Kritiser et spil....!!!!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Kritiser et spil....!!!!

Post by Helle »

I denne tråd synes jeg, at det ville være på sin plads at kritisere et spil. Det kan enten være hele eller dele af spillet - men nogle seriøse fejl og mangler ved de spil, som vi kender og taler så meget om....

Det er klart, at man kan gribe til Ludo og Matador, men tanken var at problematisere indholdet i de mere "moderne" spil - hvis I forstår...

En anden indgangsvinkel kunne også være følgende: Hvilket spil har virkelig skuffet dig - og hvorfor....

Dette var egentlig blot optakten - jeg har ikke lige nu et særligt spil, som jeg vil fremhæve til kritik... men det skal nok komme :-)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jeg havde en del forventninger til Memoir'44, men blev desværre skuffet, da jeg spillede det. Komponenterne var lækre, temaet var solidt, og spillet så ud til at være ret varieret, men... der var for meget held og for lidt strategi i det, og scenarierne var ofte meget ubalancerede.

Normalt er jeg ikke noget imod, at der er en portion tilfældighed (læs: terningekast) i et spil, men når det kombineres med tilfældige actionkort (som bortset fra det var en interessant idé i spillet), så bliver spillet for random til mig.

Eller rettere... det er nok mest af alt på grund af temaet, at spillet er for random til mig, fordi jeg forventer mig mere strategi ved et krigsinspireret spil, end Memoir'44 lagde op til.
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Kritiser et spil....!!!!

Post by Jesper »

Jeg blev ret skuffet over Attack! som jeg troede ville være den afløser for Risk, som jeg håbede på at finde. Men det var det ikke. Langttrukkent - og på nogen punkter supremacy agtigt. Megen regelopslåning, og hver tur tager alt for lang tid. Forskellige kampsystemer til lands og til vands (systemet på landjorden er i øvrgit meget sejt). Jeg købte endda både ekspansion og basisspillet (det blev jeg nødt til da jeg kom til at købe ekspansion først ved en fejl, men alligevel)
Helle wrote:I denne tråd synes jeg, at det ville være på sin plads at kritisere et spil. Det kan enten være hele eller dele af spillet - men nogle seriøse fejl og mangler ved de spil, som vi kender og taler så meget om....

Det er klart, at man kan gribe til Ludo og Matador, men tanken var at problematisere indholdet i de mere "moderne" spil - hvis I forstår...

En anden indgangsvinkel kunne også være følgende: Hvilket spil har virkelig skuffet dig - og hvorfor....

Dette var egentlig blot optakten - jeg har ikke lige nu et særligt spil, som jeg vil fremhæve til kritik... men det skal nok komme :-)
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14634
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Jeg havde en del forventninger til Memoir'44 [...]
... det havde jeg også. Og langt henad vejen er de da også blevet indfriet. Jeg havde dog også svært ved at affinde mig med graden af tilfældigheder. Og da vi under nogle spil løbende kom flere og flere hus-regler på om forsyningslinjer og deslige ebbede min interesse desværre ud.

Det hjalp formentlig heller ikke, at en af mine allerførste erfaringer med spillet var et overlord-scenarie, hvor der stort set ikke skete noget på den ene flanke.

Men, men, men... Jeg syntes som sådan ikke, at Memoir '44 er et dårligt spil. Snarere tværtimod. Der er bare nogle faktorer der gør, at det ikke er min type spil... og så holder jeg mig da bare fra det. Og der tror jeg faktisk, at du rammer meget præcist, Andrea, ved at påpege, at graden af tilfældigheder via terninger og kort og den spændetrøje der ligger i kortene på en aller anden måde ikke falder i hak med temaet. Tilfældigheder skal der være i et krigsspil og jeg har f.eks. ingen problemer med terningerne i Hammer of the Scots... men her fungerer det altså ikke for mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Spil jeg er blevet skuffet over?? Ak, som en ægte grumpy old man indenfor hobbyen ved jeg slet ikke, hvor jeg skal starte... :)

Men hvis jeg kigger min BGG collection igennem, skal der nok komme nogle kandidater (både spil jeg har givet rimelige karakterer, men altså havde forventet mig mere af, og spil jeg bare hader som pesten). Diskutér! :)


- Age of Napoleon (7/10 - ret sjovt og simpelt Napoleonsspil, men diplomatikortene virkede ALT for kraftige i forhold til alt andet i spillet).

- Crusader Rex (7/10 - historisk krigsspil om noget så sejt som det tredie korstog. Mekanismerne er gode, men balancen - i hvert fald med de oprindelige regler - var helt hen i skoven. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve det med den seneste udgave af reglerne).

- Commands & Colors: Ancients (7/10 - flot produktion. Yes, jeg foretrækker klart træblokke i forhold til plastikfigurer. Spillet virker bare for simpelt og uhistorisk til at være sjovt, betragtet som et "let krigsspil". Et OK "slå terninger og drik en øl" spil, men jeg havde forventet mere. Og så har jeg gudhjælpemig i et svagt øjeblik købt (og modtaget) første udvidelse også... :roll:).

- The Traders of Genoa (6/10 - et tungt, dybt Alea-spil med et sejt tema, og i princippet noget jeg burde kunne lide. Men der er bare så meget forhandling... Hele tiden, og om alting. Efter et par timer af dette er jeg ved at være klar til at aflægge tavshedsløfte :) ).

- Secrets of the Tombs (5/10 - Udforskning af en ægyptisk pyramide, med monster, fælder og skatte. Men Martin Wallace dræber med ét fælt hug et af de saftigste temaer i hobbyen. Gab, hvor kedeligt...)

- Power Grid (5/10 - Suk, hvor er det langt. Suk, hvor er der meget mimmer og hovedregning. Suk, hvor er auktionerne for kraftværkene 'broken' :().

- Palazzo (5/10 - Knizia, Alea og auktioner - hvordan i alverden kan det lige gå galt?? Tja, temaet er rigtigt tyndt selv sammenlignet med Knizia normalt, og selvom der da er strategi og designet er ret elegant, er det også kogt ned til en grad, hvor det bare keeeder mig. Øv).

- Lost Valley (4/10 - Et udforske-spil, hvor man gradvist opbygger brættet af tiles? Lyder cool, men desværre er reglerne nærmest uforståelige, og spillet selv er langsomt, mimret og kedeligt. Desuden er balancen mellem de forskellige elementer i spillet helt ude i skoven).

- Shadows over Camelot (4/10 - jeg har vist skrevet et par essays her allerede om den ikke-eksisterende balance, de vanvittige "hvad må man sige"-regler, den enorme nedetid, og det dræbende kedelige gameplay, så nok om det! :))

- San Juan (4/10 - For mig et eksempel på, hvordan man kan suge alt tema ud af et spil som Puerto Rico. "Ja, hvad med at bruge kortene til ALT?!". Med det resultat at man får kort, får flere kort, køber en bygning for kort, får kort igen, får flere kort igen, køber en bygning for kort, får kort igen, får flere kort igen, køber en bygning for kort. Osv...)

- Ticket To Ride (4/10 - Og San Juan er ikke den eneste synder her. Jeg tager to kort. Næste tur: To kort mere. Næste tur: To kort mere. Næste tur: Jeg bygger en strækning for mine kort!! Næste tur: Tager to kort. Gentag indtil søvnen indfinder sig).

- Struggle of Empires (4/10 - Ygh, endnu et "byg enheder og slå på en arbitrær nabo" spil - absolut ikke en genre jeg kan klare længere. Og så er det dræbende langt og med meget nedetid).

- Parthenon: Rise of the Aegean (4/10 - I princippet noget jeg burde kunne lide; det er trods alt et spil om den klassiske oldtid. Man laver ressourcer, handler dem til andre ressourcer, og køber ting for sine ressourcer. Det gør man i 12 ture, og da hver tur er lang bliver det dræbende repetitivt. Mit eneste spil sluttede heldigvis omkring tur 8-9 stykker med en sudden death sejr; der havde vi spillet omkring 3 timer. Der er også en god portion held med i form af random events. Så langt, repetitivt, og heldpræget -> ikke et Jens-spil :)).
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9181
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:- The Traders of Genoa (6/10 - et tungt, dybt Alea-spil med et sejt tema, og i princippet noget jeg burde kunne lide. Men der er bare så meget forhandling... Hele tiden, og om alting. Efter et par timer af dette er jeg ved at være klar til at aflægge tavshedsløfte :) ).
Æv. Det er et spil jeg har erhvervet mig, men aldrig har fået hverken læst eller spillet. Men ud fra din beskrivelse, lyder det som noget der bør ryge på trade-listen.
Jens_Hoppe wrote:- Power Grid (5/10 - Suk, hvor er det langt. Suk, hvor er der meget mimmer og hovedregning. Suk, hvor er auktionerne for kraftværkene 'broken' :().
Her må jeg give dig ubetinget medhold. Men sjovt nok tror jeg det er første gang jeg oplever at nogen er enig med mig i min vurdering af spillet. Jeg ved godt det KAN spilles forholdsvis hurtigt, men når jeg bryder spillet ned og kigger på hvad det egentlig er... En masse fine små mekanismer til at placere sig selv optimalt inden den sidste runde, hvor man så skal forsøge at afgøre det hele i eet hug. Og undervejs er der mekanismer som skal forhindre at feltet af deltagere ikke bliver for spredt. Det MÅ da kunne gøres på mindre tid? Jeg synes i hvert fald at der er for meget "forspil", for nu at bruge et ord folk kender. :D
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:
Jens_Hoppe wrote:- The Traders of Genoa (6/10 - et tungt, dybt Alea-spil med et sejt tema, og i princippet noget jeg burde kunne lide. Men der er bare så meget forhandling... Hele tiden, og om alting. Efter et par timer af dette er jeg ved at være klar til at aflægge tavshedsløfte :) ).
Æv. Det er et spil jeg har erhvervet mig, men aldrig har fået hverken læst eller spillet. Men ud fra din beskrivelse, lyder det som noget der bør ryge på trade-listen.
Hvis du ikke er til handle-spil er Traders of Genoa nok ikke det rette... :) Kan man derimod lide den slags, kan jeg varmt anbefale spillet...
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Nu er det her jo ikke en rose-tråd og jeg er rigtig glad for at se, at der er nogen, der er med på at kritisere lidt her - men Stony, jeg vil meget gerne være med til at spille dit Traders of Genoa inden du bytter det væk :D jeg husker det som et glimrende spil.... Jeg skal nok læse regler, hvis det er....
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Shadows over Camelot var sjovt første gang og anden gang og måske også tredje gang. Kan man finde ud af at bruge riddernes egenskaber optimalt, så mener jeg ikke, at der skulle være de store problemer i at vinde. Og så føles det ikke specielt sindsoprivende at lægge kort ned og kort ned osv. osv..

Ticket to Ride er lidt af en oplevelse de første 10-20 gange. Men det tager en pokkers tid at samle kort op og samle kort op og samle kort op. Desuden er det et spil, der favoriserer autister. Kan man huske missionerne eller kan man ikke? I nogle tilfælde er det meget afgørende. Desuden er der nogle lange missioner fra nordvest til nordøst, der giver for mange point, og hvis man får dem begge og gennemfører dem, så er der point i posen og sejren er næsten sikker. Jeg har flere gange vundet på at gå efter vognstammer på 6 tog + korte missioner, og så ellers knockoute andre, som så ikke når at blive færdig. Og når man tit vinder på den måde, så er det ikke sjovt længere. Ved 2 spillere synes jeg spillet er træls. Ved 3 spillere er det for hårdt. Ved 4 er der masser af spil, men det tager tid. Ved 5 spillere tager det for lang tid, og man får klaus af at andre tager ens ruter konstantTtR. Endnu en hage ved spillet er at nogle byer er med i et utal 4-5 af missionerne, medens andre er fuldstændig ligegyldige - der er nogle på østkysten, som man lige så vel kunne kyle i havet [/size]

Settler of Catan kommer man foran så vinder man som regel. I starten venter man 100 år og en sommer på at få kort til at bygge med. Spillet tager for lang tid i forhold til hvad det er. Hvor 45 minutter er for lang tid for et spil Ticket to Ride, så er 45 minutter, som et hurtigt spil Settlers nok tager en pinsel for mig, at spillet nogle gange kan tage længere tid er bare helt forfærdeligt. Der kan dog rette op på problemet i Settlers, hvis man spiller Tournament med hus + by + 3 veje til at begynde med.

Arkham Horror og her mener jeg HORROR, man rykker rundt og rykker rundt, man kan ikke dø rigtigt før i slutningen af spillet. Det er ikke særligt sindsoprivende at fise rund i en by og slås mod monstre som ikke slår en ihjel.
Last edited by Danny on Thu Aug 16, 2007 10:19 am, edited 1 time in total.
Danny Rasmussen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14634
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Post by Frouvne »

Puha, det lyder godt nok træls...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jens - hvad betyder 'mimmer'?

Zelotypia wrote: Arkham Horror og her mener jeg HORROR, man rykker rundt og rykker rundt, man kan ikke dø rigtigt før i slutningen af spillet. Det er ikke særligt sindsoprivende at fise rund i en by og slås mod monstre som ikke slår en ihjel.
*hehehe*
Det er pt. mit yndlingsspil ;)
Jeg kender desuden en del Vølvenfolk, der er ret vilde med det... :)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:Jens - hvad betyder 'mimmer'?
Hæ, godt spørgsmål! For mig betyder det noget i retning af det samme som det engelske "fiddly", men som det er blevet demonstreret for nyligt på BGG, er der langtfra concensus omkring hvad det så betyder.

Men for mig er 'mimmer'/'fiddly' noget med spil der enten komponent- eller procesmæssigt er tunge at danse med. F.eks. hvis man hver tur skal nulstille placeringen af en masse brikker, regne en masse ud i hovedet, eller den slags.

Jeg bruger det også om regler som jeg ser som uelegante, f.eks. små specialregler der virker som om de prøver at lappe noget i designet, og den slags.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Ok!
Jeg troede først, at du mente 'mimer', hvilket dog heller ikke gav nogen mening for mig, såeh... :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14634
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Post by Frouvne »

En af mine helt store skuffelser var det lille Knizia-spil Scarab Lords. Temaet er ikke et, der specielt tiltaler mig, så det var såmænd ikke fordi forventningerne var spændt til bristepunktet. Men spillet virkede uspilleligt... det virkede som om den spiller der kom foran som oftest var ustoppelig. Vi forsøgte et par gange at tage det frem igen, genlæse reglerne m.m. fordi vi måtte have gjort noget galt...

Nu da Blue Moon så er kommet ser jeg ingen grund til at skulle hive spillet frem igen... måske vi spillede noget galt, men konkurrere med Blue Moon kan det helt sikkert ikke alligevel!

Idag er min mistanke i øvrigt, at vi har spillet reglerne korrekt som de blev præsenteret, men at den danske distributør Midgaard Games, der stod for regeloversættelsen endnu en gang formåede at klokke totalt i deres oversættelsesarbejde.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hmmm denne her tråd har vist været glemt længe ... nedenstående betragtninger er ikke udtryk for at spillene ikke passer til nogle sammenhænge, men simpelthen udtryk for, at de ikke var det jeg håbede, at de ville være ...

Jeg er helt klart blevet skuffet over Mystery of the Abbey - det var ikke det prima deduktionsspil, som jeg havde håbet - det var kaotisk og ulogisk (men det var forventet at være logisk) ... jeg synes, at det tenderer til at være useriøst, når man skal synge indimellem ... på den anden side skal man nok bare gøre sig medspillernes forventninger og indstilling klar .... det var langtrukkent og næsten kedeligt fordi man skulle vente ... så træls kan spillet altså være - men indrømmet - en senere oplevelse har dog været helt anderledes positiv, så den endelige dom kommer senere ... engang

Jeg er vel egentlig også skuffet over Sankt Petersborg - havde ønsket mig spillet - tænkte at den mekanik med at man kunne gemme gode kort til senere brug var genial - men spillet har hver gang virker utroligt programmeret på mig ... hvilket da også har resulteret i at spillet er blevet byttet væk.

Finstere Flure havde forventet mig mere af i sin tid. Jeg forventede spillerinteraktion ved, at man skulle kunne lokke monstret hen mod andre spillere, men i praksis så synes jeg at spillet de gange jeg har spillet det har været lidt mere selv-pusle-agtigt - men man venter på at andre flytter brikker ... der er simpelthen ikke de store udfordringer i spillet, som jeg ser det. Men samtidig et spil i den lettere genre, som non-gamere også ville kunne syntes var sjovt.

En kæmpe skuffelse var også Kids from Catan, som ikke rigtigt kan ret meget som børnespil. Det skal være et af de absolut første spil barnet får, ellers giver det ikke rigtigt mening ....
Post Reply