Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Frouvne »

Oktober måned er allerede godt i gang, så det er bare om at få gang i nogle gode spil... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Gunness »

I går var Andrea og Jens troppet op hjemme hos os, og Lifeform kom på bordet.

Hvis Nemesis er en skamløs Aliens-klon, planker Lifeform lige så gladeligt fra Ridley Scotts 1979-forgænger. Jep, det er Alien i alle henseender undtaget i navnet, lige fra besætningens opbygning, den onde android og skibets computer, der er blevet til SIS-TER i stedet for MU-TH-UR.

Spillet er en kortdrevet en-mod-alle oplevelse, hvor én spiller styrer spillets Lifeform/alien, mens de øvrige spillere kontrollerer to besætningsmedlemmer hver. Besætningen skal bevæge sig rundt på det labyrint-agtige rumskib og samle forsyninger nok til at slippe væk i rumskibets escape pod. Og som i Alien er menneskene stærkt begrænsede i deres mulighed for at bekæmpe det onde rumvæsen. De kan ikke dræbe det, men dog holde det på afstand med flammekastere og en laser. Dette gøres ved hjælp af kort, der både giver adgang til en række handlinger undervejs, men også kan og skal hamstres til det eventuelle slutspil.

Image

En af spillets centrale mekanismer er, at Lifeform'en både er på brættet i sin rigtige udgave og i et "ghost": en slags fejl i besætningens scannere, der får dem til at se fæle aliens, hvor der ikke er nogen. Lifeform'en styrer i al hemmelighed, hvilken af dens standee's, der er ægte, og hvilken, der kun er en scannerfejl. Det er naturligvis kun det rigtige rummonster, der kan gå til angreb, men besætningen ved ikke umiddelbart, hvem er der er ægte, så som Lifeform er ens opgave at skræmme folk med den falske udgave og så dræbe med den ægte.

Så vidt i alt fald ideen. I praksis var der relativt mange regler og undtagelser at holde styr på (regelhæftet var ganske vist blevet nedbarberet fra 52 til 44 sider, men stadig væk), og jeg havde ikke nok styr på mine muligheder for at udnytte de to styk monstre og sende dem i min retning som natmad. Derfor var min modstand mere sparsom end godt var - og selv om det lykkedes min Lifeform at smutte med i escape pod'en og tre besætningsmedlemmer blev efterladt på hovedskibet, havde de tre tilbageværende ikke svært ved at overleve den sidste kamp.

Trods disse svagheder synes jeg dog, at spillet har potentiale, og stemningen fungerede godt undervejs. Selv om jeg godt kan være i tvivl om langtidsholdbarheden, bliver det interessant at prøve igen.

Vi rundede aftenen af med tre spil Red7. Bare for at komme i en anden stemning :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Goblen »

Fik overtalt min datter og kone til et spil Tapestry i går, og jeg er altså begejstret for det spil :-)

Det er nemt og hurtigt at gå til, og det er ikke ligegyldigt hvad du gør. Hver enkelt spiller har relativt hurtige ture, så der er ikke meget down time, og så er hele metaspillet fedt. Det kan godt være at det er lidt underligt at man lige efter at have været maker of fire starter med at opfinde en vaccine, men for os er det mere konceptet om at du begynder at tænke at der er noget der kan forhindre sygdomme.

Et super godt spil jeg meget gerne spiller igen - og det kommer jeg til. Spillet lever op til alt det hype der har været - i det mindste for mig.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Jens_Hoppe »

Jeg og sønnike fik kastet os over mit Tapestry i dag, og det blev til to spil. Han vandt begge spil - det ene af dem med en svært bred margin ned til mig - men det ændrer ikke på, at jeg i den grad nød begge spil, og det var også en kæmpe succes hos knægten. Spillet er et stærkt eskalerende pointspil, med elegante mekanismer og pæne komponenter. På grund af de forskellige civilisationer der er med, er det et voldsomt asymmetrisk spil og der er mange, helt forskellige ting man kan kaste sig over. Alt i alt minder Tapestry mig om en lettere, hurtigere og mere kaotisk udgave af Terra Mystica, med lidt kæder-af-effekter mekanisme a la Ganz Schön Clever! :-p

Jeg er nærmest en slags anti-Stonemaier fanboy, og har aldrig brudt mig om nogen af spillene fra firmaet. Men Tapestry rammer min smag ret godt, og jeg glæder mig til at få det på bordet igen!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Neumann »

Herfra blev det lørdag bare til endnu en gang Til Roms Ære i min hjemmelavede version og endnu et forsmædeligt nederlag til mig (37-24).

Har stadig ikke rigtig fundet ud af, om jeg ikke får øje på de fede synergier eller jeg bare er groft uheldig med mine kortoptræk - men det er ikke nogen dårlig oplevelse at tabe.

Tilføjelse: Søndag eftermiddag gik med en revanchematch, som jeg vandt ved en kombo af Tempel (4 ekstra kort på hånden), Akvædukt (ekstraklient fra hånden + dobbelt op på klienter) og nådestødet Forum (en klient af hver type vinder spillet) - og jeg havde 2-3 klienter af hver type :lol:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Frouvne »

Indtil nu har oktober kun budt på en enkelt aften, hvor Barrage og Sushi Go Party! kom på bordet. Sushi Go Party! har jeg længe haft lyst til at spille og har flere gange været fristet til at købe. Det er aldrig sket og denne gennemspilning gjorde det tydeligt, at det ikke er et spil, jeg behøver at eje. Det var hyggeligt nok at spille, men ikke noget jeg behøver at gentage igen og igen.

Måneden har budt på en bunke børnespil: Enchanted Cupcake Party Game, Funny Fishing, Mmm!, Animal upon Animal: Memory Stacking, Dr. Eureka og Vildkatten. Det helt store hit hos børnene for tiden er Dr. Eureka, som de har omdøbt til Professor-spillet. Mmm! vækker også begejstring og dette Knizia-spil fungerer rigtig godt som det samarbejdsspil med en lidt større børnegruppe end jeg ellers normalt ville spille med.

Snapshot har været på bordet, men det er for tidligt at bedømme det. Patchwork Doodle var til gengæld mere interessant end jeg havde regnet med, så det skal nok blive spillet lidt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Neumann »

Efterårsferien er i gang, så undskyldninger for ikke at spille med sin far er forpasset, selv for min computerfortabte teenagesøn :P

I går introducerede jeg derfor familien for det mekanisk åbenlyst bundsolide Rød 7, som jeg ville ønske fandtes i en lidt mindre afskyelig udgave - måske et print-selv projekt til vintermørkets komme. Men Carl Chudyk kan øjensynligt ikke sætte en fod forkert i sine spildesign - jeg nyder dem i hvert fald alle!

Til formiddag afprøvede datteren og jeg selv så Pralhals, der modsat Rød 7 er et fantastisk smukt kortspil, men hvor jeg til gengæld godt kan komme alvorligt i tvivl om, hvor meget spil, der egentlig er inde bag den flotte facade. Men som lattervækkende tidsfordriv kan det fint gå an.

Opdatering: Eftermiddagen gik (primært) med et enkelt spil Til Roms Ære, som jeg tabte til et ustoppeligt Forum-byggeri.

Nu vi er ved ved mine ubehjælpsomme spilundersættelser: Kan nogen monstro huske et ældre børnespil, som blev solgt under navnet "Pralhals"? Der ligger en svag rumsteren i mit baghoved omkring det navn.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Jens_Hoppe »

Det kan godt være jeg ikke fik spillet det helt store i hverken august eller september, men her i oktober har jeg indtil videre spillet 10 spil Tapestry, og det er ret hyggeligt. Jeg fornemmer også en klar fremgang i min evne til faktisk at score points, så det er jo meget godt! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Goblen »

Fik spillet et spil This War of Mine med konen i dag. Hårdt spil hvor to af vores beboere døde sf sult hurtigt.

Spillet er stadig pisse godt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Frouvne »

Puha, der sker godt nok ikke meget her i Hellerup for tiden, når det kommer til brætspil. :(

I dag tog Helle og jeg fat på Embers of Memory: A Throne of Glass Game, der i bund og grund er en re-tematisering af The Ravens of Thri Sahashri, som vi har spillet over 150 gange. Spillet er blevet re-tematiseret ind i universet fra Sarah J. Maas' Throne of Glass serie. Jeg har kun læst en smule af første bind i serien, men må sige, at jeg umiddelbart rigtig godt kan lide, at der er blevet hæftet et mere konkret univers på spillet. Kortene er blevet noget større, hvilket kan blive en stor udfordring, hvis man ikke har et gigantisk bord. I den nye version lærer man spillets regler lidt ad gangen, ved at der er et deck kort, der løbende introducerer nye regler, giver kort man skal tilføje til spillet, siger hvis nogle kort skal fjernes etc. En mere pædagogisk tilgang til at lære spillet end da vi oprindeligt skulle lære det i første-udgaven (i 2. udgaven af det originale fik man også langsomt flere regler). Umiddelbart skulle det endelige spil i store træk være det samme som det oprindelige. Jeg tænker, at vi kommer til at gennemgå hele introduktionen af nysgerrighed overfor hvordan det fungerer og så må vi jo efterfølgende se om vi har behov for at eje begge spil.

Udover det har vi på det seneste spillet Patchwork Doodle, som jeg syntes er en elegant lille udgave af Patchwork, der bestemt kunne være et spil, der ville kommer under overvejelse til at blive pakket i tasken til en sommerhustur eller lignende.

Min datter og jeg har spillet Rory's Story Cubes: Voyages, der jo i bund og grund er en katalysator til at få fortalt nogle historier. Men det er til gengæld en super-god investering, hvis man er til den slags.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Gunness »

Goblen wrote: Sat Oct 19, 2019 12:40 am Fik spillet et spil This War of Mine med konen i dag. Hårdt spil hvor to af vores beboere døde sf sult hurtigt.

Spillet er stadig pisse godt.
Det er helt sikkert godt. Det undrer mig dog lidt med den tilhørende historiebog, hvor man må kunne forvente at spille flere hundrede spil uden at støde på den samme historie flere gange. Eller også dør vi generelt bare for hurtigt. Altså, jeg er stor tilhænger af variation, men det her virker lidt som overkill? :)

I løbet af efterårsferien har jeg fået spillet mit nyankomne Parks fire gange. Det visuelle i spillet er baseret på plakater til de amerikanske nationalparker, og selv om plakaterne ikke er helt så flotte som selve parkerne, er de godt nok flotte at se på. I det hele taget er komponenterne gennemført lækre, de fra de medfølgende gametrays over trækomponenterne til selve æsken. Og især kortene

Image
Image

Spillet minder på visse måder om Tokaido - man styrer to vandrere, der bevæger sig fremad ad en sti. De kan gå lige så langt, de vil, men kan aldrig gå baglæns. Undervejs på stien hamstrer de primært forskellige ressourcer, der bruges til at "købe" parker med, men man har også mulighed for at tage fotos ( = point) samt at købe drikkedunke og fylde disse, der giver adgang til ekstra ressourcer. Når man når enden af stien, kan man købe parker eller nyt udstyr, der typisk giver rabat på andet udstyr og parker.
Der er den lille hage ved ruten, at der kun kan stå én vandrer per felt (en regel man kan ignorere én gang per runde). Det betyder, at ved to spillere er der god plads, og med naturlyde (eller countrymusik) kørende på Youtube, er spillet en total zen-agtig oplevelse. Ved fire spillere står de stakkels vandrere i kø, og man skal virkelig kæmpe for sin plads :D

Uanset spillerantal er det en hyggelig og æstetisk oplevelse med lige akkurat nok kød på mekanismerne til at gøre det interessant. Det er på ingen måde brainburn, men et udmærket valg til en aften, hvor det gerne må være i den lettere afdeling.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Frouvne »

Vi fik spillet endnu to spil Embers of Memory: A Throne of Glass Game i dag, hvilket betød at vi fik tilføjet nye regler af to omgange, da vi stadig er ved at køre igennem kapitlerne i introduktionsspillene. Det er en spøjs oplevelse, da vi jo forventer, at de endelige regler vil være meget tæt på dem vi kender fra The Ravens of Thri Sahashri. Vi skal derfor udover at holde rede på hvilke regler, der er blevet tilføjet og hvilke der er blevet skrottet også være opmærksomme på at vi ikke af ren rutine kommer til at tilføje regler, som vi er vant til at spille med i The Ravens of Thri Sahashri. Fra kapitel til kapitel har der været meget stor forskel på, hvor aktive de to spillere hver især har kunnet være og sværhedsgraden ryger også op og ned. Alt i alt syntes jeg dog, at det er en ganske interessant oplevelse og jeg begynder at have en ret god idé (tror jeg) om, hvilke ændringer der kommer til at være i det endelige spil i forhold til The Ravens of Thri Sahashri.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Goblen »

Gunness wrote: Sat Oct 19, 2019 9:39 pm
Goblen wrote: Sat Oct 19, 2019 12:40 am Fik spillet et spil This War of Mine med konen i dag. Hårdt spil hvor to af vores beboere døde sf sult hurtigt.

Spillet er stadig pisse godt.
Det er helt sikkert godt. Det undrer mig dog lidt med den tilhørende historiebog, hvor man må kunne forvente at spille flere hundrede spil uden at støde på den samme historie flere gange. Eller også dør vi generelt bare for hurtigt. Altså, jeg er stor tilhænger af variation, men det her virker lidt som overkill? :)
Kan godt lide at historierne er anderledes. Det er på en eller anden måde, for mig, historier der skal fortælles. Designeren samlede jo historier op fra civile under krig. Godt klar over han også har været kreativ da man selv skal træffe valg - dog stadig skræmmende. Det er også et svært spil, men det kan jeg godt lide. Det samme med Grizzled - skide svært coop-spil - også skide godt :-)

I søndags var vi samlet til en gang pre-Spiel brætspil. Det blev til tre titler.

Mission Red Planet var det første. Havde ikke prøvet det før, men det har været på listen over spil jeg gerne ville prøve. Det var ikke som jeg havde forventet, men det gjorde intet. Det var rigtig sjovt, og vi morede os meget over det kaos det var at smide sine astronauter på skibene med kort der samtidig gjorde noget godt for dig eller skidt for modstanderne. God start på dagen.

Havde taget mit nye Court of the Dead: Mourners Call med. Ikke så godt forberedt som jeg gerne ville være, men alligevel fik vi spillet det. Det er faktisk et super godt spil, som jeg meget gerne spiller igen. Area control hvor spillet slutter når de sidste pointbrikker (unity) er taget. Vi så flere forskellige strategier og de tre første sluttede inden for 2 point af hinanden, så rigtigt godt balanceret.

Endelig afsluttede vi med et spil Shadows over Camelot. Vi blev massakreret og traitoren havde et nemt spil. Stadig sjovt.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Gunness »

Mht. This War of Mine:
Goblen wrote: Tue Oct 22, 2019 7:56 amKan godt lide at historierne er anderledes. Det er på en eller anden måde, for mig, historier der skal fortælles. Designeren samlede jo historier op fra civile under krig. Godt klar over han også har været kreativ da man selv skal træffe valg - dog stadig skræmmende. Det er også et svært spil, men det kan jeg godt lide.
Jeg kan bestemt også godt lide, at historierne er anderledes! Det er mere det, at grundspillet meget af tiden er virkeligt ensformigt (og det er der jo en pointe i), mens der er så mange historier med, at jeg aldrig kommer til at opleve mere end en lille del af dem. For det er i særklasse historierne, der er med til at gøre spillet til noget specielt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2019

Post by Da Senzai »

Det lykkedes mig at prøve et enkelt spil Brutality.

Jeg kan tydeligt se, hvad designeren gik efter og det skal han have point for. Brutality er en slugfest med masser af action. For mig leder spillet mine tanker hen på, når jeg som barn legede med action figurer og de slåssede mod hinanden med sværd, ild og pigge man kan ryge ned i.

Normalt forstår jeg ikke folk, der afskriver spil på grund af dårlige regelbøger.

Men her i Brutality er ikke bare regelbogen mangelfuld, men wordingen på selve kortene, man bruger er både dårlig og upræcis. Og det er åbenbart der, min personlige grænse går. Jeg føler, at det bliver en tom sejr eller nederlag, når spillerne er uenige eller i tvivl om, hvordan et kort virker.

Derudover synes ham, jeg spillede med, at spillet var dårligt balanceret, da nogle kort tydeligtvis er stærkere end andre. Jeg synes dog, at det er for tidligt at sige noget om Balancen.

Jeg kan godt se, hvorfor, at det her spil er sjovt. Ideen er god og der er en barnlig form for glæde i det og jeg synes faktisk, at det er et sødt spil på en måde. Det føles som et kærlighedsprojekt, Men spillet er simpelthen for dårligt skrevet til, at jeg synes, at det er sjovt.
Image
Post Reply