Hvad har du spillet i dag? - September 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - September 2014

Post by Mik »

mandag eftermiddag satte jeg atter et solitairespil i gang af Legendary Alien-spillet. Denne gang brugte jeg randomizeren til at udvælge kortene. Det gik rigtig udmærket intil jg var næsten færdig og det store monster mængede sig sammen med de mange mindre monstre, som jeg ikke helt kunne få has på.

Men så nærmede sig tiden da jeg ud til mandagsaften, og jeg var desværre nødt til afbryde spillet. :mrgreen:

Hos Torben Ussing firk de deres første smag på Alien-spillet, og jeg var spændt på hvordan det ville være med 5 spillere. Det skulle være sværere, og det sig også hurtigt at være tilfældet. Det blev så ikke bedre af at folk overhørte mine advarsler. Martin mente at vide at der kun var 1 Event i hver mini-mission (9-13 kort), så da den første begivenhed havde været der deltog han i ikke mine advarsler, og inden vi så os om var både Torben Polack og Torben Ussing inficeret af Facehuggere. Med kun to ture til at få dem fjernet, så det slemt ud -især da det skete i slutningen af den første af disse ture.

Jeg havde dog læst om et BGGer som havde foreslået at man kunne starte forfra med en ny helt, i stedet for at død tidligt i spillet, så det gjorde vi. Det viste sig dog at være et tveægget sværd, da dette også betød at de jo kun havde basiskort i deres decks, og derfor ikke rigtig kunne hjælpe til med at udrydde "krybet", og da jo myldrede frem med vanlig hastighed varede det ikke længe førend Eivind måtte lade livet.
Henimod slutningen af spillet måtte Martin og jeg også bukke under for overmagten, da vi ikke kunne få lokket den store alien hen i nærheden af Airlocken, så vi kunne få den suget ud af rumskibet.

Selvom det ikke gik så godt, er jeg stadig glad for spillet. Fopr mig øger kun spændingen at man er nødt til at tænke sig godt om inden man gennemsøger et rum. Hvis man sikrer sig at have 3 attack tilovers inden man kigger ind i et rum, så vil man altid kunne bruge disse til at dræbe en eventuel Facehugger. I stedet for at løbe nogen risiko. Lesson leaned!. 9/10
Last edited by Mik on Wed Sep 03, 2014 11:35 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by Mik »

Tirsdag stod den på Alien igen.
Først spillede vi Nostromo-scenariet uden før Martin kom, således at Jesper blev indført i spillet. Det gik fint, og vi nåede at vinde. Dog måtte jeg lade livet henimod slutningen - men så kunne jeg jo få lavet kaffe og te...

Aftenens andet spil blev så vores første forsøg med Aliens-filmen.
Det mener jeg at vi også vandt, selvom vi mistede Martin undervejs (gjorde vi ikke?)

Klokken var da blevet halv ti, så vi besluttede at gentage scenariet med nye roller. Denne gang gik det rent galt, og vi døde alle fire - en after en. De sidste mange ture var jeg mutters alene med en masse ulækre invasive arter. Men jeg kæmpede modigt videre imod overmagten, selom det var tydeligt at jeg ikke havde en chance (men det er lettere at gøre når det ikke er virkelighed).

Særdeles underholdene spil!
Vi er blevet bedre til ikke at tage chancer, selvom Martin (igen) løb en risiko han ikke havde burde tage. Det er sin sag at kæmpe imod overmagten, men at skanne et rum når man ved at man ikke kan dræbe Facehuggeren indenfor 2 træk, er ikke klogt. Så hellere vente til næste omgang. Spillet har jo ingen timer som sådan... 9/10
Image
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by Varming »

Jeg er lige nysgerrig her, da jeg har luret lidt på Aliens spillet - har du prøvet Space Hulk Death Angel og i bekræftende fald: Hvordan er Legendary ift dét?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by Mik »

Varming wrote:Jeg er lige nysgerrig her, da jeg har luret lidt på Aliens spillet - har du prøvet Space Hulk Death Angel og i bekræftende fald: Hvordan er Legendary ift dét?
Nej, jeg har desværre ikke prøvet SHDA.
Jeg kan sige at Alien-spillet virker meget anderledes end de øvrige Legendary-spil (og de fleste andre Deck-builders). Det føles faktisk ikke som om du samler kort ind, og jeg vil tro at man behøver at købe særlig mange kort, selvom man har pengene til det. Det er nok klogere at vente med at købe så meget indtil man har fået sig noget der kan fjerne startkortene, og så nøjes med at forbedre sin angrebsstyrke. Men da de bedste pengekort også lader en forære penge til de andre spillere i deres tur, er det langt mere kooperativt end de fleste deck-buildere.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by Mik »

Skull & Shackles[/b][/b]. Så fik vi endelig prøvet det næste Pathfinder eventyr.
Det er mere af det samme, men med forbedret regelbog, en del småjusteringer, og en tilføjelse af skibe som gør spillet mere kooperativt.

Vi fandt jo Runelords for let (kun to gange måtte vi spille et scenarie om), men vi valgte alligevel at begynde det nye spil efter reglerne, da vi var usikre på hvad tilføjelsen af skibe og plyndring ville gøre for sværhedgraden.

Af de 10 nye karakterer er kun 4 gengangere, og kun min figur var deriblandt. Men jeg valgte også at prøve en ny figur. Så Martin valgte Jirelle, the Swashbuckler og Eivind valgte Seltyiel, The Magus. Begge spellcastere. Selv kastede jeg mig over en Gunslinger kaldet Liriane.

I introduktions-eventyret er de 5 scenarier lavet således at man gelinde bliver indført i de nye regler:

ISLAND HOPPING. I det første scenarie fik vi vort første skib, som blot sejlede rundt i rum sø. Men det var en fin ny oplevelse at man kunne flytte uden for sin tur fordi skibet bragte alle ombord til en anden lokalitet. Og man kan sagtens vælge at blive hængende eller gå selv et andet sted. Medn det dør det langt lettere at koordinere kampe nye steder efterhånden som de gamle lukkes. Så skibe er gode!

Øerne i området var fyldt med farlige rev og hajfyldte farvande, men ultimativt var scenariet stadig så let som i det originale spil. Så vi valgte at indlemme 4-spiller-Lokaliteten i de efterfølgene spil.

RUM PUNCH. Her lå vort skib for anker, hvilket betød at vi lærte hvordan det virker, når man ikke kan sejle. Vi fik også besøg af et enkelt fjendtlig skib, men det lykkedes os dog at undgå de store skader.

DANGEROUS WATERS. I det tredie scenarie blev det alvor. Nu skulle vi lære at plyndre andre skibe, men vi nåede dog aldrig så langt, førend vores skib var et vrag. Og selvom Eivind kunne reparere skibet med det rette terningkast, var hans evner ikke helt på toppen.
Vi fik hurtigt lukket Canibal Island, men havde dog store problemer med nogle af de øvrige lokaliteter som myldrede med Buccaneers, for slet ikke at tale om skurken Jemma Redclaw som havde sit eget piratskib som vi ikke helt kunne matche. Så vi endte med at løbe tør for tid.

Inden da var jeg afgået ved døden. En slags selvmord kan man sige, for man kan jo ikke død i dette spil, hvis man gememr sig øde stead og lader være med at foretage sig noget. Men jeg gav alt hvad jeg havde i mig til det fælles bedste, da jeg alligevel havde besluttet mig for at starte en ny karakter i næste spil.

Hvem det så skal være, vil jeg overveje i weekenden. Næste træf bliver på tirsdag, hvor vi går på med krum hals - og sabel... 8) 9/10
Image
User avatar
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Tue Jul 01, 2014 11:43 pm
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by Lyng »

Fik endelig taget mig sammen til at introducere min hustru til Agricola. Hun har altid syntes det så kedeligt ud men valgte i dag at give det en chance.
Heldigvis blev det en success. Hun kunne godt lide spillet, især fordi det er meget taktisk.
Og jeg er en lettet mand, da jeg virkelig elsker Agricola og primært kun spiller med hende, så nu får det forhåbentligt meget mere spiltid.
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by 40crew »

Fik kæmpet mig igennem regelbogen til Terra mystica, som jeg fandt noget forvirrende, og ikke den bedste jeg har læst. Derefter skulle jeg så videre fortælle det til min kone. Det er langsommeligt og besværligt at forklare, men vores første spil gik ret godt. Kan godt forstå det er så vel modtaget, og jeg glæder mig til at spille det igen i morgen.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 317 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by Jonezy »

I torsdags var jeg en tur forbi Trekroner Brætspilsklub, som jeg første troede bare var Jens (digter) og familien, men det var det altså ikke. Istedet foregik det i fælleshuset, som havde et kæmpe lokale, og Jens havde vist igennem facebook lagt en åben invitation til gode folk fra Trekroner og omegn. Vi endte med at være 5 mænd og en datter, som ikke deltog.

Jeg introducerede Splendor til at starte med imens at vi ventede på den sidste mand. Så lærte jeg da lige Jens' AP at kende imens vi byggede miner, lavede handelsruter, hyrede juvelkunstnere, købte bygninger og fik besøg af VIPs til en af os ramte 15 point. Det endte med at blive mig, der også som den eneste havde prøvet det før. Det blev et lidt mærkeligt set up, hvor det var svært at finde en gangbar strategi, så det blev lidt tilfældigt det hele. Som altid hyggeligt med Splendor, men ved ikke helt hvor interessant mine medspillere egentlig synes det var.

Efter Splendor og at den sidste mand var dukket op endte vi med at spille Tom Vasels yndlingsspil Cosmic Encounter, som jeg aldrig havde prøvet før. Det må være sådant et spil, som bliver klart bedre efter en håndfuld spil, da vi brugte mere tid på at få klarhed over regler og hvad forskellige kort egentlig gjorde end at forhandle og backstabbe. Jeg endte mere at blive Healer og det gjorde, at jeg kunne redde de andres rumskibe fra døden og dermed få ekstra kort. Det gik også fint og jeg lugtede sejren, da en vel-timet card zap spolerede alle mine planer. Jeg måtte gå før vi var færdige (togene i Trekroner kører ikke for tit...) og jeg nåede vist lige at king make til Jens' fordel inden jeg gik, da jeg zappede Mikkels Tick-Tock power for at give de andre en chance og den brugte Jens' Mercenary race til at hive sejren fik jeg fortalt efterfølgende. Forvirrende oplevelse, men skal klart prøves igen.

Igår skulle jeg så være vikar i mine gamle 3.klasser på skolen, og med den imponerende mængde forberedelse, men har nu med den nye reform fik jeg forberedt mig til disse timer ved at hive King of Tokyo ned i tasken (jeg havde fået lov af min leder til at lave noget 'pædagogisk hygge' med ungerne, skal det lige siges). Det var en stor succes, da vi sad en ordentlig flok ude i solskins vejret og rullede terninger. Vi nåede to spil, gode grin, højlydt jubel og sjov dril!

Image
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik, Laban og Anton til spil. Jens havde meldt at han i det næste stykke tid, først dukker op efter kl. 21, så vi startede med Citadels (inkl. bygningerne fra Dark City), som vi burde kunne nå på en time, selv med Eiks AP. Det kunne vi så ikke helt, men efter 75 minutter kunne jeg trække mig tilbage med en stor sejr. Vi gik med endnu et spil, og da vi havde bygget 2 bygninger ankom Jens, men han syntes bare at vi skulle fortsætte. Heldigvis byggede Eik et klokketårn, og annoncerede at spillet kun gik til 7 bygninger. Det nåede jeg så først, og jeg vandt endnu engang, dog ikke så overvældende som første spil, og heldigvis havde det kun taget 45 minutter.

Anton forlod os, og vi spillede to hurtige spil The City. Første spil vandt Eik med en Stadtvilla, Schule, og flere Stadvillas strategi. Han havde kun en indtægt på 2, men det er jo også nok når kortene kommer som de skal. Andet spil vandt jeg med en springvandsstrategi, inkluderende en U-Bahn.

Vi sluttede aftenen med et spil San Juan (inkl. udvidelser) men der måtte jeg nøjes med en andenplads.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by 40crew »

Fik hevet mit nyindkøbte Pathfinder ACG: Skull & Shackles frem i går, og tærsket igennem reglerne. Det er første forsøg på Pathfinder, og første forsøg på noget der minder om en RPG siden Mice and Mystics. Der er godt nok ufatteligt mange regler, undtagelser og lignende, så jeg gik langsomt frem. Om eftermiddagen prøvede jeg at soloe første træningskapitel, men min søn vognede inden jeg blev færdig, hvilket nok var meget godt, da jeg ikke tror jeg var kommet igennem det. Spillet var OK, men hæmmet af at jeg ofte måtte checke reglerne, og synes noget begrænset af kun at være 1 character.

Om aftenen startede jeg forfra, denne gang med 2 characterer. Det gik noget nemmere, dog har jeg nok lavet en del fejl i løbet af scenariet (bl.a. garanteret glemt blessingsdecket, som bruges som timer, et par gange). Og selv om jeg stadig skulle checke regelhæftet et par gange, kom jeg godt igennem scenariet, og vandt da også. Jeg havde ikke helt styr på hvordan jeg skulle bygge mine deck efter jeg var færdig, så dem har jeg haft liggende til i dag.

Et spørgsmål, hvis man skal lave et combat/melee check, så er det kun Strength man kan bruge, eller hvis man har melee trait andet steds. Altså dexterity kan man fx ikke bruge til et combat check? Måske har det været derfor jeg forholdvis nemt kom igennem scenarierne, da jeg brugte dexterity d10 terning, istedet for strength d6.. :P
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag) - September 2014

Post by Mik »

40crew wrote:Pathfinder: Et spørgsmål, hvis man skal lave et combat/melee check, så er det kun Strength man kan bruge, eller hvis man har melee trait andet steds. Altså dexterity kan man fx ikke bruge til et combat check? Måske har det været derfor jeg forholdvis nemt kom igennem scenarierne, da jeg brugte dexterity d10 terning, istedet for strength d6.. :P
Du kan altid bruge Strength/Melee. Men som regel vil det være effektivt at have våben som giver dig lov til at bruge din Dexterity, da normalt vil være en bedre terning. Men du skal have et kort som giver dig lov til at bruge den pågældende evne.
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2014

Post by 40crew »

Tak, det er også det jeg var kommet frem til, efter at have læst regelsættet flere gange. Så er det nok ikke så nemt næste gang :-)
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2014

Post by Mik »

Søndagens spil begyndte med Viticulture med Sanne og Klaus Ole Kristiansen.
Jeg tabte naturligvis som sædvanlig.

Efter frokost spillede jeg Tournay med Robert og Morten Larsen - og her tabte jeg også.
Og endelig sluttede vi dagen af med en omgang 6 Nimm't, hvor jeg lagde stærkt ud med at indkassere 25 minuspoint. Det lykkedes mig at holde lidt igen i de næste par runder, men endte alligevel med at være den der først nåede 66 point. Pejk var den der klarede sig bedst.
Last edited by Mik on Tue Sep 09, 2014 8:36 am, edited 1 time in total.
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2014

Post by 40crew »

Spillede endnu en gang en omgang af Skull & Shackles solo. Brugte en kombination af en war-priest (der desværre ikke er tilgængelig i kort form endnu, så måtte bruge et print fra den officielle hjemmeside) samt en bard, og det gik rigtigt godt. Jeg tror ikke jeg misbrugte nogen regler denne gang :D Håber stadig at jeg kan få min kone eller nogle kammerater til at spille med, men ellers spiller jeg det gerne selv.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2014

Post by Mik »

Mandag aften stod den på RoboRally som hos familien Ussing altid foregår på deres egen særegne måde: et racerløb hvor det blot gælder om at komme først hen til enden af brættet. Første mand som kører ud af den modsatte ende, trækker en ny tilfældig plade, og hvis han kan komme ind på den nye plade får han også en ekstra Option, som dog gives af en af de øvrige spillere. Vi var 5 mand, og vi nåede vel en 8-10 baner inden gik hjem. 9/10
Image
Post Reply