GermanGames' brugere anbefaler

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

GermanGames' brugere anbefaler

Post by Stony »

Jeg har (igen) prøvet at køre en statistik på hvad folk herinde rater højest. Jeg har filtreret spil fra, som har fået under 10 ratings. Derved bør der ikke figurere spil, som en enkelt spilgruppe har prøvet og synes godt om, men kun spil som er blevet pænt ratet over en bredere gruppe. Dertil vises der kun spil som har et gennemsnit på over 7, da spil med en rating under 7 vel ikke nødvendigvis kan anbefales som sådan?

[EDIT] Jeg manglede faktisk et par brugere, så jeg kørte det lige en gang til, og har opdateret listen. Dertil har jeg tilladt mig at fjerne Magic, da et collectible spil vel kan diskuteres hvorvidt det hører hjemme på listen...?

8.58 War of the Ring
8.33 Ra
8.30 Lord of the Rings: The Confrontation
8.27 Puerto Rico
8.23 Tigris & Euphrates
8.20 YINSH
8.20 El Grande
8.18 Wallenstein
8.11 Taj Mahal
8.09 Twilight Struggle
8.04 Amun-Re
7.95 Caylus
7.93 Samurai
7.86 Modern Art
7.86 Goa
7.79 Railroad Tycoon
7.77 Struggle of Empires
7.76 Twilight Imperium 3rd Edition
7.70 Pillars of the Earth, The
7.65 Shogun
7.59 Tikal
7.56 Bang!
7.50 Traders of Genoa, The
7.48 Princes of Florence, The
7.46 Diplomacy
7.43 San Juan
7.42 Vinci
7.35 Mr. Jack
7.34 Saint Petersburg
7.30 Blue Moon City
7.28 Power Grid
7.25 Seafarers of Catan, The
7.23 No Thanks!
7.22 Through the Desert
7.17 Age of Steam
7.17 Doom: The Boardgame
7.15 Attika
7.14 Alhambra
7.13 RoboRally
7.12 PitchCar
7.11 Thurn and Taxis
7.10 Citadels
7.08 Memoir '44
Last edited by Stony on Sun Mar 02, 2008 10:10 pm, edited 3 times in total.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Stony

Hvor mange og hvilke brugere er dette udregnet på?

Men sjovt initiativ forresten ....

Helle
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Helle wrote:Hvor mange og hvilke brugere er dette udregnet på?
Alle dem hvor jeg er bekendt med at de har en BGG profil.

Og jeg har ikke skelet til om vedkommende har været inaktiv i en periode eller lignende. De er alle taget med.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Ok, det ser ikke så slemt ud, selvom Zendo mangler :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Hæ, man skulle næsten tro, mine ratings manglede i første omgang, for efter rettelsen er Memoir'44 raslet ned af listen :P
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Nix. Det var nogle af de nye og/eller mere anonyme brugere på GG som ikke var blevet tilføjet.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Jeg forstår ikke logikken i at fjerne Magic fordi det er collectible?

Hvis det er med på BGG, og man har ratet det der, er det så ikke fordi man betragter det som et brætspil?

Omend jeg selv hader og afskyr collectible som salgsmekanisme, så er jeg absolut fan af SPILLET Magic, og som sådan synes jeg det er misvisende at fjerne det blot fordi man ikke bryder sig om salgsmetoderne.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Det er nu ikke fordi jeg ikke bryder mig om det. Jeg har selv givet det 10 på BGG. Men det er en anden tilgang til spil. Det er ikke noget du kan købe, og gå hjem og spille som sådan. Det kræver (næsten) at andre også selv køber spillet.

Jeg synes bare det passede skidt ind i sammenhængen. Lidt ligesom man kan opdele spil i wargames, familiespil osv... Jeg synes bare det faldt udenfor.

[EDIT] Det var utilstrækkeligt formuleret. Grunden til at jeg gjorde det, ligger nok lidt i den hensigt jeg i baghovedet havde med listen. En anbefaling af spil, som man eventuelt kan gå ud og købe. Men Magic kan man ikke bare selv købe, for at spille med vennerne. Der er de alle sammen nødt til at hoppe med på vognen. Og derfor passer det ikke rigtigt ind. Men hvis folk synes det bør være der, så kan jeg da bare smide skidtet på. (Det lå for øvrigt på en samlet andenplads)
Last edited by Stony on Sun Mar 02, 2008 7:56 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Interessant læsning! Pinligt at min profil ikke er blevet opdateret de seneste par år... :oops:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Helle wrote:Ok, det ser ikke så slemt ud, selvom Zendo mangler :D
*ahem* Det kræver jo så at folk giver spillet en rating. Der er kun 3 folk herfra der har givet Zendo en rating, og du er ikke iblandt dem....?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:
Helle wrote:Ok, det ser ikke så slemt ud, selvom Zendo mangler :D
*ahem* Det kræver jo så at folk giver spillet en rating. Der er kun 3 folk herfra der har givet Zendo en rating, og du er ikke iblandt dem....?

Måske Helles vurdering af Zendo sprænger BGG-skalaens rammer?! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Stony wrote:
Helle wrote:Ok, det ser ikke så slemt ud, selvom Zendo mangler :D
*ahem* Det kræver jo så at folk giver spillet en rating. Der er kun 3 folk herfra der har givet Zendo en rating, og du er ikke iblandt dem....?
Okay, det er lige før, at alle skulle revidere deres profil - inklusiv undertegnede - tænk at et så godt spil ikke er ratet.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Helle wrote:tænk at et så godt spil ikke er ratet.
Jo, det er skam ratet. Men hvis den nuværende tendens fortsætter, kommer det stadig ikke med på listen, for snittet ligger under 7.0

Vi har nok alle vores lille smertensbarn, der ikke får den rating vi mener det fortjener. Jeg synes eksempelvis at Age of Steam ligger langt nede. :)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Stony wrote:[EDIT] Det var utilstrækkeligt formuleret. Grunden til at jeg gjorde det, ligger nok lidt i den hensigt jeg i baghovedet havde med listen. En anbefaling af spil, som man eventuelt kan gå ud og købe. Men Magic kan man ikke bare selv købe, for at spille med vennerne. .....
enig, og med den tilgang, så kan jeg godt forstå at du fjerner det fra listen... men er Carcassonne - Inns & Cathedrals ikke en expansion og dermed uspilleligt alene?
og er der ikke en generel holdning om at Twilight Imperium 3rd Edition først er ideelt når det er MED expansion?
.. og er Lord of the Rings: The Confrontation ikke en smule forældet, da der nu findes en deluxe edition?
.. og kan man overhovedet købe El Grande mere? og hvad er forskellen i den decennial edition? er den medtaget i scoren?

Jeg tror bare det er vigtigt at du tydeliggør om der er tale om en liste over spil som GG brugere kan lide, eller en "indkøbsseddel" som GG brugerne vil anbefale, for så synes jeg da at vi skal bruge listen som grundlag for en gennemgang, og så ende med en sticky over spil som vi mener enhver samling burde indeholde... eller hvad man nu vælger at kalde det overordnede tema.

(Note: det er ment i mest positive ånd at jeg tager de punkter op, jeg synes det er et fedt initiativ, og vil da lige gå min profil igennem på BGG, for at se om der mangler nogen ratings)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Carcassonne er faktisk en smutter. Der var også andre expansions, men CC overså jeg.

Derudover kan jeg ikke tage andet end de spil folk har placeret deres ratings under. Uanfægtet af hvad der ellers er kommet af udgaver. For jeg må formode at folk har fået lagt deres rating det rigtige sted.

Jeg forholder mig overhovedet ikke til, om det er et spil der kan købes (i butikkerne), for alle spillene kan jo skaffes. Det er kun et spørgsmål om hvorvidt det bliver som nyt eller som brugt, og hvor meget du vil give for det. ;)
Post Reply