Månedens spiloplevelse marts 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Månedens spiloplevelse marts 2020

Post by Frouvne »

Det bliver spændende at høre, hvad der blev månedens spiloplevelse i en måned, hvor de flestes spil-mønstre nok blev radikalt omlagt på grund af Corona-krisen.

---

Min måned så således ud:

Zombie Kidz Evolution - 10
Ghost Fightin' Treasure Hunters - 8
Outfoxed! - 5
Harry Potter: Hogwarts Battle - 4
Harry Potter: Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters Expansion - 4
Mmm! - 4
Finders keepers! - 3
Alubari: A Nice Cup of Tea - 2
Beasts of Balance - 2
Prinzessin Mina: Juwelen-Memo - 2
Schatz der Drachen - 2
Wingspan - 2
Wingspan: European Expansion - 2
Brandon the Brave - 1
Enchanted Cupcake Party Game - 1
Pyramid of Pengqueen - 1
Roll Player - 1
Spheres of Influence: Struggle for Global Supremacy - 1
Spirit Island - 1

I denne måned var vores spilgruppe kun samlet en enkelt gang før det blev annulleret af Corona-krisen. Til gengæld har jeg fået spillet rigtig meget med min datter på 4½ år. Vi har dels fundet gamle kendinge og så nogle for os helt nye spil. De nye spil har været overraskelser i den rigtig, rigtig positive ende. Outfoxed! er et deduktionsspil, som det giver mening at spille med et barn i den alder. Zombie Kidz Evolution er et samarbejdsspil. Det har et Legacy-element, der betyder at det bliver mere og mere et spil, hvor man også som voksen kan lade sig engagere. Og så er det super-motiverende for den yngste at skulle holde øje med fremdriften af spillet med et klister-mærke system og kuverter, der må åbnes undervejs. Vi spillede det ti gange på to dage og jeg er rimelig overbevist om, at vi kommer til at spille det mange flere gange, hvis ikke sværhedsgraden stiger så meget, at den yngste ikke længere kan være med. Ghost Fightin' Treasure Hunters er ligeledes et samarbejdsspil i bedste Pandemic-stil, som vi sagtens har kunnet spille med den yngste. Og så er det endda så interessant at vi voksne også har fundet det frem efter at hun er blevet puttet i seng for at spille med de fulde regler.

Marts blev også måneden, hvor vi fik spillet Harry Potter: Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters Expansion færdig. Derefter fandt vi Wingspan frem og siden Roll Player og Spirit Island. Sidstnævnte har jeg glædet mig meget til at få på bordet igen, men jeg var vist ikke helt klar på det. I aftes var det så Alubari: A Nice Cup of Tea, der blev introduceret. Og det tiltaler mig virkelig.

Så marts blev en måned, hvor der kom rigtig mange børnespil på bordet af den allerbedste slags og hvor vi fulgte op på successen fra forrige måned med at få spillet noget mere to spillere. Det fedeste har nok været at få oplevelsen af at kunne spille noget med den yngste, der samtidig har trukket bedste forældre til. Jeg syntes at alle tre nyerhvervelser kan få min varmeste anbefaling. Lige nu er det nok Zombie Kidz Evolution det trækker mest i os for at få på bordet, men jeg tror til gengæld at Ghost Fightin' Treasure Hunters vil forblive i vores samling i mange år fremover og er nok det spil, jeg tænker, der mest fortjener anerkendelsen som månedens spiloplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2020

Post by Gunness »

Nej, marts har på ingen måde været en normal måned:
D-Day Dice - 4
Kingdomino - 4
Can't Stop - 2
The Isle of Cats - 2
Villagers - 2
Argonauts - 1
Burgle Bros. - 1
Paladins of the West Kingdom - 1
Terraforming Mars - 1
That's Pretty Clever - 1
Vindication - 1
Witness - 1

Måneden har selvsagt været præget af virustilstande, så det er især blevet til mange solospil. Familien har det meste af tiden ikke haft det store behov for at spille, men der har især været stor succes med Isle of Cats, der da også er et virkeligt godt poly-etellerandet-Tetris-spil.Det har været fint at finde D-Day Dice frem fra gemmerne og at få prøvekørt Paladins of the West Kingdom. Det er også blevet til nogle spil Stone Age, Expedition: North-West Passage og Can't Stop på Boardgamearena. Sidstnævnte spil fik jeg hurtigt lavet en hjemmelavet version af, så det er også blevet prøvet et par gange.
Det at spille online er på ingen måde en erstatning for den ægte vare, men sammen med Discord fungerer det nu meget godt. Endelig har jeg også brugt tiden til at komme videre med figurmalingen, hvor jeg lige nu er i gang med Sabotage.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2020

Post by chr88 »

Marts blev den måned med næstflest spillede spil, siden jeg startede med at spille tilbage i 2011! Det skyldes dog primært et HAV af børnespil, som vi har spillet stort set hver dag, siden vi blev tvunget til at arbejde hjemmefra… Det er nu også fint nok, for jeg elsker at se mine børn lære spil og blive bedre til at træffe gode beslutninger i spillene! Den ældste på 5½ er ved at kunne forstå og spille de fleste, gode børnespil. Alligevel kan jeg godt mærke, at jeg ikke orker at spille de samme børnespil igen og igen 10+ gange på kort tid – så nu har jeg bestilt en håndfuld nye børnespil… 😊

Jeg vil ikke skrive så meget til hvert spil, for der er simpelthen for mange, men bare fremhæve nogle af voksenspillene og så nogle af børnespillene:

Voksenspil:
- Blitzkrieg: holder bare stadig! Alle (mænd) jeg har prøvet det med, elsker det også; min kone er ikke helt så solgt på det… Udvidelsen er også super og giver lidt variation, men virker måske ikke 100% balanceret (gæt selv hvor japanerne altid sætter den første brik…)
- Pandemic Legacy Season 2: INGEN SPOILERS. Vi startede med det for laaang tid siden, men kom pludselig fra det. Hvilket bedre tidspunkt end at starte op på det igen… Vi mangler lige de tre sidste måneder, og jeg glæder mig til at se, hvad historien ender med. Jeg synes faktisk, at sæson 2 er klart bedre end sæson 1, som jeg lidt synes, var meget klassisk, standard Pandemic med få twists. Sæson 3 er selvfølgelig et must-buy!
- Taluva: det er bare klasse. Nærmer mig de 100 plays! Første gang med udvidelsen; ikke sikkert at jeg kommer til at spille meget med den.
- Terraforming Mars: FEDT at få spillet det så mange gange med både 2 og 3 i denne måned, efter kun at have spillet det to gange på et års tid. Fik også spillet Venus Next igen, og hvis man fjerner corporation-kortene, så fungerer det faktisk ok, selvom det stadig er den svageste udvidelse, synes jeg (har endnu ikke prøvet Turmoil).
- Villainous: min kone er desværre ikke helt hooked på det, og selve spilmekanisk er det da heller ikke noget fremragende spil… Men tematisk holder det faktisk ret meget ift. de forskellige skurkes missioner, og de spiller VIRKELIG forskelligt – på den fede måde! Skal helt sikkert spilles mere i forskellige setups, og jeg må også prøve de forskellige udvidelser!

Børnespil:
- Karuba Junior har været et stort hit med hende på 3; der er ikke meget strategi, men det holder, og de er altid spændte på, om de mon trækker en skat, tiger eller piratskib! Og så er samarbejdsspil bare i høj kurs i den aldersgruppe.
- My First Carcassonne: det holder! Synes nu ikke rigtig det minder om Carcassonne, men det holder, og min ældste har faktisk vundet flere gange helt reelt, fordi hun har lagt nogle brikker snedigt – proud dad!
- Uno: min ældste er blevet ret glad for det, for hun kan også vinde ærligt og redeligt, og så tager hvert spil kun 2 minutter, hvis man spiller det uden de reelle scoringsregler. Speaking of: det er sådan jeg tænker, de fleste spiller. Ligesom de fleste sikkert også spiller med, at man kan smide flere +2’ere oven på hinanden. Eller at man kan smide en +4’er, selv hvis man kan spille andre kort. Eller at man kan smide flere kort med det samme tal på. WRONG! Ingen af de ting står faktisk i reglerne, men er house rules…!
- TtR First Journey: det bedste børnespil i måneden, fordi jeg rent faktisk også selv synes, det har været sjovt at spille (almindeligt TtR er jo virkelig godt!

11 x Blitzkrieg!
11 x Karuba Junior
11 x UNO
10 x My First Carcassonne
6 x Coconuts
6 x My First Castle Panic
6 x Pandemic Legacy: Season 2
6 x Taluva
6 x Ticket to Ride: First Journey (Europe)
5 x Terraforming Mars
4 x Concept Kids: Animals
4 x Disney Villainous
4 x Watergate
3 x The Crew: The Quest for Planet Nine
3 x Mmm!
3 x Old Maid
3 x Outfoxed!
2 x Bugs in the Kitchen
2 x By Golly!
2 x Dead Man's Draw
2 x The Estates
2 x Ghost Stories
2 x Go Away Monster!
2 x Mein erster Spieleschatz
2 x No Thanks!
2 x Patchwork
2 x Pyramid of Pengqueen
2 x Ramasjang Mysteriet
2 x The Sherlock Files: Elementary Entries
2 x Ticket to Ride: Nordic Countries
2 x Zoom Street: Mastermind Junior
1 x Coco Crazy
1 x Deckscape: The Curse of the Sphinx
1 x Egizia: Shifting Sands
1 x Gloobz
1 x Kayanak
1 x The Little Orchard
1 x Maze Racers
1 x Monster Trap
1 x Pie Face
1 x PitchCar Mini
1 x Praetor
1 x Socken Pfeffern
1 x Spot it!
1 x Warhammer 40,000: Conquest
Post Reply