Krigsspil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Krigsspil

Post by Frouvne »

I denne uge bevæger vi os ind på et område, hvor jeg ikke er særlig kendt: Krigsspil. Spiller I overhovedet krigsspil? Og hvad definerer egentlig et krigsspil? Er det simulationen og historiens vingesus, der tiltrækker jer eller noget helt andet? Når man ser hvilke spil der ligger under BGG's subdomæne wargames, finder man så forskellige titler som: Twilight Struggle, Star Wars: X-Wing Miniatures Game, War of the Ring, Commands & Colors: Ancients og Paths of Glory men hører de alle ligeværdigt hjemme der?
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Krigsspil

Post by Michael_Olsen »

Det er jo altid svært med grupperinger og klassificeringer, om det så er film, bøger, musik eller spil.

For mig hører en del af de såkaldte "krigsspil" på bgg ikke hjemme i den grupper. Man kunne måske med fordel kalde grupperingen for "konflikt simulation" i stedet, det ville ramme bedre.
Men hvis man gør det, hvor ligger grænsen så? Hvad gør Conquest of Nerath til et "tematisk" spil i stedet for et krigsspil? Fantasy temaet hører jeg nogle sige, men hvorfor er Warparty så et "strategisk" spil og et "krigsspil"?
Og hvad med Eclipse? Twilight Emperium III?

Jeg tror bare man må indse at grupperinger aldrig vil fungere ordenligt.

Bortset fra det så spiller jeg primært krigsspil fordi der er flere solitaire spil i den "genre", og delvist fordi jeg holder meget af simuleringer (i modsætning til abstrakte regler). De få solitaire spil der er i andre "genrer" er som oftest for abstrakte til mig (Mage Knight for eksempel).
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Krigsspil

Post by Bugge »

Alt hvad vi spiler er i bund og grund krigsspil. Selv Love Letter er et krigsspil 'bare med andre metoder', som Clausewitz nok ville have sagt det :wink:

S
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Krigsspil

Post by Michael_Olsen »

Bugge wrote:Alt hvad vi spiler er i bund og grund krigsspil. Selv Love Letter er et krigsspil 'bare med andre metoder', som Clausewitz nok ville have sagt det :wink:

S
Ja det kommer så sandelig an på hvilken definition af "krig" man bruger. Jeg hælder personligt til en noget smallere definition end Clausewitz's ("en voldshandling for at påtvinge modstanderen vor vilje"). Jeg finder at den definition er så bred at udtrykket nærmest mister betydning.

For at citere denstoredanske.dk kunne en fungerende definition være "væbnet opgør mellem to eller flere parter". Det synes at fungere, og giver også plads til "borgerkrig" (da det derved ikke behøver være mellem forskellige stater).

Derfor Bugge er jeg ikke enig med dig her.
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Krigsspil

Post by Bugge »

I krig og kærlighed er alt tilladt 8)

S
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Krigsspil

Post by Mik »

Nu er Bugge og jeg selv rundet af vores forening Consim - foreningen af Konflikt- og Simulationsspillere i Danmark. Og den blev jo netop kaldt sådan, fordi den skulle rumme både deciderede krigsspil samt strategispil som ikke nødvendigvis havde noget med krig at gøre. Civilization ( i alle dets former) er et udmærket eksempel på et spil med "krig" som ikke er et krigsspil.

For mig er et "krigsspil" en simulering af et bestemt slag eller en bid af en kamp i et slag, eller en serie af slag der former en kampagne - eller ovenikøbet en serie af kampagner der former en krig - eller en serie af krige (som f.eks. hundredårskrigen).

Selvom man også brugte krigsspil i oldtiden, er det oprindelige "Kriegsspiel" skabt til at uddanne prøjsiske officerer, og derfra udviklede der sig en lang række krigssimularingsspil som blev udgivet af bl.a. SPI og AH.

Med en uddannelse i hæren og med en stor interesse for brætspil var det naturligt for mig at begynde at spille krigsspil som 18-årig. Det var jo en måde hvorpå man som voksen kunne fornøje sig med sin hobby uden at blive anset for at være "barnlig". Det var først med de tyske spils indtog i 80erne, at jeg forstod at der var en hel verden af pacifistiske spil for voksne blottede for krig. Siden har det været meget begrænset hvad jeg spiller af krigsspil, selvom der er grænsetilfælde som Memoir '44, Summoner Wars o.lign.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Krigsspil

Post by Frouvne »

Det var øjensynligt ikke et emne, der ligger så mange tungt på sinde. Og som sagt heller ikke undertegnede selv. I de perioder hvor jeg har haft lejlighed til at så spil som Hammer of the Scots og Richard III: The Wars of the Roses på bordet, har jeg nydt det! Men for rigtig mange krigsspil gælder det jo, at det er to-personers spil og at de bliver mere ved gentagne gennemspilninger. Og det er jo så lige der, jeg mangler en nabo, der deler min interesse... :cry:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Krigsspil

Post by Robert »

Frouvne wrote:Det var øjensynligt ikke et emne, der ligger så mange tungt på sinde. Og som sagt heller ikke undertegnede selv. I de perioder hvor jeg har haft lejlighed til at så spil som Hammer of the Scots og Richard III: The Wars of the Roses på bordet, har jeg nydt det! Men for rigtig mange krigsspil gælder det jo, at det er to-personers spil og at de bliver mere ved gentagne gennemspilninger. Og det er jo så lige der, jeg mangler en nabo, der deler min interesse... :cry:
Tja, jeg spiller faktisk en del krigsspil for tiden. Men det er den "lettere" genre (Commands & Colors, Combat Commander, Memoir 44 (til en vis grad)). Jeg spiller dem mest fordi de er underholdende (der er en del tilfældighed i dem) og udfordrende (få det bedste ud af de kort du har / få det bedste ud af den plan der netop kuldsejlede), ikke specielt meget fordi det er krigsspil. Min tålmodighed og tidsplaner holder ikke rigtig længere til krigsspil der varer 4+ timer.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Krigsspil

Post by Frouvne »

Robert wrote:[...] Min tålmodighed og tidsplaner holder ikke rigtig længere til krigsspil der varer 4+ timer.
Desværre har jeg det nok på samme måde. Dog håber jeg stadig, at få dyrket The Guns of Gettysburg - så jeg har ikke givet helt op endnu.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Krigsspil

Post by Mik »

Robert wrote:[...] Min tålmodighed og tidsplaner holder ikke rigtig længere til krigsspil der varer 4+ timer.
Det gælder såmænd ikke kun for krigsspil.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Krigsspil

Post by Frouvne »

Der er nu alligevel noget ved genren, der er så dragende, at Mark Hermans Washington's War blev leveret til mig idag. Håber at det er så strømlinet, at det lykkes mig at få det spillet.
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Krigsspil

Post by APK »

Frouvne wrote:Der er nu alligevel noget ved genren, der er så dragende, at Mark Hermans Washington's War blev leveret til mig idag. Håber at det er så strømlinet, at det lykkes mig at få det spillet.
Hvis du en dag står og mangler en krigsspils-newbie modstander, melder jeg mig gerne under fanerne...
APK
/APK
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Krigsspil

Post by Bugge »

APK wrote:
Frouvne wrote:Der er nu alligevel noget ved genren, der er så dragende, at Mark Hermans Washington's War blev leveret til mig idag. Håber at det er så strømlinet, at det lykkes mig at få det spillet.
Hvis du en dag står og mangler en krigsspils-newbie modstander, melder jeg mig gerne under fanerne...
APK
Der er et krigsspil eller to i det lille hus i Søborg :wink:

S
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Krigsspil

Post by Frouvne »

APK wrote:
Frouvne wrote:Der er nu alligevel noget ved genren, der er så dragende, at Mark Hermans Washington's War blev leveret til mig idag. Håber at det er så strømlinet, at det lykkes mig at få det spillet.
Hvis du en dag står og mangler en krigsspils-newbie modstander, melder jeg mig gerne under fanerne...
APK
Det må da være til at finde ud af. Lad os tales ved om det via pb.
frouvne, administrator

Image
Post Reply