Flere aktive brugere?

Giv din mening til kende overfor GermanGames.dk og de øvrige brugere.
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by Drix »

Hej G-boy,

Godt at se, at du bringer det på banen igen.
Men jeg kan jo kun se på fra sidelinien. Ingen grund til at gentage sidste "omgang".
Men du har ret. Lad os se, hvad der nu er "Problemet".

Jeg kan godt gentage mine synspunkter, men gør det ikke uopfordret. Det er jo bare at læse de gamle indlæg.
Men som du selv nævner......det er blevet mere markant nu. Og de tiltag, der blev gjort, døde selv ud.

Men hvorfor mon?
Hvem vil svare? :?
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

Den gamle tråd omkring "sammenspisthed" føler jeg er en død hest, der ikke er værd at tæve ret meget mere på. Hvis du fjerner det kernebrugerne synes er godt ved forummet, tror jeg forummet risikerer at blive aflivet. Det kan godt være en del af det er "ligegyldig/indforstået chit-chat", men det vil du alligevel have, hvis du får forummet op og køre i et større omfang, for så vil der helt uundgåeligt være en masse tråde, der ikke har alles interesse. Sådan er det allerede nu. Folk der snakker om brætspiltræf i Valby virker ret ligegyldigt for dem der bor i Århus. Folk der inviterer til brætspilaften i Århus, virker ikke specielt interessante for dem der bor i København.

Nu sidestiller jeg "ligegyldig" med "indforstået", forstået på den måde, at begge dele er uinteressant for den der ikke er engageret i det, eller har en interesse i at blive det. Man vil have forummet større? Det kan jeg kun bifalde. Det vil være godt med et samlested for brætspilinteresserede. Men at regne med at alle indlæg skal være interessante emner for alle er utopi.

Folk kommer og får det ud af forummet de nu engang føler de kan hente. Nogle har noget de gerne vil sælge. Nogle vil gerne skabe forbindelser til nogen de kan spille med. Nogen vil gerne chit-chatte. Og jeg bifalder dem alle, for det holder forummet igang. Og kan vi holde fast i dem, og få tilført nye, vil forummet vokse.

Altså:
- Hvad kan vi gøre for at fastholde?
- Hvad kan vi gøre for at lokke nye til?

Til sidstnævnte spørgsmål, har jeg kastet bolden med en vlog op i luften. Om GermanGames.dk så har lyst og kapacitet til at agere vært, er fortsat ubesvaret.

Så kan jeg agere djævlens advokat overfor mig selv, og spørge om indspistheden skræmmer nogen væk? Måske. Det er svært at sige, for dem der smutter siger jo ikke noget.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by Frouvne »

Så er det vist på tide, at også jeg giver mit besyv med til debatten. Først og fremmest vil jeg sige, at det er en debat, der selvfølgelig glæder mig meget. Der skal ikke herske tvivl om, at jeg gerne så endnu mere liv på dette forum og endnu flere aktive brugere.

Inden jeg fortaber mig i de problemer - eller i hvert tilfælde potentielle problemer - der er for dette forum, vil jeg dog godt starte med at slå fast, at jeg ikke syntes at udviklingen kun er gået i den forkerte retning siden sidst diskussionen var oppe. Forum er nu godt og vel to år gammelt. For mig er det i sig selv en succes-historie, at vi har et forum, hvor der er daglig aktivitet og som oftest et sted mellem 20 og 30 indlæg. Det syntes jeg ud fra en betragtning om, at det er en niché-hobby i et mindre sprogligt område, hvor der i forvejen er en række hjemmesider for klubber og lignende, der handler om det samme emne. Selvom der måske nok er færre blandt de mest aktive brugere end tidligere, ser jeg dog en række positive tendenser. En af dem er, at der måske er ved at komme en smule mere samling af de folk, der har denne hobby og at noget faktisk kunne tyde på, at det er dette forum, der kunne blive samlingsstedet. Der har tidligt været en del brugere fra KBK og der er på den seneste kommet flere af Consims medlemmer til. I de seneste dage har vi også set en repræsentant for den mere kommercielle del af hobbyen, Fantask, komme på banen, hvilket i mine øjne er endnu et tiltag i retning af at samle nogle af kræfterne indenfor hobbyen. I mine øjne vil det være et kæmpe skridt for hobbyen, hvis der bliver mere interaktion mellem de forskellige foreninger, repræsentanter for butikkerne og andre med interesse herfor. Endvidere har jeg også med glæde bemærket, at min egen procentuelle andel af indlæggene langsomt men sikkert er dalet. Det er i mine øjne ikke udtryk for mindsket interesse fra min side, men snarere at der er flere skuldre til at bære dette forum og det forhåbentlig efterhånden er blevet mere til brugernes forum end GermanGames' forum. Det er i hvert tilfælde mit håb, at det ikke er en voldsom overfortolkning fra min side, at anskue det på den måde.

Når alt det så er sagt, så så jeg selvfølgelig meget gerne, at der var nogle flere aktive brugere, der kunne være med til at starte og holde gang i nogle interessante diskussioner. Ja, der er en del støj og jeg er da enig i, at det er et fænomen, man skal være opmærksom på. På den anden side er jeg også enig i, at det er en væsentlig medvirkende faktor til, at der eksisterer så behagelig en omgangstone her på forum. Jeg kan også godt forstå, at man som ny bruger kan opfatte det som om, at alle kender alle og ad den vej måske endda foranlediges til at tro, at der er tale om en lukket kerne. På den anden side syntes jeg, at folk herinde er utroligt imødekommende, når nye melder sig på banen både når der sker her på forum og når folk møder op til arrangementer. Indforståetheden tror jeg ikke, man kommer udenom, det er en del af det sociale kit, men det er klart, at man heller ikke skal glemme hvorfor netop dette forum er samlingsstedet; vi er her fordi vi er interesserede i brætspil og derfor skal fokus selvfølgelig også ind imellem komme tilbage til dette emne. :)

I forhold til om et re-boot af hele siden er nødvendigt, er jeg igen i bund og grund enig i, at det er værd at overveje. Siden indholder faktisk en efter danske forhold ret stor database med ofte ret detaljerede danske beskrivelser af over 200 spil. Jeg har selv haft en del ideer, hvor nogle løbende er blevet gjort uaktuelle af tiltag på BGG - men andre ville absolut stadig være værd at overveje. Jeg forventer også, at der vil ske noget radikalt en dag, men her er det som med så mange andre ting: jo flere der kunne tænkes at ville yde en arbejdsmæssig indsats for at være med til af forbedre siden og dermed gøre en endnu større andel af siden til vores side, jo større vil motivationen være... også for mig. Jeg hilser i den anledning Stonys overvejelser om videoanmeldelser hjertens velkommen og vil gøre alt for at det kan blive en del af siden. Det kunne være yderst interessant!

I forbindelse med en re-boot af hjemmesiden vil der helt sikkert være behov for at overveje, hvem der er sidens målgruppe. Som det fungerer lige nu, tror jeg ikke der kan være tvivl om, at den primært henvender sig til gamere eller i hvert tilfælde til folk, der er godt på vej til at blive det. Det har dog fra GermanGames blev grundlagt været en ambition, at 'det gode budskab skulle spredes' og jeg så da gerne, at vi kunne være med til at hverve medlemmer til hobbyen, hvilket jeg nu også tror, at vi i et vist omfang er. En bedre organisering af det allerede eksisterende materiale såsom beskrivelserne, tilføjelser af videoanmeldelser og andre former for vejledning rettet mere specifikt mod nye folk i hobbyen, små-børnsfamilier etc. kunne oplagt være en vej at gå. Det forudsætter dog altsammen, at der er nogen, der er interesseret i at gøre en indsats på nogle af de områder.

Et forum kan benyttes på mange måder og det er rart, at der er nogen, der har lyst til at læse med selvom de måske ikke lige syntes, de har så meget at byde ind med her og nu. Til dem der har det sådan, vil jeg dog sige, at det i mine øjne f.eks. vil være en interessant information at høre lidt om, hvilke spil i spiller og hvornår. Vores Hvad-har-du-spillet-i-dag-tråd giver en lille temperatur-måling på, hvilke spil der bliver spillet rundt omkring og dermed en indikator på, hvad der interesserer folk. Det er hermed en fuldkommen konkret opfordring til denne målgruppe og på en måde der næppe kan forekomme alt for uoverskuelig.

Til tider har jeg også puslet med, om det ad anden vej skulle gøres attraktivt at være kerne-bruger; en bruger der af den ene eller anden vej yder lidt ekstra for at holde siden i gang. Det kunne både være ved at skrive indlæg, ved at arrangere con'er eller andet. Jeg kan godt være lidt tøvende overfor ideen - men på den anden side syntes jeg, at formålet er ædelt. Jeg har haft nogle konkrete tanker, der måske kan realiseres - men måske der på et tidspunkt også melder sig nogle sponsorer!? :wink:

Navnet på denne side er heller ikke jeg alt for tilfreds med. Brætspil.dk ville være en oplagt kandidat, men jeg tror desværre også, at det ville afstedkomme en masse rod. Jeg er absolut ikke pure afvisende overfor at ændre navnet, men det skal være et godt alternativ, der skal vippe det nuværende af pinden. Selv lurer jeg på et enkelt navn, der p.t. er ejet til anden side... og der er grænser for, hvor meget jeg vil lægge af kontanter for at overtage et domænenavn.

Endelig vil jeg gerne tilslutte mig Stonys opfordring til jer alle om at give jeres besyv med i forhold til, hvad man kan gøre for dels af fastholde de nuværende brugere og dels at tiltrække nye.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

Hvad angår problematikken omkring småsnak, så tror jeg ikke der kan gøres en disse ved det. Men jeg mener så heller ikke man bør forsøge. Selv på et kæmpe site som BGG oplever man det. Det er en naturlig del af et levende forum. Så kan man så elske det, eller rynke på næsen af det. Vi kommer her hver især med forskellige idéer om, hvad man bør kunne få ud af at være her.

Hvad angår det at gøre sig til overfor potentielle nye brugere... Det kan være der skal udpeges nogle specifikke målgrupper, som kan få en side eller et underforum for sig selv, hvor man målrettet sigter mod dem. Vi har allerede designerne, om end der ikke er den store aktivitet. Du nævner selv småbørnsfamilier. Der tænker jeg så nogle artikler/link om brætspil som indlæringsværktøj, og diskussioner om spil der rammer netop det punkt. Det kunne være noget så enkelt som Heckmeck, der kan spilles af børn fra så snart de har nogenlunde fod på det med at lægge sammen. En anden gruppe kunne være den begyndende/famlende brætspiller. Hvilke spil er gode at starte med? Hvilke spil er næste trin?

Det kan også være at den "gamle" del af siden, skal gøres til en mere integreret del af den "nye" del. Altså forummet. Som det er idag, går jeg altid direkte ind i forummet. Forsiden er nærmest usynlig for mig, og det gør det sværere at have et fast, synligt sted at placere anmeldelser m.m. Så måske det kunne være godt at få kigget på strukturen?
Last edited by Stony on Fri Oct 31, 2008 8:11 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

Jeg skynder mig, og supplerer lige mig selv. :D

Efter mit ovenstående indlæg, tog jeg mig tid til at gå ud på forsiden og kigge. Det satte nogle tanker igang. Siden er jo død. Hvis det er den side en ny bruger først kommer ind på, sender den et signal om et site, hvor der ikke sker en disse. Selv top-ti listen i bunden er fra juni sidste år.

Jeg tror det vil være godt, hvis der kunne komme lidt friske kræfter på banen. Skrive et par artikler. Det behøver ikke være det store. En anmeldelse i stil med den jeg skrev om Ghost Stories på BGG (bare på dansk istedet) vil sikkert være alt rigeligt. Det kunne være min egen kommende vlog. (Ja, jeg skal nok.) Det kunne være noget så enkelt, som det at brugerne kan submitte links til en interessant artikel de har set. Det gør de også nu, men man skal ind i forummet for at finde det. Det der mangler, er et interface der gør det muligt. Det skal kunne gøres uden at en webmaster skal ind over, for at lægge artiklen online.

Der burde også være en liste over de nyeste indlæg fra forummet, med dato og klokkeslet. Der skal løbende ske *noget* på forsiden.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Gunness »

Spændende diskussion :)
Stony wrote:Det kan godt være en del af det er "ligegyldig/indforstået chit-chat", men det vil du alligevel have, hvis du får forummet op og køre i et større omfang, for så vil der helt uundgåeligt være en masse tråde, der ikke har alles interesse. Sådan er det allerede nu. Folk der snakker om brætspiltræf i Valby virker ret ligegyldigt for dem der bor i Århus. Folk der inviterer til brætspilaften i Århus, virker ikke specielt interessante for dem der bor i København.
Jeg er enig - og så alligevel ikke.
Der er i mine øjne forskel på almen snik-snak og (på overfladen) irrelevante emner.
Jf. dit eksempel er jeg (på overfladen) ligeglad med, at folk diskuterer spilaften i Århus. Men jeg er bevidst om, at det kan give interessante indlæg i fx "Hvad spillede du i går" og i de tråde, der omhandler de spil, der blev spillet i Århus. Hvis folk derimod begynder at diskutere fodbold - eller privat - er det også irrelevant, men på en anden måde end ovenstående.

Ligeledes er der også forskel på tråde, der fra starten af er umiddelbart uinteressante, og så dem, der starter godt, men bliver "sidetracked". Når jeg ser en tråd, der hedder "Hvem vil spille War of the Ring i Slagelse?", så kan jeg springe let og elefant over den, men glæde mig over muligheden for spændende indlæg andre steder. Hvis jeg derimod er med i en spændede diskussion om WotR og deltagerne pludselig begynder at tale internt, er det en anden sag :)

Misforstå mig ikke - som både Stony og Frouvne pointerer, er snik-snak vigtigt, fordi det er med til at binde forummet sammen og give folk et tilhørsforhold. Jeg er på ingen måde ude på at aflive det, og der skal være plads til, at brugerne har forskellige indgangsvinkler.

Der, hvor jeg synes problemet kan ligge, er at vi er så relativt få. BGG har også snik-snak i uhæmmede mængder, men i og med, at der er så mange brugere, bliver snakken typisk ikke så privat. Selv om alle herinde er yderst omgængelige og meget imødekommende, kan det for en nyankommen godt ligne en lukket klub - uden at være det. Så måske er løsningen "bare" at blive nogle flere :D

Stonys pointe om, at forsiden skal have et løft, er meget vigtig, og den kan vi sagtens arbejde videre med. Hans foreslag om at lave flere målrettede underfora er også en god idé. Ydermere så jeg gerne, at siden efterhånden fik en spil-database som front-end for diskussioner. Vi skal ikke prøve at gøre BGG kunsten efter, men ofte ville det være rart at kunne klikke sig ind på fx. Shogun og så have en eller flere forum-tråde knyttet direkte til spillet. Det ville gøre det langt lettere for nytilkomne at finde ud af, hvad debatten er om netop de(t) spil, han/hun er interesseret i eller netop har læst om på forsiden af sitet eller i en begynder-guide.

I øvrigt kan jeg kun bakke op om idéen om, at brugere, der hovedsageligt læser i forummet og kun sjældent skriver, i alt fald ind imellem lige smider et par ord i "hvad spillede du i dag?". Det kan give inspiration til os andre og også være med til at præge eventuelle artikler og vlogs.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Jespen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 175
Joined: Mon Dec 18, 2006 8:18 am
Location: Trørød, Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Flere aktive brugere?

Post by Jespen »

Nu synes jeg at diskussionen drejer over i flere kategorier/underfora??? Det kan nok nemt gøre det endnu mindre overskueligt og man bør derfor lige holde tungen lige i munden og implementere det rigtigt. Min holdning er at der skal være færre kategorier (dvs. færre fora på forsiden). Laver man flere underfora til hvert enkelt, skal man passe på at det ikke bliver for uoverskueligt. Et forum for hvert spil lyder voldsomt, men jeg kan omvendt godt se behovet for at gruppere en del diskussioner pr. spil. Hvordan det konkret skal løses har jeg ikke umiddelbart et bud på.
Stony wrote:Efter mit ovenstående indlæg, tog jeg mig tid til at gå ud på forsiden og kigge. Det satte nogle tanker igang. Siden er jo død. Hvis det er den side en ny bruger først kommer ind på, sender den et signal om et site, hvor der ikke sker en disse. Selv top-ti listen i bunden er fra juni sidste år.
...
Der burde også være en liste over de nyeste indlæg fra forummet, med dato og klokkeslet. Der skal løbende ske *noget* på forsiden.
Enig og enig. Ve den som forvilder sig ud på forsiden som den er nu. :)
Gunness wrote:I øvrigt kan jeg kun bakke op om idéen om, at brugere, der hovedsageligt læser i forummet og kun sjældent skriver, i alt fald ind imellem lige smider et par ord i "hvad spillede du i dag?". Det kan give inspiration til os andre og også være med til at præge eventuelle artikler og vlogs.
Point taken. :D Personligt vil jeg oppe mig på dette punkt, men sandheden er desværre, at jeg får spillet urimeligt lidt face-to-face. :( Spil på nettet høre efter min mening ikke hjemme i dette forum.
Senest spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by Helle »

Uha, jeg er ikke særligt meget til at skrive hverken langt eller seriøst... så jeg er vild med chitchatten og har skrevet om ikke 100 pct. af mine indlæg der, så i hvert fald rigtigt rigtigt mange - men hvis man bemærker det, så har jeg holdt kraftigt igen for ikke at oversvømme forum med ligegyldige kommentarer om dette og hint og for ikke ved at være alt for useriøs at skræmme brugere væk ...

Der er mange gode ting man kunne gøre - og Stonys videologs er da bare en ting - personligt ville jeg gerrne have en liste over spil (ligesom en prisliste) hvor man i stedet havde links til regler, video'er, beskrivelser på dansk mm ... så man ikke skulle kigge alle emner igennem for at se, hvad der var af information på et enkelt spil ... herunder også, hvor det kunne spilles online. I første omgang ville det skulle laves, dernæst primært vedligeholdes ...

Vi havde en udmærket tema-ting, som vi engang forsøgte at få i gang, herunder blandt andet også om børnespil, men der er bare ikke ret mange der interesserer sig for børnespil på forum ... og det er et pænt stort arbejde, så det ville kræve, at nogle andre ville gå ind i at være med til at lave beskrivelser, reviews, anmeldelser ... eller hvad det nu skulle være ... men hvis nogen er friske på at analysere indlæring og spil med mig - så er jeg frisk!

Der er nok ingen tvivl om, at siden bærer præg af, at vi begge nu arbejder rigtigt (mens vi var firma var jeg jo, som de fleste ved, studerende og vi lukkede, da jeg fik arbejde ) ... så man kunne gøre rigtigt mange ting med en side, som også kunne gøre den attraktiv for andre brugere, men det kræver tid ... og det havde vi ikke dengang, og det har vi slet ikke nu ...

Derudover bemærker jeg, at der er kommet større tilslutning til at møde fælles at spille - det ser i hvert fald sådan ud, og dermed har forum også haft en fin formidlende kontakt .... og det kunne være fint, hvis det kunne fortsætte med det. Og faktisk er en del af de brugere, der er kommet til og som har villet deltage i fælles arrangementerne nye og helt ukendte brugere, hvilket er rigtigt rigtigt dejligt.

Nu kan jeg se, at både boardgamer og fantask anvender deres mulighed for at poste tilbud i den dertil indrettede kategori, og det er også dejligt - så jeg synes, at der sker noget, men selvfølgelig vil det også indimellem være begrænset, hvad vi kan have af nye spørgsmål at stille hinanden ...

Jeg ved også, at der er en del brugere, der læser med, og finder det hyggeligt, men som ikke har særligt meget at sige 'hvad skal jeg dog skrive' ... og derfor kommer det også til at se ud, som om der ikke er særligt mange aktive brugere - men det kommer også an på, om man gør det op i læsere eller skribenter ...

Min pointe er, at der nok er en plads til et forum til dette, og jeg har da hygget mig rigtigt meget her, men også, at det nok skal udfylde nogle praktiske ting også, for fortsat at være interessant - eller også kan vi da bare holde det som et hyggeligt chitchat forum for 20 aktive brugere, hvor man skulle adgangstestes i evnen til at pjatte før man blev lukket ind (lige noget for drea tror jeg) ....

- og nu hiver min mand i mig, fordi jeg faktisk burde være i gang med aftensmaden

Helle
(- der i øvrigt både har fået spillet Attika, Blue Moon og Schotten Totten fornyligt)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

Helle wrote:I første omgang ville det skulle laves, dernæst primært vedligeholdes ...
Hmmmm. Hvad med en dansk brætspil-wiki?
Helle wrote:Helle
(- der i øvrigt både har fået spillet Attika, Blue Moon og Schotten Totten fornyligt)
Forkert tråd! FUT: Voksenspil -> Hvad har du spillet idag oktober 2008. :P
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Efter mit ovenstående indlæg, tog jeg mig tid til at gå ud på forsiden og kigge. Det satte nogle tanker igang. Siden er jo død. [...]
Ja, portalen til siden er fuldkommen død og det er selvfølgelig et kæmpe problem. For os der er herinde allerede betyder det nok ikke noget, da de fleste ligesom dig, Stony, nok hopper direkte til forum, men for nye brugere kan det være nok til at de slet ikke kommer ind til forum.
Stony wrote:[...] Jeg tror det vil være godt, hvis der kunne komme lidt friske kræfter på banen. Skrive et par artikler. Det behøver ikke være det store. En anmeldelse i stil med den jeg skrev om Ghost Stories på BGG (bare på dansk istedet) vil sikkert være alt rigeligt. Det kunne være min egen kommende vlog. (Ja, jeg skal nok.) Det kunne være noget så enkelt, som det at brugerne kan submitte links til en interessant artikel de har set. Det gør de også nu, men man skal ind i forummet for at finde det. Det der mangler, er et interface der gør det muligt. Det skal kunne gøres uden at en webmaster skal ind over, for at lægge artiklen online.

Der burde også være en liste over de nyeste indlæg fra forummet, med dato og klokkeslet. Der skal løbende ske *noget* på forsiden.
Jeg er også helt enig i, at der løbende skal ske noget på en forside og skal man være realistisk tror jeg også, at der skal være flere bidragsydere hertil. Din pointe om at det skal være let at gå til og at man skal kunne lægge noget ind direkte udenom webmasteren er jeg ligeledes fuldkommen enig i. Her tror jeg dog, at der skal være en begrænsning på, hvem der kan gøre det men om begrænsningen skal være alle registrerede brugere eller en lidt større kreds af administratorer eller lignende har jeg ikke på forhånd en fast cementeret holdning til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

...eller en kombination? Alle kan komme med nyt, men det er en administrator der godkender artiklen/anmeldelsen/linket før det bliver synligt...?

Jeg ved så ikke om der findes en hyldevare, som man kan installere på serveren, som så giver disse muligheder, eller om det er noget man selv må strikke sammen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] Ydermere så jeg gerne, at siden efterhånden fik en spil-database som front-end for diskussioner. Vi skal ikke prøve at gøre BGG kunsten efter, men ofte ville det være rart at kunne klikke sig ind på fx. Shogun og så have en eller flere forum-tråde knyttet direkte til spillet. Det ville gøre det langt lettere for nytilkomne at finde ud af, hvad debatten er om netop de(t) spil, han/hun er interesseret i eller netop har læst om på forsiden af sitet eller i en begynder-guide. [...]
Jeg har af flere omgange leget med ideen om en spil-database. Når jeg har luftet den, har det været mit indtryk, at folk generelt ikke er meget for det dobbelt-bogholderi det kunne betyde. Jeg har så overvejet, hvad denne spil-database kunne tilbyde, som man ikke i forvejen har hos BGG og en del af mine - når jeg selv skal sige det :wink: - gode ideer er blevet indhentet af tiden, da funktionaliteterne i BGG's spil-database jo hele tiden udvider sig. En lokal spil-database ville dog stadig have en række fordele og en af disse er naturligvis at man her kunne nøjes med udvalgte oplysninger, der ofte kan være svære at finde på BGG efter at siden er blevet så stor. Endvidere ville en oversigt over brugernes samlinger, hvilke spil de gerne vil spil, de er i stand til at introducere osv. give et endnu bedre grundlag for at finde spillevenner osv. osv. Men det kræver, at der er nogle, der vil bruge den ... og selvfølgelig at der er nogle der mener, der kunne være behov for den.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by Frouvne »

Stony wrote:...eller en kombination? Alle kan komme med nyt, men det er en administrator der godkender artiklen/anmeldelsen/linket før det bliver synligt...?

Jeg ved så ikke om der findes en hyldevare, som man kan installere på serveren, som så giver disse muligheder, eller om det er noget man selv må strikke sammen.
Jeg har faktisk tidligere kigget på en hyldevare, der i hvert tilfælde delvist ville kunne løse opgaven. Jeg skal se, om jeg kan finde den frem igen. På det tidspunkt forkastede jeg den, fordi den virkede temmelig steril og lidt ufleksibel. Men det er trods alt bedre, at der sker noget... og det sterile kan måske reduceres gennem anvendelse af passende grafik.

En mulighed er også at skæve lidt til brettspill.no og forsøge at producere noget, der minder om det de har gang i. Det vil være et ambitiøst projekt, men jeg tror, det er muligt, der ville være et brugerunderlag for det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Hvad med en dansk brætspil-wiki? [...]
Interessant tanke! Ideen er absolut værd at tage med i forbindelse med en reboot af siden.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by Frouvne »

Der findes en portal udviklet til at arbejde sammen med phpBB3, som dette forum kører på. Det var måske et godt sted at starte... :wink:

http://www.phpbb3portal.com/
frouvne, administrator

Image
Post Reply