Månedens spiloplevelse februar 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse februar 2020

Post by Frouvne »

Så er det blevet tid til at vurdere, hvad der var månedens spiloplevelse i februar 2020.

---

Harry Potter: Hogwarts Battle - 12
Maquis - 6
Beasts of Balance - 5
Crokinole - 5
Harry Potter: Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters Expansion - 5
Geistertreppe: Flaschengeist - 2
Spooky Stairs - 2
Undaunted: Normandy - 2
Unmatched: Robin Hood vs. Bigfoot - 2
Animal Upon Animal - 1
Nine Tiles Panic - 1
The Quest for El Dorado: The Golden Temples - 1
YINSH - 1

Februar var en noget atypisk spillemåned. Det lykkedes ikke vores tre mands-spillegruppe at være samlet alle tre, så der blev kun spillet to-mands
spil i den sammenhæng. Undaunted: Normandy og Unmatched: Robin Hood vs. Bigfoot var interessante bekendskaber for mig i den aggressive ende af skalaen men som til gengæld kan spilles på en halv times tid. Sjov og ballade. Det er ikke ligegyldigt hvad man gør, men der er også en god portion kaos med.

Der blev spillet en del solo i starten af måneden, hvor jeg opdagede Maquis. Det var et rigtig godt bekendskab, jeg vil vende tilbage til.

To gamle kendinge kom frem igen Beasts of Balance og YINSH. Det førstnævnte er blevet spillet med husets yngste og det er super-hyggeligt og altid nervepirrende. YINSH er i mine øjne nok det bedste abstrakte ny-klassiske to-spillers spil. Alle kan lære det for det ligner noget vi alle kender. Der er indbygget et kompenserende element, der midlertidigt gør at selvom man kommer bagud 2-0, så bliver man sjældent helt ydmyget. Og så er det bare godt.

The Quest for El Dorado: The Golden Temples ... om det er bedre end det andet El Dorado-spil ved jeg ikke men et af dem skal helt sikkert beholdes.

Nine Tiles Panic har jeg kun lige testet. Det skal spilles med nogle flere spillere.

Harry Potter: Hogwarts Battle gjorde at vi herhjemme fik spillet meget i februar måned. Det var dog særligt Harry Potter: Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters Expansion, der gjorde det udfordrende og interessant, så det er nok mest udvidelsen, der kan løbe med titlen som månedens spiloplevelse. Men det gør den så også!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse februar 2020

Post by Goblen »

Det blev til en hel del rigtig gode spil i februar. Selvom antallet er 19 og kan virke lavt så var der så mange gode titler imellem at det ikke er nemt at sætte fingeren på den bedste oplevelse.

Fik mit Crokinole-bræt og det blev brugt heftigt de sidste to dage af måneden. Det bliver nok en af de spil i 2020 jeg kommer til at spille mest. Jeg fik spillet mere Dreamscape som jeg er rigtig glad for, og In the Hall og the Mountain King var en positiv overraskelse. Det er bare ingen af dem der er månedens oplevelse. Jeg splitter den lidt i to - brætspiloplevelsen er uden tvivl Pax Pamir. Det spil var simpelthen så fedt. Det skulle komme på KS igen og der er jeg nok på. Selve oplevelsen med stemningen og spillet går til en titel jeg har haft på mange gange før - Terraforming Mars. Det er den vildeste hygge at sidde og spille det med min kone, og det er der ikke noget der kan slå.

Månedens skuffelse går til On Mars. Vi var fire spillere og det var ikke godt. Dog stadig meget store forventninger til det spil, så det er ikke afskrevet.

Spillene er fordelt på følgende spil:

Crokinole - 5
Pax Pamir (Second Edition) - 2
Terraforming Mars - 2
Tiny Towns - 2
Zombicide: Black Plague - 2
Campy Creatures - 1
Dreamscape - 1
In the Hall of the Mountain King - 1
Kemet - 1
Marvel Champions: The Card Game - 1
On Mars - 1
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2020

Post by Gunness »

29 spil i februar, inkl. en del småtterier:
Codenames - 4
For Sale - 3
The Game - 3
The Isle of Cats - 3
Dixit: Odyssey - 2
In the Hall of the Mountain King - 2
The Quacks of Quedlinburg - 2
Tainted Grail: The Fall of Avalon - 2
Vindication - 2
Wavelength - 2
Everdell - 1
Explorers of the North Sea - 1
Stratego - 1
TINYforming Mars - 1

De mest positive oplevelser må være Isle of Cats plus endelig at få Vindication på bordet. In the Hall of the Mountain King er stadig rigtig godt, men det har jeg prøvet nogle gange allerede. Explorers of the North Sea var en småkedelig omgang, og Wavelength levede umiddelbart ikke op til forventningerne.

Jeg savner generelt at få spillet lidt flere af de tunge spil, så det må der arbejdes på i marts :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2020

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik ikke spillet meget i februar, men i den tungere ende blev det dog til 2x Maracaibo og et enkelt spil Terraforming Mars.

Maracaibo er altid underholdende, og uden tvivl mit bedste køb fra Essen (af det jeg har prøvet, i det mindste).

Terraforming Mars blev spillet uden Venus, men dog med både Prelude, Colonies og Turmoil (i alle tilfælde uden de kort mv. der kun giver mening med Venus). Jeg tror efterhånden min konklusion må være at jeg ikke bryder mig særligt meget om hverken Colonies eller Turmoil: Colonies tilføjer bare en masse vekslen ressourcer frem og tilbage, hvilket tager tid, og Turmoil - selvom det i princippet egentlig er en meget sjov tilføjelse - lægger bare så meget ekstra tid til spillet, at det ikke er sjovt.

Udover de tungere spil blev jeg introduceret til lettere spil som Blitzkrieg (ret sjovt!), On Tour (ok sjovt) og Undaunted: Normandy (ikke sjovt!).

Månedens spil kunne være Maracaibo, eller måske Blitzkrieg.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2020

Post by Taibi »

3x Caverna: The Cave Farmers
3x Electropolis
2x Haunt the House
2x Villagers
1x King of New York

Jeg havde nær sagt, at spille var oplevelsen. :D

Men helt klart Electropolis, som min kone og jeg begge er rigtig glade for.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse februar 2020

Post by chr88 »

Februar 2020 blev af en eller anden grund den klart bedste måned, siden jeg startede i hobbyen tilbage i 2011! Det blev til hele 116 spil fordelt på de 29 dage, så i gns 4 om dagen, og kun 6 dage fik jeg ikke spillet. Så hvem siger, at man ikke har tid til at spille, når man har mange små børn! :wink:
Jeg har ganske vist haft to måneder tilbage i 2014 (før børn...), hvor jeg nåede flere spil (125 og 172), men denne måned har jeg svært ved at se blive overgået rent kvalitetsmæssigt – når man får spillet 7 af de 8 spil, man rater 9.5 eller 10 (og som jeg alle sammen har spillet 48+ gange), så kan man sgu ikke klage…! :)

16 - Blitzkrieg!
7 - Shit Happens (diverse udgaver)
7 - Zoom Street: Mastermind Junior
4 - Agricola
4 - Scythe Fenris
4 - Snake Oil
4 - Ticket to Ride: First Journey (Europe)
4 - Trial by Trolley
3 - Disney Villainous
3 - Dominion
3 - Hanamikoji
3 - Hansa Teutonica
3 - Through the Desert
2 - 7 Wonders
2 - Ave Caesar
2 - Babylonia
2 - Bugs in the Kitchen
2 - Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated
2 - Diamant
2 - Master Fox
2 - Monster! Monster!
2 - Operation
2 - Puerto Rico
2 - Spooky Stairs
2 - Summoner Wars: Master Set
1 - 7 Wonders Duel
1 - Agricola: All Creatures Big and Small
1 - Blood Rage
1 - The Castles of Burgundy
1 - Codinca
1 - Dead Man's Draw
1 - Decktective: Bloody-Red Roses
1 - Dragon's Gold
1 - Duplik
1 - Egizia: Shifting Sands
1 - The Enchanted Tower
1 - The Estates
1 - Ethnos
1 - Imhotep
1 - Kayanak
1 - The Ladybug's Costume Party
1 - Nexus Ops
1 - Patchwork
1 - Ra
1 - Ricochet Robots
1 - The Sherlock Files: Elementary Entries
1 - Sorcerer City
1 - Telestrations
1 - Ticket to Ride: London
1 - Tofu Kingdom
1 - Trade on the Tigris
1 - Warsaw: City of Ruins

Højdepunkter:
• Blitzkrieg – shit det er et godt 2p-spil, der vitterligt kun tager 20 minutter! Kan ikke huske, hvornår jeg sidst har spillet et 2p-spil så mange gange på en enkelt måned. Er sgu nok strøget ind som nr. 3 på min liste af 2p-spil.
• … det overgås dog af Agricola ACBAS, som er så genialt! 20 minutter med sindssygt fede beslutninger og 0% held! Eneste ærgerlige er næsten, at det hedder noget med Agricola, for så forventer folk en bestemt type spil, men det spiller meget anderledes.
• … som nok igen overgås af Summoner Wars, som er sindssygt fedt og et af de få ikke-eurogames, jeg virkelig elsker! Fik også spillet det igen som 2vs2, og selvom det er sjovt, så er det lidt for langt. Men som almindeligt 1vs1 er det fedt!
• Scythe Fenris – fik spillet de sidste 4 spil efter de første 4 i januar, og det var alt i alt et fint nok spil, men slet ikke så godt, som mange folk gør det til. Har svært ved at skrive mine kritikpunkter uden at spoile…
• Clank Legacy – er kun 2 spil inde, men det tegner sgu til at blive en fed oplevelse!
• Agricola – mit yndlingsspil, kæææft det er godt! Fik også spillet med udvidelsen en af gangene, det spicer godt nok spillet op; mine medspillere er ikke så vilde med udvidelsen, men jeg elsker den.
• Hansa Teutonica – et af mine yndlingsspil, så det var en skandale, at jeg slet ikke fik det spillet sidste år, og derfor var det ekstra lækkert at få det på bordet tre gange i februar.
• Puerto Rico – lidt samme situation som HT ovenfor, da jeg kun havde spillet det én gang siden 2017, selvom jeg egentlig elsker det.
• Mange partygames; Shit Happens har været et hit, selv med folk der normalt ikke er så meget til den slags spil. Snake Oil, Duplik og Trial by Trolley med familien har også været en fornøjelse, og Telestrations er jo bare kongen af partygames!
• Diverse børnespil; min ældste på 5 er endelig ved at kunne spille lidt mere avancerede spil som Ticket to Ride First Journey, og det var en fornøjelse at se! Hun elskede også Mastermind Junior, som det fremgår af statistikken.

Oooog jeg kunne blive ved! Babylonia og Sorcerer City er nok mine yndlingsspil fra 2019, fedt at få spillet 7 Wonders med udvidelser igen, Ra er i min top 5, Nexus Ops er et fedt og hurtigt dudes on a map-spil osv. osv. osv…
Der var ikke mange dårlige spil, men Tofu Kingdom, TtR London, Decktective, Trade on the Tigris og især Codinca behøver jeg aldrig at spille igen.
Post Reply