Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Giv din mening til kende overfor GermanGames.dk og de øvrige brugere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Frouvne »

Det lange udfald i november/december gav mig anledning til nogle reflektioner over hvad fremtiden for GermanGames skal være og jeg kunne godt tænke mig nogle input fra jer andre. Jeg har af flere omgange overvejet, om det var ved at være tid til at erkende, at det har haft sin tid. Aktiviteten har over en periode været dalende og det har altid været et grundprincip for mig, at når folk kommer tilbage til siden skal der gerne være sket noget siden sidst. Det kræver ikke mange indlæg hver dag, men der skal være nogle nye og det skal helst ikke bare være nogle svar på salgsannoncer.

Indgangen til denne snak er, at jeg syntes, det vil være synd helt at sløjfe det vi i fællesskab har opbygget over mere end ti år. Så i bund og grund søger jeg gode ideer til hvor forum kan finde sin berettigelse og meget gerne nogle konkrete udspil, hvor nogle vil være med til at tage ansvar i forhold til at føre det ud i livet. Tommy (zfire) har påtaget sig at tage sig af den tekniske del, der gerne skulle gøre siden mere stabil end jeg har holdt den de sidste par år. På tilsvarende vis kunne nogle måske være interesseret i at skrive et ugenligt blog-indlæg, være ansvarlig for at starte et ugens tema-diskussion op eller noget helt andet. Et par ildsjæle tror jeg kunne gøre en stor forskel for det behøver i mine øjne ikke være det store der skal til.

Jeg ser forum som værende dynamisk, og at det er det, der har gjort at det trods alt har overlevet så længe. Igennem årene er det forskellige dele af forum, der har været med til at give det liv. I starten var der direkte salg fra siden imens GermanGames var en salgsside. Indtil for et par år siden var salg imellem brugerne noget, der gav liv. I andre perioder har det været det at skabe spil-relationer, der har været centralt. Der var tiden med spil-møder i Valby kulturhus, der har været mange private arrangementer, Stonys DjengisCon var i starten udelukkende (næsten) med deltagelse af brugere her fra forum. I perioder har det meget været snakken om hvad man har spillet og den erfaringsudveksling der fulgte med til inspiration for egne indkøb, der prægede debatten. Der har altid været en god stemning og folk har været meget large, hvilket man f.eks. har kunnet se ved de priser folk i starten solgte spil til, at folk har kørt som kurerer med spil gennem landet for folk de kun kendte herindefra, at man har udlånt spil til andre brugere osv. osv.

Der skal ikke herske tvivl om, at forum har været under hårdt pres fra særligt facebook og de mange grupper, der eksisterer derinde. Personligt er jeg ikke den store fan af facebook men det er ikke det, dette skal være en snak om. Primært handler det også meget om den organisering af stoffet, der er på facebook. Jeg syntes det er et af de steder denne side stadig har noget at tilbyde. Man møder de samme mennesker og kender deres spilpræferencer, man kan finde tilbage til de snakke der tidligere har været og det er ikke så overvældende som andre platforme kan virke. Til gengæld "kommer folk ikke lige forbi" på GermanGames som mange gør på andre sociale platforme.

Jeg håber nogle har lyst til at byde ind både med ideer og konkrete forslag som man også meget gerne må tilbyde sin egen hjælp med at realisere!

God dag! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Cosworth »

Tak for opråbet Allan,

GermanGames har betydet meget for mit spilleliv de sidste par år og har været udgangspunktet for mange nye spillebekendtskaber. De store platforme er alt for overfladiske og uoverskuelige til at de ville kunne have givet samme resultat. Det ville derfor være trist hvis GermanGames ikke fandtes længere.

Andre beslægtede fora som powerfist.dk (til figurspillere primært) har samme udfordring med vigende antal besøgende. Heller ikke dér er svaret på udfordringen indlysende (man har lavet en side på Facebook som guider folk videre til deres forum)

Jeg kommer begge steder og bliver inspireret af begge typer brugere. Måske kunne vi overveje at fusionere de to fora for udvide brugermassen?
Det ville naturligvis involvere en migrering af brugere og dialog med PF om hvordan det kunne gøres uden at tabe al historik. Endelig er der nok en forandringsproces der skal styres lidt for kulturen i miljøerne er lidt forskellig (men ikke uforenelig i mine øjne).

Hvis det kunne have interesse kan jeg stikke en føler ud til administratorerne på PF?
Sidst spillet
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Stony »

Jeg tænker umiddelbart ikke at det vil være en gevinst at lægge de to fora sammen. Jeg tænker det er en fordel, at hver side har sit eget fokus, og så forsøger at gøre det så godt som det er muligt.

Jeg har selv tænkt nogle tanker, omkring at skrive "anmeldelser". Men jeg tænker det snarere skal være "anbefalinger", selv om det i indhold og struktur vil være opbygget som en anmeldelse.
Baggrunden for den tanke ligger i et par oplevelser jeg har haft, hvor folk har spurgt mig om mine anbefalinger, fordi de oplevede et overlap i spil som hhv. de selv og jeg synes godt om. Og der tænker jeg at det kunne være en interessant øvelse, at skrive om de spil jeg godt kan lide.
Derved er det ikke kun folk der møder mig face-to-face, som har mulighed for at spørge hvad der i min optik er det brætspilsmæssige nye sort.
Jeg tænker dog at vinklen er vigtig. Jeg gider ikke skrive anmeldelser. Spillene skal ikke have tildeles rating eller et seal-of-approval. Der findes kun et niveau, og det er "Spil Steen godt kan lide", og det har de alle sammen. Ellers vil jeg ikke skrive om dem. Jeg er ikke ude på at fiske gratis spil mod at jeg skriver en anmeldelse. Jeg vil udelukkende skrive om spil som jeg selv føler mig rigtig godt underholdt af. Deraf udtrykket at jeg vil skrive anbefalinger. Ikke anmeldelser.
Over tid vil det blive en backlog af anbefalinger over spil du bør prøve, såfremt du tænker at dine spilmæssige præferencer har et vist overlap med mine. Det kunne blive til en form for blog. Måske vil det kunne faciliteres direkte i den eksisterende forum funktionalitet...?

Så ville det jo være fantastisk, om der var andre end mig der kan og vil gøre noget tilsvarende, og at de så har en lidt anden profil end jeg selv. Figurspiller? Wargamer? Ameritrasher? Familiespiller? Børnespil?

Hvis først man har nogle interessante profiler, så kan man overveje at flashe en ny artikel på de relevante fora på FB, for at skabe lidt opmærksomhed.

Det vil nok ikke skabe væsentligt mere trafik i forum...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Goblen »

Er sådan set enig med Frouvnes betragtninger om at det skal være spændende at komme her :-) Det synes jeg stadig det er. Enig i at det brede Facebook community ikke har samme dybde. Det ender i gentagelser og salgstråde alene - og nogle gange i mudderkast eller spidse kommentarer der ikke bringer så meget værdi.

Har et par forslag:

1. Ugentlige blogposts fra udvalgte contributors (alle der gerne vil være det) er en idé. Det kan være et tema omkring brætspil, anbefalinger, interessante betragtninger eller oplevelser der deles. Vil gerne selv være sådan en contributor - kan desværre ikke lave ugentlige posts, men kan selv bringe en om måneden ihvertfald.

2. "Mere kant". Hænger måske sammen med ovenstående. Alle "indspiste" fora ender med en slags "hvad har du spist i dag" tilgang, hvor det er det samme der drøftes. Nogle områder hvor brætspil i større omfang kan drøftes. Mekanikker, temaer, brætspilstyper og deres forskelligheder, fortræffeligheder og kedsomheder (hvis det er et ord).

Ulempen ved begge forslag er de kræver en ildsjæl til at drive det. Hvem er den ildsjæl? Det kan vel i sidste ende kun være forumejeren :-)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Gunness »

Først og fremmest er jeg glad for, at forummet kører igen. Både af hensyn til at læse nye indlæg, men også at kunne følge historikken - der er mange spændende "historiske" indlæg om spil, con'er og alt andet godt.

Jeg tror, at man er nødt til at gøre sig klart, hvad det er, et forum som GG kan, som BGG og Facebook ikke kan gøre bedre.
Og det er vel primært, at
1. Det er på dansk
2. Det er overskueligt (modsat BGG)
3. Det er nogenlunde struktureret (modsat Facebook generelt).
4. Med al risiko for at lyde som en snob: Det er fokuseret på "rigtige" brætspil (modsat Papsnak på Facebook, der prøver at favne alle typer af spil på et bræt, lige fra Ludo til Splendor til Twilight Imperium).

Jeg kører også selv et PHPBB-forum (dog med et andet emne), og det er klart, at kampen med Facebook om "kunderne" er tabt. Uanset hvad man synes om Fjæsen, er det dér, folk er, og et område som køb og salg, hvor GG tidligere har stået stærkt, er i den grad blevet overtaget af Facebook.
GG's styrke er, at der er en god "community-fornemmelse", hvilket gør det lettere at forstå, hvad folks baggrund for at synes godt eller dårligt om de forskellige spil er. Faren er selvfølgelig, at fællesskabfølelsen kammer over og bliver en indforstået klub.
Goblen wrote: Wed Jan 02, 2019 1:46 pm1. Ugentlige blogposts fra udvalgte contributors (alle der gerne vil være det) er en idé. Det kan være et tema omkring brætspil, anbefalinger, interessante betragtninger eller oplevelser der deles. Vil gerne selv være sådan en contributor - kan desværre ikke lave ugentlige posts, men kan selv bringe en om måneden ihvertfald.

2. "Mere kant". Hænger måske sammen med ovenstående. Alle "indspiste" fora ender med en slags "hvad har du spist i dag" tilgang, hvor det er det samme der drøftes. Nogle områder hvor brætspil i større omfang kan drøftes. Mekanikker, temaer, brætspilstyper og deres forskelligheder, fortræffeligheder og kedsomheder (hvis det er et ord).

Ulempen ved begge forslag er de kræver en ildsjæl til at drive det. Hvem er den ildsjæl? Det kan vel i sidste ende kun være forumejeren :-)
Første forslag er jeg enig - og det lægger sig vel op ad Stonys forslag om at lave nogle anbefalinger.

Andet forslag er også interessant. Der har været en del debat i forbindelse med Ugens Tema-indlæggene men det bliver i praksis nok svært at konkurrere med en gruppe som Papsnak, hvor der ganske vist er en del støj, men trods alt også en del debat i forbindelse med spiltyper og mekanismer.

I begge tilfælde er jeg dog uenig i, at aben lander hos forumejeren :) Det handler vel om at finde nogle aktive brugere, der har lyst til og mod på at give det en skalle.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Stony »

Jeg tænker generelt for folk der eventuelt skal lave/levere indhold, der skal det gøres fordi man har noget på hjerte. Det skal skrives fordi man vil ud med det. Det skal ikke være bestillingsarbejde eller en pligt.

Der kommer så nok en dag, hvor gnisten forsvinder, men så vil der forhåbentlig være andre der kan og vil træde til.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Goblen »

Gunness wrote: Wed Jan 02, 2019 4:35 pm
I begge tilfælde er jeg dog uenig i, at aben lander hos forumejeren :) Det handler vel om at finde nogle aktive brugere, der har lyst til og mod på at give det en skalle.
Det er bare svært at give det til andre medmindre det bliver en "officiel" titel. En der i sidste ende kan samle op og sikre der sker ting hvis ikke de andre lige får leveret. Synes jeg har masser af tanker til at skrive en masse, og mangler tiden til at gøre det effektivt :-( Vil gerne lave en om måneden - det kan jeg sagtens.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Stony »

Man kunne også tænke på nogle alternative vinkler på brætspil, som kunne blive til interessant læsning.

Mine umiddelbare topkandidater til noget der kunne udgøre interessant læsning:

(Bræt-) Spil som læringsredskab.
Brætspil som et fælles tredje. (For de introverte)

Jeg tvivler på jeg selv er den rette til at gribe opgaven. Men jeg vil med stor interesse læse eventuelle artikler om det. Men det kræver at man har de rette skribenter til at føre det ud i livet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by digter »

Jeg er en af dem, hvis aktivitet har været ret faldende. Eller faktisk forsvandt jeg mere eller mindre overnight efter jeg åbnede Papas. Jeg har længe haft en intention om at vende tilbage, men to ting har holdt mig tilbage: Jeg er generelt ikke den stor fan af at skrive op og ned om brætspil - mit temperament er mere til en samtale og det får jeg rigeligt af på daglig basis, selvom jeg stadig savner mere kritiske/dybe dialog om brætspil. Derudover, når jeg så endelig får tid til at skrive, så føler jeg mig nødsaget til at gøre det på "min egne kanaler"

Når det er sagt, så følger jeg dog stadig med herinde. Papsnak på FB er fint, men ofte ret overfladisk og man går ofte glip af en masse samtaler. Her er der mere overskueligt og som Gunnes også skriver: Lidt mere dybe. Der er mangler dog en kritisk masse af brugere, da jeg ofte synes at mange indlæg indeholder oplæg til debat, men hvor denne aldrig rigtig udfolder sig pga. manglende aktivivitet. Det er ærgeligt, for et forum som denne er helt perfekt den slags.

Håber i hvert fald at germangames fortsætter. Ikke mindst da det var her det startede for mit vedkommende
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Frouvne »

Først og fremmest tak til jer, der har ytret jeres holdninger. Jeg vil meget gerne holde snakken åben, men kaster lige et par kommentarer ind, så I kan se, at jeg følger med! :D Og i bund og grund er det nok et af mine allerstørste ønsker; at nogle flere ville vise, at de er tilstede. Når jeg ser på hvor meget trafik der er på siden tænker jeg, at der jo er mange, der dagligt lægger vejen forbi og gid bare lidt flere havde lyst til at komme med en kommentar, når de nu alligevel var herinde. Jeg er selv aktiv, passiv bruger af f.eks. Boardgamegeek, hvormed skal forstås at jeg dagligt besøger siden men kun yderst sjældent blander mig i debatterne. Så det er ikke for at pege fingre. Jeg tænker blot at vores forum er lidt mere intimt og at de passive stemmer derfor "runger lidt højere" lidt ligesom at det er ønskeligt at vi ikke alle blander os i diskussionerne i et kæmpe socialt arrangement mens det vil virke akavet, at man sidder tavs under julefrokosten med familien. Tavsheden kan skyldes mange ting. Måske er det ikke interessant eller engagerende det der bliver talt om, måske føler man ikke man har noget på hjertet i den diskussion, måske har man bare lyst til at lytte med. Og det skal der jo altsammen være plads til. Jeg er bare i tvivl om den kritiske masse er for lille til at holde en diskussion i gang eller om det der sker bare ikke er engagerende nok til at holde dem i gang, der allerede er her. På den baggrund syntes jeg ikke rigtig vi er i en situation, hvor det giver meget mening at gå ud og forsøge at hverve flere folk for at øge trafikken. For jeg ser stadig forum som et Community, som Gunness også er inde på. Og det skal tingene gerne centrere sig om. Dermed fralægger jeg mig ikke ansvaret. For jeg tror også, at der skal indpiskere til, der føler sig lidt mere ansvarlige for at starte debatter. Jeg ville bare gerne dele ansvaret lidt mere med nogle andre. Og det er i bund og grund nok derfor jeg råber vagt i gevær. Ideerne omkring anbefalinger både af konkrete spil, genrer, oversigtsartikler og lignende hæfter jeg mig også ved. Syntes vi til tider har forsøgt os med noget der minder om det, men tror netop at hvis lidt flere føler sig medansvarlige for at kaste nogle bolde op i luften, vil det forhåbentlig kunne holde liv i forum og engagere os alle lidt mere. Jeg tænker, at det ville være dejligt, hvis I, Goblen og Stony, kan finde lyst og overskud til at byde ind i.f.t. de konkrete ideer i lufter om at kunne skrive. Og håber også, at det kunne engagere mig selv og andre til at komme på banen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Goblen »

Skriver gerne et par blog posts, men lad mig høre hvordan du vil have det gjort her på forumet. Bare som almindelige posts eller hvordan?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har afgjort været mere passiv her på det sidste, og der er i hvert fald et par grunde til det:

- Dels er der salgstrådene. Jeg har jo gennem årene solgt et hav af spil, men har i de sidste par år primært henlagt mine salgstråde til Facebook. Dér er modtagergruppen simpelthen større, og det er bare væsentligt nemmere at sælge noget via Facebook...

- Mange af mine bidrag her har været beskrivelser af de spil jeg har prøvet. Men de sidste par år har jeg bare ikke prøvet så mange nye, interessante spil som tidligere. Det er der én god grund til - Terraforming Mars! Jeg har ikke et øjeblik fortrudt, at jeg har brugt så meget tid på spillet, men det betyder selvfølgelig at jeg ikke har spillet så mange andre, nye spil og dermed ikke har så meget at berette.

Måske der også er kommet en større spredning i vores interesser her? Jeg husker "gamle dage" her på forummet som værende præget af en ret homogen spilsmag. Men ikke længere: For eksempel den type spil der ofte sælges gennem Kickstarter siger mig typisk ikke ret meget, og diskussion af den slags spil fylder en del her nu. Jeg oplever i hvert fald at der er mindre vedkommende content for mig her nu end tidligere.


GG forummet har været en vigtig del af mit brætspilsliv i mange, mange år, og jeg synes det ville være rigtigt ærgerligt, hvis det lukkede. Som nævnt tidligere har det jo udover diskussionerne også kastet en masse arrangementer og venskaber af sig, og jeg er enig i at det langt hen af vejen er intimiteten her, der gør det til et rart sted at være.

Men jeg tror egentlig, at dette forums problemer er en del af en større trend, hvor kommunikation mellem mennesker om en fælles interesse i højere og højere grad flytter væk fra traditionelle forums over til sociale medier. Facebook har jo den enorme fordel, at langt de fleste af os allerede er brugere der og besøger det dagligt, og med Facebooks måde at notificere om nyt content (hvor man jo nærmest får det smidt i hovedet), bliver man automatisk holdt til ilden. Helt modsat er det med et forum som dette, hvor man selv skal gøre en indsats (f.eks. huske at besøge sitet!) for at følge med. Så er det jo bare piv-ærgerligt at Facebook overhovedet ikke egner sig som traditionelt forum: Der er ingen gruppering af diskussioner, meget minimal adgang til gamle indlæg, og præsentationen gør at lange indlæg bliver svære at læse.


Så jeg ser rigtigt gerne at GG kunne fortsætte, men jeg er usikker på hvad der skal til. Er det nok at prøve at starte nogle interessante diskussionstråde, a la Allans tiltag i "ugens tema" forummet, eller skal der andet og mere til?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Stony »

Frouvne wrote: Thu Jan 03, 2019 9:27 am... For jeg tror også, at der skal indpiskere til, der føler sig lidt mere ansvarlige for at starte debatter....
Ordvalget stryger mig en anelse mod hårene... "Indpiskere" og "Ansvarlige". Det lyder i mine ører som arbejde, og ikke som noget baseret på en passion. Jeg håber folk gør det, fordi de føler de får noget ud af det, og ikke fordi de er "ansvarlige". Det kan så være, der vil være dage, hvor motivationen ikke kommer af sig selv, og man lige må hanke op i sig selv. Og jeg tænker ikke man skal "indpiske" noget som helst. Det lyder som om man forsøger at holde noget kørende der ikke er efterspørgsel på.
Hvis det er noget man bare skal have gjort, fordi man har påtaget sig et ansvar, så vil jeg mene man bør lade den dø. For det kommer alligevel til at blive konsekvensen, og så vil jeg mene jo før jo bedre. Så brug din dyrebare fritid på noget andet.

Frouvne wrote: Thu Jan 03, 2019 9:27 am... Jeg tænker, at det ville være dejligt, hvis I, Goblen og Stony, kan finde lyst og overskud til at byde ind i.f.t. de konkrete ideer i lufter om at kunne skrive...
Gerne. Men jeg tænker det dels kræver en accept samt nogle rammer for hvordan det skal foregå...? Skal det have sit eget underforum? Kan vi lave det sådan, at det kun er "blog-ejeren" der kan oprette nye tråde, mens alle andre kan stadig læse alt og kommentere? Skal du fortsat ind over når der er brug for at lave lidt Admin-arbejde, eller kan en bruger blive lokal-admin, så han/hun selv kan oprette stickies?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by Neumann »

Herfra et ganske lille indlæg fra en relativt nyankommen (fra 2016 af).

Jeg har spillet en hel del mere i min lidt grønnere ungdom i 80'erne, holdt derefter en rigtig lang pause og fik først for 5-6 år siden genoptaget interessen, da mine børn blev store nok til at spille med mig. Jeg har aldrig haft en fast spillegruppe, men har tidligere været trukket med af nogle ildsjæle i min omgangskreds. Desuden kom jeg (lidt) i Valby medborgerhus hos ConSim, men er ikke længere københavner.

Jeg opdagede forum, da jeg skulle prøve at skaffe nogle ikke-i-print-spil og har haft stor glæde af det. Jeg har også solgt nogle gamle rollespil og enkelte brætspil her. Jeg er ked af at måttte gå glip af det store marked på Facebook - men jeg hader det sted så indædt som noget kan tænkes og har ingen planer om at få mig en (ny) profil dér.

Selvom jeg stort set kun mødes fysisk med andre forumbrugere i forbindelse med køb og salg, føler jeg mig meget hjemme her og ville ikke ændre noget ved forum som det kører nu - højst ville jeg måske sammenslå nogle af de mange forumkategorier og omvendt evt splitte handel op i køb hhv salg hhv byt.

Jeg ser ikke den forholdsvis lave aktivitet i forum som et stort problem. Det gør det blot mere overkommeligt at følge med. Jeg elsker de små "Hvad har du spillet i dag" opdateringer. De slår så langt æstetiske café-opdateringer på Insta.

Helst så jeg, at forum igen måske oftere kunne danne ramme om flere halvåbne spilleeftermiddage i stil med dem, Stony og Brian (Goblen) tidligere har annonceret - også selvom jeg har været et snøvl til at bide på dem selv. Jeg synes også,at Djengis Con har været skægt at følge med i og lade sig (næsten) friste af.

Af egne bidrag ud over småsludder og annoncer, er jeg da lidt stolt af min egen sammenfatning af "Consim-AveCaesar"-reglerne, og dansksprogede regel-introer til de lidt mere langhårede men meget populære spil var da noget, jeg gerne så mere af. Desværre er jeg ikke mesterspiller nok til at viille vove mig ud i egne bidrag heraf. Det mest komplicerede, jeg selv spiller, er vel Agricola, som jeg ikke rigtig kan se skriger på en regelintroduktion. Det er vel mere sådan noget som Terra Mystica, der mangler sådan en.

Nå, men mere af det samme er altså egentligt helt fint med mig.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad skal fremtiden for GermanGames forum være?

Post by digter »

Jeg føler mig såret over din manglende entusiasme for æstetiske café-opdateringer på insta. :oops: :oops: :oops: :wink:
Image
Post Reply