Acquire - 11/10-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Acquire - 11/10-06

Post by Frouvne »

Sid Sacksons klassiker Acquire blev udgivet i 1962 og dyrkes den dag i dag. Spillet er det femte spil, der blev registreret på Boardgamegeek.

http://www.boardgamegeek.com/game/5

Acquire er et af de spil, jeg har et ambivalent forhold til. På den ene side syntes jeg, at spillet er rigtig godt og på den anden side syntes jeg, at det element af held, der eksisterer som en konsekvent af at man trækker brikker, kan have en al for massiv indflydelse på spillets gang.

For at jeg skal få en god oplevelse ud af at spille et spil som Acquire - hvilket jeg har haft gentagne gange - skal det spilles med et vist tempo. Og så er der en del strategi i spillet: man har noget insider information via sine brikker, man kan sørge for ikke at blive fanget i den situation, at man ikke har nogle penge, ved ikke at investere for hastigt (og hovedløst)...

Måske er spillet blot en rigtig god simulation af virkeligheden: er man villig til at satse stort, kan man gå hen og klare sig rigtig godt... eller gå ned med et kæmpe brag. Har du først fået et stort nok økonomisk overskud kan det næsten ikke gå galt... Måske er hovedproblemet med spillet ikke, at der er for store tilfældigheder, men at det er for god en simulation af virkeligheden?! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Man kan i øvrigt læse en beskrivelse af Acquire her på siden:

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/Acquire.htm
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg var faktisk ret vild med Acquire i gamle dage, og spillede det rigtigt meget. Meeen, jeg må indrømme at 10-15 år uden Acquire (men med så mange andre spil) ikke ligefrem har fået mig til at savne det synderligt.

Jeg er enig i, at held-faktoren der udspringer af hvilke brikker man trækker er lidt for meget af det gode. Men bortset fra det er det jo et meget velfungerende spil. Spørgsmålet er, om (spil)livet er langt nok til at det skal på bordet igen... ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply