Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14626
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Frouvne »

Så er vi godt i gang med sommermånederne - men det er vel ingen hindring for gode spiloplevelser!? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14626
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Frouvne »

Som min kone allerede har skrevet - omend under en anden måned! :wink: - er der i dag blevet spillet i Hellerup. Først forsøgte jeg at introducere Helle for M:tG og det var desværre ikke den store succes... :(

Så blev der spillet Mr. Jack, hvor vi drenge holdt sammen og i løbet af få runder fik afsløret Mr. Jack. Gad vidst hvorfor der går så lang tid imellem vi får spillet dette udmærkede spil?!?

Haste Bock har længe stået og ventet på den rigtige lejlighed... og det viste sig så at være i dag. Det er et hyggeligt lille spil, jeg godt kunne tænke mig at prøve med en eller to ekstra spillere. Spillet imponerede dog ikke, hvilket nu heller ikke var den store overraskelse, da det hurtigt bliver temmelig kaotisk. Og det kaos formåede jeg i hvert tilfælde ikke at tøjle og blev hurtigt kørt ud på et pointmæssigt sidespor.

Endelig kom Zèrtz på bordet - og her råder der jo til gengæld på ingen måde kaos. Tværtimod! Det gik da også noget bedre for mig i dette spil... :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14626
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Frouvne »

... aftenen bød på et enkelt spil M:tG - helt skræmt væk var Helle altså ikke blevet! Og med en sejr i hus syntes hendes holdning til spillet at bløde en smule op! :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14626
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Frouvne »

... yderligere to spil M:tG senere er jeg knap så sikker i sagen på, at jeg har fået endnu en modstander. Hvad der umiddelbart så ud som en attitude der afspejlede en åben indstilling til spillet blev hurtigt ændret som en konsekvens af et counter target spell-kort. :?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9180
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Stony »

Jeg vil citere mig selv fra en anden tråd, som du selv startede:
mig selv wrote:De fleste gode råd er vist allerede blevet givet. Hvis jeg må tilføje en smule, så vil jeg være opmærksom på hvilke preconstructed deck der bliver valgt. For der er afgjort deck der er sjovere at spille med/mod end andre. Her tænker jeg især på control deck, med eksempelvis en anseelig andel af Counterspell, eller som er bygget over eksempelvis Land Destruction. Hvis man skal have hele oplevelsen med, er det naturligvis decktyper man bør kende, og vide hvordan man spiller med/mod, men som en førstegangsoplevelse vil jeg mene de kan være direkte destruktive overfor en eventuel lyst til at spille igen.
Når du forsøger at introducere nye spillere, er der stor forskel på oplevelsen alt afhængig af om du spiller tju-bang decks, eller control decks. Sidstnævte er et dårligt valg.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14626
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Frouvne »

Stony wrote:Jeg vil citere mig selv fra en anden tråd, som du selv startede:
mig selv wrote:De fleste gode råd er vist allerede blevet givet. Hvis jeg må tilføje en smule, så vil jeg være opmærksom på hvilke preconstructed deck der bliver valgt. For der er afgjort deck der er sjovere at spille med/mod end andre. Her tænker jeg især på control deck, med eksempelvis en anseelig andel af Counterspell, eller som er bygget over eksempelvis Land Destruction. Hvis man skal have hele oplevelsen med, er det naturligvis decktyper man bør kende, og vide hvordan man spiller med/mod, men som en førstegangsoplevelse vil jeg mene de kan være direkte destruktive overfor en eventuel lyst til at spille igen.
Når du forsøger at introducere nye spillere, er der stor forskel på oplevelsen alt afhængig af om du spiller tju-bang decks, eller control decks. Sidstnævte er et dårligt valg.
Jeg tror desværre det var en umulig mission. Jeg startede faktisk med at forsøge at introducere det med et "sjovt" elver-deck... og det gik helt galt. Så prøvede jeg noget nyt... og det gik i store træk på samme vis... :(
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Helle »

så er det altså heller ikke værre, men helt ærligt, jeg har i går hørt noget om, at nogen konstruerer krop umulige deck, som gør besynderlige ting....

Personligt synes jeg, at det er #¤%&%¤#"### irriterende, når jeg netop tror, at jeg kan noget, at så kommer der en eller anden (X) med en modspell, der bare smider mit kort ud. suk.

Og angående de der elvere, ja, de havde muligvis været gode, hvis ikke jeg havde siddet runde efter runde og ventet på land-kort, så jeg kunne lægge noget ned.

Kendetegnende for de spil jeg har spillet (bortset fra et enkelt) har været, at jeg har siddet uden at føle jeg kunne gøre noget og primært har jeg 'ventet' på at der kom noget anvendeligt eller på at dø.... suk.
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by APK »

I går fik vi prøvet vores nyanskaffelse, Cuba. Som den snu taktikker jeg er, lod jeg min kone vinde første spil...

Det lader til at være et spil, der indeholder alle de rigtige ting (tænk Puerto Rico-agtigt), og alligevel fanget det mig ikke rigtigt. Jeg har en mistanke om, at det kan være noget bedre med flere end to spillere. Det var lidt for nemt at bygge de bygninger man ville have og skibe de varer afsted man ville. Med flere modstandere vil dette jo ganske naturligt ændre sig.
/APK
Image
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by VideoJakob »

Endelig blev det længe ventede Battlelore afprøvet. og sikke en omgang. Dejlige tilgængelige regler der er utrolig lette at lære, så man kommer hurtigt igang med de første 2 scenarier i spillet. De blev spillet og der blev grint og grædt og sendt diverse eder hen over stuebordet.

Efter 3 rigtig underholdende omgange Battlelore gik vi videre til en anden nyhed for vores vedkommende. Dungeon Twister...... ja...... og så gik vi efter et enkelt spil lynhurtigt igang med at læse Battlelore Advanced Rules så vi kunne stige i campaignen. :-D

Alt i alt blev det til 5 yderst interessante omgange Battlelore ( magter dog ikke at spille med Goblinoids, nej tak giv mig Iron Dwarfs til enhver tid ) og næste gang kommer Lore Kortene også i brug. :-)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Robert »

Så lykkedes det at få nogle spil indenbords igen :mrgreen: på dagens Consim spilledag.

Kuhhandel - ganske underholdende. Vi grinede i hvert fald temmelig meget.
Acquire - endelig. Godt gensyn.
Roll Through the Ages - enkelt og effektivt.
Kingdoms - Dagens overordentligt positive overraskelse. Must have.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 238 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Taibi »

Vi har haft min bror på besøg i weekenden.

Fredag blev det til en introduktion til Origins - super spændende spil - ganske anderledes spil med 3 spillere i stedet for de sædvanlige 2. Aftenen blev sluttet med en start på vores nye Buffy spil, omend afslutningen blev skubbet til lørdag grundet generel træthed i selskabet. :)

Lørdag blev Buffy spillet færdig med en super heldig sejr til de gode, men mest fordi de onde blev overmodige og gik lige på...

Dernæst kom Blackbeard på bordet - der skulle læses op på reglerne - men det blev et rigtig spændende spil hvor der ikke var megen brørdre kærlighed til stede... :) Brormand løb af med sejren i et lavt scorende spil.

Søndag startede med endnu et spil Origins, omend brormand blev nød til at smutte i en yderst favorabel position, da han skulle tilbage til Århus for at stemme... :D

Vivi og jeg sluttede dagen af med San Juan og Roma... længe siden, stadig godt... :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Jesper »

Ghost Stories er røget på bordet et par gange nu - og jeg kan rigtig godt lide det. Vi har vudnet en enkelt gang, og tabt ret tæt på at overvinde wu feng.

Og i går kom så After the Flood på bordet for første gang på bordet. Det var en positiv, men som vanligt med Wallace spil - for mig i hvert fald - var vi ikke knivskarpe med reglerne.
Eksempelvis: Man må kun indsætte workers i en area ad gangen.

Reglerne er sådan set gode nok, men der er tilstrækkeligt mange af dem til at man ikke kan rumme dem alle sammen i hovedet ved første spil. Derudover er det for nogen af os, meget besværligt at overskue handelsfasen i hovedet: Kombinationen af at kunne styre hvilke mænd man bruger til hvad, priser og typer, og så endelig at finde ud af, hvad man har brug for, er meget besværlig.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14626
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Frouvne »

Lørdag blev det til tre spil M:tG. Det første var et tre-mandsspil, hvilket nok fik lov til at trække lige lovlig lang tid ud. Ellers var det rigtig hyggeligt igen at få støvet kortene af! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by akwlinka »

Jeg var til Consim Søndag igår og fik spillet Power Grid (Funkenslag) på USA kortet med fire spillere. En havde aldrig prøvet de før.

Aldrig før har jeg oplevet et tættere spil. 3 spillere endte med 18 i kraftværker og en med 17. 2 spillere kunne forsyne de 18 byer, så derfor blev det tiebreaker med penge der afgjorde udfaldet. Her var det 34 til 53 penge der gjorde. Desværre havde jeg kun de 34.

Super tæt spil som alle kunne havde vundet.

Derefter blev det til et spil Maori, et dejligt light spil lidt ala carcassonne møder vikinger.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2009

Post by Robert »

akwlinka wrote:Jeg var til Consim Søndag igår og fik spillet Power Grid (Funkenslag) på USA kortet med fire spillere. En havde aldrig prøvet de før.

Aldrig før har jeg oplevet et tættere spil. 3 spillere endte med 18 i kraftværker og en med 17. 2 spillere kunne forsyne de 18 byer, så derfor blev det tiebreaker med penge der afgjorde udfaldet. Her var det 34 til 53 penge der gjorde. Desværre havde jeg kun de 34.

Super tæt spil som alle kunne havde vundet.
Jeg havde en lignende oplevelse den ene gang jeg har spillet Funkenschlag/Powergrid. Meget tæt løb. Først i den introducerende variant, hvor en anden spiller vandt en hårsbredde foran mig. Så fortsatte vi spillet til den normale afslutning, og igen vandt han umiddelbart foran mig. Helt klart et godt spil, men temaet er ikke min favorit.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply