ordenligt og lidt langt. Heldigvis, så selvom vi var knyttet til det vidste vi at dette primært skyldes vane og at vi i sin tid selv havde store reservationer over for navnet. Det er den type navn som jeg tror de fleste synes vinder ved bekendskab.

Så forlaget foreslog vi prøvet at finde et andet, helst mere universelt således det ikke behøvede blive oversat. Det er så det vi ser på nu :)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Marcussen wrote:Så forlaget foreslog vi prøvet at finde et andet, helst mere universelt således det ikke behøvede blive oversat. Det er så det vi ser på nu :)
Det lyder fornuftigt, synes jeg. Ikke at M&M er et dårligt navn, men i den mængde af sørøverspil der er udgivet i de sidste mange år, synes jeg at navnet skiller sig for lidt ud fra de andre. Det virker simpelthen som om der er for mange "Pirates of the NNN", "Etellerandet & etellerandet" type navne i øjeblikket.

Personligt er Avalon Hill's gamle "Blackbeard" den eneste sørøverspil-titel jeg umiddelbart kan placere. Og det er ikke fordi jeg har noget personligt, nostalgisk forhold til det eller noget (for jeg synes det er et skodspil), men titlen skiller sig ud, ved sin enkelthed. Den er ikke synderligt beskrivende for spillet som helhed (for jo, én spiller kan være Blackbeard, men han er ikke hovedperson eller noget), men det gør ikke noget for en spiltitel - bare det er en "ørehænger". :)

Mit råd er derfor, blandt den million forslag I har modtaget (plus hvad I selv må være kommet op med), at vælge en titel som er en kort ørehænger (som ikke skal oversættes, som forlaget også anbefaler), uden hensyn til om den så er beskrivende eller ej.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Jeps. Jeg er enig. Det er dog meget svært at finde en titel der siger alt det vi gerne vil have den skal, og samtidig søge for at den er kort.

Jeg synes dog modsat dig at en af styrkerne ved M&M er at det skilte sig ud. At det ikke var en oplagt titel, uden brug at de sædvanelige sørøver ord. Heri ligger dog også navnets svaghed, at det ikke er "mainstream nok".

Et af dem vi ser nøje på (kan jeg godt skrive på et Dansk forum uden det kommer ud tror jeg) er "Age of Piracy"

Det er relativt kort, lægger sig op af Age of Empires som Pro Ludo også udgiver, indeholder ordet pirat uden nødvendigvis at være så pirat-agtigt at man bliver overraskede over at man kan andet i spillet end at være pirat. Navnet er dog lidt kedeligt, netop fordi det er så oplagt. Hele tiden fordele og ulemper.

Problemet med "Age of Piracy" er at Nokia har et Mobilspil der hedder det. Så de skal vi lige have drøftet om er et problem.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Marcussen wrote:Et af dem vi ser nøje på (kan jeg godt skrive på et Dansk forum uden det kommer ud tror jeg) er "Age of Piracy"
Har I overvejet effekten af, at der allerede er en del "Age of X" spil

Der er jo flere af slagsen,
Age of Napoleon
Age of Steam

bare lige for at tage de første jeg kommer i tanke om....

Men du kunne jo lave et indlæg og opfordre folk til at komme med forslag til navne ... men det har du vel allerede gjort på BGG? Men måske nogle her har et forslag?????
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Marcussen wrote:Det er dog meget svært at finde en titel der siger alt det vi gerne vil have den skal, og samtidig søge for at den er kort.
Min pointe er også, at titlen ikke behøver sige særligt meget - igen med Blackbeard som eksempel. Bare folk kan huske den, og nemt kan holde den adskilt fra alle de andre sørøvertitler.
Et af dem vi ser nøje på (kan jeg godt skrive på et Dansk forum uden det kommer ud tror jeg) er "Age of Piracy"
Det er i hvert fald ikke den værste titel jeg har set - den klinger godt, om jeg så må sige - men som du selv skriver er den lidt kedelig, og det er ikke en titel der i mine ører skiller jeres spil ud fra resten. Den er heller ikke sprogneutral.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Har I overvejet effekten af, at der allerede er en del "Age of X" spil

Der er jo flere af slagsen,
Age of Napoleon
Age of Steam
Jeps har overvejet det. Tror ikke det er det store problem, omend lidt uopfindsomt. Tror omvendt det kan gøre spillet lettere at sælge da "Age of x" titlerne har sat sig fast.

Men det er altsammen noget der skal drøftes denne uge. Forhåbentligt idag.

Kunne godt have tænkt mig at få fat i Pirates! licensen. Så ville alle navne problemer være løst :)
Den er heller ikke sprogneutral.
Jeg tror den er neutral nok så at sige. De fleste ville have engelskkundskaber nok til at forstå den, modsat "Merchants & Marauders".
Last edited by Marcussen on Tue Feb 20, 2007 11:05 am, edited 1 time in total.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Bare Pirates eller Age of Piracy?
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Helle wrote:Bare Pirates eller Age of Piracy?
Jeg er ikke helt med på hvad du mener? Men hvis du mener "hvad med at kalde det bare Pirates" så er det for billigt i forhold til Sid Meiers Pirates... der er for meget at kopiere deres titel synes jeg. Hvad "Age of Piracy" angår så var det jo netop det jeg sagde vi overvejde for to indlæg siden? :D

Eller forstår jeg bare ikke hvad du mener.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Det var fordi du skrev pirates-licensen, og så blev jeg i tvivl om det også var et forslag, der var oppe at vende ... så jo, du forstod mig korrekt.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Der har været en eller flere licenser i spil, ja ;)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Men jeg kan godt forstå, at du ikke er vild med tanken om at lægge sig for meget op ad et andet navn - Pirates - som er blevet nævnt :wink:
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

hehe - ja. Udgivere er jo principielt ligeglade hvad det angår - jo tættere på Pirates jo flere sælger de. Men der har jeg trukket en grænse, jeg skulle helst kunne se mig selv i øjnene. Kalder man det Pirates! så har man licensen - ellers gør man ikke.
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Marcussen wrote:hehe - ja. Udgivere er jo principielt ligeglade hvad det angår - jo tættere på Pirates jo flere sælger de. Men der har jeg trukket en grænse, jeg skulle helst kunne se mig selv i øjnene. Kalder man det Pirates! så har man licensen - ellers gør man ikke.
RESPEKT!

Gold & Glory - så er den ordnet. Og er så er der også en glad dansker, der vinder konkurrencen på boardgamegeek :D :D
Danny Rasmussen
Post Reply