Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Anders H. Pedersen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 186
Joined: Sat Sep 22, 2012 12:49 pm
Location: København N
Has thanked: 1 time

Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Anders H. Pedersen »

For lang tid siden supportede jeg et spil på Kickstarter af CMoN.
Da det kom frem viste det sig at boksen til grundspillet havde fået en stor flænge.
Jeg kontaktede CMoN og de har langt om længe sendt mig en ny. Desværre har de sendt den fra USA, så nu ligger der en tom æske i tolden... :evil:
De vil nu have faktura og kontoudskrift for spillet. :roll:
Og så er det jeg spekulerer på om den EU-venlige forsendelse CMoN altid tilbyder er 100% efter reglerne, eller om toldsystemet herhjemme kan finde på at pålægge mig fortoldning for hele købet tilbage fra sidste år. Det er jo sendt fra England men købt i USA og jeg kan lige se for mig at jeg skal til at diskutere med dem om hvor vidt fortoldningen reelt er betalt eller ej. Det orker jeg virkelig ikke for en tom papkasse!

Er der nogen derude som kender systemet bedre end jeg og kan give nogle gode råd?
Jeg har før hørt om folk der er blevet fortoldet for simple reservedele/erstatninger, så jeg er noget utilpas ved at skulle sende faktura og kontoudskrift. Hvis jeg bliver fortoldet for hele det oprindelige beløb kan det blive en pæn klat penge.
Under alle omstændigheder vil jeg heller ikke betale 160+ for en papkasse...
Så hvad gør en klog mand?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Stony »

Jeg tænker du kan henvise til dit EU-friendly køb på kickstarter, og forevise den dokumentation der nu er for pris osv...

Når projektet er EU-friendly, så er det jo bare fordi spillene er kommet samlet til England. Det giver en samlet fortoldning som gør at prisen pr. enhed bliver meget lavere end hvis du køber og får dem sendt et af gangen. Så der skulle meget gerne være betalt importmoms og eventuelle afgifter da den samlede forsendelse kom til England.

Du kan så beskrive at det spil du modtog var beskadiget, og du derfor får tilsendt en ny æske, og at der ikke er noget i æsken.
Du kan eventuelt give dem tilladelse til at åbne æsken og verificere dit udsagn.

Det kan dog stadig give lidt udfordringer, for æsken har jo en værdi, som man så skønsmæssigt måske kan sætte til en tyver. Men bagatelgrænsen for om det kan gå glat igennem uden moms/told er værdien INKLUSIVE forsendelse. Så hvis det har været tilpas dyrt at sende æsken, så kan du stadig ende med at skulle betale for pakken. Desværre.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Gunness »

Stony wrote:Men bagatelgrænsen for om det kan gå glat igennem uden moms/told er værdien INKLUSIVE forsendelse.
Nope. Det er et område, der ofte har været forvirring omkring, men bagatelgrænsen er 80 kr. ex. forsendelse - MEN hvis varen koster over 80 kr, beregnes moms (og evt. told) også af forsendelsesomkostningerne.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Skumle »

Linket til området hvor reglerne er beskrevet hos skat

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oid=2236525&vid=0
Anders H. Pedersen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 186
Joined: Sat Sep 22, 2012 12:49 pm
Location: København N
Has thanked: 1 time

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Anders H. Pedersen »

Nu har jeg i første omgang bedt dem om at verificere at der er tale om en tom boks.
Det plejer at tage dem et par dage at tjekke tingene rent fysisk.
Håber de så selv kan se det er lidt tosset det her...
Anders H. Pedersen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 186
Joined: Sat Sep 22, 2012 12:49 pm
Location: København N
Has thanked: 1 time

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Anders H. Pedersen »

Så har jeg endelig fået frigivet min tomme boks. :D

I første omgang bad jeg dem om at verificere at der var tale om en tom boks.
Det tog dem godt en en uge at svare på det og så fortalte de mig kun titlen på spillet og ikke om boksen faktisk var tom. :cry:
Jeg bad dem så igen om at verificere indholdet og sagde samtidig at de selv kunne fastsætte værdien af spillet og derfra udregne om boksen i sig selv oversteg de 80,-.
Dette svarede de aldrig tilbage på, men i dag kom posten så med en papkasse i en papkasse. :lol:

Er stadig lidt nysgerrig om hvor vidt disse EU importer er helt efter bogen i forhold til de enkelte landes fortoldningsregler, men det må blive en anden gang jeg får svar på det...
User avatar
Gregaria
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Sun Jun 27, 2010 8:39 pm
Location: Gundsømagle
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Gregaria »

Anders H. Pedersen wrote:(...) Er stadig lidt nysgerrig om hvor vidt disse EU importer er helt efter bogen i forhold til de enkelte landes fortoldningsregler, men det må blive en anden gang jeg får svar på det...
Død tråd, men hvorfor ikke sparke til den gamle hest alligevel:

Det er helt efter reglerne, da der (som Stony omtaler) er flere regler i spil:

1 - Ting der kommer fra et land udenfor EU og EMU til et EU-land skal fortoldes
2 - Bagatelgrænsen samt (visse) toldsatser afgøres af det enkelte land
3 - Moms afgøres af det enkelte land
4 - Gebyrer afgøres af det enkelte land

Der er altså ingen tvivl om at der skal betales moms samt evt. told for varer der kommer fra USA. EU-friendly er blot den professionelle udgave af fx ShopUSA, hvor man ved at indføre et stort parti på én gang sparer i administration og gebyrer. Hvis du fx køber DVD'er fra visse asiatiske hjemmesider sender de dem ikke direkte til Danmark (lav bagatelgrænse) men via EU-lande med højere grænser så de, lovligt, kan indføres i EU.

Når først varer er i EU er der stort set frit lejde til at sende hvadsomhelst hvorsomhelst.
Anders H. Pedersen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 186
Joined: Sat Sep 22, 2012 12:49 pm
Location: København N
Has thanked: 1 time

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Anders H. Pedersen »

Jeg er nu stadig ikke sikker på tingene nødvendigvis er så sorte og hvide.
Her er sakset fra seneste update fra Turing Tumble:

"Shipping

Wow, this part is amazingly complicated. Originally, we planned to work with a company who would handle all of our shipping. It’s still a possibility, but we’ve found it’s quite expensive to do it that way. Shipping will be the single most expensive part of this project, so anything we can do to shave cost saves a lot of money.

We’ve been learning all about Incoterms, VAT, duty, freight forwarding, shipping containers, and shipping by boat, truck, train, and plane. We’ll probably piece together our shipping by working with local distribution centers in several countries.

VAT is going to cost a lot more than we expected. VAT is normally a ~20% tax charged on all imported goods to most countries. Other Kickstarter projects have gotten around VAT by importing large quantities into countries with a declared cost of just the manufacturing cost. However, those who monitor such things recently put out a clarification stating that VAT for crowdfunding campaigns must be charged on the entire purchase price + the shipping cost. Ouch!"

Jeg går ud fra at hvis tingene ikke er importeret korrekt så kan man som forbruger ende med en ekstra regning. Og hvordan fremlægger man lige beviser for at f.eks. CMoN har importeret helt efter reglerne?
Jeg tror mange af forsendelserne ligger i en gråzone og simpelthen ikke bliver fanget hvis de først er sluppet inden for EU.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Stony »

Anders H. Pedersen wrote:Jeg går ud fra at hvis tingene ikke er importeret korrekt så kan man som forbruger ende med en ekstra regning. Og hvordan fremlægger man lige beviser for at f.eks. CMoN har importeret helt efter reglerne?
Det har jeg meget svært ved at forestille mig.

Hvis varen ved import til EU er deklareret ukorrekt, er det der de må sætte ind. Dels tror jeg ikke de MÅ gå efter dem der ligger senere i distributionskæden, men selv om de måtte, vil de blive udfordret på både bevisbyrde og det arbejde det vil kræve. Du får jo bare sendt en pakke af forholdsvis beskeden værdi fra et firma indenfor EU. Toldmyndighederne skal kunne påvise at denne vare oprindelig er fra et ikke-EU land OG at det ved import ikke er blevet korrekt deklareret.

Held og lykke med at jagte de tusindvis af pakker, bare for det ene spil.

Det kan være at eksempelvis en lille Kickstarter-virksomhed, vil forsøge at tale til folks gode vilje, og vise hvordan de har brændt nallerne på ikke at få regnet den slags ind i den samlede pris, men ud over det, tvivler jeg på der er ret meget de kan gøre ved det, ud over at erklære konkurs og så lade være med at sende noget som helst.
Sidst spillet:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Kickstarter, fortoldning og en tom boks... hjælp søges

Post by Michael_Olsen »

Anders H. Pedersen wrote:Jeg går ud fra at hvis tingene ikke er importeret korrekt så kan man som forbruger ende med en ekstra regning.
Nej, det kan du som forbruger ikke. Det er importøren der skal betale, og som er ansvarlig.

Hvis importøren ikke betaler kan det være at varen ikke bliver frigivet i tolden, men det er jo en anden historie.

Hvis det bliver sendt direkte til dig fra uden for EU vil du til gengæld hænge på den. Der er nogle Kickstarter projekter hvor man så scanner sin regning, sender den til dem, og får pengene sat ind på sin Paypal(!) konto. Men det er jo også en anden historie.

Så kort sagt: Hvis varen bliver sendt direkte til dig uden fra EU kan importmoms, gebyr o.s.v. bliver opkrævet af dig.
Hvis varen bliver sendt til dig inden fra EU kan du risikere at skulle betale importmoms, gebyr o.s.v.
Image
Post Reply