2005 Meeples Choice Award Winners

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 663 times
Contact:

2005 Meeples Choice Award Winners

Post by Frouvne »

Diskussionsgruppen Spielfrieks udpeger hvert år deres top 3 for det forgangne år. De har netop nu udnævnt:

2005 Meeples Choice Award Winners
Caylus af William Attia (Ystari)
Louis XIV af Rüdiger Dorn (Alea / Rio Grande Games)
Shadows over Camelot af Serge Laget and Bruno Cathala (Days of Wonder)

Se tidligere vindere på:
http://www.meepleschoice.org/

Kilde:
http://www.boardgamenews.com/index.php/ ... d_winners/
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Utroligt, to spil der højst er 'OK', samt et skodspil*! Spielfrieks-nørderne må til at tage sig sammen.


*: Ikke objektivt, bare min mening, osv, osv. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 663 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Ikke objektivt[...]
Tak fordi du understregede det - jeg blev lige i tvivl! :lol:

Må man spørge dumt? Hvilket af spillene mener du, der udmærker sig som et skodspil?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Må man spørge dumt? Hvilket af spillene mener du, der udmærker sig som et skodspil?
Skam ikke et dumt spørgsmål. :)

Jeg synes Shadows over Camelot er et af de mest skuffende spil jeg har prøvet i årevis, og der er nogle stykker (skuffende spil, altså) at vælge imellem...

Jeg havde nok sat forventningerne højt, da jeg er en stor fan af Knizias Lord of the Rings-spil. Men jeg synes SoC har enorme problemer både med

1) Balancen. Med få spillere kan en eventuel forræder ikke tabe, hvis han bare spiller ordentligt*. Med mange spillere bliver spillet nemmere, og en eventuel forræder har relativt mindre indflydelse. Min gruppe vandt vores første (7-personers) spil overbevisende, og det er ikke en god ting i et kooperativt spil, som helst skal være svært at slå.

(*: Hvilket da vist også endte med at Days of Wonder introducerede en ny special-regel for tre-spillers spil).

2) Nedetiden mellem ens ture når der er mange spillere. Hvad kan jeg sige, vente 5 minutter på at få lov til at vende et sort kort, spille et gral-kort og sige "næste spiller" er bare ikke min idé om morskab.

3) Reglerne for hvad man må og ikke må sige til hinanden. Åbenlyst et forsøg på at forhindre at det bare er den mest erfarne spiller der styrer det hele ved at kende alle folks kort (som man kan risikere i LOTR hvis spillere med forskellige erfaringsgrader spiller sammen). Det virker bare ikke, og i mine spil endte folk med at sidde og sige vanvittige ting som "jeg kan stort set besejre sakserne selv, jeg mangler bare hjælpe til at give dem ... stødet *før* dødsstødet, nudge, nudge". Suk. Kommunikationsproblemet er reelt nok, og jeg synes også LOTR er bedst hvis spillerne er lige erfarne, men SoC's måde at løse problemet på fungerer for det første ikke, og er desuden dødirriterende.

Og de tre ting ovenfor er ikke engang det værste synes jeg, for i sidste ende er der bare så få interessante valg at træffe i spillet når det er ens tur. De ovenstående problemer kan endda forsvares, hvis ens tur så bare er dødspændende med masser af indviklede beslutninger (lyder lidt som Goa), men i SoC føltes det som om spillet stort set spillede sig selv. Så resultatet var at man bare ventede i lang tid, og når det kom til stykket var det man ventede på bare en række banale handlinger. I et af mine ... 3 spil SoC var jeg kun på *en og samme* quest hele spillet igennem (fordi jeg blev ved med at have gral-kort på hånden). Gæt lige hvor spændende det spil var... :)


Som det også er blevet diskuteret i en anden tråd her, virker det som om SoC er et spil hvor dynamikken og rollespillet omkring bordet er essentielt for spillets succes. Hvis alle synes det er super at snakke som en ædel ridder og ikke tænker så meget på de mere spiltekniske sider af sagen kan det garanteret være et rigtigt sjovt spil. Men hvis man vil have noget at tænke over, og ikke nødvendigvis gider rollespille, kan jeg altså ikke se hvad SoC har at tilbyde.

Som kontrast kan man næsten betragte alle de rigtigt gode tyske spil, hvor der er et solidt spilteknisk fundament, men hvor det spiltekniske ikke udelukker at spillerne rollespiller - rollespillet er bare ikke noget krav for at spillet er sjovt.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 663 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for advarslen, Jens. Har du et alternativt forslag, hvis man ønsker at kaste sig over et kooperativt spil. Og her tænker jeg på noget i nogenlunde samme vægtklasse - Republic of Rome skal jeg nok komme til en anden gang... Er det bedste bud Knizias Lord of the Rings eller er der andre kvalificerede kandidater? Shadows over Camelot er jo hæderligt rangeret på Boardgamegeek og det er jo ikke i sig selv et kvalitetsstempel...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Et deduktionsspil, f.eks. Sherlock Holmes Consulting Detective, hvor spillerne spiller sammen? (For nu at binde denne tråd med en anden på forumet).

Obstgärtchen? ;)

Nej, af "rigtige" kooperative spil kan jeg egentlig kun lide LOTR, men der er jo heller ikke så mange at vælge imellem (jeg kender i hvert fald ikke så mange).

Og disclaimeren fra den første post gælder iøvrigt stadig. Som du siger, har SoC en god rating på Boardgamegeek, så der er tydeligvis en masse spillere der er uenige med mig. Og det kan jo sagtens være du er enig med dem, og ikke mig i dette tilfælde. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 663 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Og disclaimeren fra den første post gælder iøvrigt stadig. Som du siger, har SoC en god rating på Boardgamegeek, så der er tydeligvis en masse spillere der er uenige med mig. Og det kan jo sagtens være du er enig med dem, og ikke mig i dette tilfælde. :)
Det er naturligvis altid en mulighed... p.t. får dine udsagn dog en vis vægt (få interessante valg, meget nedetid...). Med andre ord: jeg opsøger nok ikke selv spillet i den nærmeste fremtid, men hvis der ligefrem er nogle, der prøver at presse mig til at spille det, kan det da godt være, at jeg ikke siger nej...
frouvne, administrator

Image
Post Reply