Guldbrikken 2011

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Guldbrikken 2011

Post by Larsine »

Jeg har lige set på Guldbrikkens hjemmeside at de har indført en ny kategori - Hovedbrud.
Hovedbrud - Er forbeholdt den type spil, der både dyrker det sociale aspekt i brætspillene, men også egner sig til mental fordybning for dem, der gerne vil spille alene.
Et helt fint tiltag, da der efter min mening var alt for mange af disse blandet ind i de øvrige kategorier de foregående år.

Det næste de så mangler at lave er en kategori for quiz-spil, så vi også kan få dem fjernet fra de rigtige spil.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Guldbrikken 2011

Post by Mik »

Jeg ville have troet at quiz-spil tilhørte kategorien 'hovedbrud'.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2011

Post by Larsine »

Mik wrote:Jeg ville have troet at quiz-spil tilhørte kategorien 'hovedbrud'.
Umiddelbart tror jeg mere de tænker på spil som 36 Cube, Rush Hour, Chocolate Fix, Smart Car, Cannibal Monster, Anaconda eller Roadblock.

Men måske er der også tale om samarbejdsspil, som f.eks. Pandemic og Ringenes Herre.

Men måske kan Annemette være behjælpelig med en uddybning?
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Guldbrikken 2011

Post by akwlinka »

Jeg vil da gerne være behjælpelig.

Det er korrekt at vi de to foregående år har haft mange solo spil, og det er hovedsagelig disse der skal indgå i kategorien. Men skulle tinge abstrakte spil find vej, så som avalam, så er der også mulighed for at rumme disse i kategorien.

Hovedbrud spil er som hovedregel spil der henvender sig til en person, som rushhour og chokoladefix. Grunden er, at disse spil de to sidste år lidt er blevet disket i finalen pga. Mangel på socialt element. hvertfald fra min side. Ved at give dem deres egen kategori, så får de også en fair chance i kampen om at blive hædret, som de fortjener. Det meste af juryen er enige om at spillene har store kvaliteter, og spilmæssigt får de meget spiltid i juryen, netop fordi det er spil man kan tester uden at samle andre spillere. Derfor prøver vi nu med en kategori til disse spil.

Og som en nyhed til forummet, så lader det til at årets spil prisen er på vej i graven.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2011

Post by Larsine »

akwlinka wrote:Og som en nyhed til forummet, så lader det til at årets spil prisen er på vej i graven.
Hvilken en af dem?

For selv på guldbrikken står der jo Årets Børne/Familie/Voksenspil. Jeg går næsten ud fra at det er den fra Legetøjsbrabchens fællesråd du henviser til, men der er jo stadig den fra Index Retail og så Boghandlernes.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Guldbrikken 2011

Post by akwlinka »

Larsine wrote:
akwlinka wrote:Og som en nyhed til forummet, så lader det til at årets spil prisen er på vej i graven.
Hvilken en af dem?

For selv på guldbrikken står der jo Årets Børne/Familie/Voksenspil. Jeg går næsten ud fra at det er den fra Legetøjsbrabchens fællesråd du henviser til, men der er jo stadig den fra Index Retail og så Boghandlernes.

Ja legetøjsbranchens pris. "årets spil" Det lader til at Legetøjs branchens fællesråd, lukkes og lægge ind under legetøjsproducenternes fællesrrådd.

Nej de andre fortsætter. Har dog ikke helt sat mig ind i sammensætningen af retailers prisen. Bog og ide, fortsætter vel også med deres pris.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2011

Post by Larsine »

akwlinka wrote:
Larsine wrote:
akwlinka wrote:Og som en nyhed til forummet, så lader det til at årets spil prisen er på vej i graven.
Hvilken en af dem?

For selv på guldbrikken står der jo Årets Børne/Familie/Voksenspil. Jeg går næsten ud fra at det er den fra Legetøjsbrabchens fællesråd du henviser til, men der er jo stadig den fra Index Retail og så Boghandlernes.

Ja legetøjsbranchens pris. "årets spil" Det lader til at Legetøjs branchens fællesråd, lukkes og lægge ind under legetøjsproducenternes fællesrrådd.

Nej de andre fortsætter. Har dog ikke helt sat mig ind i sammensætningen af retailers prisen. Bog og ide, fortsætter vel også med deres pris.
Det lyder lidt mærkeligt når de netop i dag har offentliggjort reglerne for hvordan man deltager i deres Årets Spil på http://www.legetojsbranchen.dk/

Yderligere er det jo kun et 8 år siden at de blev splittet op i dem der sælger (Legetøjsbranchens Fællesråd) og dem der producere (FLD).
Legetøjsbranchens Fællesråd repræsenterede tidligere såvel producenter som grossister og detailhandlere. Efter en nylig omstrukturering er Legetøjsbranchens Fællesråd tilknyttet organisationen Dansk Handel & Service og repræsenterer i dag kun grossister og detailhandlere. Legetøjsproducenter er i dag organiserede i Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Danmark (FLD) med sekretariat hos Europa-Konsulenterne.
Indeks Retail er kædekontor for de tre kæder Bog & idé, Bøger & papir og BOGhandleren. De har deres egne 4 priser: Børnespil, Voksenspil, Familiespil og IQ-spil.

Men Kon-Tur, Danske bog- og papirhandlere har også deres egen pris. De har dog kun en pris nemlig Årets Brætspil.

Det kan godt være at du har ret, men jeg tror at vi ender med at have 12 priser når året er omme (exclusiv Fantask og GermanGames priserne).
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2011

Post by Larsine »

Annemette fik så ikke helt ret, for Legetøjsbrachens Fællesråd har igen uddelt priser. Jeg har egenhændigt set nogle af klistermærkerne, og set dem omtalt i reklamer på tv.

Årets voksenspil: Bezzerwizzer+ Voksen fra Bezzerwizzer
Årets familiespil: Harry Potter Hogwarts fra Lego

Men som sædvanligt har de ikke gjort meget ud af at annoncere dette, så oplysningerne om årets børnespil har jeg ikke kunnet finde.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Guldbrikken 2011

Post by Mik »

Larsine wrote:Men som sædvanligt har de ikke gjort meget ud af at annoncere dette, så oplysningerne om årets børnespil har jeg ikke kunnet finde.
De plejer at bruge deres logo hvor det betyder noget: nemlig på selve spilæskerne og i julekatalogerne.
Ikke at ved om de stadig gør det, da jeg for længst er holdt op med at modtage (og læse) reklamer...
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Guldbrikken 2011

Post by Larsine »

Larsine wrote:Annemette fik så ikke helt ret, for Legetøjsbrachens Fællesråd har igen uddelt priser. Jeg har egenhændigt set nogle af klistermærkerne, og set dem omtalt i reklamer på tv.

Årets voksenspil: Bezzerwizzer+ Voksen fra Bezzerwizzer
Årets familiespil: Harry Potter Hogwarts fra Lego

Men som sædvanligt har de ikke gjort meget ud af at annoncere dette, så oplysningerne om årets børnespil har jeg ikke kunnet finde.
Var forbi en Bog & Idé, og så at "Hit the Hat" havde et kistermærke med Årets Børnespil 2011 fra Legetøjsbranchens Fællesråd, så den tidligere udmelding om at det var Buuuh! (Geister...) der havde vundet passer altså ikke.
Post Reply