Boardgames with Stony

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Boardgames with Stony

Post by Stony »

Jeg er kommet igang med at skyde nogle videoer. Det bliver vist en gang "learn by doing", og der er uden tvivl plads til forbedringer. Nu skal de lige klippes til, og så skal jeg have smidt dem på en server, så offentligheden kan komme til dem. Så må I blive den lukkede kreds, der vurderer om det er "godt nok" til at lade resten af befolkningen glo med, eller om der er brug for forbedringer inden da. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Andrea »

FEDT!
Jeg er allerede i gang med at lave popcorn! :D

Super inisiv!
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by larkin »

Stony wrote:Jeg er kommet igang med at skyde nogle videoer. Det bliver vist en gang "learn by doing", og der er uden tvivl plads til forbedringer. Nu skal de lige klippes til, og så skal jeg have smidt dem på en server, så offentligheden kan komme til dem. Så må I blive den lukkede kreds, der vurderer om det er "godt nok" til at lade resten af befolkningen glo med, eller om der er brug for forbedringer inden da. :)
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

:D
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Jeg er gået igang med klipperiet. Det blev i øvrigt til tre letvægtere i første omgang. Heckmeck, For Sale og Roll Through the Ages.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Så blev intro'en lagt op, sammen den videoklippet om Heckmeck. De andre må komme, når jeg får dem klippet sammen.

Alle kommentarer er naturligvis velkomne. Opløsning. Filstørrelse. Belysning. Lyd. Bør jeg benytte mig af en ensfarvet baggrund. Regelfejl. Osv osv osv... Hvis der er noget graverende, kasserer jeg klippet, såfremt jeg ikke har mulighed for at lave en rettelse.
Last edited by Stony on Fri Apr 03, 2009 8:00 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Frouvne »

Nu ved jeg, hvad det første jeg skal lave er, når jeg i eftermiddag går på påskeferie! Jeg glæder mig meget til at se, hvad du i første omgang har præsteret!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Robert »

Rigtig godt initiativ! Og gode videoer i fornuftig opløsning. Jeg kan godt lide valget af wmv - det kan de fleste afspille (har ingen erfaring mad Mac).

Et par praktiske ting.
  • Slutbilledet i introen er ret uheldigt - det fra Heckmeck er også en anelse bøvet.
  • Introen er lidt lang. Den virker overflødig på mig, men mit udgangspunkt er en andet end målgruppens.
  • Du glemte en intro i HeckMeck videoen. Du kan ikke forvente at alle har set din intro video.
  • Der mangler en afslutning på HeckMeck videoen
  • Du mangler den traditionelle hylde i baggrunden fuld af brætspil (just kidding :mrgreen: )
Jeg vil anbefale at du laver en lille introsekvens og exit sekvens som du klipper ind før og efter hver video.
Introen præsenterer dig og konceptet på max 30 sekunder. Så kort som muligt.
Afslutningen er lidt høflig "god fornøjelse med spillet". "håber du fik noget ud af denne gennemgang" mm. (det havde du vist allerede lidt af) og en ref til din webside med videoer (sort skærm med tekst) - du bør også lægge en liste med alle de spilbutikker i DK du kan finde (både fysiske og på internet) ud på denne side.

Flere af siderne med videoreviews har valgt en forholdsvis humoristisk tilgang til intro og exit - jeg kan se at din stil er mere afdæmpet. Det er sikkert helt fint.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Den særskilte intro var egentlig tænkt sådan, at jeg så ville være fri for at gentage mig selv i starten af hver video. Det kan godt være at det er bedre i teorien, end det er i praksis.

Jeg har med vilje valgt den "tørre" linie, da jeg ikke gider spille klovn som Scott. Jeg elsker hans video'er, men i den retning gider jeg ikke gå i hans fodspor.

Jeg har også skippet de "høj-teknologiske" intro og outro sekvenser. Jeg ønsker at holde det enkelt. Det kan godt være at de ville være rare at have, men jeg ønsker ikke at bruge for meget krudt på videoerne. De skal produktionsmæssigt holdes på et lavt blus. Til gengæld kan det så være at der bliver lavet nogle flere af dem, end det eller ville være blevet tilfældet. Men er der nogen der gider (og kan) arbejde med den slags, vil jeg da være modtagelig overfor forslag.

Hvad angår valg af videoformat, kan det godt være at jeg skal prøve at tænke lidt bredere end WMV formatet, men det var nu engang Windows Moviemaker jeg arbejdede i, og så var jeg fri for konverteringer som tager tid. Skal jeg skifte format skal det være for også at kunne se klippene på håndholdte afspillere så som IPhone, og så vil valget nok falde på MP4.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Robert »

Jeg har ikke noget imod det "tørre" format - jeg kunne bare ikke nære mig for at kommentere det.

Lidt mere seriøst - et stillbillede i slutningen med en webadresse el.lign. ville fjerne problemet med at redigere videoen så slutbilledet af dig er pænt. Pudsigt nok er slutbilledet jeg får i Windows media Player et andet end det jeg får når jeg spiller den med MovieMaker. Her er grunden til at jeg nævner dette:
Image

Og det ville i det mindste være godt i HeckMeck videoen at starte med en lille sekvens der fortæller at denne video handler om at introducere spillet HeckMeck. Jeg reagerer på åbningskommentaren "Vi starter i den lette ende". Starter med hvad? Hvorfor? Du forudsætter en forhåndsviden når du starter på denne måde.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Jens_Hoppe »

Sejt lavet, Steen!

Robert har påpeget en række tekniske ting, som jeg i det store hele er enig i (ja, slutbilledet af dig med lukkede øjne er ikke så heldigt). :)

Jeg synes egentlig også at en lille intro og outro ville være ok. Det kan selvfølgelig også blive for meget, hvis man til hvert afsnit skal præsenteres for 1 minuts høj rockmusik mens teksterne ruller, men et simpelt "Brætspil med Stony" logo i et par sekunder ville give et fast udgangspunkt.

Lyden bed jeg også mærke i. Især på de klip der er taget længst væk fra, er lyden ikke god - den lyder for "canned" på en eller anden måde. Jeg ved selvfølgelig ikke hvilket udstyr du har (adgang til), men måske en bedre mikrofon ville være på sin plads? Alternativt er det akustikken det sted du optager som du skal gøre noget ved (f.eks. ved at optage i et mindre lokale, hvor der vil være en mindre rungende effekt?)

Baggrunden! Spilreolen, som alle de andre også bruger er jo et sikkert valg, men alternativt bare et eller andet neutralt, uden distraherende ting i baggrunden. :)


Hvad angår dig, kan jeg kun henvise til Yes Prime Minister, hvor det i et afsnit bliver forklaret hvilke typer af jakkesæt man skal bruge, alt efter hvilket indtryk (konservativ, nytænkende, etc.) man vil gøre! ;-) Nej, seriøst, jeg syntes din præsentationsteknik er rigtig god. Du taler klart og hverken for hurtigt eller langsomt, og uden al den øøhen og mumlen som, øh, visse af os andre sikkert ville forfalde til.


Så en rigtig god start, synes jeg. Jeg glæder mig til at se hvad du ellers kommer med.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Der var skam både øh'en og mumlen undervejs, men det værste kan heldigvis klippes væk.

Jeg vil overveje et køb af mikrofon. Pt. benytter jeg bare kameraets egen indbyggede mikrofon.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Gunness »

Glimrende debut, Steen. Du er konsekvent god til at forklare regler, og det skinner også igennem her.
Det tekniske har jeg ikke så meget at kommentere på - billedkvaliteten er bedre end ved fx. Bookshelf Games, og noget så fundamentalt som belysningen har du bedre styr på. Der kunne dog godt være endnu mere lys, så billedet blev mere "levende" og kontrastfyldt. Mht. lydkvaliteten må jeg også erklære mig som tilhænger af indkøb af en mikrofon. Og så kan jeg godt lide BSG's tekst-overlays, der gentager centrale pointer i anmeldelsen, herunder antal spillere, spilletid og lignende basal information. Det er en god støtte til videoen.

Så er der de stilistiske valg, og her er jeg lidt mere usikker. Jeg er glad for, at du har fravalgt Scotts let fjogede stil. Men når du i introen siger, at du ikke vil lave en egentlig anmeldelse, så ærgrer det mig lidt. Jeg er sikker på, at det er et bevidst valg fra din side, men jeg ville virkelig sætte pris på nogle løbende kommentarer til: hvordan fungerer det her så i praksis?. Et er, at reglerne foreskriver en bestemt række punkter, der gennemløbes i hver tur, men hvis du fx. kan konstatere, at punkt b er langtrukkent, forvirrende, spillets højdepunkt eller andet, så vil jeg gerne vide det. Regelgennemgang er fint, men fremhæver ikke nødvendigvis spillets forcer og svagheder, og det er i sidste ende også dem, jeg bruger som købsparameter. Du opsummerer selvfølgelig til sidst, hvad der er godt og skidt, men det er rart at få det med undervejs.

Brugerne af din video kender naturligvis ikke dig og din smag endnu - og du kunne måske knytte et par ord om dine præferencer til din introvideo? - men det kan de jo lære hen ad vejen. Som Ole Michelsen sagde: "Nogle folk bruger mine anmeldelser med modsat fortegn, og det har jeg det helt fint med".
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Crap. Det kamera jeg i sin tid erhvervede mig - Panasonic NV-GS320 - købte jeg fordi det fik så mange roser og især til prisen skulle give en rigtig god ydelse. Men det er ganske enkelt ikke muligt at udvide med en ekstern mikrofon. Der er simpelthen ikke noget stik at sætte sådan en i. :evil: Det troede jeg ikke kunne lade sig gøre i disse dage. Jeg kan stadig lave et særskilt lydspor, og så lægge det på efterfølgende, men det tror jeg bliver for bøvlet til at jeg gider besvære mig med det. Jeg kan prøve at optage i et lokale, hvor akustikken er bedre.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Boardgames with Stony

Post by Helle »

Hej Steen

Tillykke med produktet. Jeg synes, at det er sejt gået. Jeg er enig med flertallet i, at lyden er lidt ulden, når du sidder i halv figur, men noget klarere når der er fokus på selve spillet. Du kunne jo overveje at lave et særligt lydspor til introduktionen, hvis den bliver klippet ind foran alle præsentationer .... Selve præsentationen af spillet virkede mere klar og sikker end introduktionen.... men det er et totalt sejt projekt.

Det indholdsmæssige i forhold til valg af udtryk 'den lette ende' og lignende udtryk uden reference vil forsvinde, når du har lavet et par stykker. Jeg synes ikke at man bemærker det, og der er stort set ingen, hvis overhovedet nogle uafsluttede sætninger

Jeg bemærker dit ordvalg i øvrigt som er meget præcist. Hvilket gør det enkelt og meget klart, hvad der foregår.

Det skal naturligvis være lysten der driver værket, men det kunne da være skønt, hvis du kunne lokke nogle flere til at spille Zendo eller noget i den stil :D
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Boardgames with Stony

Post by Stony »

Helle wrote:Det skal naturligvis være lysten der driver værket, men det kunne da være skønt, hvis du kunne lokke nogle flere til at spille Zendo eller noget i den stil :D
Jeg øjner en mulig gæsteoptræden i en fremtidig episode. :P
Sidst spillet:
Image
Post Reply