Indlæringsspil?!

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Indlæringsspil?!

Post by Frouvne »

Indlæringsspil?! Ja, hvad skal man mene. Umiddelbart løber det mig koldt nedad ryggen, når jeg ser et sådant begreb; hvor skal noget der er rart og hyggeligt instrumentaliseres på den måde? På den anden side glæder jeg mig jo netop over at have en hobby, der i det mindste ikke behøver at være direkte fordummende og skadelig... nogen gange endda næsten det modsatte.

Vi har så mange planer med de små poder; i en periode hed det sig vist endda, at de var projekt-børn - underforstået de voksnes projekt. Og det ærgrer mig derfor i den ånd, når man på solide børnespilsproducenter som Habas spilleæsker skal læse om et spil er godt for øje-hånd-koordinationen, for samarbejdsevner og så videre. Og i virkeligheden er der selvfølgelig ikke noget i vejen med en god brugervejledning. Mit spørgsmål er vel blot, om de vigtigste formål med at spille bliver overset og måske går tabt, hvis brætspillene bliver brugt i en indlæringsmæssig sammenhæng.

Nu er der jo ikke i sig selv noget i vejen med at lære noget, mens man har det sjovt. Men der rejser sig vel også et principielt spørgsmål om, hvad det er vores børn lærer sig, hvis al indlæring skal foregå gennem leg. En væsentlig del af at kunne gennemgå en lang uddannelse er at kunne behovsudskyde. Og måske er det bare en gammeldags holdning, jeg har... måske behøver det ikke være sådan?!

Spørger jeg min søn på godt 4½ år, hvad han vil spille, vil han nok sige: Können Schweine fliegen? (hvis han ikke i stedet vælger et af vores voksenspil... :oops: ). Können Schweine fliegen? er i den grad et tysk spil, der sælger sig på, at være lavet af en autoritet indenfor feltet; i det øverste hjørne af spilæsken ses et billede af en ældre herre og øverst bærer æsken overskriften: "Professor Heinz Sielmanns Tierwelt".

Image

Og jeg må erkende, at det faktisk er ret spændende at begive sig ind i Professor Heinz Sielmanns Tierwelt; en væsentlig del af skylden må selvfølgelig tilskrives en afsmitning af min søns engagement men også det faktum at spillet sætter mig i en situation, hvor jeg får lyst til at slå nogle dyr op for lige at se om det kan være sandt, at strudsen har skel og hvordan mon man definerer antallet af lemmer på dyr...

Nå ja, måske er de ikke så skadelige spillene... gad vidst om det vil blive ved med at løbe mig koldt ned ad ryggen, når jeg ser den slags anprisninger eller mon min indstilling til dem vil ændres?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Re: Indlæringsspil?!

Post by Helvard »

Frouvne wrote: Nu er der jo ikke i sig selv noget i vejen med at lære noget, mens man har det sjovt. Men der rejser sig vel også et principielt spørgsmål om, hvad det er vores børn lærer sig, hvis al indlæring skal foregå gennem leg.!
Det kommer vel også an på hvad man forstår ved begreberne. For mig er det ikke indlæring, men læring hvis mennesket/barnet lærer sig færdigheder på egen hånd, evt gennem ydre påvirkninger som f.eks. et spil. Ordet indlæring kan have associationer til skolebænken eller lign. hvor man passivt bliver fyldt med viden fra en expert/lærer. Jeg synes det er vigtigt at tænke på at læring er mange ting - kognitiv, social eller emotionel læring.

I øjeblikket er jeg igang med min Bacheloropgave på pædagogstudiet, hvor vi beskæftiger os lidt med læring gennem brug af kroppen ( projektet går mere præcist ud på hvordan barnets sansemotoriske udvikling bliver tilgodeset i design af legepladsen..men vi beskæftiger os en del med læring gennem kroppen). Og her kan jeg se en del fordele ved at lære gennem brædtspil. Her er der nemlig mange former for læring på spil: Matematiske og sociale færdigheder samt en træning i abstrakt tænkning.

Og måske lærer man egentlig bedst når man - både børn og voksne- har det sjovt?

- Thomas
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Var det ikke noget at skrive et indlæg, der handler om læring gennem brætspil? Det kunne være interessant at få belyst både fordele og ulemper ... og nogle af de konflikter/dilemmaer, som ligger i emnet?

Nu er der jo ikke nogen registervariabel, der hedder "hvor ofte spiller du brætspil", men ellers kunne det være interessant at lave en analyse, der viste, om det havde nogen indflydelse på ens karakterer i skolen / PISA test :wink:

jo, flere brætspil du spiller, jo mindre tid bruger du på lektier, og jo dårligere klarer du skolens krav

Ups.... for meget opgaveskrivning!
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Det lyder spændende...det vil jeg gå i kast med efter bacheloren!...og festerne...og tømmermændende

- Thomas :)
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
Post Reply