Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

Må det blive en god måned! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

Så er måneden for alvor skudt i gang for mit vedkommende. Før og efter weekenden er det blevet til børnespil: Klodsmajor, Monza og Let's Catch the Lion! Og det er jo sådan set ganske hyggeligt. Men fordelingen af spil i weekenden var dog alligevel noget mere interessant.

Fredag aften startede med et par spil Endeavor: Age of Sail. Jeg spillede i tidernes morgen det originale spil og har aldrig fået taget mit nye eksemplar i brug. Nu fik jeg lejlighed til at prøve det. Og det er et godt spil. Ingen tvivl om det. Forskellene mellem det oprindelige spil og grundspillet i Kickstarter-versionen er - bortset fra det æstetiske - ikke så store. Men selve spillet holder stadig. Så det skal blive stående på hylden. Selvom Kickstarter-versionen er lækker syntes jeg alligevel ikke den er så lækker, at det nødvendigvis retfærdiggør størrelsen af æsken. Så det kan godt være, at jeg endelig er klar til at få den ene version ud af huset.

Aftenen blev rundet af med et par spil BANG! The Dice Game, som jeg ikke tidligere havde prøvet. Kan godt forstå at nogle foretrækker det fremfor kortspils-versionen. Inden sengetid nåede vi nogle runder: The Crew: Mission Deep Sea. Nu har vi spillet det oprindelige spil, de seneste par uger. Jeg er ikke sikker på, at denne version er bedre eller lige så god. Tror dog sagtens jeg ville kunne overtales til at spille det. Der skal dog nok gå nogle uger før jeg er klar.

Lørdag før morgenmaden stod den på The Shipwreck Arcana. Og det er jo altid godt. Og så kom et af weekendens højdepunkter på bordet: Unsettled. Det havde jeg glædet mig til og jeg blev ikke skuffet. En rigtig interessant idé; man er besætning på et rumskib, der ankommer til en ukendt planet. Missionen og planeten afsløres først undervejs. Og planeten fysik, evt. livsformer etc. er med til at lave reglerne. Rigtig originalt og interessant - og så så det endda ud til at fungere.

Så fik jeg prøvet Startups. Det var sjovt at prøve. Jeg vil ikke gå af vejen for at prøve det igen... men nogen stor oplevelse - udover den sociale del - var der ikke tale om. Push It syntnes jeg altid er sjovt. Det er tilpas mere kaotisk end et spil som Crokinole til at alle virker til at have en chance. Og om ikke andet vækker ens vanvittige skud moro blandt de øvrige spillere.

Eftermiddagen bød på spil i den hyggelige genre. Først Juicy Fruits der dog ikke var helt det hyggelige børne-spil, som æsken kunne indikere. Men selvom der var planlægning var det dog heller ikke i den anden grøft. Dernæst Nidavellir som var et helt andet spil end det jeg havde forestillet mig ud fra æsken. Men bestemt et sympatisk spil. Det kunne jeg rigtig godt lide. Men min fornemmelse var dog også, at det sikkert ville blive spillet i en kort periode og derefter måske aldrig mere.

Aftenen bød på endnu et hovedspil: Oath: Chronicles of Empire and Exile. Et meget intimiderende spil. Regelforklaringen syntes at befæste denne opfattelse. Og det på trods af at jeg var meget imponeret over den pædagogiske sans der har været medtænkt når man har lavet kort, der forklarer opsætningsprocessen og har skrevet en fuld runde med hvad spillerne gør og ikke mindst hvorfor de vælger at gøre det. Undervejs i spillet kunne man fornemme at spillet åbenbarede sig for alle spillerne og der var mange interessante detaljer. Selvom det er et spil, jeg vil have meget svært ved at få på bordet blev jeg meget fascineret af det. Jeg bliver nødt til at prøve at læse reglerne... og så må vi se, hvad der sker med mit eksemplar af spillet.

Dagen blev sluttet af med Just One og Cascadia. Jeg forstår godt at Just One er blevet så populært. Det kunne jeg godt finde på at spille i en familiær sammenhæng. Cascadia var fint ... men det sagde mig ikke synderlig meget.

En super-fed weekend!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

Som så ofte før, når der har været mandefald til en spilaften, var det første spil, der kom på bordet: Crokinole. Derefter blev der introduceret til Let's Catch the Lion! og det bekræftede, at det er et børnespil med en vis dybde, da den blev en (spillet taget i betragtning) langstrakt affære. Aftenens hovedspil blev Lost Ruins of Arnak, der blev et tre-spillers spil, da fruen i huset gerne deltog. Som sædvanligt tabte jeg overbevisende.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Gunness »

Det er blevet til lidt forskelligt i løbet af den seneste uge.

Det er efterhånden svært at lokke ungerne til brætbordet - det er typisk noget med "Hvor hurtigt kan det overstås?" - men jeg havde lånt Wavelength på biblioteket, og det er et hyggeligt lille selskabsspil. Nok sjovere med mere end fire deltagere.

Onsdag til fredag havde fruen og jeg lidt voksentid i sommerhus, og det blev til forskellige mindre spil. Først og fremmest Regicide, som vi nu har fået prøvet fire gange. Imponerende, så meget man kan få ud af et standard spil kort. Og svært. Vores bedste resultat er konge nr. 2 ud af 4. Vi mangler stadig at greje, hvordan man kan nå hele vejen :)
Jeg havde også lånt Watergate, og det er et glimrende, lille asymmetrisk spil - der var tæt løb i begge vores spil, hvor journalisterne vandt begge gange. Interessant tovtrækningsmekanisme.
Vi fik også spillet Exit: The Game - The Pharaoh's Tomb. Det er det bedste af de tre Exit-spil, jeg har prøvet, men jeg synes stadig, at koblingen mellem tema og mekanismer er ikke-eksisterende, komponentkvaliteten er billig, og et par af opgaverne var lige obskure nok. To timers underholdning til 100 kroner er svært at være rigtig sur over, men jeg har ikke behov for at spille serien videre.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Andrea »

Mødtes med ze grrrls for at spille brætspil i går. Vi fik spillet to omgange Red7 inden aftensmaden, og så stod den på Endeavor. Jeg har spillet det for ca. 100 år siden (ja, jeg holder mig godt) og kunne intet huske, men det viste sig at være et udmærket spil. Og vi fik tilmed planlagt at spille det igen, næste gang vi mødes! :O
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

Jeg nød en fredelig aften hjemme med at få mit nyankomne eksemplar af Roll Player Adventures pakket ud og taget i brug. Grunden til at jeg overhovedet støttede spillet på Kickstarter er (naturligvis) at jeg har og har syntes om Roll Player. Et af salgsargumenterne for Roll Player Adventures er, at man kan importere karakterer fra Roll Player ... og det tror jeg aldrig kommer til at ske for mit vedkommende. For mig er Roll Player et meget abstrakt spil med et påklistret tema ... men vel at mærke et påsklistrer tema, der har fået min søn til at spille det med mig. Og det er en af grundene til at jeg godt kan lide spillet! Roll Player Adventures er til gengæld et tema-tungt spil. Faktisk i den grad at det primært er tema-tungt og sekundært et spil. Førstehåndsindtrykket er absolut positivt. Jeg nåede igennem første del af elleve dele. Historie-delen er bygget over den gammelkendte model, hvor man vælger sin vej undervejs. Undervejs tilegner man sig nogle kodeord, der påvirker den igangværende del og nogle titler, der påvirker hele den resterende historie. Både kodeord og titler påvirker ens vej igennem historien, så det er en "intelligent" udgave af vælg-selv-din-vej-gennem-historie-modellen. Og så er nogle af valgene slet ikke så lette ... tværtimod. Og faktisk er systemet endnu mere komplekst end som så, da man også opnår et ry hos forskellige fraktioner, der kan have indflydelse på fremtiden, finder ting, man kan prøve af i forskellige sammenhænge ... og sikkert meget mere, jeg enten endnu ikke er stødt på eller blot ikke har nået at lægge mærke til. Og så er systemet heldigvis ikke særlig kompliceret. Jeg håber, at give systemet et par gennemløb snarligt, så jeg kan holde tråden i historien og få helt styr på de par regler, jeg tydeligvis ikke havde fået styr på i første gennemløb.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Gunness »

Søndag aften fik Maibritt og jeg taget hul på mit nyanskaffede Comanauts, der er i samme serie som Stuffed Fables og Aftermath. Jeg havde fået det varmt anbefalet af en god ven, der skrev: "I really recommend it - not necessarily for the game, but definitely for the experience". Og det passer meget godt :)
I spillet har en videnskabsmand ved et uheld skabt et fysisk fænomen, der truer med at ødelægge hele jorden. Han er den eneste, der kan løse problemet, men han er - som en del af uheldet - havnet i et koma. Spillerne er "koma-nauter", der skal rejse ind i hans underbevidsthed og forsøge at vække ham, så han kan rette op på det, han har lavet.
Det gør man ved at rejse ind i en af elleve zoner og bekæmpe hans indre dæmoner. Og dem er der mange af, for den stakkels mand har det virkelig ikke godt med sig selv. Man kan blandt andet rejse ind i hans barndom, hvor forældrene skændes, eller til hans studietid på uni, hvor han er alt for genert til at tage kontakt til sin kommende kæreste. Eller ind i en tegneseriefantasi, hvor man kæmper mod en superskurk, selv om han konstant tvivler på sine egne evner.
Det er alt sammen lettere syret, men også velskrevet og medrivende fortalt - og sat i et relativt dystert univers, der bokser med nogle af tilværelsens store emner.

Det skal selvfølgelig også fungere som spil, og det gør det da også et stykke hen ad vejen. Spillepladen er en bog, hvor man bevæger sig rundt på de forskellige sider og kan gå mellem forskellige felter på de enkelte sider. Man trækker terninger op af en pose og allokerer dem til forskellige formål som at gå og kæmpe, og man kan finde en masse forskellige ting undervejs, der kan hjælpe med at komme hurtigere rundt, våben mm. Det er tydeligvis ikke spillets salgsargument, men det fungerer fint til at drive historien videre. Desværre er regelhæftet noget juks og gør et i grunden ikke specielt kompliceret spil alt for indviklet. Vi havde i lang tid svært ved at finde ud af, hvordan vi egentlig skulle løse vores opgave, ligesom der var mange regelspørgsmål, der ikke var dækket og måtte findes svar på via BGG.
Jeg tror, at vi har fået nogenlunde styr på de vigtigste facetter nu, og med det på plads ser jeg frem til at komme videre med historien. Vi tabte første forsøg, hvor vi lige akkurat blev knust af et kæmpe glasmonster, der hoppede rundt på et diskotek :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

Roll Player Adventures kom hurtigt på bordet igen. Denne gang sammen med min søn, der i forvejen har syntes godt om Roll Player og for hvem rollespil har en stor plads i hans hjerte. Vi startede forfra og denne gang tror jeg, vi i det store hele spillede alle regler korrekt. Vi havde begge en rigtig god oplevelse og blev revet godt med. Historiefortællingen er fin uden at være alt for lang. Der er interessante valg - omend ikke så mange af dem. Og så fungerer terningedelen, hvor man skal vælge og manipulere terninger tilpas fint til at jeg fik styret mit behov for at vi rent faktisk spillede et spil og han ikke følte at den del tog for meget over fra rpg-delen. Jeg glæder mig allerede til næste afsnit i fortællingen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

I anledning af efterårsferien var der mandefald til den ugentlige spilaften. Heldigvis havde min søn mod på en gæste-optræden og vi kunne dermed fortsætte vores kampagne i Roll Player Adventures. Det fungerede fint at have en ny spiller med ... tænker dog at det vil kræve lidt mere, når vi er kommet lidt længere ind i kampagnen. Men det tænker jeg er et luksus-problem i fald det skulle blive tilfældet. Vi snakker allerede om at få spillet på bordet igen i morgen. Og jeg overvejer alvorligt om jeg skal gøre en indsats for at vi kan få inddraget udvidelsen Roll Player Adventures: Nefras's Judgement allerede i denne gennemspilning, da det skulle give lidt mere baggrundshistorie.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

Her til eftermiddag satte familien sig med mysterie-spillet echoes: The Dancer. Vi har efterhånden spillet mange forskellige spil i denne genre og dette er nok et af de bedst fungerende, jeg har prøvet. Ikke nødvendigvis det bedste, men noget af det bedst fungerende således forstået at jeg tænker hændelsesforløbet efterfølgende stod fuldkommen klart. I echoes: The Dancer skal man indenfor seks forskellige kapitler, der hver er repræsenteret af en stor tile og en tilhørende lydbid tilknytte tre billeder (igen med tilhørende lydbidder), der repræsenterer hvad der skete i kapitlet. Når man har fundet indholdet af hvert kapitel bliver man afslutningsvis bedt om at ordne kapitlerne kronologisk. Så til sidste står man tilbage med 24 illustrationer, der er ordnet kronologisk. Spillet er omkranset af en prolog og en epilog.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

I dag gik vi endnu et skridt dybere ned i vores Roll Player Adventures-oplevelse ved at tilføje udvidelsen Roll Player Adventures: Nefras's Judgement. Det den tilføjer til spillet er en baggrundshistorie målrettet hver enkel spiller og så nogle scener skrevet specielt til hver spiller, der er integreret i den øvrige historie. Og det fungerede. Det at vi nu havde en mere detaljeret baggrundshistorie var i hvert tilfælde med til at styre flere af mine valg i dag. Jeg må sige, at jeg fortsat er rigtig godt underholdt. Og så trækker det naturligvis ikke ned på oplevelsen, at min søn deler denne oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Andrea »

Vi nåede forbi et vennepar, vi før har spillet Nemesis med, og søreme om ikke det kom på bordet igen i dag. Denne gang var der knapt så meget paranoia-stemning - til gengæld var der langt flere kampe, og så kom dronningen endelig på bordet! :O Heldigvis fik den snakkesalige professor en god idé til at eliminere hende, og tre af os endte med at opfylde vores mål for at vinde. Nu overvejer vi, om vi skal prøve med en af udvidelserne næste gang...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

På den sidste dag i efterårsferien var det familiens yngste, der blev lokket til spillebordet. Hun foreslog, at det var My First Castle Panic, der skulle på bordet. Og det var ikke noget dårligt valg. Det er hurtigt kommet til at hvile på hylderne og det er egentlig synd. Det er faktisk et fint lille tidsfordriv imens vi venter på, at hun vil kunne deltage i Castle Panic, der naturligvis er et bedre spil, men også en smule mere kompliceret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Gunness »

Jeg har lokket et par kolleger til at spille Regicide i vores frokostpauser, og efter adskillige forsøg lykkedes det os faktisk at vinde i dag - for første gang. Jeg havde ellers overvejet, om det overhovedet var muligt :D
Specielt langtidsholdbart er det måske ikke, men til dem, der ikke har prøvet det, giver jeg mine varmeste anbefalinger.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2021

Post by Frouvne »

Ovenpå to aftener med brætspil må det være passende med en lille kommentar her. I aftes fik vi afsluttet The Crew: The Quest for Planet Nine, som vi allerede har haft på bordet til to spilaftener. Jeg tager virkelig hatten af for det spil. Det var meget lidt tematisk, så de mange tekstpassager kunne jeg godt have været fri for. Til gengæld blev jeg undervejs imponeret over hvor ofte vi havde succes med opgaverne. Det var ikke mange runder vi måtte spille om. Absolut anbefalelsesværdigt. Til gengæld har jeg svært ved at se mig kaste mig ud i det en gang til nu vi er kommet igennem det. Efterfølgende spillede vi endnu et spil i echoes-serien: echoes: The Cocktail. Mit første møde med serien for nylig syntes jeg var et forfriskende bud på denne type spil, hvor man skal løse et mysterie. Allerede her i det andet spil kan jeg godt se, at min begejstring er dampet noget af. Jeg tænker dog godt at jeg tør anbefale at man putter et enkelt spil i serien i sin indkøbskurv, når man alligevel køber noget andet. Men jeg vil nok også anbefale at man i første omgang nøjes med et enkelt ... og så skal det nok være echoes: The Dancer. Og det kan sagtens være i den tyske udgave, da reglerne er meget lettilgængelige og der ingen tekst er på kort og man selv vælger sprog i den tilhørende App.

Til aften spillede vi videre i Roll Player Adventures. Der skete nogle meget beklagelige hændelser, som jeg er vildt spændt på at se, hvordan de kommer til at influere på vort kommende spil. Det er godt nok sjovt!
frouvne, administrator

Image
Post Reply