Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit

Post by Frouvne »

Der har flere gange været snak om at forbruget af forskellige Crowdfunding-platforme er dalet for flere af os. Det er blevet uforholdsmæssigt dyrt grundet øgede priser, høje fragtpriser og moms, mange af os har efterhånden rigeligt med spil og så har der måske også været lige lovlig mange skuffelser og / eller spil der bare ikke har haft den samme interesse, når de endelig er ankommet.

Men det betyder ikke, at jeg ikke har nogle spil jeg går og venter på fra den kant - og det er jeg måske ikke ene om. Jeg tænkte, at det måske kunne være sjovt at se hvad vi venter på og hvad der gør at disse spil alligevel er nået igennem det nåleøje at blive bestilt. For nåleøjet er blevet mindre for mit vedkommende - til gengæld tror jeg at det samlede beløb jeg har ude nok ikke afviger fra hvad der tidligere var fordelt over væsentlig flere kampagner.

Det seneste spil jeg har bestilt er Steam Power af Martin Wallace. Et togspil af Martin Wallace har altid min interesse. At dette er i en lidt lettere ende end AoS og Steam men samtidig på nogen måder minder om dem, gjorde mig ikke mindre interesseret.

Aktuelt er jeg på vej til at hoppe på kampagnen for Wroth. Under andre omstændigheder ville jeg nok ikke have skænket spillet meget opmærksomhed men da det bliver udgivet af Chip Theory Games er det dækket af deres Strategist pledge, så som udgangspunkt koster det mig kun portoen. Og så er jeg faktisk også blevet nysgerrig efter at jeg har læst mere op på det. Fra samme udgiver venter jeg også på The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era. Det tror jeg, jeg var hoppet på også selvom jeg ikke havde haft et Strategist pledge. Det lyder i mine øren så lovende med et system der deler DNA med Too Many Bones men som alligevel nok er mere tematisk og knap så tungt.

Endeavor: Deep Sea var et let tilvalg for mig, da jeg rigtig godt kunne lide Endeavor. Så kan man jo altid håbe at det viser sig, at det ene er markant bedre end det andet, så jeg kun skal have plads til det ene.

Kelp blev jeg fristet af, da jeg rigtig godt kan lide små to-spillers spil, der kan spilles på en overkommelig tid. De har det lidt lettere med at komme på bordet hjemme hos os. Samtidig lod jeg mig nok også overtale af produktionsværdien der kunne se ud til at blive ret høj.

Legend Academy fik fine anmeldelser, da kampagnen foregik i 2021. Det havde et Too Many Bones-inspireret opgraderingssystem som jeg tænkte var lettere at gå til og kunne være godt at prøve først (da havde jeg endnu ikke fået samlet mod til at prøve Too Many Bones). Siden har der været sået tvivl om spillet nogensinde kommer. Ifølge opdateringerne er der dog stadig udvikling, så jeg har bestemt ikke opgivet håbet.

Arydia: The Paths We Dare Tread var et let tilvalg for mig. Designeren Cody Miller virker super sympatisk og ligesom hans Xia: Legends of a Drift System virker dette også som et originalt spil, han er klar til at investere liv og sjæl i.

Innovation er i mine øjne et af de bedste spil i min samling men jeg har tidligere holdt mig fra at hoppe på kampagner for spillet, da vi stort set ikke har spillet det med udvidelser selvom de står på hylderne. Med Innovation: Ultimate er de enkelte æraer dog blevet udvidet og det fik mig til at tænke at det måske er tid til at genbesøge spillet.

To relativt store (og relativt dyre) solospil har også sneget sig ind i min kø. Spirit Fire mest af alt baseret Orange Nebulas tidligere udgivelser. Jeg turde ikke give dem den kredit, da jeg syntes de kørte en uskarp kampagne på Unsettled. Denne gang lod jeg tvivlen komme dem til gode. Det andet spil (som faktisk også kan spilles af flere men ikke er primært anbefalet til mere end én som jeg har læst det) er Purple Haze. Det kunne være en anledning til at få læst lidt om Vietnam-krigen og virkede interessant.

Endelig valgte jeg at hoppe på kampagnen for Nemesis: Retaliation, da jeg rigtig godt kunne lide oplevelsen med det første spil og dette kunne se ud til at gøre det om muligt endnu bedre. Man har jo lov at håbe. Jeg har ikke selv originalen men kunne godt tænke mig at introducere nogle venner for det og så valgte jeg at gå denne vej for at få større variation i de spil der er i vores spilgruppe.

Endelig har jeg to udvidelser på listen. Obsession: Characters. Grundspillet faldt jeg pladask for så selvfølgelig skulle jeg have udvidelsen - selvom jeg har rigeligt uspillet udvidelsesmateriale til spillet i forvejen. Den anden er Barrage: New Lands der introducerer kort specifikt til to personer, der potentielt kunne sparke lidt liv i dette udmærkede spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit

Post by Gunness »

Frouvne wrote: Thu Mar 21, 2024 9:32 amDer har flere gange været snak om at forbruget af forskellige Crowdfunding-platforme er dalet for flere af os. Det er blevet uforholdsmæssigt dyrt grundet øgede priser, høje fragtpriser og moms, mange af os har efterhånden rigeligt med spil og så har der måske også været lige lovlig mange skuffelser og / eller spil der bare ikke har haft den samme interesse, når de endelig er ankommet.
Jeg er ikke uenig, men vil - som altid - gerne kvalificere ovenstående lidt.
Fragt er blevet møgdyrt, og det er der jo mange real-life årsager til. Moms er bare øv. og selve prisniveauet er både affødt af stigende materialepriser, men nok også stigende forventninger til, hvor labre spillene skal være produceret. Helst minier og metalmønter. Gerne dual-layer boards. Gametrayz ville jo også være rart. Der skal også helst være en separat solo-mode.
Slutprodukterne er helt klart blevet flottere de senere år, og det er jo åbenbart det, der efterspørges. Det er da svært at sige nej til separate spilleræsker, der er lige til at sætte på bordet, i stedet for at fedte rundt med ziplocks, der kan tømmes ud over bordet. Rent visuelt er niveauet også tårnhøjt - og hvem vil sige nej til et velproduceret spil oven i godt gameplay?
Men det, der for alvor hiver prislejet op, er alle udvidelserne. Grundspillet giver næsten altid mest for pengene, men jeg kan jo igen og igen se FOMO'en slå til, så folk hamstrer 2-3-4 udvidelser til et spil, de aldrig har prøvet.

Hvad angår "har rigeligt med spil", så køber vi jo også stadig i en lind strøm i alm. handel?
Og den med at interessen er væk, har jeg hørt mange gange, men aldrig helt forstået - eller også er min smag bare mere statisk :D
Det, der efterhånden irriterer mig mest ved crowdfunding, er den manglende ærlighed omkring levering. De kan ikke alle blive ved med at blive lige overraskede over, at design og produktion er kompliceret. 85-90% af tingene er forsinkede, nogle af dem voldsomt meget. Der er for mange hyper-optimister, når det kommer til annoncering af leveringsdato. Eller også er de ikke helt oprigtige, men formoder, at hvis backerne på forhånd ved, at spillet faktisk først kommer om 3 år, så vil de ikke lege med. Jeg ved det ikke. Har de ret?

Anyway..... min egen liste (highlights):
  • Robinson Crusoe Collector's Edition - det, der lignede et simpelt genoptryk med lidt ekstra halløj er endt som en to års forsinkelses-farce. Men nu skulle den være lige om hjørnet, og jeg glæder mig til at kunne opgradere min gamle udgave.
  • Through Ice and Snow - samme tema som Expedition: North-West Passage, og jeg elsker hele polarforsker-settingen. Rent mekanisk ser spillet også spændende ud.
  • An Age Contrived - her blev jeg lokket af pris og produktion, men også af, at spillet lignede en ret original blanding af programmering og andre mekanismer.
  • Santorini: Riddle of the Sphinx - kampagneudvidelse til et af mine favoritter blandt abstrakte spil. Desværre er der ikke så mange i omgangskredsen, der deler min begejstring ;)
  • Unconscious Mind - Fantasia Games' opfølger til Endless Winter nærmer sig, og jeg kunne godt bruge et lidt tungere euro med spændende twist på worker placement plus et originalt tema.
  • Peacemakers: Horrors of War - genudgivelse af et spil, jeg ikke har fået prøvet, men som blev pænt modtaget. Her skal man samarbejde om at få to krigsførende parter til at slutte fred, men hvis den ene part hopper for hurtigt ned ad konflikttrappen, bliver de løbet over ende af den anden. Det lyder ret originalt, og både spilletid og mekanismer ser ud til at lande et udmærket sted.
  • The Old King's Crown - lover masser af interaktion, bluff og andet godt med klassisk tegneserie-æstetik. Plus det var til at betale sig fra.
  • Explorers of Navoria - visuelt låner den med arme og ben fra Kyle Ferrin (Root mv.), men det ser hyggeligt ud som en lille, ikke alt for overvældende tableau builder.
  • Floe - opfølger til Unconscious Mind. Jeg så prototypen i Essen og tænkte "Mums, det ser sjovt og hyggeligt ud, men det har jeg ikke brug for". Men de har arbejdet en del videre med deisgnet siden da, og jeg blev lokket om bord af bl.a. designerens blog på BGG. Tror det bliver et hit med familie og ikke-så-hardcore-gamer-venner.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu Mar 21, 2024 11:57 am
Frouvne wrote: Thu Mar 21, 2024 9:32 amDer har flere gange været snak om at forbruget af forskellige Crowdfunding-platforme er dalet for flere af os. Det er blevet uforholdsmæssigt dyrt grundet øgede priser, høje fragtpriser og moms, mange af os har efterhånden rigeligt med spil og så har der måske også været lige lovlig mange skuffelser og / eller spil der bare ikke har haft den samme interesse, når de endelig er ankommet.
Jeg er ikke uenig, men vil - som altid - gerne kvalificere ovenstående lidt.
Fragt er blevet møgdyrt, og det er der jo mange real-life årsager til. Moms er bare øv. og selve prisniveauet er både affødt af stigende materialepriser, men nok også stigende forventninger til, hvor labre spillene skal være produceret. Helst minier og metalmønter. Gerne dual-layer boards. Gametrayz ville jo også være rart. Der skal også helst være en separat solo-mode.
Slutprodukterne er helt klart blevet flottere de senere år, og det er jo åbenbart det, der efterspørges. Det er da svært at sige nej til separate spilleræsker, der er lige til at sætte på bordet, i stedet for at fedte rundt med ziplocks, der kan tømmes ud over bordet. Rent visuelt er niveauet også tårnhøjt - og hvem vil sige nej til et velproduceret spil oven i godt gameplay?
Men det, der for alvor hiver prislejet op, er alle udvidelserne. Grundspillet giver næsten altid mest for pengene, men jeg kan jo igen og igen se FOMO'en slå til, så folk hamstrer 2-3-4 udvidelser til et spil, de aldrig har prøvet.

Hvad angår "har rigeligt med spil", så køber vi jo også stadig i en lind strøm i alm. handel?
Og den med at interessen er væk, har jeg hørt mange gange, men aldrig helt forstået - eller også er min smag bare mere statisk :D [...]

Du har fuldkommen ret i at kvaliteten af produkterne generelt er meget højere i dag end da Kickstarter-bølgen først satte ind. Herunder også forventningerne til Gametrayz etc., der alt i alt er med til at gøre det gennemsnitlige spil omkring dobbelt så stort som det havde været inden bølgen først skyllede ind over os. Det er en kedelig sideeffekt.

Jeg skal blankt indrømme, at jeg ofte er en af dem, der falder i fælden med at tilkøbe alt for meget og derfor selvforskyldt gør oplevelsen endnu dyrere. Jeg er nemlig helt enig i, at man oftest får den bedste tilbud ved at holde sig til standard pledget. Men selv det balancerer ofte omkring de 100 dollars og ofte også selvom der er tale om euro.

Jeg må til gengæld melde lidt pas på den med at vi fortsat køber spil i den almindelige handel i lind strøm. Også her er mit forbrug sat væsentligt ned. Ironisk nok kan det at jeg stadig (omend i mindre grad end før) følger med i strømmen af Crowdfunding-spil være med til at holde det nede, da jeg måske får lidt af mit "Kick" ved hurtigt at tilmelde mig nogle projekter, følger dem og så nå at besinde mig inden tiden løber ud og derfor afmelde pledget.

Der er klart spil jeg fuldkommen har haft mistet interessen for, når de ankom. Nogle gange fordi jeg siden har spillet noget tilsvarende tematisk eller mekanisk, nogle gange nok bare fordi tiden er gået og mit fokus har rykket sig. Jeg er f.eks. også typen der helst skal købe en bog for at læse den nu og her ... havner den først på hylden er sandsynligheden for at den bliver læst pludseligt væsentlig mindre end hvis jeg straks går i gang.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit

Post by Jonezy »

Der er da nogle, som har et større misbrug end jeg.... :D

Lige nu venter jeg på nogle Terraforming Mars udvidelser, som nok egentlig var lidt fjollet, da det ikke bliver spillet så meget som tidligere, men flere kort og nye milestones lokkede.

Venter også på nogle ret fede toge, som man kan bruge i blandt andet Ticket to Ride. Jeg har stadig et blødt hjerte for TtR, så nu bliver det pimpet.

Så er der Endeavor: Deep Sea. Det endte jeg med at vinde i deres konkurrence, men havde backet det alligevel. Har stor kærlighed til Endeavor, og håber de har fået fikset de lavere player counts sammen med et fedt undervands tema. Det er mig, som har opkaldt det lilla hold. :)

Den helt store er Chip Theory's Elder Scrolls, som virker til at være videreudviklingen af Too Many Bones. Det bliver en fremtidig tidsrøver.

Lige nu kigger jeg intenst på The Deep Keep, et CMON plastic helvede, som en slags Zombicide 1,5 med fantasy tema. Det er dukket lige på et tidspunkt, hvor jeg savner fantasy Zombicide, men selv som preorder er det halvanden år ude og prisen er voldsom, så jeg er ikke hoppet på endnu.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit

Post by Jens_Hoppe »

Som det sikkert er en del bekendt, er jeg selverklæret Kickstarter-hader. Primært selvfølgelig på grund af det fokus på komponenter og "luksus" som platformen har ført med sig: For personligt afskyr jeg alt der har med "luksus" i brætspil at gøre, og jeg er uforstående over for de folk, for hvem det er afgørende for deres spiloplevelse.

Med det ude af vejen vil det sikkert komme som en overraskelse at jeg ikke desto mindre selv har fire Kickstarter-spil på vej! :)

- Vendel to Viking, ION Games' efterfølger (eller prequel, om man vil) til Pax Viking.
- More Terraforming Mars!, fordi, tja, det er jo Terraforming Mars...
- Cascadero, et nyt Kniziaspil der ser lidt Through The Desert-agtigt ud.
- Triumph, fra Phalanx Games, minder mest af alt om en moderne, euro'ficeret udgave af Republic of Rome.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit

Post by Mikkel »

Jeg må da indrømme at jeg til tider er inde og lure på Kickstarter for at se om der er noget der kunne være interessant ... men jeg bliver også nærig. Det med at skulle punge +1500,- ud for et spil bare fordi der er lidt ekstra lækkert med. Så vil jeg hellere undvære og så måske købe det lidt senere på brugtmarked til en lidt anden pris.

Så jeg bruger primært Kickstarter til at købe RPG kampagner og/eller andet tilbehør som koster en håndfuld dollars.

Jeg har i skrivende stund kun en Kickstarter jeg stadig venter på. Det er dog ikke et brætspil, men et danskdesignet rollespilssystem der hedder "MYTIKA" og det skulle vi have haft i hænderne i - hold nu fast -... 2018. Men de skriver stadig updates ud, og nu er den seneste udmelding at vi nok får den i år. Men det har vi hørt før ;)
Last edited by Mikkel on Wed Mar 27, 2024 10:44 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Spil vi venter på fra Kickstarter/Gamefound/Backerkit

Post by Gunness »

Jens_Hoppe wrote: Mon Mar 25, 2024 2:03 pmFor personligt afskyr jeg alt der har med "luksus" i brætspil at gøre, og jeg er uforstående over for de folk, for hvem det er afgørende for deres spiloplevelse..
Jeg kan jo kun svare for mig selv: nej, det er ikke afgørende for min spiloplevelse. Men det hjælper da på den. Lige som en dygtig illustrator kan højne oplevelsen, for i princippet kunne mange komponenter jo bare være lidt tekst og farver på nogle stykker hvidt papir.

Ja, jeg synes afgjort, at jeg lever mig mere ind i mit spil, når min guldbarre faktisk ligner en guldbarre og ikke bare en gul trækube.
Men selve spillet er selvfølgelig stadig det primære og skal være i orden.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply