Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Frouvne »

Er der nogen, der har researchet godt op til Spiel? Jeg har ikke set så meget på sagen. Er der noget, man ikke skal gå glip af? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Jonezy »

Eneste der lige bonger ud med minimal research er Orléans Stories. Men det er også fordi jeg er helt tosset med Orléans.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Stony »

Jeg havde længe Black Angel. Men efter at have læst lidt på førstehåndsindtrykkene, er det blevet skubbet til Try-Before-Buy.

Era of Tribes er allerede blevet pre-ordered.

Jeg havde et godt øje til Black Rose Wars, men prisen får mig til at vente, og se om det skulle være muligt at prøve det først.

Jeg er i gang med at gnave mig igennem TabletopTogether's liste over Essen spil, så der kan meget vel dukket et par ting mere op.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Goblen »

Er også på Era of Tribes.

Derudover har jeg preordered nogle stykker, og af dem jeg ikke har preordered er Promenade højt på watch list sammen med Sorcerer City. Expedition to Newdale er også højt på ønskesedlen sammen med Inuit the Snow Folk og Carnival of Monsters.

Preorders lige nu er som sagt Era of Tribes, Tinker Tailor, Machi Koro Legacy, Yukon Airways, Bargain Quest og Castle Dukes.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Stony »

Jeg spottede lige On The Origin Of Species.

Temaet alene pirrer mig. Jeg bliver nødt til at få opsniffet noget mere information - video el.lign. - og på basis af det finde ud af om jeg skal have spillet hjem.

EDIT: Det er en mindre udgivelse, hvor de *håber* at en publisher efterfølgende vil samle det op og genudgive. Så jeg er allerede sprunget direkte til en pre-order. Så må vi se hvad det er.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Stony »

City of Big Shoulders figurerer også som en Essen titel. Den har jeg allerede på et tidligere tidspunkt smidt en pre-order på.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Jens_Hoppe »

Toppen af min liste består pt. af disse spil:

Babylonia (Knizia, T&E-agtigt)

Boomerang (lille roll & write med australsk tema)

Expedition to Newdale (Alexander Pfister, måske for meget ressource-fnidder, men det skal da lige undersøges)

Maracaibo (endnu et Pfister-spil, sammenlignes med Mombasa)

Montmartre (fransk kortspil om at være maler i Paris - pænt!)

No Return (tysk abstract, ser cool ud, der var en BGG news artikel om det for nyligt)

Beluga (lille japansk coop-kortspil)

Azul: Summer Pavilion (det oprindelige Azul har jeg spillet et godt stykke over 100 gange, så denne udgave fortjener som minimum at jeg ser hvad det er for noget)

Og et par blandede interesse-bolsjer:

Ecos: First Continent
Lovelace & Babbage
Lux Aeterna
On the Origin of Species
Spring on a String
1824
1942 USS Yorktown
City of Big Shoulders
Cooper Island
Florenza Dice Game
Iduas Martii
Irish Gauge
The Mind Extreme
Promenade
The Quest for El Dorado: The Golden Temples
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Stony »

Jeg er i gang med at kigge lidt nærmere på en del af titlerne, som jeg har grovsorteret i med TabletopTogether web app'en.

Efter min grovsortering havde jeg blandt andet Moonshiners of the Apocalypse i kikkerten, og rendte på denne kommentar:

"Update: I have to edit this because I just realized that the Drunkard Standees were Kickstarter Exclusive, thus making the issue with the Drunkard Mini's that much more a threat to the game play. This means the retail version will be painful to play with no way whatsoever to track which Drunkard Mini goes with whatever Drunkard Card. At least with the standees, they look like the image on the card. It can be fixed, but as purchased, it will be broken severely."

Jeg tænker at vil man have det, så vil man have det, men personligt vil jeg nok vente på flere anmeldelser, samt et eventuelt genoptryk, hvor der er blevet luset lidt ud i børnesygdommene.
Last edited by Stony on Wed Oct 02, 2019 10:13 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Gunness »

Stony wrote: Wed Oct 02, 2019 8:40 amEfter min grovsortering havde jeg blandt andet Monshiners of the Apocalypse i kikkerten, og rendte på denne kommentar:

"Update: I have to edit this because I just realized that the Drunkard Standees were Kickstarter Exclusive, thus making the issue with the Drunkard Mini's that much more a threat to the game play. This means the retail version will be painful to play with no way whatsoever to track which Drunkard Mini goes with whatever Drunkard Card. At least with the standees, they look like the image on the card. It can be fixed, but as purchased, it will be broken severely."

Jeg tænker at vil man have det, så vil man have det, men personligt vil jeg nok vente på flere anmeldelser, samt et eventuelt genoptryk, hvor der er blevet luset lidt ud i børnesygdommene.
En af mine venner sendte mig nogle billeder af sine MotA-minis i går, og huha, de var ikke for kønne. Sådan lidt smeltet plastic-agtig. Jeg ville klart også vente på et genoptryk.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Rasmus Hviid
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 76
Joined: Tue Jun 26, 2007 8:52 am
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Rasmus Hviid »

Har forudbestilt langt flere spil end jeg plejer. Måske er det blevet for nemt med den nye feauture på boardgamegeek. :wink: Jeg forventer ikke at der kommer flere spil på listen på inden Spiel, men ingen løfter. :oops:

Har snydt og fået leveret Watergate og Pipeline (ej afprøvet) allerede. Førstnævnte er et kæmpehit på hjemmefronten, selvom Nixon er løbet med sejren flest gange. Det er hurtigt (30+ min), så man kan snildt nå flere spil på en aften. Har spillet 1960 en del med konen tidligere og har også prøvet at få 13 Days: The Cuban Missile Crisis ind i varmen. Watergate rammer os bare bedre i forhold til spiloplevelse.

Forudbestilte:
Babylonia
Cooper Island
Ecos: First Continent
Maracaibo
Point Salad
Terramara
Crystal Palace

Boblere:
Irish Gauge
Q.E
Tajuto
Terra Mystica: Merchants of the Seas
samt et par Oink-titler.
Københavns Brætspilsklub: http://www.strategispil.dk
Jurymedlem for Guldbrikken
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Spiel 2019 - hvad skal man holde øje med?

Post by Frouvne »

Jeg har prøvet at have is i maven og ventet til messen var overstået. I aftes endte jeg så med at bestille mit eneste spil i anledning af denne Spiel og det blev Maracaibo. Tak for anbefalingerne. Alexander Pfisters egen introduktion til spillet skubbede mig ud over grænsen. Jeg håber, at få lejlighed til at prøve Babylonia. Det lyder solidt. Ved lejlighed tror jeg også, at jeg kommer til at samle Lux Aeterna op. Det lyder som et spil, jeg skal prøve.
frouvne, administrator

Image
Post Reply