Månedens spiloplevelse januar 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Månedens spiloplevelse januar 2021

Post by Gunness »

Jeg sluttede januar af med at introducere min søn og hans kammerat, der elsker at snakke om at være en god businessman, til Modern Art, og der er i alt fald mulighed for profit :D Og med Sagrada i går aftes som bonus blev det den bedste måned på spilfronten i meget, meget lang tid:

The Crew: The Quest for Planet Nine - 8
...and then, we held hands. - 3
Terra Mystica - 3
Cartographers - 2
Dice Forge - 2
DropMix - 2
Fort - 2
King of Tokyo - 2
Sagrada - 2
Viscounts of the West Kingdom - 2
Can't Stop - 1
Chronicles of Crime - 1
Decrypto - 1
Great Western Trail - 1
In the Hall of the Mountain King - 1
The Isle of Cats - 1
Modern Art - 1
Outlive - 1

Jeg var især glad for at få genoplivet Terra Mystica, men Viscounts var også en positiv oplevelse. Fort er en udmærket lille deckbuilder. Der var mange gode oplevelser, og jeg er glad for, at det ikke kun var små hyggespil denne gang :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2021

Post by Frouvne »

For mit vedkommende har det ligeledes været en spilmåned ud over det sædvanlige i den positive retning. Havde egentlig lidt forventet det modsatte, da vores spilgruppe efter en sen julefrokost en af de første dage i det nye år lukkede ned indtil Covid-tallene ser lidt pænere ud. Men den nære familie har vist sig fra den gode side og der er stort set blevet spillet hver dag. MicroMacro: Crime City har været månedens mest spillede spil ... eller aktivitet om man vil. Med 26 spil! Men det har også formået at ramme alle aldersgrupper i familien. Jeg har været virkelig godt underholdt og er nået igennem alle de opgaver, der indtil nu er kommet. Faktisk har jeg skyndt mig at købe et par ekstra eksemplarer af spillet, som jeg påtænker at sende til familiemedlemmer i de kommende dage, så de også kan få fornøjelse af det i familiens skød her under lockdown. Så en varm anbefaling her fra. Lost Ruins of Arnak og The Shipwreck Arcana har en noget mere ydmyg placering på min spilleliste i denne måned end de forrige fordi der er kommet nye darlings til. Og månedens spiloplevelse for mig er da også en af de nytilkomne, nemlig Paleo, som jeg nåede at spille hele 22 gange med Helle i løbet af måneden. Paleo er et samarbejdsspil, hvor man hver har en mindre stamme man styrer ca. 10.000 år f.kr. I fællesskab forsøger man at overleve de udfordringer, man møder. Delmålet er at overleve her og nu mens det endegyldige mål er at få produceret et hulemaleri. Det mest originale ved spillet er, at de kort man trækker har forskellige bagsider. Nogle mere standardiserede end andre. Man ved således, at hvis man trækker et kort med en flod på er sandsynligheden stor for at nogle dyr er søgt derhen og der er mulighed for at skaffe sig skind og eller kød, er der en skov er sandsynligheden stor for at kunne finde træ eller måske et omstrejfende dyr, er det en klippe kan man måske finde sten etc. Men man bliver jævnligt overrasket over at der alligevel ikke er det, man havde regnet med. Og nogle gange kan det således f.eks. være at man i stedet for blot at finde sten ved klippen i stedet kommer ind i et stenskred. Det betyder dels at man løber en risiko for at komme til skade, hvis man ikke kan løse en bestemt opgave, men også - og det er nogen gange endnu værre - at man ikke har mulighed for at hjælpe sin medspiller i denne runde. I grundspillet er der udover en lang række standard-kort, man altid spiller med yderligere 10 deck, som man kan kombinere. Disse ti deck er dels med til at bestemme sværhedsgraden, dels giver de hver et tema (det kan f.eks. være forgiftninge, ulve etc.) som faktisk virker ret stærkt ind på, hvordan man skal løse opgaven. Vi er meget begejstrede for spillet nu og her. Og det forventer jeg også, vi vil være i den nærmeste fremtid. Jeg er ikke sikker på, at vi vil spille kort-kombinationerne forfra igen ... men til gengæld er jeg ret sikker på, at jeg fluks vil købe en udvidelse, hvis den dukker op.


MicroMacro: Crime City - 26
Paleo - 22
The Ravens of Thri Sahashri - 8
Finders keepers! - 7
Pitch&Plakks - 4
The Shipwreck Arcana - 4
Klumpeduns - 3
Nemesis - 3
Animal Upon Animal - 2
Lost Ruins of Arnak - 2
The Magic Labyrinth - 2
Ra: The Dice Game - 2
Zombie Kidz Evolution - 2
DropMix - 1
Fallen Angels - 1
Micro Robots - 1
Pandemic - 1
Rory's Story Cubes - 1
frouvne, administrator

Image
Post Reply