Hvad har du spillet i dag? December 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Frouvne »

I aftes blev der spillet Tainted Grail: The Fall of Avalon i spilgruppen. Jeg har glædet mig rigtig meget til at prøve kræfter med det og var også spændt på hvordan det ville blive modtaget både af de andre men så sandelig også mig selv. Mit førstehåndsindtryk er meget positivt. I forhold til det var første gang det kom på bordet syntes jeg, at spillet flød rimelig godt og at antallet af regelopslag var acceptabelt. Jeg syntes at vi hele tiden havde meningsfulde ting at foretage os, at jeg var godt underholdt af en interessant historie, at vores karakterer led overlast men at vi aldrig var så pressede, at jeg frygtede for om vi ville komme igennem aftenen. Jeg vil tro første kapitel tog os omkring tre timer at spille og det skulle heller ikke tage meget længere tid.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Gunness »

^Vi skal spille igen her i starten af januar, og jeg har en kraftig forhåbning om, at andet kapitel kan klares på maksimalt 2½ time. Jeg er en smule uklar på et par af reglerne om kortene i forbindelse med kamp, men ellers synes jeg, at reglerne er ret godt skrevet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Goblen »

Jeg valgte wave to af Tainted Grail. Glæder mig sgu til at modtage det :-) Interessant læsning.

Sammen med Skumle herinde fra har jeg startet Kingdom Death Monster op igen, og det var nu anden uge i træk vi mødtes for at baske monstre. Vi har været ret så gode, og jagten på antilopen gik super godt. Ikke så meget skade som sidst, alle kom helskindede hjem, så vi var rimeligt selvsikre. Hjemme i lejren møder vi så en armored stranger som vil dræbe nogle af dem der bor i lejren. Det modsætter vi os, og så starter en ret ensidig kamp - han totalt udraderede os. Vi fik såret ham, bevares, men han fik først hugget benet af en han siden hen huggede hovedet af. To blev dræbt af stik gennem hjertet og den sidste døde af at få skåret pulsåren over i benet.

Nu må vi så se hvordan det går herfra når vi mødes igen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Frouvne »

Så er der vist ro på brætspilsfronten indtil vi når over på den anden side af jul. :D

Lidt er der dog blevet spillet med børnene op til højtiden: Spot it!, Rhino Hero, Rory's Story Cubes: Voyages, Rory's Story Cubes og så et nyt spil for mig: Go Go Gelato!. Jeg har i forvejen haft stor succes med Roberto Fragas Dr. Eureka og da Go Go Gelato! bygger på nogle af de samme grundideer med at have et logik-element og et fysisk-manipulations-element var det oplagt at skulle prøve. Og jeg er ikke skuffet. Fra samme skuffe har jeg Dr. Microbe liggende, som nok kommer på bordet i starten af det nye år.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Andrea »

I weekenden havde vi venner på besøg. Da det ene par + børn var ramt af maveonde, så blev vi ikke så mange. Det betød til gengæld, at vi fik afprøvet endnu et scenarie fra Unlock! Exotic Adventures, og det fungerede fint, selvom det var med folk, der normalt ikke spiller brætspil.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Goblen »

Fire spil Tiny Towns med min dejlige kone og ældste datter satte punktum for en god dag i dag. Et rigtig godt simpelt spil alle kan være med til. Hurtigt at spille og hurtigt at forklare regler til.
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Da Senzai »

Jeg spiller stadig Street Masters og er vild med det.

Min eneste anke er, at spillet simpelthen en er alt for let. Især, hvis jeg spiller det Solo. I Solo har boss'en ikke særligt meget HP. Samtidigt, så er jeg kun en spiller, så jeg har ikke actions nok til at bekymre mig om Stage decket og det er heller ikke nødvendigt.

I et solo spil, vil jeg derfor næsten altid bruge 1-3 ture på at bygge min character op og derefter løbe over til bossen og fyre alle mine stærkeste angreb af og så dør han.

På tværs af spillercounts har vi en win-rate på lidt over 90%. Det ikke fordi, at vi er specielt gode gamere. Street Masters er bare ikke sværere. Designerne har vist også udtalt, at de har skudt efter, at man vinder 70% af spillene. Det er jo overhalvdelen! Det virker ret højt for et samarbejdsspil.

Jeg synes, at Street Masters er klart sjovest, når man er 2-3 personer, da der ved det antal er mere 'spil' i spillet. Bossen har mere HP og mindre tilbøjelig til at blive 'One-shottet' og baneeffekterne bliver lige pludseligt relevante.

Vi sørger også altid for at trække en Rival per spiller. Det gør spillet sjovere for os. Og lidt sværere, men ikke meget. Tilgengæld er der så fuld fart på fra start.

På trods af spillet er nemt at vinde, så formår det at gøre noget designmæssigt, jeg er ret imponeret over.

I de fleste multiplayer spil-sessioner, bliver der dannet et ark.

Ca. En tredje-del til halvt inde i spillet, virker det fuldstændigt håbløst at vinde. Der er fjender over det hele, en spiller har været for kæphøj (typisk mig) og er nu lav på livpoint og der er måske en håndlanger eller to, der har samlet sig alt for mange defence-tokens.. men så sker det. En af spillerne får fyret en rigtig god kombination af kort og actions af, der giver hende, hvad der ligner århundredes bedste tur og får derved lavet årets comeback og det føles så Awesome og er med til at give spillet et stærkt cinematisk feel.

Det er godt klaret, at det 'ark' og den følelse af 'vi klarer den aldrig, men så er der lige en spiller, der giver den hele armen og har årets sejeste tur og så klarer vi den alligevel' er med næsten, hver gang, der bliver spillet Multiplayer Street Masters.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Goblen »

En ganske god weekend indtil videre.

I går var jeg inviteret ud og spille hos en brætspilsven. Det blev til en række rigtig gode spil.

Vi startede med Sanctum, som af mange bliver beskrevet som Diablo i brætspilsform. Ret nemt at se hvorfor, og på sin rejse mod den mega onde skal der slagtes dæmoner, udøde og andre slags monstre. Samtidig skal der samles gear som bliver langsomt bedre. Det har en slags worker placement funktion hvor man bruger enten sin stamina eller fokus til at justere på de terningeslag du laver. Spillet var godt - en kende langt, men det tror jeg skyldtes vi havde en AP prone spiller med og samtidig var det første gang for os alle.

Så skulle vi spille Carnival of Monsters af Richard Garfield (en af mine absolutte ynglingsdesignere). Som altid er det draft - her var det monstre der skulle udstilles og du kunne kun fange (drafte) dem hvis du havde land af den rigtige type. Han kan altså bare noget med drafting spil, og jeg morede mig mega meget med dette spil.

Mens vi ventede på maden blev det til et spil Point Salad. Et ganske underholdende spil hvor du skal samle sets af diverse grøntsager der skal blandes i din salat. Du skal samtidig samle de rigtige scorekort. Hyggeligt og hurtigt.

Efter aftensmaden blev det til to spil mere - det første var QE. QE er et auktionsspil hvor man som land under finanskrisen skal købe kritiske firmaer op så de ikke går på røven. Auktionsspil bliver aldrig min favorittype, men jeg var ganske godt underholdt.

Det sidste blev et spil On Tour hvor der rulles terninger og numrene placeres ind på et kort over USA og staterne. Så skal du planlægge den bedste rute for dit band så du får besøgt så mange som muligt. Et rigtig godt spil hvor jeg tænkte "det må jeg eje", og nu sidder jeg og tænker "har så mange andre x'n'write spil, så holder mig tilbage".

I dag blev konen, den ældste datter og jeg enige om et spil Great Western Trail. Det er bare et spil jeg ikke bliver træt af. Behøver ikke udvidelsen. To point fra at vinde med en bygningsstrategi. Men som altid mega godt spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Frouvne »

Vi fik lige driblet en spilledag ind imellem ugens højtider. Dog med reduceret deltagerantal.

Vi startede med det, jeg tænkte, der skulle være aftenens hovedspil: War Chest. Det er en titel, der ellers havde undgået min opmærksomhed men for nyligt dukkede den tilfældigt op for mig. Da det er rangeret som nummer 7 blandt abstrakte spil er det tydeligt, at andre har været mere årvågne end mig. Nå, men War Chest er et abstrakt spil, hvor hver spiller styrer fire forskellige typer af enheder, der godt nok er abstrakte, men som alle har en særegen egenskab, der med lidt god vilje er tematisk. Spillet er baseret på en bagbuilding-mekanisme, hvor de enkelte coins kan bruges til forskellige aktioner. Mit førstehåndsindtryk var fint og jeg vil med fornøjelse vende tilbage til spillet ved en senere lejlighed.

Herefter introducerede jeg til Patchwork Doodle ... et hyggeligt lille spil - men man kan jo næsten spille Patchwork på samme tid og det er alt andet lige bedre.

Ciúb kom på bordet for første gang og selv det er et spil af Tom Lehmann havde jeg ikke skruet forventninger højt op. Det var der sådan set heller ikke basis for. Jeg kunne sagtens spille det for hyggens skyld - men jeg kunne også sagtens lade være.

Og så kom Gaia Project på bordet. Ærgerligt at jeg altid er så rusten til det, når det kommer på bordet. Men hvor er det dog et fedt spil.

Og så blev aftenen afsluttet med Crokinole for at fuldende brætspilsåret på en værdig måde! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Andrea »

Vi holdt spilledag i går, hvor vi fik prøvet begge brætspil, jeg fik i julegave. Først kastede vi os over This War of Mine, der viste sig at være måske endnu mere nådesløst end computerspillet. Hold op det var svært, og vi fik selvfølgelig klø. Det næste spil var noget mere tilforladeligt, selvom man var detektiver, der skulle opklare et mord. Vi nåede to omgange Paranormal Detectives inden aftensmaden, og så blev det til tre hurtige omgange Red 7 efter maden. Stadig en af de bedste fillers, jeg har prøvet.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Gunness »

Jep, TWoM er pænt udfordrende!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Andrea »

Gunness wrote: Mon Dec 30, 2019 7:15 pm Jep, TWoM er pænt udfordrende!
Kan anbefale at spille et fjollet/sjovt spil bagefter for liiiige at løfte stemningen :lol:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Gunness »

I går fik jeg prøvet mit nyankomne In the Hall of the Mountain King, der vel nærmest er en slags Tetris-area control, hvis det ellers giver mening. Man spiller hver sin race af trolde, der skal grave gange under et bjerg. Undervejs graver man ressourcer ud, og nogle steder er der også begravede statuer, der giver point. Især hvis man kan få transporteret dem tættere på bjergets centrum, hvor de giver en højere score.
Man hyrer nye trolde via et sindrigt pyramide-system, hvor man grundigt skal overveje, hvem man hyrer og hvor denne placeres i pyramiden, da det udløser en masse ekstra ressourcer.
Temaet er sjovt, komponenterne er lækre og det var et underholdende, om end meget famlende første forsøg. Det ser jeg frem til at prøve igen.

Efter DC2019, hvor Jonezy introducerede mig til Quacks of Quedlinburg i en sen aftentime, skyndte jeg mig ud og købe det - hvorefter det stod og samlede støv her ind til juleferien. Nu har familien endelig fået det prøvet, og det var en så stor succes, at vi indtil videre har spillet det fire gange.

Endelig har jeg fået prøvet CYOA-spillet Forest of Fate et par gange solo. Det er ret tilfældigt, men heldigvis kort nok til, at det er hyggeligt nok. Men heller ikke mere end det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Goblen »

Her op mod nytår fik vi spillet endnu et spil Great Western Trail og et spil Kai Zen der er et abstrakt sudokulignende spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2019

Post by Frouvne »

I går fik Helle og jeg spillet et par spil Patchwork Doodle. Min oplevelse var bedre end forrige gang, men i begge spil fik jeg fyldt hele pladen ud, så jeg tænker, at det nok er lidt for let. Husets yngste forbarmede sig også over mig og spillede Go Go Gelato! med mig. Det virker som en udmærket lille titel.

På denne - årets sidste - dag forsøgte vi at holde nytårsaften i to tempi, så vi først kunne hygge os med den yngste og senere med den ældste af børnene. Med Hannah spillede vi først Sardines, som jeg er ufatteligt dårlig til. Heldigvis gik det noget bedre for mig, da vi siden spillede et par spil Schatz der Drachen. Årets sidste spil blev spillet med Helle og Severin. Vi sluttede af med et Escape Room spil: Escape Room In A Box: The Werewolf Experiment. Faktisk det første af slagsen, jeg hørte om. Da det blev udgivet via Kickstarter blev det dog overhalet indenom af mange andre titler før jeg stod med det i hånden. Vi var alle meget begejstrede for det. Meget. Der er relativt mange fysiske komponenter og det er kvalitetskomponenter som sprøjter, metalæsker med låse m.m. Vi blev udfordrede og jeg følte mig da ret dum undervejs. Alligevel nåede vi i mål i god tid. Det var originale puslerier, der var af en rimelig sværhedsgrad og der var inkluderet et solidt hint-system og løsninger, hvis man skulle have behov for det. Absolut en anbefaling værd. Nu må vi se om jeg orker at samle det, så nogen andre kan få glæde af det. Der medfulgte en reset-pakke, så spillet kan spilles fem gange. Fin service.
frouvne, administrator

Image
Post Reply