Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Frouvne »

Fik i weekenden øje på den lille men interessante side boardgamestats.co. Det fremgår heraf, at der - ikke overraskende - har været en rivende udvikling i antallet af spiludgivelser, hvis man regner med at registreringerne af spil på BGG er en indikator herpå. Hvor der i 1995 blev udgivet 800 spil blev der sidste år udgivet 2556. Præcis hvad det så betyder for salgstallene har jeg ingen ide om, da jeg tænker, at der vel stadig er relativt få titler, der er storsælgerne. Men så markant en stigning kan vel trods alt ikke betyde meget andet end at der også må være mere økonomi i brætspil. Men hvad har det betydet for kvaliteten af de udgivelser, der er. Har der været øget konkurrence, der har gjort de bedste spil endnu bedre og mere originale eller har konkurrencen i virkeligheden generelt set betydet ringere kvalitet?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Mik »

Du skal nok ikke regne med BGG som indikator for hvor mange spil der udgives.
Alene i de 3 tysktalende lande fylder listen over nye spil ca 5-600 spil og det har den gjort i de sidste 10 år.

Og med hensyn til økonomi, betyder dine tal blot at de gamle forlag bliver endnu mere udsultede.
Det kan godt ske at trykkerierne tjener flere penge, men jeg hører stadig ikke nogen eksisterende forlæggere som jubler. Mange af de nye spil bliver jo udgivet af nye forlag.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Gunness »

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på området, men som lægmand virker det som om, at der i disse år udgives (alt for) mange spil, der blot indeholder mindre variationer over kendte mekanismer.
Fx. har der været voldsomt mange worker placement-spil - og hvis de er heldige, får de tilført et twist i form af en eller anden mekanisme (coop, lidt deck building eller andet). Men det virker stadig frygteligt velkendt...
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Stony »

I mit hovede hersker der ikke nogen tvivl om, at antallet af brætspiludgivelser har været stigende. (Her tænker jeg udelukkende "Kennerspiele",og regner ikke mass-market med. Der er længe blevet langet en masse RISK, Trivial Pursuit, Matador osv. over disken, både før og efter den nyere tids "brætspils-renæssance".) Hvor meget det er steget, tør jeg dog ikke give et bud på. Jeg er - uden at have noget konkret at holde det op mod - også overbevist om at kvaliteten har svært ved at følge med.

Der kan næsten ikke undgås at være en øget mængde designere på banen, til at producere nogle af alle disse nye titler. Og alt andet lige vil der i de første iterationer stadig være meget nyt at lære indenfor faget. Så måske på sigt kvaliteten vil følge med op.

En anden faktor der har bidraget til flere nybagte designere, og samtidig bidraget til en knapt så høj kvalitet er Kickstarter. Igen er der ofte tale om folk, der bare ikke har den samme erfaring som den etablerede del af branchen, og der skal indkasseres nogle lærepenge. Og selv den del af den allerede etablerede branche der benytter Kickstarter, kan være med til at sænke kvalitetsvniveauet. Førhen stod de med den økonomiske hovedpine, hvis spillet ikke kunne sælges, så derfor udgav man som regel kun hvis man følte sig forholdsvis sikker på spillets kvaliteter. Hvis det idag kan blive finansieret gennem Kickstarter, kører man bare løs, for man har mere eller mindre fået dækket omkostningerne. Så alt andet lige, må der være flere spil der slipper gennem nåleøjet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Frouvne »

Der er uden tvivl noget rigtigt i dine betragtninger omkring problemet med (manglende) kvalitetssikring, Stony. Men denne lidt lettere tilgængelighed til at få sit spil på markedet kan vel også have positive effekter såsom at man ser større innovation og udgivelser som i et massemarked måske ikke ville blive produceret, da de ikke er økonomisk rentable men som der er lagt masser af kærlighed i?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Stony »

Det er først nu jeg får taget mig tid til at kigge på statistik-siden.

NÆSTEN 1000 TITLER UDGIVET GENNEM KICKSTARTER ALENE I ÅR?!?

Det var en hel del mere, end jeg lige havde forestillet mig.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Men denne lidt lettere tilgængelighed til at få sit spil på markedet kan vel også have positive effekter såsom at man ser større innovation og udgivelser som i et massemarked måske ikke ville blive produceret, da de ikke er økonomisk rentable men som der er lagt masser af kærlighed i?!
Personligt er jeg ikke interesseret i at give penge for noget der er lagt "masser af kærlighed" i, og jo mere jeg tænker over det, jo tættere kommer jeg faktisk på at synes, at det må være nærmest tværtimod (i hvert fald hvis det er det bedste man kan sige om det): Hvis udgiveren er designeren selv, og han i sagens natur har høje tanker og stærke følelser for sit værk, mangler der helt den kritiske vurdering af designet. Næh, jeg vil have en udgiver der som udgangspunkt er stærkt kritisk over for designet, og hvor der skal arbejdes hårdt på det for at ændre den holdning.

Designere vil altid have lagt en masse kærlighed i deres projekt, det er ikke det som er det væsentlige. Vigtigere er det, at der er mennesker som har lagt en masse hårdt arbejde i designet. "I designet" er væsentligt her: For selvfølgelig bliver der lagt meget hårdt arbejde i at realisere et Kickstarter-projekt, men det virker som om det oftest er i den egentlige produktion af spillet at indsatsen lægges, snarere end i at sikre at det underliggende design er værd at udgive.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Mik »

Stony wrote:Det er først nu jeg får taget mig tid til at kigge på statistik-siden.

NÆSTEN 1000 TITLER UDGIVET GENNEM KICKSTARTER ALENE I ÅR?!?

Det var en hel del mere, end jeg lige havde forestillet mig.
En hel er computerspil samt en hulens masse almindelige "bicycle" kort hvor eneste ændring er bagsiderne...
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:Men denne lidt lettere tilgængelighed til at få sit spil på markedet kan vel også have positive effekter såsom at man ser større innovation og udgivelser som i et massemarked måske ikke ville blive produceret, da de ikke er økonomisk rentable men som der er lagt masser af kærlighed i?!
Personligt er jeg ikke interesseret i at give penge for noget der er lagt "masser af kærlighed" i, og jo mere jeg tænker over det, jo tættere kommer jeg faktisk på at synes, at det må være nærmest tværtimod (i hvert fald hvis det er det bedste man kan sige om det): Hvis udgiveren er designeren selv, og han i sagens natur har høje tanker og stærke følelser for sit værk, mangler der helt den kritiske vurdering af designet. Næh, jeg vil have en udgiver der som udgangspunkt er stærkt kritisk over for designet, og hvor der skal arbejdes hårdt på det for at ændre den holdning.

Designere vil altid have lagt en masse kærlighed i deres projekt, det er ikke det som er det væsentlige. Vigtigere er det, at der er mennesker som har lagt en masse hårdt arbejde i designet. "I designet" er væsentligt her: For selvfølgelig bliver der lagt meget hårdt arbejde i at realisere et Kickstarter-projekt, men det virker som om det oftest er i den egentlige produktion af spillet at indsatsen lægges, snarere end i at sikre at det underliggende design er værd at udgive.
I de fleste tilfælde er jeg nok ret enig med dig i antagelsen af at hårdt arbejde i form af test, kritiske øjne, justeringer, mere test osv. er vejen til frem, hvis man ønsker et solidt slutresultat. Jeg har dog støttet et par "masser-af-kærlighedsspil", som jeg tror ville have haft svært ved at blive udgivet i et andet format end Kickstarter og som jeg holder af nok mere grundet det at jeg kan føle kærligheden end p.g.a. spillenes kvalitet i øvrigt. De to eksempler der lige falder mig ind er Agents of SMERSH og Xia: Legends of a Drift System. Agents of SMERSH har svært ved at forestille mig at en almindelig udgiver ville have kastet sig over med de mange mandetimer der må være lagt i producere de mange tekststykker. Selve spillet er en utrolig tynd kop the ... hvis man ser bort fra historien. Men når jeg spiller Agents of SMERSH fylder historien stort set alt for mig. På samme måde er der utroligt mange uslebne hjørner i Xia: Legends of a Drift System men også her overskygger fortællingen og charmen igen disse svagheder i designet. Om det er fordi designerne har formået at sælge deres passion til mig eller om disse spil med høj grad af historie-fortælling bare gør at man er mere tilgivende, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg tror ikke at det er tilfældigt, at det er når det kommer til den type spil, at jeg alligevel ikke kan erklære mig fuldkommen enig i dine overvejelser om hårdt arbejde fremfor kærlighed. Retfærdigvis skal dog også siges, at jeg gerne havde set et grundspil med mere substans, særligt hvad angår Agents of SMERSH. Men i fald det hårde arbejde det ville forudsætte kom til at gå ud over den kærlighed der er lagt i produktet, tror jeg faktisk hellere jeg var det foruden.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Michael_Olsen »

Frouvne, jeg forstår ikke din argumentation. Hvis en udgiver får tilbudt Agents of SMERSH, så kigger han da ikke på hvor mange mandetimer designeren har lagt i spillet. Han vil kigge på bundlinien: Hvad koster spillet at producere, hvor mange kan jeg sælge, hvor stor er risikoen, og så videre.
Ellers var Tales of the Arabian Nights da heller ikke blevet udgivet.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Stony »

Frouvne wrote:... Men i fald det hårde arbejde det ville forudsætte kom til at gå ud over den kærlighed der er lagt i produktet, tror jeg faktisk hellere jeg var det foruden.
Nu behøver det ene vel ikke udelukke det andet. Jeg drister mig til at formode, at de fleste brætspil bliver født ud af en passion for spillet.

Men jeg tror der er noget rigtigt i at skelne mellem "oplevelsesspil" og "german games". Sidstnævnte slipper du næppe godt fra, hvis du forsømmer det at få kigget spillet efter i sømmene, så man sikrer at spillet er balanceret og at der hele tiden er interessante valg der skal træffes. Det er netop der spilbranchens egne håndværkere har deres berettigelse, når en ny designers spil skal "trykprøves", og måske tilpasses såfremt det grundlæggende design ser ud til at holde vand.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Stony »

Michael_Olsen wrote:Frouvne, jeg forstår ikke din argumentation. Hvis en udgiver får tilbudt Agents of SMERSH, så kigger han da ikke på hvor mange mandetimer designeren har lagt i spillet. Han vil kigge på bundlinien: Hvad koster spillet at producere, hvor mange kan jeg sælge, hvor stor er risikoen, og så videre.
Ellers var Tales of the Arabian Nights da heller ikke blevet udgivet.
Jeg ved konkret at en udgiver som Z-Man Games - som er et af de firmaer der er flinke til at lade nye designere komme indenfor - specifikt kræver at man selv har playtestet, playtestet, playtestet, playtestet, playtestet, playtestet, playtestet og playtestet INDEN man sender en prototype til dem. Dels fordi de modtager mange forespørgsler, og de vil gerne muge lidt ud i det, og med ovenstående krav forhåbentlig kunne undgå at bruge tid på noget designeren selv ikke har brugt den fornødne tid på.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Kvantitet og kvalitet - følges de ad?

Post by Frouvne »

Michael_Olsen wrote:Frouvne, jeg forstår ikke din argumentation. Hvis en udgiver får tilbudt Agents of SMERSH, så kigger han da ikke på hvor mange mandetimer designeren har lagt i spillet. Han vil kigge på bundlinien: Hvad koster spillet at producere, hvor mange kan jeg sælge, hvor stor er risikoen, og så videre.
Ellers var Tales of the Arabian Nights da heller ikke blevet udgivet.
Jeg tænker den anden vej omkring; man ville næppe sætte en til at udvikle et sådant spil. Men da praksis jo som hovedregel nok er, at de får dem tilbudt i mere eller mindre færdig stand, betyder det selvfølgelig mindre, hvor mange mandetimer, der har været lagt i udviklingen.
frouvne, administrator

Image
Post Reply