Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Giv din mening til kende overfor GermanGames.dk og de øvrige brugere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Frouvne »

Jeg forsøger for tiden at få opdateret forsiden lidt, så den på sigt igen kan komme til at fungere som portal til hele siden. Min tanke er primært, at den skal tage lidt bedre imod nye brugere og folk der mere eller mindre tilfældigt kommer forbi vores side. I den forbindelse vil jeg gerne høre kommentarer fra jer som brugere, for at få nogle flere erfaringer og meninger at drage nytte af. Lige nu er jeg interesseret i, hvilke sider I syntes, man skal linke til fra h.h.v. forsiden og siden med links. I første omgang er jeg ikke interesseret i links til steder, hvor man kan købe spil - det kommer på et senere tidspunkt.

Lige nu linker vi fra forsiden til følgende sider:

- Boardgamegeek
- BoardgameNews
- The GamesJournal
- boardgames.about.com
- BrettSpielWelt
- Bruno Faidutti
- Brett & Board

Jeg forestiller mig måske, at der skal være tale om links til fem sider. Boardgamegeek er i mine øjne oplagt. BoardgameNews er også stadig en god kandidat. Nogle af de øvrige opdateres (stort set) ikke længere. På trods heraf syntes jeg stadig at The GamesJournal indeholder nogle interessante artikler om brætspil. Men kvalificerer det siden til at være en af de mest relevante i dag?

Jeg vil også meget gerne have kommentarer til den link-samling man finder her:

http://www.germangames.dk/Links/

Den virker meget forældet på mig. Vil det ikke være passende at fjerne links til designer-hjemmesider, illustratorer og forlag? Hvilke links skal man evt. sætte i stedet?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Frouvne »

Diskussionsgruppen rec.games.board?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Gunness »

Andre er bedre kvalificeret til at svare på, hvad der bør være der, men mht. hvad der ikke bør være der: jeg synes ikke nødvendigvis, at Usenet-grupper som r.g.b. er en god idé. Nyhedsgrupper har det med at være møguoverskuelige for folk, der ikke frekventerer dem meget jævnligt. Og jeg vil formode (men ret mig hvis jeg tager fejl), at debatten er udmærket dækket via de andre sites, du allerede linker til.

Og når vi nu er ved forsiden. Nyhedsbrev-delen bør fjernes eller i alt fald omskrives eller linket inaktiveres. På sigt kan der selvfølgelig igen bliver behov for et nyhedsbrev, men lige nu er der vel ikke så meget idé i, at folk melder sig til en pt. inaktiv service?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Andre er bedre kvalificeret til at svare på, hvad der bør være der, men mht. hvad der ikke bør være der: jeg synes ikke nødvendigvis, at Usenet-grupper som r.g.b. er en god idé. Nyhedsgrupper har det med at være møguoverskuelige for folk, der ikke frekventerer dem meget jævnligt. Og jeg vil formode (men ret mig hvis jeg tager fejl), at debatten er udmærket dækket via de andre sites, du allerede linker til. [...]
Jeg kommer der stort set aldrig selv - helt enig i, at det er totalt uoverskueligt. Og det i en helt anden dimension end BGG er uoverskueligt! Så du har nok ret i, at den ikke skal med.
Gunness wrote: [...] Og når vi nu er ved forsiden. Nyhedsbrev-delen bør fjernes eller i alt fald omskrives eller linket inaktiveres. På sigt kan der selvfølgelig igen bliver behov for et nyhedsbrev, men lige nu er der vel ikke så meget idé i, at folk melder sig til en pt. inaktiv service?
Principielt har du fuldkommen ret i det. Jeg regner med at gøre brug af nyhedsbrevsdelen, når der sker nogle mere radikale omlægninger af siden. Derfor har jeg tøvet med at fjerne den selvom nyhedsbreve kun fungerede i en kortere periode for flere år siden. Det ender nok med en omskrivning.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Frouvne »

Mon ikke følgende skal fjernes:
- boardgames.about.com
- Brett & Board

Endvidere forestiller jeg mig at flytte:
- BrettSpielWelt

Den kan komme til at stå sammen med reference til andre sider, man kan spille brætspil på. Til gengæld tror jeg, at jeg vil fjerne listen med links til konkrete spil - jeg tror en lang række af disse er forældede og da jeg stort set aldrig selv spiller online holder jeg ikke øje med det.

Dermed er listen med generelle links til forsiden ned på fire styk:
- Boardgamegeek
- BoardgameNews
- The GamesJournal
- Bruno Faidutti

Er der ikke nogen, der har et link eller to, de syntes der kunne høre hjemme her?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Jens_Hoppe »

Consimworld, måske? Det er jo det traditionelle sted for krigsspil, og de forskellige krigsspilsproducenter er stadig langt mere tilstede der, end på BGG.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Robert »

Der findes nogle nyttige lister på BGG, som godt kunne refereres et sted. Ikke nødvendigvis på forsiden.
Heg har ikke helt overblik over hvilke der findes, men jeg ved at der er en liste over spil der kan spilles solitaire (med henvisning til regelmodifikationer), og mener at der er lister over videoreviews, online spillesider (nu satte min hjerne ud).
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Foppwin »

Danny

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Frouvne »

Det lyder som nogle meget relevante sider at linke til - måske ikke fra forsiden, man fra en liste over relevante links. Jeg vil inkludere dem og dukker der flere op, må I meget gerne tilføje dem her i tråden. :)
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Oseali »

Jens_Hoppe wrote:Consimworld, måske? Det er jo det traditionelle sted for krigsspil, og de forskellige krigsspilsproducenter er stadig langt mere tilstede der, end på BGG.
Men hvordan pokker finder man rundt derinde? syntes bare jeg får en side med en hel masse usammenhængende tråde, fuldstændig uoverskueligt :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Frouvne »

Oseali wrote:
Jens_Hoppe wrote:Consimworld, måske? Det er jo det traditionelle sted for krigsspil, og de forskellige krigsspilsproducenter er stadig langt mere tilstede der, end på BGG.
Men hvordan pokker finder man rundt derinde? syntes bare jeg får en side med en hel masse usammenhængende tråde, fuldstændig uoverskueligt :)
Hm, det lyder jo ikke som en varm anbefaling - og måske slet ikke noget, vi skal linke til fra forsiden, hvis den gerne skal give folk blod på tanden. Jeg har ingen erfaringer med siden selv, da det er få krigsspil, der kan tiltrække min opmærksomhed. Et par hurtige opslag giver dog mig nogenlunde samme fornemmelse; det er ikke det letteste sted at navigere rundt, hvis man ikke ved præcis hvad man kommer efter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Jens_Hoppe »

Det er nu ikke så svært med Consimworld diskussionsforumet: Sjovt nok er en hyppigt set klage fra gamle CSW brugere, at de ikke kan finde ud af at navigere rundt på BGG - så jeg tror at det langt hen af vejen bare et spørgsmål om hvad man er vant til. Men ja, CSW har ikke ændret udseende i mange år, så det baserer sig selvfølgelig på nogle web-paradigmer man ikke ser så meget længere. :)

Det er vigtigt at forstå om Consimworlds forum, at de enkelte "diskussioner" dels er grupperet hierarkisk - altså som filer i en katalogstruktur. Og dels at der er én diskussionstråd for hvert spil (og hver producent, osv.). For spil der er populære, betyder det laaange diskussionstråde! :)

Men her er et eksempel på hvad jeg klikker på, hvis jeg f.eks. vil finde tråden om MMP's upcoming Kingdom of Heaven:

1. Fra forumets startside klikker jeg på "Boardgaming" (ville jeg i stedet finde tråde specifikt om de enkelte producenter, skulle jeg have klikket på "Game Company Support Forum)":
Image

2. Derefter klikker jeg på "Individual Game or Series Discussion" (alle tråde om specifikke spil er under denne del af hierarkiet):
Image

3. Dernæst "Era: Pre-Gunpowder (Ancients & Medieval)":
Image

4. Og vupti, her er alle diskussionerne om spil der har med oldtiden til middelalderen at gøre, inkl. Kingdom of Heaven:
Image

5. Klikker jeg på den, åbnes tråden, startende ved det indlæg jeg er "nået til" (jeg har nemlig subscribet på tråden, så sitet husker hvilke posts jeg allerede har set). Som man kan se, er jeg nået til post #917 ud af 1117 totalt:
Image

6. Fra startsiden kan jeg alternativt cykle igennem alle de tråde jeg har abonneret på, ved at klikke på den brune "Read New Msgs" knap:
Image



Så, det var en lille intro til noget af det man kan navigere sig frem til på CSW. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by ozimek »

Jens_Hoppe wrote: ...
Så, det var en lille intro til noget af det man kan navigere sig frem til på CSW. :)
...
Tak for indsatsen, men det blev det ikke ret meget mindre uoverskueligt af. Min fornemmelse er, at der er meget spændende info på CSW, men jeg orker simpelthen ikke bladre rundt i det :(
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Frouvne »

Jeg har nu opdateret link-oversigten på forsiden og vil derfor gerne genoplive denne diskussion, så oversigten kan blive endnu bedre.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Forsiden - hvilke sider skal vi linke til?

Post by Taibi »

Jeg ved ikke om det overstiger formålet, men hvad med links til producenter/ udgivere og forhandlere?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Post Reply