Forhandlinger i brætspil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Forhandlinger i brætspil

Post by Frouvne »

Er du til forhandlinger i brætspil? Opsøger du selv forhandlingsspil som Diplomacy, A Game of Thrones m.fl.? Og hvordan har du det med hvis dine medspillere lægger et forhandlingselement ind i spil, hvor der ikke umiddelbart er lagt op til det som i f.eks. Carcassonne?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Mik »

Jeg er rigtig dårlig til at forhandle. Derfor spiller jeg heller aldrig den slags spil
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Robert »

Jeg har det generelt dårligt med den slags spil. I hvert fald dem hvor formålet er at snyde de andre på det rigtige tidspunkt (love noget, gøre noget andet). Det har jeg det simpelthen ikke godt med.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Sir William »

Elsker at "forhandle" under spil, f.eks få andre til at gøre noget som så gavner mig.

De fleste spil åbner op for sådanne muligheder, altså man forsøger at få folk til at gøre noget for en til gengæld for noget andet. Hvis det ikke er en del af spillets koncept, skal det selvfølgelig ske åbenlyst. De spil hvor folk tager en "rygepause" for i samme åndedrag laver planer er derimod unfair. Dog ender det op med at være åbenlyst at det er sket.

Spil som Settlers of Catan, Endeavor og andre spil sker der vell ubevidst forhandlinger, hvor man med en kommentar påvirker en anden persons handling.

Nu har jeg kun prøvet Game of Thrones en gang og elskede konceptet med, at man laver aftale både åbenlyst og i det skjulte. Giver noget ekstra og noget uforudsigeligt til spillet.

Af samme grund kunne jeg godt tænke mig at prøve Diplomacy.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Andrea »

Jeg spiller aldrig forhandlingsspil - ofte fordi det indebærer backstabberi, og det gider jeg ikke, når jeg spiller brætspil. Har jeg lyst til intriger og forræderi, spiller jeg bordrollespil eller liverollespil i stedet.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Larsine »

Jeg elsker forhandlingsspil, også selvom jeg ikke er specielt gode til dem. I 80'erne var der ikke noget bedre end at spille Risk, Diplomacy, Titan eller Junta, og helst noget der skulle vare 4+ timer. Alternativet var selvfølgelig at sidde og rykke rundt med en masse små fedtede brikker på et bræt fyldt med hex-felter, og slå terninger som blev checket på en CRT. Men så skete der noget... der kom nye spil der havde samme, eller højere, underholdningsværdi, uden at nogle spillere skulle forlade spillet, og uden at nogle spillere skulle sidde i 3 timer med to brikker i Mongoliet eller Paris.

Spillene har ændrede sig, og efter min mening til det bedre, eller måske er det mig der har ændret mig. Jeg spiller gerne spil hvor der er forhandlinger, men ikke spil der tager 4+ timer, og det udelukker de fleste af de gode gamle forhandlingsspil, og en del af de nye.

Jeg er aldrig blevet fanget af nogle af de nye udgaver af Risk, Warrior Knights, Titan eller mange andre forsøg på at genoplive gamle klassikere, og nye spil som Game of Thrones har heller ikke formået at fange mig. Jeg tror at det primært er spiltiden, men måske er det konflikten, eller noget helt tredie.

Jeg elsker spil som The Resistance (og Avalon) sp det er vel ikek forhandlingsdelen der afskrækker mig.

Jeg har det også fint med at der bliver forhandlet i handelsspil som Bohnanza, eller konfliktspil som Small World, men hvis man første begynder at forhandle i Carcassonne, Ticket to Ride eller San Juan så synes jeg det sjove stopper.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Larsine »

Andrea wrote:Jeg spiller aldrig forhandlingsspil - ofte fordi det indebærer backstabberi, og det gider jeg ikke, når jeg spiller brætspil. Har jeg lyst til intriger og forræderi, spiller jeg bordrollespil eller liverollespil i stedet.
Jeg hader til gengæld rollespil med intriger og forræderi mellem spillerne. Det er ødelæggende for stemningen hvis en spiller fremhæver sig selv ved at slå de andre ihjel, eller på anden måde fremture på bekostning af de andre spillere.

Det er helt fint for one-shots, som kan være bygget op over dette koncept, men når en spiller forråder min spil-person, som jeg har brugt lang tid på at spille og opbygge, så er det faktisk ikke spor sjovt.

Brætspil er over på et par timer, så der kan vi jo bare tage et nyt. I rollespil skal jeg første lave min nye spilperson, han skal introduceres i kampagnen, og derefter skal hans spilles. Hvis det ødelægges af en psykotisk massemorder allerede under første spilaften, så er det slet ikke sjovt.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Sir William »

Men alle spil, hvor der indgår så som vælge en brik, tage et kort eller blokere et område, vil der vel altid være en form for forhandling folk i mellem.

Enten ved at man forsøger, at påvirke andres beslutning som en konsekvens af at man kan se noget som kan rykke magtbalancen eller fordi der er en mulighed som man gerne selv vil opnå, hvorved man retter fokus på en anden mulighed.

Eller når folk stønner, ærgrer sig eller andet verbalt udfald, så kan det vel også ske for at få folk til at gøre noget, fordi de tror det skader modparten.

Så i mange spil sker der vel forhandlinger ubevidst men også bevidst uden at det intentionen.

Det er vel det psykologiske element i spil! For forhandlinger er vel reelt bare handlinger for at få folk til at gøre noget som gavner en selv mest muligt.
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by BACON! »

Jeg har tre krav før som jeg foretrækker er opfyldt før jeg spiller et spil hvor man kan dolke hinanden i ryggen. Kun det ene er et krav til spillet, og er sådan set bare at forhandlings typen passer til spillet. Krav nr. 2 er at alle kender reglerne for forhandlingen og nr. 3 er at alle spillere kan lide at forhandle inden for spillets rammer. De to sidste krav er egentlig vigtigere for mig, især nr. 2, fordi de forhindrer at spillet eller stemningen går hen og bliver ødelagt af en spiller som brokker sig over at folk ikke holder hvad de lover.

Et godt eksempel er Game of Thrones spillet. Sidst jeg spillede det lavede alle alliancer og lovede alverdens ting, bare for at dolke hinanden 2 minutter senere. Det passer absolut til spillets tema, og fordi alle spillere havde samme opfattelse af hvad der var tilladt var det et rigtig glimrende spil.
Omvendt har jeg også oplevet at en spiller har ødelagt spillet fuldstændigt for en anden, udelukkende som hævn for at den første spiller ikke gjorde hvad han havde lovet. Det passer så også fint ind i temaet, men det er nu ærgerligt at være låst ude af spillet i ~3 timer bare fordi en anden er sur.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Larsine »

BACON! wrote:Omvendt har jeg også oplevet at en spiller har ødelagt spillet fuldstændigt for en anden, udelukkende som hævn for at den første spiller ikke gjorde hvad han havde lovet. Det passer så også fint ind i temaet, men det er nu ærgerligt at være låst ude af spillet i ~3 timer bare fordi en anden er sur.
I midt sidste spil GoT, var der en spiller som havde mulighed for at angribe mig i ryggen. Jeg påpegede dette, og sagde at hvis han gjorde det ville jeg bruge resten af spillet på at slå igen, koste hvad det ville. Det var ikke fordi jeg var sur, det var blot for at sikre mig at han var klar over konsekvenserne. Han angreb, jeg vendte mig om og et par ture senere var han ude af spillet. 2½ time senede måtte jeg så nøjes med en 2. plads.

Personligt synes jeg det var trist at han skulle sidde ude i 2½ time, men der var jo ingen i spillet der ikke var klar over konsekvenserne.

Derfor egner sådanne spil (GoT & Diplomacy) sig bedst til Pbem, eller steder hvor der er mulighed for at spille noget andet når man er blevet slået ud.
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by BACON! »

Jeg ser som sådan heller ikke noget problem med det, problemet da jeg spillede var nok at ham der ødelagde det for den anden er kendt for at sige noget i retning af "nu ødelægger jeg det for jer andre" når tingene går mod ham. Og så gør han lige nøjagtig det på alle måder han kan, om det er rule lawyering eller hvad er lige meget for ham.
Min pointe er vel egentlig bare at fornøjelsen ved den slags spil afhænger meget af hvem man spiller med, i endnu højere grad end sædvanlig.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har spillet mange forhandlingsspil (inkl. et hav af spil Diplomacy, både ftf og pbm), men det er længe siden, og jeg tror jeg har lidt mistet lysten til den slags, omend det lige så meget er graden af direkte konfrontation, som den egentlige forhandling jeg er blevet lidt træt af.

Som med alle spil kræver forhandlingsspil en slags implicit kontrakt spillerne imellem: Typisk er alle implicit enige om at skulle have det sjovt, og at alle spiller for at vinde - er der ikke den enighed spillerne imellem bryder de fleste spil sammen. Men med forhandlingsspil skal der endnu mere til: Der skal være enighed om at det er OK at lyve, OK at opføre sig forkasteligt, og at folk skal lade være med at blive sure over spillet. Og det er ikke altid lige nemt (jeg har i hvert fald set folk være uvenner i ugevis over et spil Diplomacy)...
Larsine wrote:Personligt synes jeg det var trist at han skulle sidde ude i 2½ time, men der var jo ingen i spillet der ikke var klar over konsekvenserne.
Player elimination er et separat, men også spændende aspekt af brætspil. Personligt synes jeg at PE ofte får mere kritik end det fortjener: For selvfølgelig er det ikke specielt morsomt at blive slået ud af et spil, i særdeleshed hvis man ikke har andet at tage sig til, men alternativet er heller ikke altid særligt godt, hvis man alligevel reelt er uden vinderchancer. Og PE giver alt andet lige en form for drama i et spil, som det er svært at simulere på anden vis: Et spil som Titan ville f.eks. slet ikke være det samme uden PE - folk blive slået ud, mens de tilbageværende vokser sig stærkere og stærkere, indtil slutspillets dramatiske klimaks.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Mik »

Spillereliminering er nok en anden tråd værdig, så min mening om det vil jeg vente med til Frouvnes næste tråd.

Flere har nævnt hævntogter, og det mener jeg heller ikke har noget med emnet at gøre. Folk kan gå grassat i alle spil hvor det er muligt at træffe beslutninger. Endnu et emne for Frouvne.

Ingen af disse emner har noget at gøre med min egen uvilje imod forhandlinger.
Image
Deus
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon Feb 13, 2012 5:27 pm
Location: Vejle

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Deus »

Jeg ELSKER forhandlingsspil! Faktisk er det min #1 dope, når vi holder spilleaftener.

Spil som Diplomacy (som jeg desværre aldrig får spillet mere...), Battlestar, osv. er mine absolut ynglings!

Dont get me wrong - jeg elsker næsten alle former for brætspil! Men spil som indeholder intrige/konflikt/backstabbing/mm må siges at fylde (alt for) meget i min top 10 liste :D

Der findes da intet bedre, end at overtale de stakkels hjælpeløse mennesker, til at henrette en af deres egne! For så at hoppe op i sin basestar og shoot the living bib out of em! :mrgreen:
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Forhandlinger i brætspil

Post by Andrea »

Larsine wrote:
Andrea wrote:Jeg spiller aldrig forhandlingsspil - ofte fordi det indebærer backstabberi, og det gider jeg ikke, når jeg spiller brætspil. Har jeg lyst til intriger og forræderi, spiller jeg bordrollespil eller liverollespil i stedet.
Jeg hader til gengæld rollespil med intriger og forræderi mellem spillerne. Det er ødelæggende for stemningen hvis en spiller fremhæver sig selv ved at slå de andre ihjel, eller på anden måde fremture på bekostning af de andre spillere.
Enig - det er sjældent, at drab er spilskabende (når det er drab på andre spilleres roller). Jeg spiller dog fortrinsvis enkelt-scenarier eller korte kampagner, og her er det aldrig et problem, at der ryger en spilperson i ny og næ. Til gengæld synes jeg, at det ofte er sjovest, når der er uenighed og intriger i gruppen, fordi folks roller har forskellige mål. Det skaber dynamik og mindsker følelsen af 'GM mod spilgruppen', som godt kan opstå, hvis spillerne er (for) enige med hinanden.
Post Reply