Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Robert »

Fik spillet Vasco Da Gama og Titania på ConSim i går - efter en lang pause hvor jeg har stukket hovedet ned i min svogers flytning og haft en del arbejsdage i Tyskland.

Vasco Da Gama er lige min kop te. Alle tiders. Og det var ikke bare fordi jeg vandt :mrgreen: Gode mekanismer, noget at tænke over hele tiden, en hel del interaktion, og et udmærket tema.
Titania er OK, men jeg kan godt finde på noget mere interessant at spille.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Caniggia »

En weekend i sommerhus udmøntede sig i to spil. Først gav vi os i kast med Game of Thrones med fire spillere. Det blev til et rimeligt langt spil (det er det jo) og en anelse forvirrende for de nye spillere. Derudover var oplevelsen også præget af, at der ikke blev justeret på supplies mellem runde 3 og 8, hvilket gjorde udbuddet af tropper stærkt reduceret for et par af familierne. Som sådan et fint spil, men spilletid og alternativer taget i mente er jeg ikke sikker på, at det opnår den helt store anvendelse. Igår fik vi også klaret en omgang Acquire, hvilket var en fin oplevelse. Det er hurtigt forklaret og kører nogenlunde smidigt. Dog var det svært for enkelte af deltagerne at fatte, at det var en fordel at have aktier i de små kæder til at starte med. Spilletiden er ok, og det skal nok blive hevet frem igen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14646
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 464 times
Been thanked: 668 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Frouvne »

Jeg har i dag spillet to spil Uruk: Wiege der Zivilisation. Det var en meget positiv oplevelse. Første spil blev dog en lidt rodet affære, hvilket jeg på forhånd var klar over, dels fordi der er en del kort at holde rede på og dels fordi mekanikkerne ikke stod skinnende klart efter første gennemlæsning af reglerne. Andet spil gled dog væsentlig lettere og det giver i allerhøjeste grad mod på mere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Mik »

Mandag blev det til 2x FITS (Reiner Knizia's Tetrisspil fra sidste år),
samt 2x Dominion Alchemy.
Efter en pinlig start, vandt jeg de næste 3 spil

Jeg har ledt efter FITS siden jeg prøvede det på the Gathering sidste år - men så gik det hen og blev nomineret til årets spil i Tyskland, og pludselig var det helt umuligt at opdrive et eksemplar.
Nu er det heldigvis tilgængeligt igen, både i den oprindelige store æske samt i en lille rejseudgave. Den lille ville formentligt være det smarteste køb, men Ted Alspach (Bezier Games) har lavet noget fine udvidelser til spillet som jeg meget gerne vil benytte.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Jens_Hoppe »

Det var første gang siden Djengis-Con at jeg var i KBK, og denne gang var klubben ekstremt velbesøgt! 25 personer talte jeg i det lille lokale (og et par stykker mere tidligere på aftenen), så alle borde blev brugt! Endeavor, Steam, Macao, FITS, World without End, History of the World, ASL og flere andre spil så jeg blive spillet på de andre borde.

Selv startede jeg ud med et fire-personers Homesteaders. Jeg kørte med min sædvanlige strategi, som involverer aggressive bud i auktionerne (for lånte penge, naturligvis), samt indkøb af bygninger som ikke kræver bemanding for at give indkomst. Får man (som jeg fik) banken der som "indkomst" gør at man kan discarde et lån hver tur, kan man låne ret uhæmmet. Det gik egentlig også meget godt for mig, men til slut sneg en modspiller sig alligevel på på samme antal points som mig - og vandt tiebreakeren med $3 mod mine $2! Så bliver det ikke tættere. :)

Bagefter blev jeg introduceret til Roma, som jeg af en eller anden grund aldrig har fået prøvet (selvom jeg selvfølgelig har et eksemplar). I mit første spil havde jeg godt held i sprøjten, og kunne katapulte min modstanders forumer tilbage til stenalderen indtil han til sidst løb tør for points. I andet spil startede jeg også godt (syntes jeg), men jeg kendte jo så heller ikke til saml-penge-og-brug-købmanden strategien, som gjorde at min modstander kunne stjæle 13 VP fra mig. Av, få ture senere løb banken tør for VP, og det var ikke mig der havde flest!

Men Roma gav egentlig et meget godt indtryk, og det er ikke noget jeg har noget imod at spille igen.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Mik »

Tirsdag blev det til 2x Speicherstadt og en gang Fresco uden udvidelserne. Begge spil regner jeg for gode kandidater til at vinde Spiel des Jahres
Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by qute »

Spillede Chaos in the old World med Larkin fra forum.
Sjovt spil. Det endte med at Nurgle vandt på point. Men det var også kun rimeligt eftersom de første 2 gange vi spillede med Jonatan tabte han :D

Bagefter spillede vi Samurai. Godt gensyn med spillet. Desværre synes folk det skulle slutte 50% inde(4 stykke endte uafgjort). Der var kun en nomineret, så klar sejr til Michael.
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by larkin »

qute wrote:Spillede Chaos in the old World med Larkin fra forum.
Sjovt spil. Det endte med at Nurgle vandt på point. Men det var også kun rimeligt eftersom de første 2 gange vi spillede med Jonatan tabte han :D

Bagefter spillede vi Samurai. Godt gensyn med spillet. Desværre synes folk det skulle slutte 50% inde(4 stykke endte uafgjort). Der var kun en nomineret, så klar sejr til Michael.
Ja, det var superhyggeligt, selv om blodguden ikke var så specielt altødelæggende og blodgudsagtig. Det var fint at få spillet Samurai, som jeg kun tidligere har prøvet en eller anden computerversion af. Det fungerede super godt, selvom det også endte en smule for tidligt for mit vedkommende (mine samuraier hev og sled sgu i det).

No thanks fik vi også prøvet, hvilket egentlig overraskede mig positivt. Bevares - det er et meget simpelt spil, men det fungerer utroligt godt i sin dets simplicitet.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14646
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 464 times
Been thanked: 668 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Frouvne »

En eftermiddag i selskab med en del af stor-familien førte blandt så meget andet til et par spil No Thanks! og et enkelt spil Red November. Red November er nok ved at være slidt op for mit vedkommende hvor imod No Thanks! stadig appellerer til mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Brichs »

Her til aften tog kæresten og jeg os et par spil Finca, da vi fik erhvervet det i går.

Først en gang uden udvidelse, og så en gang med.

Spillet er ganske hyggeligt. Ikke totalt dybt, men heller ikke helt børneagtigt på nogen måde. Jeg tror der er rigtigt, hvad mange folk har sagt, at det kan være et godt "gateway"-spil.

Dog synes jeg ikke nødvendigvis udvidelsen er alt for sjov, kontra grundspillet. Grundspillet er lidt mere afslappet, hvor udvidelsen gør det lidt mere aggressivt, da man hurtigt ender med at skulle aflevere alle ens frugter; en ting jeg ikke nødvendigvis føler passer ind med grundspillet. Fandt en variant på BGG, der skal prøves, der måske kan gøre udvidelsen sjovere.

Men ja, et godt køb fra vores side ;-) Specielt til prisen.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by qute »

Fik spillet 4 gange seaside + base.
1 stk Battlelore

Og så fik jeg prøvet Runewars. Det er et fantastisk spil :D
Har dog ingen ide om hvordan jeg får fat på de dragon runes.

Må læse lidt på bgg
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3958
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 140 times
Been thanked: 134 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Andrea »

I dag stod den på Louis XIV - to gange, for det faldt i spilgruppens smag, og for mit vedkommende et glædeligt gensyn. Det blev også til to gange The Adventurers, som er et sjovt og hurtigt spil, hvor jeg ikke kan finde ud af, om vi skal investere i det, for det er garanteret dyrt. Omvendt vil det være fint som filler ind imellem. Sidst men ikke mindst blev det også til en bane i Snow Tails.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14646
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 464 times
Been thanked: 668 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Frouvne »

Til morgen spillede jeg The Battle for Hill 218 med min søn - og til min store ærgrelse vandt han over mig.

Eftermiddagen bød på en mulighed for at introducere min søster og svoger til Uruk: Wiege der Zivilisation imens børnene legede.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5134
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 510 times
Been thanked: 571 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Gunness »

I går havde jeg et par venner på besøg til Stone Age, som jeg har lånt for tiden. Det var ganske hyggeligt, men det er nok ikke noget spil, jeg får behov for at anskaffe for mig selv.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2010

Post by Jens_Hoppe »

PÅ hjemmefronten fik jeg spillet to spil Ave Caesar i går. Det var bemærkelsesværdigt på to punkter: Dels at hele familien var med (os alle fire), og dels at familiens yngste (5 år) med kun minimal strategi-hjælp vandt begge spil overbevisende (han havde ikke prøvet det før). Han var selvfølgelig ikke til at skyde igennem bagefter, så det var noget der varmede farmands hjerte. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Post Reply