Anbefaling af fillers søges

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Anbefaling af fillers søges

Post by Gunness »

Når jeg har folk på besøg til spil, mangler jeg ofte nogle kortere spil til at runde aftenen af med.

Generelt har jeg et lidt anstrengt forhold til fillers. Mange af dem er kendte for, at de kun tager 15-20 minutter, men hvis det ikke er engagerende 15-20 minutter, vil jeg hellere bruge (vente)tiden på - gys! gru! - at tale med mine gæster. Jeg synes jeg har prøvet en del korte spil efterhånden, men jeg ender tit med en "Nå ja, whatever"-oplevelse.

Da jeg ikke kan blive ved med at trække min stakkels spillegruppe igennem Heckmeck og Hey that's my fish!, vil jeg gerne høre forslag til gode flermandsspil på ca. 15-30-45 minutter. Gerne nogle nyere af slagsen, så de fleste ikke har spillet dem til bevidstløshed allerede :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1336
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Bugge »

For Sale :D
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Jens_Hoppe »

I den mere fjollede/sjove ende, spil som:
- Love Letter
- King of Tokyo
- Incan Gold
- Escape blabla Cursed Temple

Mere tænksomme fillers:
- Hanabi
- Qwirkle
- Take it Easy

Lidt mere involverede spil, som dog stadig er (rimeligt) hurtige at spille:
- Paris Connection
- The Resistance
- Blokus
- Mondo
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by BACON! »

Kingdom Builder måske? Det er nok i den lidt længere ende for en filler, men for ikke så længe siden spillede jeg det 5-mands (vi havde udvidelsen med) med fire nye spillere og det tog ikke over en time.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by digter »

Jeg tænker også Resistance. Det fungerer i hvert fald rigtig godt med min gruppe. Problemet er nok bare at vi altid får lyst til at spillere flere spil, så vi sidder ofte i 2 timer og spiller.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Mik »

Ave Caesar (originaludgaven, ikke den nye) er det ultimative spil der bliver hentet frem, når man kun har et kvarters tid til at have det sjovt samtidig med at snakker!

The City (Amigo) er også både godt og sjovt
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Gunness »

Tak til alle for de foreløbige indspark!
King of Tokyo har jeg allerede, og det er et hit hos familien, men ikke så meget hos spillegruppen.
Take it easy er også et hyggeligt spil.
Resistance har jeg, og det er fedt, men det kræver en 6-7 mand for at være rigtig sjovt, synes jeg.
Hr. Hoppe, er Avalon bedre end standardudgaven med færre spillere? (hvis du har prøvet det)

@Søren: Jeg har prøvet at blive begejstret for For Sale, men det fængede mig ikke lige. Men tak!

Jeg kigger på de øvrige forslag, men flere inputs modtages gerne :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by jondifool »

hos os regnes glory to rome, pandemic, race to the galaxy, sanjuan og 7 wonders som gode fillers.

hvis ikke der var setup tid, så ville dominion og thunderstone ryge med også

Det hører dog med til historien at vi oftere har en time præcist, der skal fyldes ud.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Resistance har jeg, og det er fedt, men det kræver en 6-7 mand for at være rigtig sjovt, synes jeg.
Hr. Hoppe, er Avalon bedre end standardudgaven med færre spillere? (hvis du har prøvet det)
Det almindelige Resistance synes jeg bare bliver bedre med flere spillere. Jeg har vist kun spillet Avalon med 7-8 spillere, men mit indtryk er egentlig at det skalerer sådan ca. lige så godt som alm. Resistance.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by netsapiens »

Gunness wrote: Hr. Hoppe, er Avalon bedre end standardudgaven med færre spillere? (hvis du har prøvet det)
Jeg spurgte til netop det på BGG og fik svaret at avalon nok er det bedste af de to, til fem spillere. Men jeg har ikke PRØVET nogen af dem, så YMMV

er Witch's Brew for langt? Det synes jeg er fænomenalt
Set er også en god filler syn's jeg
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Andrea »

Saboteurs, Keltis (kortspilsudgaven)... og Twister ;-)
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by glorn »

så er der Coup. et hurtigt lille spil med meget simple regler. tager ca. de 15 minutter.
David.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Gunness »

Ok, tak for alle anbefalingerne. Jeg skal til at bestille en stak spil, så det er rart med noget at gå ud fra.

Men Andrea, jeg glæder mig til at sende dig billeder af Stony og Frouvne fra vores 3-timers Twister-session ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Gunness »

I øvrigt er der flere af Queen Games' titler (Kingdom Builder, Paris Connection), der ser spændende ud, men jeg synes generelt, at QG's prissætning er alt for høj. Men det er måske bare mig.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Anbefaling af fillers søges

Post by Mik »

Gunness wrote:I øvrigt er der flere af Queen Games' titler (Kingdom Builder, Paris Connection), der ser spændende ud, men jeg synes generelt, at QG's prissætning er alt for høj. Men det er måske bare mig.
De har et årligt udsalg - så vidt jeg husker i april. Så kan man finde slagtilbud i alle onlinebutikker.
Image
Post Reply