Lord of the Rings som børnespil?!

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Lord of the Rings som børnespil?!

Post by Frouvne »

Er der nogen, der tør anbefale Lord of the Rings af Reiner Knizia som et børnespil, jeg kan spille med min 4½ årige. Jeg har tidligere hørt om, at folk har spillet det med relativt små drenge... men nok et par år ældre. Severin er mest til abstrakte spil og gerne voksenspil og jeg tænkte, at det kooperative element kunne gøre, at man kan støtte og hjælpe, hvor det ikke er så let. Bliver det blot mig, der spiller solitaire med hans "hjælp", duer det dog ikke. Han skal føle, at han foretager nogle beslutninger og skal også være i stand til det - naturligvis på hans egne præmisser. Skal jeg glemme alt om det i et par år eller er det i bund og grund ikke mere kompliceret end, at der kunne være håb for, at projektet kunne lykkes?

På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Selv blandt lutter voksne med forskelligt erfaringsniveau er der en tendens til at de mest erfarne kører løbet. Jeg vil derfor tro, at det samme nemt kan ske i dit tilfælde.

(Jeg vil også tro at LOTR er alt for kompliceret til en 4½ årig, men Severin har jo allerede en imponerende portefølje af spil han mestrer, så jeg er ikke sikker på det gælder i hans tilfælde :)).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tendensen til at den mest erfarne kører løbet har jeg hørt omtalt og det var faktisk årsagen til at jeg tænkte, at det muligvis var en mulighed. Endvidere kender jeg til en lille fyr, der formentlig har været omkring seks år, da han blev introduceret til spillet, så helt hen i vejret, tror jeg ikke det er. Vi skal vel også pace vores børn lidt fremad, ikke?! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Vi skal vel også pace vores børn lidt fremad, ikke?! :wink:
Godt spørgsmål - er der en pædagog til stede?! :D

Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale for alle unger, men min datter på knap 4½ år (som, skal det selvfølgelig siges, åbenlyst slet ikke er på Severins niveau hvad spil angår) ville ikke - slet ikke! - få noget ud af at spille LOTR med mig, andet end muligvis en eller anden passiv form for tilskuer-oplevelse. Jeg tror slet ikke hun vill være i stand til at træffe kvalificerede beslutninger om de mange valg som spillet byder en.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Se det er et klart svar! Jeg tror, farmand prøver kræfter med det først! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Umiddelbart er jeg ret skeptisk m.h.t. at bruge det som børnespil. Til gengæld tror jeg at spillet kunne byde på kæmpe underholdningsmæssig værdi som et medie imellem den/de voksne og børnene, hvis man f.eks. pakker spillet ind i historien om hobitterne der skal forsøge at få bragt ringen til bjerget hvor den blev smedet.

En (ret stor) del af charmen ved Ringenes Herre spillet, er at man kan "genopleve" historien, men den kender børnene slet ikke. Så jeg tror jeg ville bruge spillet som medie til at fortælle historien. Og så "spiller" vi historien sammen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

God idé! Det du foreslår er altså, at man påtager sig rollen som den mest erfarne, der kører spillet - for at blive i terminologien anvendt tidligere i tråden - og så sideløbende beretter historien... det giver mening! Så får jeg måske alligevel lov til at spille det! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg kan lide idéen! :)

Det eneste minus, som jeg ser det, er at mens dele af spillet er meget tematiske, er andre dele ret abstrakte. Event-forløbet og ting som Gandalf-kort og den slags er nemme at "fortælle", men hvordan forklarer man lige hvad det er der sker, når man f.eks. spiller almindelige kort?

"Øh, Sam spiller et skovkort, så han, øh, gemmer sig. Og så finder han en sol-token, som, øh, gør ham glad, ja!" :?

Gode råd fra erfarne fortællere søges. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Severin
The Incredibles
The Incredibles
Posts: 8
Joined: Thu Jul 12, 2007 8:34 pm
Location: Hellerup

Re: Lord of the Rings som børnespil?!

Post by Severin »

Lyder cool :)
Sidst spillet
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Lord of the Rings som børnespil?!

Post by Brichs »

Har du overvejet at prøve det gamle hobitten af FFG som børnespil med ham? Det er stort set et børnespil allerede, og er udgivet på dansk...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Lord of the Rings som børnespil?!

Post by Frouvne »

Brichs wrote:Har du overvejet at prøve det gamle hobitten af FFG som børnespil med ham? Det er stort set et børnespil allerede, og er udgivet på dansk...
Er det dette spil, du mener:

http://boardgamegeek.com/boardgame/2456/the-hobbit

Jeg kender det ikke. Vi har spillet Reiner Knizias rigtig mange gange med ham siden denne tråd blev oprettet for år tilbage og det har været en succes. Næste skridt for ham bliver War of the Ring Collector's Edition - men det skal jeg selv have spillet nogle gange inden jeg introducerer ham.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Lord of the Rings som børnespil?!

Post by Andrea »

Frouvne wrote:
Brichs wrote:Har du overvejet at prøve det gamle hobitten af FFG som børnespil med ham? Det er stort set et børnespil allerede, og er udgivet på dansk...
Er det dette spil, du mener:
http://boardgamegeek.com/boardgame/2456/the-hobbit
.
Hvis det er det spil, der menes, så vil jeg have lov til at at komme med et mavesurt indspark om, at det er altså et ret ringe spil. Børn vil måske få lidt sjov ud af det, men så vil jeg have lov til at være lidt ambitiøs på deres vegne og spille Lord of the Rings' i stedet - også selvom det har en række ret abstrakte elementer.
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Lord of the Rings som børnespil?!

Post by weilmann »

Vi spillede Hobitten med et par 9-årige her forleden, og det var faktisk ganske hyggeligt.

Det var dog heller ikke et spil jeg ville tage frem, uden der var børn ved bordet.
Mvh
Martin
Post Reply