Autorenspiele kontra Designergames

Her er der mulighed for at diskutere alt omkring designere og forlag.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Autorenspiele kontra Designergames

Post by Frouvne »

For nyligt læste jeg et interview med John Bohrer, hvor han fortalte om Winsome Games og den mission han har med dette lille spilfirma. Denne snak var i sig selv ganske interessant, men det der efter gennemlæsningen stod klarest i min erindring var en distinktion han anvendte undervejs.

John Bohrer lagde i interviewet ikke skjul på hans ærefrygt overfor den tyske spilkultur og påpegede den kulturelle forskel til det han selv kommer fra, der kommer til udtryk i de to begreber: Autorenspiele og designergames. I interviewet gjorde John Bohrer ikke mere ud af at forklare hvori han så forskellen, men jeg forstod det således, at der i det tyske begreb ligger en klar forbindelse til den kunstneriske udfoldelse, hvor der med det angelsaksiske begreb snarere refereres til de mere håndværksmæssige sider af den skabende proces.

Moderne metaforteorier vil helt sikkert underbygge en sådan påstand om, at de betegnelser vi anvender, er med til at skabe den opfattelse af virkeligheden, vi danner os. I praksis syntes jeg dog også, at man kan erkende forskellen, når man sammenligner f.eks. et ældre Avalon Hill spil med dets mange procedurer man arbejder sig igennem igen og igen med mange af de mere elegante tyske spil.

Helt så sort-hvidt er spilmarkedet naturligvis ikke i dag, men det er en interessant tanke, at de betegnelser vi anvender, kan være med til at fastholde en opfattelse af spillene og dermed hvilke forventninger, der skal leves op til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg ved ikke helt om jeg kan se den store forskel: For mig signalerer designer games også primært noget kunstnerisk, snarere end noget der har med håndværk at gøre.

Jeg synes egentlig begge udtryk er lidt misvisende. For mig er et godt designet brætspil primært et godt stykke håndværk, og selv det bedste Knizia-spil har ikke meget med kunst at gøre.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Jeg tror også at enhver der igennem tiden har kaldt sig designer, vil vægre sig mod at acceptere at det er et håndværksmæssigt begreb.

Industrielt design for mig, er mere form end funktionalitet.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Nu er det naturligvis ikke sådan, at man helt kan skille tingene ad. Man bliver formentlig ikke en god kunstner uden det daglige slid og på den led er der naturligvis en masse håndværksmæssig kunnen, der skal være på plads for at man virkelig kan udfolde sin kunst.

De to begreber har temmelig forskelligt indhold viser et hurtigt opslag på Wikipedia:
Design, usually considered in the context of the applied arts, engineering, architecture, and other such creative endeavors, is used both as a noun and a verb. As a verb, "to design" refers to the process of originating and developing a plan for a product, structure, or component. As a noun, "a design" is used for both the final (solution) plan (e.g. proposal, drawing, model, description) or the result of implementing that plan (e.g. object produced, result of the process).
Ein Autor (lat.: auctor „Urheber, Schöpfer, Förderer, Veranlasser“) ist der Verfasser oder geistige Urheber eines Werkes. Dabei handelt es sich meist um Werke der Literatur im weitesten Sinn (Schriftsteller, Sachbuch-, Drehbuch-, Fernseh-, Opern- oder Bühnenautor). Seltener wird, mit einem deutlichen juristischen Beiklang, als Autor der Urheber eines Werkes der nichtliterarischen Kunst (z. B. Musik, Fotografie, Filmkunst) und der Wissenschaft verstanden (vgl. auch Softwareautoren, Gesetzesautoren). Unüblich scheint es auch zu sein, konkrete Poesie, visuelle Poesie oder Wortbilder als von Autoren geschaffen zu bezeichnen.
Om det så giver sig udslag i praksis, kan man jo diskutere. Men jeg syntes selv, der er en tendens til, at det føles mere som et arbejde, at komme igennem et typisk amerikansk spil, hvor der er jævnlige regelopslag og en procedureoversigt, der skal holdes øje med, hvor mange eurogames simple mekanikker gør, at man hurtigt kan spille spillet uden hjælpemidler. Og hermed ikke sagt noget om, at det ene nødvendigvis er bedre end det andet... :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply