Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by zfire »

I mandags fik mig og nogle venner taget hul på Bitoku som en af dem havde fået i fødselsdagsgave(af mig :lol: ). Fungerede egentligt meget fint og noget jeg gerne spiller igen(hvilket jo var heldigt nok da det var en gave). Eneste lille nitpick jeg har er at deckbuilding delen føles ret svag, da du starter med et 5 kort deck, typisk får 1-2 nye kort hver runde(ud af 4), brænder altid et kort per runde(da det giver point) og trækker 4 kort hver runde. Så man sidder med et meget lille deck som stort set ikke bliver større og så sidder man når man skal shuffle sit deck der er løbet ud typisk med 2-3 kort(da man typisk allerede har nogle kort i hånden).
Ellers fungerede resten godt.

I brætspilsklubben i går kom følgende på bordet:
- Hansa Teutonica som jo er en klassiker jeg altid gerne spiller(og tabte som sædvanligt)
- Citrus som endte tied for første pladsen
- Nova Luna hvor det bare overhoved ikke spillede for mig(ud over en tur hvor jeg fik 4 discs ud på en tur)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by Frouvne »

Torsdag formiddag spillede jeg to solospil af Wyrmspan for lige at få det testet lidt mere. I det ene spil lykkedes det mig faktisk at få min grotte fyldt helt ud, så der er åbenbart en balance i.f.t. ikke at få fyldt grotten for hurtigt. Vi fik også spillet tre spil Sea Salt & Paper imens jeg lavede aftensmad. I dag har jeg blot nået et enkelt spil Wyrmspan, hvor der slet ikke kom samme flow som i spillene i går.
frouvne, administrator

Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by zfire »

I går var trekants/jyllandsgruppen samlet og jeg havde følgende på bordet:

- 2xSantiago som jeg vist er blevet enig med mig selv om at jeg kun vil foreslå ved 5 spillere. Vi var 5 begge spil, men den måde runderne går op på, hvor mange marker der kommer ud og presset på ens pengepung i auktionen gør at det bare er bedst med 5
- 4xハーベスト (Harvest) stadig en hyggelig lille filler som alle kan være med til
- 1xAge of Steam 6 spiller med 3 nye spillere, hvoraf det ikke gik godt for 2 af dem. Men de formåede at holde sig ud af bankruptcy, hvorimod jeg formåede at lave at grum fejl i sidste runde som gjorde at jeg endte 1 point bag en delt første plads.
- 1xBus hvor man godt kan se det er et Splotter spil, men reglerne er ikke særligt komplekse så mange flere kan være med end deres andre spil. Men som altid med Splotters så hvis man kommer til at lave en fejl i starten så kan det ramme ens spil ret hårdt, hvilket jeg selvfølgelig formåede at gøre. Men stadigt et jeg meget gerne vil udforske mere, specielt også fordi det ikke tager særligt lang tid(1½ time ish)
- 1xGlory to Rome for snart lang tid siden havde jeg lavet en PNP af dette, og nu kom det så endeligt på bordet. Som altid med Chudyk spil så har man svært ved at få et godt overblik i sit første spil og det er et spil med en masse overpowered bygning(hvis alt er overpowered er intet af det :lol: ). Jeg har også tidligere spillet Chudyks Mottainai og jeg vil helt klart beholde begge af dem(hvor Mottainai er bedst med 2 og GTR er bedre 3-5). Håber jeg kan få det på bordet igen, hvilket selvfølgeligt kan være lidt svært da man med Chudyks spil gerne vil spille det flere gange med samme spillere.
- 2xFaraway - God filler lige af slutte af med
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by Gunness »

Københavns Kommune udlåner desværre ikke brætspil længere, men man kan heldigvis hjemlåne fra andre biblioteker. Og det er en fin måde at "try before you buy".
Blandt de seneste hjemlån er Endless Winter: Paleoamericans, som jeg fik prøvet med fruen i går aftes. Voldsomt tematisk er det ikke, men der er trods alt mere interaktion end jeg havde turdet håbe på. Hvilke actions vælger man før de andre spillere, hvem udnytter bedst de andres brikker på megalith-brættet etc. Vi har kun lånt grundspillet, og i første omgang er der i alt fald rigelig variation i både area control- og deck building-delene. Så jeg savnede ikke umiddelbart at have udvidelser med, men det kan selvfølgelig komme

Det tror jeg, at jeg gerne vil anskaffe. Skulle der tilfældigvis være en glad læser med et eksemplar i overskud, så sig til :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by Taibi »

Gunness wrote: Sun Feb 25, 2024 7:29 pm Københavns Kommune udlåner desværre ikke brætspil længere, men man kan heldigvis hjemlåne fra andre biblioteker. Og det er en fin måde at "try before you buy".
Blandt de seneste hjemlån er Endless Winter: Paleoamericans, som jeg fik prøvet med fruen i går aftes. Voldsomt tematisk er det ikke, men der er trods alt mere interaktion end jeg havde turdet håbe på. Hvilke actions vælger man før de andre spillere, hvem udnytter bedst de andres brikker på megalith-brættet etc. Vi har kun lånt grundspillet, og i første omgang er der i alt fald rigelig variation i både area control- og deck building-delene. Så jeg savnede ikke umiddelbart at have udvidelser med, men det kan selvfølgelig komme

Det tror jeg, at jeg gerne vil anskaffe. Skulle der tilfældigvis være en glad læser med et eksemplar i overskud, så sig til :)
Jeg sælger gerne mit. Vi kan tage det med til DC. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by Jonezy »

Spillede Space Station Phoenix hos Jesper igår.

Det er da lidt overset er det ikke. Jeg har godt nok ikke hørt meget om det. Men det var en rigtig fin engine builder med en ret cool mekanik, hvor action felterne bliver færre og færre i løbet af spillet, da de faktisk er rumskibe som man dekonstruerer til metal, som en en ressource, der ellers er svær at få i de mængder som har brug for.

Temaet er noget med at bygge en rumstation og få forskellige aliens ind og arbejde på den. Man kan bygge 9 sektioner i sin rumstation og hver sektion giver forskellige regelbrydere og derfor masser af muligheder for lækker kombo engine building, hvis man er det den slags. Og det er jeg.

God oplevelse, selvom Jesper var en møg dårlig læremester, som vandt kæmpestort. Jeg må have revanche.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by Gunness »

Jeg fik introduceret et par naboer til Evacuation i går. Jeg har smidt nogle penge efter opgraderede komponenter fra Etsy, så de skulle da luftes. Der var god stemning under spillet, men jeg klarede mig afsindigt dårligt. Timingen i at købe rumskibe var forkert, så de strandede uden brændstof, så de ikke kunne transportere kolonister og fabrikker til den nye verden, så min ressource-engine ikke kom ordentligt i gang.

Virkelig et godt spil, men der er bare meget, der kan gå alt. Og så vil folk også have underholdning midt i flytningen! Er der slet ingen respekt for os hårdt-arbejdende redningsfolk??
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by Frouvne »

Vi rundede måneden af med et spil Spirit Island. Vi troede vi skruede lidt op for sværhedsgraden men i praksis kom vi til det modsatte og endte da også med en let sejr, da vi først var kommet igennem de første par runder, hvor det hele ser ud til at gå den gale vej.
frouvne, administrator

Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2024

Post by zfire »

I går i brætspilsklubben havde jeg følgende på bordet:

- Hadara som minder lidt om 7 Wonders, men alligevel en del anderledes. Jeg kan bedre lide det end 7 Wonders og spiller det også på BGA ret ofte

- Master of Respect som er flere år siden jeg sidst havde på bordet. Lige så god som jeg husker det og helt klart et spil der havde fortjent en større udgivelse i EU/USA. Det er til at få men man skal selv importere det fra Japan eller købe fra en butik som har gjort det.
Post Reply