Børneregler til "voksenspil"

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Børneregler til "voksenspil"

Post by Mikkel »

Jeg har en knejt som snart runder de 6 år.

Så jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke spil i spiller med jeres børn, OG laver reglerne om så de kan følge med, for jeg kunne nemlig godt bruge lidt inspiration - og måske også andre der kunne?
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Børneregler til "voksenspil"

Post by Foppwin »

Min datter er lige blevet 6 år og hendes favoritspil er:

Carcasonne (uden bønder) er hendes favorit, men ellers står den på; Zooloretto, vildkatten, RatAtat cat, Woolfy.
Danny

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Børneregler til "voksenspil"

Post by Frouvne »

Selvom jeg i.f.m. voksenspil har en stor afsky for ikke-officielle varianter har det aldrig været et problem for mig, at have dem i børnespil. Ofte når min søn har skullet lære spil, har han lært dem ved at han først har fået en kort introduktion og at vi derefter har kastet os over spillet og han så løbende har fået de resterende regler. Derved er vi af helt naturlige årsager jævnligt havnet i en situation, hvor der ikke har været mening i at medtage en regel fordi vi havde spillet os frem til en situation, hvor det ville være unfair, hvis den pludselig dumpede ned fra himlen. Det at kaste os ind i spillene, har fungeret godt for os og det er selvfølgelig en mere naturlig model jo mere regeltunge spillene er.

Det er sjældent, at jeg på forhånd har bestemt mig for præcis hvordan reglerne skulle modificeres i et spil. Jeg ved, at Severin lærte at spille Skak før han blev fem og formentlig har jeg startet uden at have samtlige brikker på brættet fra starten. På den måde er det et let spil at introducere for de yngste og ved at variere hvilke brikker man hver især har, kan man endda rimelig hurtigt få nogle interessante spil, hvilket man måske ellers ikke skulle tro med et så analytisk spil.

Strengt tematiske spil behøver dog ikke at være voldsomt sværere at lære, hvis de ellers er intuitive nok. Vi spillede f.eks. tidligt nogle varianter af Doom - The Boardgame. Her kunne vi løbende lægge lag på ved at udvide antallet af våben, monstre, forskellige korttyper etc. I dag ville jeg nok være startet med Claustrophobia i stedet, da det er endnu lettere at gå til.

De to ovenfor nævnte spil viser for mig tydeligheden af hvor forskelligartede og på hver deres måde komplicerede spil, man med held kan introducere selv ganske unge brætspillere for. De skal dog selv være motiverede - og det skal man selvfølgelig også selv. Derfor syntes jeg også ideen med at modificere spil er god fordi det er nogle spil, man formentlig også selv har lysten til at kaste sig over. Der syntes jeg så også, at man skal overveje hvor meget af kompleksiteten man kan reducere uden at man når tilbage til noget, der alligevel ikke er værd at beskæftige sig med. En almindelig anvendt introduktion til voksen-brætspil er at starte med Carcassonne, men hvor børnene blot skal lægge brikkerne så de matcher og altså helt uden arbejderne. Det reducerer spillet så meget, at man i mine øjne lige så godt kan lave et rigtigt puslespil (og jeg kan ikke udstå puslespil) eller kan kaste sig over nogle af de mange udmærkede børnespil, der rent faktisk også findes på markedet i dag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Børneregler til "voksenspil"

Post by Larsine »

Den eneste special regle jeg kan huske vi har brugt når vi har spillet med børne, var at vi spillede Carcassonne uden bønder. Men der gik ikke lang tid før bønderne kom med.

Ellers har vi spillet spillene med alle regler.

Vors problem her hjemme er mere at en af vores børn havde meget svært ved at læse, og derfor valgte vi at springe spil over hvor der var meget tekst, med mindre man bare kunne spørge hvad det betød. Således har det aldrig været at problem at spille San Juan, for hvis de var i tvivl viste de bare kortet og spurgte hvad det gjorde.

Men nu er det efterhånden også mange år siden vi har skullet tage hensyn, så det er lidt svært at huske. Under alle omstændigheder så var der masser af gode børnespil som voksne gider spille, eller voksenspil som børen gider spille. Se f.eks. på Viking-Con Junior hvor der er masser af aktivitet rettet mod børn.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Børneregler til "voksenspil"

Post by Helle »

Larsine wrote:Den eneste special regle jeg kan huske vi har brugt når vi har spillet med børne, var at vi spillede Carcassonne uden bønder. Men der gik ikke lang tid før bønderne kom med.

Ellers har vi spillet spillene med alle regler.

Vors problem her hjemme er mere at en af vores børn havde meget svært ved at læse, og derfor valgte vi at springe spil over hvor der var meget tekst, med mindre man bare kunne spørge hvad det betød. Således har det aldrig været at problem at spille San Juan, for hvis de var i tvivl viste de bare kortet og spurgte hvad det gjorde.

Men nu er det efterhånden også mange år siden vi har skullet tage hensyn, så det er lidt svært at huske. Under alle omstændigheder så var der masser af gode børnespil som voksne gider spille, eller voksenspil som børen gider spille. Se f.eks. på Viking-Con Junior hvor der er masser af aktivitet rettet mod børn.
Kunne du ikke komme med et par eksempler på, hvad I har spillet - og hvordan I har taget hensyn?
Jeg kunne godt tænke mig at skrive lidt mere om, hvad man kan spille i overgangen mellem barn og voksen.
Det er måske ikke den store udfordring for dem, der har 300+ spil, men hvis man har væsentligt færre, og ikke køber så mange, så kunne et par gode forslag til spil være fint. Eksempelvis hvad har I spillet mest af, når I har haft børn i meget forskellige aldre - og hvad har I spillet da nogle af børnene ikke kunne læse - men hvor det stadig skulle være interessant for dem, der var ældre?

Andre skal også være meget velkomne til at smide deres forslag ...
Post Reply