Hvornår er et spil tematisk?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvornår er et spil tematisk?

Post by jondifool »

Jeg kom til at tænke på at Richard Garfield til guldbrikken eventen snakkede om at der var en yderligere akse at designe udfra end
end Bartlles kendte kategorier i form af socialiser/killer/achiver/eksplorer.

Nemlig Flow og Red Button. Flow er en, der går op at spillet skal flyde, komponenter skal ligge klar, folk skal undgå at skabe ventetid for andre, regler skal huskes, så man ikke skal lave et break og afklare noget, osv. Spillet mekanikker må meget gerne hjælpe til den oplevelse.

Red button er for dem der ikke kan lade være med at foretage en aktion, der ikke nødvendigvis gavner deres spil, men helt sikkert forandrer noget! Red button bryder helt sikkert flowet.

Jeg har i mange år absolut været flow player. Men jeg har lært at sætte pris på RED BUTTON spillere, fordi de introducere en masse underholdning og uforudsigelighed. Og de spilsesioner jeg husker er ikke dem jeg har vundet eller tabt, i flow, men dem hvor der er blevet trykket på en rød knap med et mindeværdigt resultat.

Men her er det enormt vigtigt at Den Røde Knap ikke ødelægger spiloplevelsen.
Enten skal den være godt integreret i temaet, så er det utroligt hvad jeg kan finde underholdende af kaos og uretfærdighed. Eller også så skal den fungere meget, meget solidt i forhold til spillets mekanikker ellers.

Cayluss er et klart bedre spil mekanisk for mig en Lords of Waterdeep. Og som Flow game fortrækker jeg Cayluss.
Og hvis nogen havde fortalt mig at man ville lave et spil, der mindede om det, men med AD&D tema, og tilfældighed, og mulighed for at stjæle fra modspillerne osv, så ville jeg have været meget, meget skeptisk.
Men Lords of Waterdeep virker for mig. Tematisk er det bare sjovere.

for temaer er med til at udligne en del af forskellen på Nye og Erfarne spillere. Desto mere tema desto mindre betyder forskellen på om du er god eller dårlig til at spille netop det spil. Med et godt tema er der større chance for at jeg har følt mig underholdt, de første par spil, hvor der ofte sniger sig en masse elementer ind der ikke er optimale for flow oplevelsen. (regel opslag, fejl, uforudsigelighed, forkerte strategier, suboptimalt spil, kingmaking pga. manglende erfaring osv.)

Og da jeg er blevet en af dem, der spiller rigtigt mange forskellige spil, men desværre så også kun ser det enkelte spil spillet få gange, så er tema blevet meget mere vigtigt for mig end tidligere.
Image
Post Reply