Spil med geometri og matematik

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Spil med geometri og matematik

Post by denmyos »

Jeg har en datter (10 år) der er udmådelig dårlig til matematik.
Og få meget hjælp i skolen og hjemme.
Hun kan sagtens plus og minus, men tænke abtrakt kan hun simpelhent ikke.
Hun har svært med at se at de samme regner formler bruges til forskellige regnestykker.
Og er meget dårlige til at huske ting jeg lærte hende for 10 minuter siden.

Men hun elsker at spille. :)

Kender i nogle spil eller andre metoder der kan hjælpe hende med matematikken.?
Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spil med geometri og matematik

Post by ozimek »

Vores børn er stadig ret små (den største, Frida bliver 5 her i januar), så vi gør ikke så meget i spil med regnestykker endnu. Hun var dog ret glad for at være "bank" da vi spillede Powergrid med familien i juleferien :)

Old trusty Matador er jo ikke ligefrem det mest vellidte spil blandt kendere, men det indeholder da en masse små regnestykker uden at det bliver brainburn, som fx Powergrid kan tangere. Der findes måske bedre (børne)spil med papirpenge eller lignende anledning til en masse små regnestykker? Det er forholdsvist abstrakt at veksle pengesedler, så måske var det bedre med spil, hvor der er nogle fysiske komponenter, der skal tælles og manipuleres? Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen..

Ellers kunne du jo prøve nogle abstrakte spil som Blokus og Ingenious. De træner den logiske sans og evnen til at se sammenhænge.
User avatar
Legius
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 201
Joined: Fri Apr 16, 2010 11:06 am
Favoritspil: Memoir 44
Location: Nivå

Re: Spil med geometri og matematik

Post by Legius »

rent matematiske spil, der vil jeg foreslå

Numenko-in-a-baghttp://boardgamegeek.com/boardgame/1080 ... o-in-a-bag og
Cant Stophttp://boardgamegeek.com/boardgame/41/cant-stop

begge spil har en fra min spilgruppe benyttet til at undervise børn i 3 klasse i matematik og så ligger de jo i en prisklasse hvor man gerne skulle kunne være med. Det er ikke et krav i nogen af spillende at man er god til matematik, men det hjælper på ens chancer for at vinde, derfor er der jo en grund til at benytte matematikken, som er det jeg huske som et af de problemer til at børn ikke gider at fordybe sig i matematikkens dejlige verden.

jeg vil da gerne hoppe med på bølgen og anbefale Blokus, desuden vil jeg da også gerne slå et slag for Qwirkle og Pickomino.
Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Spil med geometri og matematik

Post by glorn »

super 5 og efterfølgeren super 5 hopla er glimrende da man netop er nød til at holde øje med summer og lignende.

logisk sans er noget som den magiske labyrint kræver (jeg bliver sat til at spille det hver sommerferie af diverse nevøer og niecer og deres alder har været fra 5 til 12-13 stykker)
David.
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Spil med geometri og matematik

Post by denmyos »

Hun har givet mig mega røvfuld i labyrinten,, så det kan hun åbenbart.
Blokus har vi også spillet, men det kunne jeg ikke se hybit i.
Jeg synes man sidder og spiller solitar lige meget hvor mange spiller man er, eller også spillede vi det forkert.

Ingenious vil jeg gerne prøve.
Jeg kigger lige på numeko og cant stop.

Men tak for forslagene.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Spil med geometri og matematik

Post by Sir William »

Vil ikke spille klog på hvordan hun bedst for styrket sine evner på det område, vil jeg overlade til kæresten (matematiklærer i indskolingen), men hvorfor ikke "designe" dit eget lille brætspil.

Hvis du er vidende om, hvor henne hun er svagest, kan du bygge et kort-/brætspil op omkring disse områder.

Så lærer hun gennem leg, og hvis hun allerede er god til at lære nye brætspil så vil hun også huske mulighederne.

Umiddelbart virker det som om, at hendes problem ikke ligger i selve matematikken, men mere at håndtere den viden hun får, lagre den og bruge den fremadrettet. Altså se mulighederne og forstå logikken.

Du kunne derfor også spille simple spil som skak eller lign., altså spil hvor hun skal analyserere og danne sig et indtryk af mulighederne og hvad hendes modstander vil gøre. Hermed trænes hendes hjerne op til at analysere og lagre information som så vil kunne bruges i den almindelige læring i skolen.

Nogen gange er det det simple der virker.

Ellers kunne du jo høre Jonezy herinde fra, som ville bruge spil i sin undervisning om der er noget han kan anbefale.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Spil med geometri og matematik

Post by Frouvne »

denmyos wrote:[...] Blokus har vi også spillet, men det kunne jeg ikke se hybit i.
Jeg synes man sidder og spiller solitar lige meget hvor mange spiller man er, eller også spillede vi det forkert. [...]
Jeg er ikke specielt fortaler for Blokus men det undrer mig, at du kan have oplevelsen af at spille solitaire. For mig er det super-aggressivt og man er hele tiden oppe at blokere for hinanden samtidig med at man skal holde øje med, hvordan man kan sørge for at kunne slippe af med sine egne brikker. Hvis I stadig har spillet, syntes jeg, du skal give det en chance til. Jeg føler selv, jeg har haft større fornøjelse af de par spil Travel Blokus, vi har spillet. Men det skal du jo nok ikke gå ud og investere i, hvis det andet ikke har været en succes.

Summy kunne være et spil, der er værd at læse lidt om.

Når du er på udkig efter spil, der kan lære hende geometri og matematik er det vel ikke snævert læringsspil, du er på udkig efter, men også spil, der i mere bred forstand kan give matematisk fornemmelse, eller tager jeg fejl i den antagelse? Det kan betyde lidt for, hvor man skal lede.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Spil med geometri og matematik

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Jeg er ikke specielt fortaler for Blokus men det undrer mig, at du kan have oplevelsen af at spille solitaire. For mig er det super-aggressivt og man er hele tiden oppe at blokere for hinanden samtidig med at man skal holde øje med, hvordan man kan sørge for at kunne slippe af med sine egne brikker. Hvis I stadig har spillet, syntes jeg, du skal give det en chance til. Jeg føler selv, jeg har haft større fornøjelse af de par spil Travel Blokus, vi har spillet. Men det skal du jo nok ikke gå ud og investere i, hvis det andet ikke har været en succes.
Centralt for hvor aggressivt Blokus er, er at brættet skal have den rigtige størrelse for det antal spillere man er. Et normalt Blokus-bræt er 20x20 felter, dvs. 100 felter pr. spiller i et 4-personers spil. Ligeledes er Travel Blokus's bræt på 14x14 = 196 felter, hvilket lige passer til 2 spillere. Jeg har prøvet at spille 3 personer på et 17x17 bræt og det fungerede fint. I alle tilfælde kan man i Blokus bruge de ubrugte farver til at "indramme" den del af brættet man benytter (ligesom her, f.eks.).

Det er rigtigt, at 2 personer på et 14x14 bræt er lige på og hårdt, og meget aggressivt. Det at man ifølge Travel Blokus reglerne starter nogle felter inde fra hjørnerne gør det selvfølgelig bare endnu mere "in your face"-agtigt. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply