Udvidelser

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Udvidelser

Post by Larsine »

BlueSwan wrote:Angående Dominion vil jeg bare sige at det spil KUN bliver bedre desto flere udvidelser man har, og hvor mange spil kan man egentlig sige det om. Fantastisk spil. Jeg købte gladeligt adskillige flere udvidelser til det hvis det skulle være, men det bliver næppe til noget. Designeren har sagt at han overvejer at lave nye spil der trækker tråde til Dominion, men ikke flere udvidelser (i hvert fald ikke noget der er planlagt nu).
Men når så udvidelse nummer 5000 udkommer, hvor stor er så sandsynligheden for at du nogen sinde når at få spillet samtlige kort? For slet ikke at tale om samtlige kortkombinationer.

I langt de fleste Dominion spil ender man jo alligevel med kun at købe 2-3 forskellige kort, og der er efter min mening alt for mange kort som efter kun ganske lidt overvejelse hurtig kan sorteres fra som være spild af godt pap.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Udvidelser

Post by BlueSwan »

Larsine wrote:
BlueSwan wrote:Angående Dominion vil jeg bare sige at det spil KUN bliver bedre desto flere udvidelser man har, og hvor mange spil kan man egentlig sige det om. Fantastisk spil. Jeg købte gladeligt adskillige flere udvidelser til det hvis det skulle være, men det bliver næppe til noget. Designeren har sagt at han overvejer at lave nye spil der trækker tråde til Dominion, men ikke flere udvidelser (i hvert fald ikke noget der er planlagt nu).
Men når så udvidelse nummer 5000 udkommer, hvor stor er så sandsynligheden for at du nogen sinde når at få spillet samtlige kort? For slet ikke at tale om samtlige kortkombinationer.
Når man spiller online er sandsynligheden stor. Men jeg erkender at den er mindre IRL.
I langt de fleste Dominion spil ender man jo alligevel med kun at købe 2-3 forskellige kort, og der er efter min mening alt for mange kort som efter kun ganske lidt overvejelse hurtig kan sorteres fra som være spild af godt pap.
Det er forholdsvist sjældent at den optimale strategi kun involverer 2-3 forskellige kingdom cards. Det der til gengæld er sandt er at en fokuseret strategi omkring enkelte kingdom cards næsten altid slår den typiske begynderstrategi, hvor man på må og få køber lidt af hvert. Det har givet anledning til at nogen tror at såkaldte Big Money-X strategier er uslåelige. I en Big Money-X strategi satser man på en enkelt type actionkort og køber derudover kun penge og VP kort - fra grundspillet er den mest kendte variant Smithy-BM - her åbner man Sølv/Smithy (på en standard 4/3 åbning) og spiller efter nogenlunde følgende koncept:

Rammer du 8: Køb Province, med mindre du endnu ikke har noget guld (i så fald køber du guld)
Rammer du 6-7: Køb guld, med mindre der højst er 5 provinces tilbage (i et 2 mands spil), så køber du en Duchy.
Rammer du 5: Køb sølv, med mindre du kun har én Smithy, så køber du en Smithy eller med mindre der kun er højst 5 provinces tilbage, så køber du Duchy.
Rammer du 4: Køb sølv, med mindre du kun har én Smithy, så køber du en Smithy
Rammer du 3: Køb sølv
Rammer du mindre end 3: Køb ingenting.

Ovenstående er en oversimplificering, der er mere til det end det - bl.a. skal du være opmærksom på hvornår du starter en reshuffle, og undgå at købe den sidstsidste province hvis det betyder at du så fører med mindre end 6 point, men i bund og grund er en så mekanisk strategi dybt kedelig. Den gode nyhed er så at Big Money-X strategier i et 2-mands spil ret sjældent er den optimale strategi. De bedste Dominion spillere spiller typisk meget komplicerede "engines", hvor der købes MASSER af kort med gode synergier. Jeg er ret god til Dominion, men jeg får læsterlige klø af de bedste spillere og de strategier som de bruger ser jeg bare ofte ikke før det er for sent. På det niveau passer det heller ikke at Dominion spilles før spillet overhovedet går igang, man skal hele tiden afveje hvordan man bruger sin tur optimalt, det er ikke givet på forhånd.

En anden god nyhed er at Big Money strategier typisk bliver svagere desto flere udvidelser der tilføjes, da mange af de bedste "engine" kort er i udvidelserne.

En super god artikel at læse er denne her: http://dominionstrategy.com/2012/07/30/ ... me-engine/

Den viser hvordan man selv i begynder setuppet, der BESTEMT ikke er særlig "engine" venligt, kan bygge en halvkompliceret engine, der slår Big Money strategierne. Læg mærke til at den sidste og bedste engine der nævnes bruger næsten samtlige kingdom kort. Det skal dog siges at det ikke er noget super godt eksempel på en engine - de engines de bedste spillere bruger undlader ofte helt at købe VP kort indtil de kan afslutte hele spillet med en eller to "megaturns".
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Udvidelser

Post by Mik »

Larsine wrote:Men når så udvidelse nummer 5000 udkommer, hvor stor er så sandsynligheden for at du nogen sinde når at få spillet samtlige kort? For slet ikke at tale om samtlige kortkombinationer.
Det vil jo være lidt svært, eftersom serien er afsluttet.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Udvidelser

Post by Larsine »

Mik wrote:
Larsine wrote:Men når så udvidelse nummer 5000 udkommer, hvor stor er så sandsynligheden for at du nogen sinde når at få spillet samtlige kort? For slet ikke at tale om samtlige kortkombinationer.
Det vil jo være lidt svært, eftersom serien er afsluttet.
Men det var et svar på "Jeg købte gladeligt adskillige flere udvidelser til det hvis det skulle være". Ikke på noget konkret. Nogen gange er dine svar altså bare så ...
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Udvidelser

Post by Mik »

Larsine wrote:
Mik wrote:
Larsine wrote:Men når så udvidelse nummer 5000 udkommer, hvor stor er så sandsynligheden for at du nogen sinde når at få spillet samtlige kort? For slet ikke at tale om samtlige kortkombinationer.
Det vil jo være lidt svært, eftersom serien er afsluttet.
Men det var et svar på "Jeg købte gladeligt adskillige flere udvidelser til det hvis det skulle være". Ikke på noget konkret. Nogen gange er dine svar altså bare så ...
Undskyld mig - hvordan kan jeg vide, at du ikke mener hvad du skriver?
Du kunne jo have sat en lille smiley efter...
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Udvidelser

Post by Larsine »

Mik wrote: Undskyld mig - hvordan kan jeg vide, at du ikke mener hvad du skriver?
Du kunne jo have sat en lille smiley efter...
Jeg tror bare jeg undgår...
Post Reply