Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Mik »

Tirsdag fik vi Sentinels of the Multiverse på bordet for at prøve nogle af de nye Vengeance-kort samt et par af de ældre. Vi nåede 3 spil (eller muligvis 4, da jeg ikke huske om vi spillede det første spil 2 gange).

Vi lagde ud med skurken Iron Legacy. Eivind spillede The Sentinels, jeg spillede Parse og Martin The Naturalist. Jeg har dog glemt hvilket miljø det foregik i: Ruins of Atlantis???
Det var et godt spil, som vi dog forholdsvis hurtigt vandt. (Det er derfor at jeg ikke helt husker om vi tog det endnu en gang, eller ej.

Bagefter gik vi tilbage til vor allerførste skurk: The Matriarch, som vi dengang spillede forkert. Som ventet var hun langt sværere når man spiller efter reglerne, :wink: og først bukkede jeg under, derefter Eivind, og til sidst måtte også Martin give op. Miljøet var Mobile Defense Platform.

Endelig så mødte vi The Ennead i et passende egyptisk miljø: Tomb of Anubis. Jeg skiftede helt til The Scholar, og vi fik endnu en sejr.

Alt i alt en hyggelig aften. 9/10
Last edited by Mik on Wed Apr 02, 2014 2:04 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Jens_Hoppe »

I går blev det til endnu et dejligt spil High Frontier: Colonization i KBK. Vi var fem spillere, og vi valgte at lægge fokus et andet sted i spillet end sidste gang: Denne gang spillede vi med "grundlæggende" HFC regler, dvs. supports, events, politics, den slags, men uden nogle af de egentlige HFC moduler (bernals, futures, osv.). Vi besluttede også at kun fabrikker i Jupiter-zonen eller længere væk talte med for slutkriterie & VP.

Jeg synes egentlig det fungerede ok: Godt nok er jeg ikke den store fan af solar cycle, events, eller politics-reglerne, men de var til at leve med, og jeg syntes at vores husregel som tvang spillerne længere ud i solsystemet fungerede fint. Der var dog ikke helt enighed omkring bordet hvad dette angik.

Mine kinesere lavede en fabrik på Månen, og kunne derefter spytte eksotiske rumskibsdele ud derfra. Dog ikke så hurtigt som jeg havde håbet, så da jeg endelig havde et oversejt rumskib klart til at flyve langt ud, var flere af de andre allerede ude omkring Jupiter og Saturn.

Som sagt spillede vi med events, og de betyder primært at folk en gang imellem bliver ramt af tilfældige ulykker som ødelægger nogle af ens rumskibsdele. Politik var også med, men vi spekulerede ikke meget i det, og det er nok noget som netop mine kinesere ikke kan tillade sig at ignorere. Krig oplevede vi aldrig.

Men skægt var det: Med fem spillere og et oversized poster map som bræt, måtte vi sætte to borde sammen, så det blev til en del vandren rundt for at nærstudere detaljer i den anden ende brættet. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote:I går blev det til endnu et dejligt spil High Frontier: Colonization i KBK. Vi var fem spillere, og vi valgte at lægge fokus et andet sted i spillet end sidste gang: Denne gang spillede vi med "grundlæggende" HFC regler, dvs. supports, events, politics, den slags, men uden nogle af de egentlige HFC moduler (bernals, futures, osv.). Vi besluttede også at kun fabrikker i Jupiter-zonen eller længere væk talte med for slutkriterie & VP.

Jeg synes egentlig det fungerede ok: Godt nok er jeg ikke den store fan af solar cycle, events, eller politics-reglerne, men de var til at leve med, og jeg syntes at vores husregel som tvang spillerne længere ud i solsystemet fungerede fint. Der var dog ikke helt enighed omkring bordet hvad dette angik.

Mine kinesere lavede en fabrik på Månen, og kunne derefter spytte eksotiske rumskibsdele ud derfra. Dog ikke så hurtigt som jeg havde håbet, så da jeg endelig havde et oversejt rumskib klart til at flyve langt ud, var flere af de andre allerede ude omkring Jupiter og Saturn.

Som sagt spillede vi med events, og de betyder primært at folk en gang imellem bliver ramt af tilfældige ulykker som ødelægger nogle af ens rumskibsdele. Politik var også med, men vi spekulerede ikke meget i det, og det er nok noget som netop mine kinesere ikke kan tillade sig at ignorere. Krig oplevede vi aldrig.

Men skægt var det: Med fem spillere og et oversized poster map som bræt, måtte vi sætte to borde sammen, så det blev til en del vandren rundt for at nærstudere detaljer i den anden ende brættet. :)
Jeg har lige checket i spejlet.. jeg ER faktisk tre forskellige nuancer af grøn af misundelse lige nu.
Jeg ville skide gerne eje og prøve High Frontier og Colonization med alle de flotte kæmpe maps og hele balladen.
En af mine store fortrydelser at jeg ikke tog et sæt til mig selv, da der stadig var nogle at få.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:Jeg har lige checket i spejlet.. jeg ER faktisk tre forskellige nuancer af grøn af misundelse lige nu.
Jeg ville skide gerne eje og prøve High Frontier og Colonization med alle de flotte kæmpe maps og hele balladen.
En af mine store fortrydelser at jeg ikke tog et sæt til mig selv, da der stadig var nogle at få.
Hvis du kan få udgangstilladelse en tirsdag aften en gang, kan vi sagtens aftale noget HF(C) i KBK regi, så du kan få afløb for nogle af abstinenserne. :) Eller måske på et andet tidspunkt/sted...

HF grundspillet er det blevet meget svært at finde eksemplarer af nu, og Phil har udtalt at der godt kan gå et par år inden der kommer en 3rd edition (omend 3rd ed. regelændringsdiskussionen er i fuld gang!). HFC er det stadig muligt at anskaffe, så vidt jeg kan se.

Hvis du er helt desperat, kan man sagtens lave sit eget eksemplar; print kort og regler, skaf træ- og plastikdimser til de øvrige komponenter, køb et poster map på Zazzle. Det var jo det nogle af os i KBK gjorde, hvilket lod os spille HFC længe inden det udkom. Så kan man også "blinge" sine brikker så meget eller så lidt som man ønsker. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Sir William »

Ved hvordan du har det, Netsapiens. Fik for et par år siden anskaffet mig HF efter at have prøvet det på Djenigs Con. Et super lækkert spil, omfattende regler og efterfølgende fandt jeg ikke nogen at spille det med. Så jeg spillede det så igen på Djengis Con året efter, hvilket er sidste gang jeg spillede det.

Jeg synes personligt, at det er et gennemført godt spil som fortjener at blive spillet mere. Har længe ærgret mig over, at jeg ikke kan finde tiden til at tage til KBK for at spille det.

Vil derfor meget gerne spille det, så hvis du en dag kan samle nogle i Nordsjælland til en gang HF, vil jeg meget gerne deltage. Har selv et uspillet grundspil og jeg kan også reglerne, men vil helst slippe for at skulle forklare dem.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote:
netsapiens wrote:Jeg har lige checket i spejlet.. jeg ER faktisk tre forskellige nuancer af grøn af misundelse lige nu.
Jeg ville skide gerne eje og prøve High Frontier og Colonization med alle de flotte kæmpe maps og hele balladen.
En af mine store fortrydelser at jeg ikke tog et sæt til mig selv, da der stadig var nogle at få.
Hvis du kan få udgangstilladelse en tirsdag aften en gang, kan vi sagtens aftale noget HF(C) i KBK regi, så du kan få afløb for nogle af abstinenserne. :) Eller måske på et andet tidspunkt/sted...

HF grundspillet er det blevet meget svært at finde eksemplarer af nu, og Phil har udtalt at der godt kan gå et par år inden der kommer en 3rd edition (omend 3rd ed. regelændringsdiskussionen er i fuld gang!). HFC er det stadig muligt at anskaffe, så vidt jeg kan se.

Hvis du er helt desperat, kan man sagtens lave sit eget eksemplar; print kort og regler, skaf træ- og plastikdimser til de øvrige komponenter, køb et poster map på Zazzle. Det var jo det nogle af os i KBK gjorde, hvilket lod os spille HFC længe inden det udkom. Så kan man også "blinge" sine brikker så meget eller så lidt som man ønsker. :)
Ja, jeg have en kort dialog med Phil via email, og han skrev noget i retning af "if there ever will be a reprint, it will be in a 3rd ed, but for now I want to focus on other designs"
Men det er da en tanke at lave sin egen kopi faktisk... de fire timers søvn jeg får om natten i øjeblikket var alligevel overdrevet. Jeg kan sagtens inddrage de to til sådan et hyggeprojekt i nogle uger :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:Ved hvordan du har det, Netsapiens. Fik for et par år siden anskaffet mig HF efter at have prøvet det på Djenigs Con. Et super lækkert spil, omfattende regler og efterfølgende fandt jeg ikke nogen at spille det med. Så jeg spillede det så igen på Djengis Con året efter, hvilket er sidste gang jeg spillede det.

Jeg synes personligt, at det er et gennemført godt spil som fortjener at blive spillet mere. Har længe ærgret mig over, at jeg ikke kan finde tiden til at tage til KBK for at spille det.

Vil derfor meget gerne spille det, så hvis du en dag kan samle nogle i Nordsjælland til en gang HF, vil jeg meget gerne deltage. Har selv et uspillet grundspil og jeg kan også reglerne, men vil helst slippe for at skulle forklare dem.
Har aldrig hørt om spillet før, men det ser megatungt ud, så jeg er da helt klart frisk på at prøve det! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Da Senzai »

Jeg fik endeligt prøvet Summoner Wars med min kammerat, Good Guy Torben.

Nøj, hvor er det fedt! Klart bedre end jeg troede, og det lader til, at jeg endeligt har fundet et godt 2-spiller spil, som vi kan spille.

Jeg har nemlig verdens mindste play-group (der tilmed består af ikke-gamere). Vi spiller kort en gang om ugen i ca. 2-3 timer. GGT (Good Guy Torben) deltager hver gang, mens de to andre er med de gange de kan.

Det betyder, at vi altid er mellem 2-4 personer. Når vi er 4 kører vi Munchkin. Er vi tre spiller vi Sentinels of the Multiverse (= Verdens bedste spil. Straight up, Yo.) Jeg har længe ledt efter et godt spil til når vi kun er to.

Vi har prøvet lidt forskelligt. Sentinels er nu sjovest, når man er tre, og Pathfinder ACG er generelt fesent, og så ligger gameplayet tæt op ad Munchkin. Jeg har også Wiz-War og Relic, men der skal man helst være flere.

Jeg har selvfølgelig Uendeligt mange Magic-Kort og de fleste Netrunner kort, men de to spil virker fjollet at spille mod folk, der ikke spiller dem, og så bliver det ikke bedre af, at de er Deck-buildere. Meningsløst at sidde to mennesker at bygge decks mod hinanden :P.

Men! Så fik jeg øje på Summoner Wars, og det så cool ud. Det er et kortspil med massere af forskellige Pre-made ready to play factions, der spiller forskelligt og balancen er også fornuftig. Der kan, hvis man meget gerne vil, inkorporeres lidt deckbuilding via re-inforcements packs, men det er slet ikke noget, der er nødvendigt i samme grad som CCG og LCG´er, og på vores casual niveau fungerer det ligeså godt uden, og vi får massere af variation i de pre-made factions.

Selve spillet minder lidt om skak, sat i en fantasy-verden. Dine figurer har særlige evner, og så er der et resource-management system, der fungerer super. Spillet går ud på at dræbe din modstanders leder, kaldet Summoner, og så har du vundet.

Vi havde kun tid til to spil idag, men de var sjove og gav et godt indtryk af spillet.

GGT spillede Vargath, der er en form for Beastmen/Minotaurere, og jeg fyrede den af med Deep Dwarves. De er dværge, og bor dybt inde i bjerget.

Jeg vandt første spil, og Good Guy Torben vandt andet spil. Jeg kom til at stikke snuden lidt for langt frem med min summoner, hvorefter Torbens Rusher-Vargaths, så deres snit til løbe over og få smasket hans liv et godt stykke ned. Jeg fik dog skudt Torbens Rushere med mine Gem Mages, og byggede så en mur foran min leder, og satte figurer ved siden af ham, så han var i sikkerhed. Eller det troede jeg. Torben Summonede så bare en Vargath, der red på en kæmpe-øgle, hvorefter han så trampede sig igennem mit menneskelige skjold, og joggede herefter min leder ihjel. Game Over, mand.

Fedt spil, og jeg er glad for at have fundet noget, der lader til, at kunne blive vores to-player spil, de gange resten af vores lille gruppe ikke har tid.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Mik »

Torsdag aften kom Jesper på besøg for at spille Shadowrift, så sammen med Eivind og Martin var vi 4 mand høj til at tage kampen op mod monstrene. Vi nåede to scenarier, som vi vandt begge to: først imod nogle som havde magi, og derefter imod dæmoner (eller blander jeg dem sammen?) Under alle omstændigheder havde vi ikke de store problemer, så vi må snart til at sammensætte nogle svagere sæt kort. 8/10

Hov - glemte at de tre af os også lige nåede at spille Hanging Gardens (HiG) inden at Martin kom. Det blev naturligvis Jesper som vandt, ved atudbygge sine område til 6er-felter inden han scorede dem, således at fik to scoringsbrikker hver gang. 7/10
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 317 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Jonezy »

Holdt Tabletop Day i Vanløse til Fantasks Spilfestival idag.

Jeg startede med at få prøvet Legends of Andor med Claus, Martin og Eivind, hvor vi spillede intro legenden, da Claus og jeg ikke havde prøvet spillet før. Det var noget kedeligt indtil vi kendte vores mål, da intro legenden langsomt introducere alle spillets facetter. Men da vi først fandt ud af, hvad vi egentlig skulle blev spillet virkelig interessant og det var faktisk noget af en puzzle, man skulle løse. Eivind og Martin, som havde spillet spillet før, lod os nybegyndere afgøre strategien og det lykkedes sørme Claus og jeg at komme op med en plan som virkede. Rigtig interessant bekendtskab, som jeg gerne vil udforske mere, da jeg holder meget af at løse puzzles og det her spil er egentlig mere et puzzle spil end et adventure spil.

Bagefter gik Claus og jeg lidt rundt inden vi besluttede at prøve Qwirkle af. Jesper og Anders kom hurtigt til og ville være med, og da Anders kunne reglerne var det jo perfekt. Jeg er normalt ikke så meget til abstrakte spil, men Qwirkle var faktisk meget interessant, da man hele tiden jagter efter mønstre og komboer man kan lave. Anders vandt vist ret stort.

Anders gik videre og Jan og Eivind stødte til, da vi fandt 7 Wonders frem. Det er flere år siden, jeg har har spillet 7 Wonders (faktisk til Spilfestival i 2011!), så første spil famlede jeg lidt frem, men faktisk blev spillet meget tæt og jeg tror Jesper vandt knebent, men er ikke helt sikker. Vi tog straks et spil mere, hvor Jesper blev byttet ud med Michel, som ikke havde prøvet spillet før. Hun vandt så stort, da Claus af nød måtte sende nogle lilla super kort videre til hende, som hun flot udnyttede optimalt. Herligt gensyn med et spil, som spiller hurtigt og skalerer godt.

Efter madpause havde Jan, Claus, en anden Jesper og jeg faktisk sat os ved Guildhall bordet, men da vi fandt ud af at Claus ikke havde prøvet King of Tokyo besluttede vi os for at lege med monstre i børnehjørnet istedet. Det blev til 3 højlydte spil fyldt med dril og episk terninge rulninger, hvor jeg vist kom til at vække hele salen, da jeg vandt en point sejr ved at rulle en 1'er med min sidste terning og sidste rul (jeg havde 2 liv tilbage og stod i Tokyo). Altid en fornøjelse med KoT, men jeg savnede Power Up udvidelsen, da den gør spillet markant sjovere. Jan vandt de to andre spil.

Vi sluttede dagen med endnu en omgang 7 Wonders, hvor Jesper, som nybegynder vandt på tiebreaker over mig på en solid taktik med fokus på de blå kort.

Herlig dag med god stemning og masser af kendte ansigter rundt omkring ved bordene.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik, Jens, Laban og Christina (Laban's kæreste). Jeg havde netop modtaget Scoundrels of Skullport udvidelsen til Lords of Waterdeep, og den skulle naturligvis afprøves. Jeg havde en gang før prøvet udvidelsen, men spillet med bege moduler, og det fungerede ikek så godt, da der ikke kom fokus på nogle af de nye dele. Jeg havde også læst at flere faktisk foretrække kun at spille med et modul af gange, for på den måde at mærke effekten mest. Undermountain skulle efter sigende lægge vægt på store quests, med store ressource krav, men også stort udbytte, og derudover skulle modulet sætte vægt på intrige kort. Det skete også i stor stil. Vi fik alle sammen masser af point, undtage Jens der sad og brokkede sig over de få point han havde. Der blev også spillet rigtig mage intrige kort, og de var voldsommere end de oprindelige kort. Men slutresultatet blev, at Jens vandt igen. Jeg havde advaret de andre om at det var Jens sædvanlige taktik, og de skulle ikke tro ham over en dørtærskel, men de lyttede ikke.

Bagefter spillede vi 4 spil Ave Caesar. Første to spil med os alle 5, og bagefter 2 spil med mig, Jens og Eik på den modsatte bane. Altid skægt, også de spil hvor jeg ikke vandt.

Fredag var jo første fredag i måneden, så Rund, Martin og jeg mødte op hos Morten. Henrik var desværre blevet forhindret i sidste øjeblik. Vi spillede to spil Lords of Waterdeep, med Undermountain. I det første spil fik jeg Larissa (som giver +6 point for bygninger) som lord, og jeg fik en quest som gav mig +4 point for hver bygning jeg byggede, så det blev en overbevisende sejr. Andet spil gik ikke helt lige så godt, og jeg måtte nøjes med en anden plads.

Bagefter spillede vi et spil Betrayal at House on The Hill, hvor jeg var den onde der fremmanede et ondt spøgelse, og blot skulle skræmme de andre til døde. Jeg havde ingen problemer med at fremmane spøgelset, og da spøgelset var alle mine modstandere overlegne, og desuden kunne kollapse huset fra en ende af, var det kun et spørgsmål om tid... Men selvom man har alle fordelene, så kan det godt gå galt. Rune forsøgte at bortmane spøgelset, og slog rigtig dårligt med sine 5 terninger (han slog 3), så nu skulle jeg bare slå 3 eller over med 6 terninger... og slog 1, hvorefter spøgelset blev bortmanet, og heltene havde vundet. Et heldigt/uheldigt slag afgjorde det hele. En lidt flad fornemmelse på et ellers godt scenarie.

I dag var det så et besøg på Spilfestival, hvor jeg primært introducerede Guildhall og Ticket to Ride for nye spillere. Jeg nåede at sætte 4 gange Guildhall i gang, hvoraf jeg selv spillede med i et af dem. Derudover fik jeg sat gang i 5 Ticket to Ride spil (og spillede selv med i tre af dem), 4 gange Ticket to Ride: Europe, og to gange Dominion (som jeg selv spillede med i). Af de fem spil jeg spillede med i vandt jeg kun to gange Ticket to Ride, men hele dagen var en rigtig god oplevelse, selvom jeg nu er lidt træt i hovedet af larmen, og lidt træt i benene af at stå op. Men jeg komme formentligt igen til næste år.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Mik »

Som vanlig på Spilfestivalen - som i øvrigt blev afholdt for 10. gang iflg. Annemette - gik dagen med at sætte borde og stole op, og tage dem ned igen, og så med at forklare spil i perioden indimellem .

Fik dog også spillet to spil, først Glasvejen, hvor jeg forventede at en af de to mandlige nybegyndere ville vinde, men heldigvis løb Maria med sejren. Det er et spil som helst skal spilles nogle gange førend man forstår sammenhængen imellem de mange bygninger og de 15 handlinger man kan foretage, og det bliver ikke lettere af at man skal udvælge de 5 handlinger af de 15 før den enkelte runde starter - og af at man ikke kan være sikker på den rækkefølge de bliver spillet i, da et kort kan bliver spillet pga. en anden spillers handling. Og det er ret surt at blive tvunget til at bygge inden man har fået samlet de nødvendige byggematerialer. Men deri ligger de taktiske overvejelser! 8/10

Senere på eftermiddagen fik jeg lejlighed til at spille of forklare Borgene i Bourgogne. Det blev en meget tæt løb, hvor jeg med vilje valgte at spille uden Miner, selvom jeg var startspiller. Som underviser kan jeg jo alligevel ikke vinde den 10 kroners værdikupon som tildeles vinderen i hvert spil. Men det endte alligevel at jeg vandt en kneben sejr. 9/10
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Robert »

Vi var 5 på Consim i dag (lidt lavt fremmøde, men det er jo klemt inde mellem Spilfestival og Djengis Con). Så vi tog et spil Nations, som går op til 5. Det fungerede sådan set fint, men det tog ca 5 timer med regelforklaring. Der står 40 minutter per spiller på æsken - jeg vil tro det kræver en del øvelse at få det ned på godt tre timer med 5.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Foppwin »

Robert wrote:Vi var 5 på Consim i dag (lidt lavt fremmøde, men det er jo klemt inde mellem Spilfestival og Djengis Con). Så vi tog et spil Nations, som går op til 5. Det fungerede sådan set fint, men det tog ca 5 timer med regelforklaring. Der står 40 minutter per spiller på æsken - jeg vil tro det kræver en del øvelse at få det ned på godt tre timer med 5.
De 2 spil jeg har spillet endte på 3,5 time inkl. regelforklaring med 5 personer, og en af dem lider af AP. Så det kan lade sig gøre, hvis folk er lidt hurtigere og ikke falder for meget i søvn over deres træk.
Danny

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14641
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - April 2014

Post by Frouvne »

Til den ugentlige spilaften i den forgangne uge havde vi ikke noget på programmet, så vi kiggede på hylderne og fandt først Freedom: The Underground Railroad og senere på aftenen Samarkand: Routes to Riches. Freedom: The Underground Railroad er der en del pusleri i, men det klarede selskabet også således at vi uden for alvor at være presset fik reddet det nødvendige antal slaver til Canada. Samarkand: Routes to Riches syntes jeg er et rigtig fint spil; bevares der er nogle tilfældigheder med i spillet, men hvis man regner det som et spil i familiespil-kategorien, syntes jeg det klarer sig rigtig godt.
frouvne, administrator

Image
Post Reply