Hvad har du spillet i dag? December 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Andrea »

Gunness wrote: Sat Dec 23, 2023 1:08 pm ^Hvordan var årets EXIT så - måske i sammenligning med sidste år (hvis I har spillet den)?
Vi har spillet alle tre år (jeg tror, der er tre ...), og jeg var faktisk lidt imponeret over, at de stadig formår at variere gåderne så meget. Selvfølgelig har man en fordel, hvis man har spillet de tidligere julekalendere eller andre EXIT-spil og derfor kender nogle af deres 'dirty tricks' i forhold til, hvordan man skal løse gåderne. Men de formåede også at tilføre nye måder at opbygge og løse gåder, og det sætter jeg pris på. Der var nogle enkelte gange, hvor vi måtte ty til at få tips - og en eller to gange, hvor vi blev nødt til at få løsningen - men ellers synes jeg, at den var forholdsvis let. Jeg ved dog ikke, om det er fordi, at vi er blevet meeeget klogere og dygtigere siden sidste år - eller det 'bare' er erfaringen, der påvirker resultatet ;)
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Sun Dec 17, 2023 2:33 pm Jeg havde en kollega på besøg til lidt julespil i går. Vi lagde ud med Ark Nova, som jeg synes, at han burde introduceres til. Nu har vi blandet Marine Worlds ind i sættet, og det virkede lidt uoverskueligt at skulle til at sortere alt det fra. Når man har prøvet spillet før, er udvidelsen ikke noget problem, men i forvejen er der meget at holde styr på som ny spiller, og så har man ikke lige brug for reefs, waves og lidt bizarre akvarieregler oven i (man kan fordele ét havdyr over to akvarier, og jeg har stadig ikke helt grejet, hvordan man deler en haj op på den måde) :)
Men efter et par uoverskuelige ture gik det meget godt, og jeg fik fint modspil indtil slutningen, hvor jeg havde held med nogle gode combo'er og et effektivt Conservation Project.
Igen Ark Nova uden mig.....??! :cry: :wink:
Jeg er blevet premium ovre på BGA, primært for at spille Ark Nova med randoms. :D

Ja, førstegangsspillere bør nok udsættes for Ark Nova uden Marine Worlds. Virker som en udvidelse til mere rutinerede spillere af spillet, som er klar til nye udfordringer.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

Haha, jeg lover, at du kommer med næste gang
En af de næste, i hvert fald

Men vi orkede ikke at sortere alle vandkortene fra :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

Lillejuleaften stod naturligvis i juleforberedelsernes tegn. Men mellem pyntning af juletræ og forberedelser til den mad der skal på bordet juleaften og i juledagene ønskede min datter at spille Fluch der Mumie. Og vi fandt da også tid til et par spil, da vi indtil nu har haft nogle ret rolige forberedelser til de store dage.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

Det er et sjovt og hyggeligt spil, og som mumie er det altid en fornøjelse at holde øje med ungernes reaktion, når man er ved at fange dem.

Jeg får stadig skældud ind imellem for at have solgt vores eksemplar. Jeg er dog usikker på, om en 19-årig virkelig ville synes, at det stadig var godt at spille :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Andrea »

Nå, men jeg tog fejl. Der var ikke bingo til familiejulefrokosten i dag - men et nyt spil, der hedder Slaget om Roskilde. Det er bygget over samme skabelon som Matador men naturligvis med steder fra Roskilde som grunde samt events og andre særlige kendetegn fra byen inkluderet i spillets øvrige elementer. Der er ændret flere ting i Slaget ved Roskilde at speede det op - for eksempel at hver spiller får et kort med fem hemmelige mål, hvor man vinder, så snart man har løst tre af dem.

Det er selvfølgelig primært sjovt, hvis man kender Roskilde godt - også selvom spillet ikke ligefrem svømmede over af insider viden, og at der klart var kort, som virkede ret generiske og sikkert også findes i de andre byversioner (mener at der er lavet ca. 15 forskellige byudgaver indtil videre). Og humoren i spillet falder ikke altid heldigt ud (det er nok ikke helt politisk korrekt at bruge Sct. Hans som spillets udgave af at ryge i fængsel, ligesom der gøres grin med RUC'eres kønsidentitet). Det er helt sikkert også et spil, der hurtigt bliver forældet, men på den måde adskiller det sig ikke voldsomt fra en del vidensspil på markedet.

Det er sådan set smart nok at bygge et spil op omkring et kendt spil, for det vil få flere til at købe det, da de føler sig trygge ved et kendt koncept. Desværre er Matador bare et skodspil, og derfor er spiloplevelsen også derefter, selvom der er forsøgt at rette lidt op på nogle af de mere uheldige sider ved Matadors gameplay. Men det vil helt sikkert blive købt af lokale (for det gjorde min svigerfamilie jo), og man kan også få ok underholdning ud af det, hvis man kan leve med Matador-spilstilen. Jeg havde dog håbet på lidt mere tyngde og en lidt mere videnbaseret oplevelse.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Taibi »

Gunness wrote: Sun Dec 24, 2023 11:59 am Haha, jeg lover, at du kommer med næste gang
En af de næste, i hvert fald

Men vi orkede ikke at sortere alle vandkortene fra :D
Vi har også taget udvidelsen med. Jeg er dog ikke helt tilfreds, for før udvidelsen vandt jeg 75% af vores spil af Ark Nova, mens det efter udvidelsen er kommet med er Vivi, der har den sejrsprocent. Det skal dog sige, at vi kun har fire spil med Marine Worlds.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

Juleaften og de to juledage er traditionelt fyldt op med selskabelighed og at producere mad der kan komme på bordet til disse anledninger. Og sådan har det også været for mig i år. Men der har nu alligevel været huller i aktiviteterne. Juleaften var der dømt langtidsstegning, så ventetiden blev fyldt ud med et par spil The Ravens of Thri Sahashri og Sea Salt & Paper. Første juledag fandt vi udvidelsen til Sea Salt & Paper frem: Sea Salt & Paper: Extra Salt. Det er ganske få kort, men de formår alligevel at sparke nyt liv i spillet, så det blev spillet nogle gange. Det samme skete ikke overraskende anden juledag. Og minsandten om vi ikke efter et spil The Ravens of Thri Sahashri her til morgen igen har spillet nogle spil Sea Salt & Paper.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

Vi har netop spillet vores spil nummer 200 af The Ravens of Thri Sahashri. Det var et rigtig godt spil, hvor vi havde meget kontrol og endte på 14 point. Da vi spillede det i formiddags fik vi et af vores sjældne nederlag, da alle fem ravne blev synlige i sidste runde. Ellers er det blevet til nogle spil
Sea Salt & Paper i eftermiddagens løb. Det har jeg spillet 121 spil af i skrivende stund. Det skal nok komme til at overhale antallet af spillede spil for The Ravens of Thri Sahashri, da vi ofte spiller flere spil i træk og det ikke kræver den samme mentale indsats. Det er virkelig nogle spil, der er faldet i god jord hos os og hvor vi i den grad har fået noget for pengene.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Taibi »

Vivi og jeg fandt endelig tilbage til bordet i dag efter længere tids fravær. Vi gik begge i dørken med hhv. influenza og Covid-19 og blot Covid-19. Da det var første gang for os begge med Corona var det en træg omgang. Efterfølgende pådrog jeg mig så hjernerystelse efter et hændeligt sammenstød med en større hund, så jeg er først i de sidste par dage begyndt at være foran skærmen og ved bordet.

Derfor kan det vel heller ikke være nogen overraskelse, at dagens spil var Ark Nova, begge med udvidelsen. I det første fik jeg stoppet min 3 spil lange sejrstørke men kun med nød og næppe. Vi endte begge med en score på 22, men da jeg havde støttet 5 Conservation projekter og Vivi kun 4, så løb jeg med sejren. I det efterfølgende spil fik jeg ikke et ben til jorden. Så siger vi ikke mere om det. :lol:
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by zfire »

Traditionsrigt så havde den ene side af familien vores julefrokost hvor der altid sniger sig et par småspil ind.

I år blev det til et spil Second Chance som min kusines børn kan være med til. Det er et super simpelt flip-n-write tetris-agtigt spil fra Uwe, som der nok ikke er så meget at sige til.

Efter det fandt jeg ハーベスト (Harvest) frem som er et gammelt japansk spil fra 1992, som for nyligt er blevet printet i en lille sød udgave(dog stadig kun på japansk). Kort sagt går spillet ud på at man hver i sær har en 2x2 plade af marker som ligger op af de andre spillere. Man spiller så plante kort som har point(og minus point) på sig på enten sin egen plade eller andres plader. Når en plante har 3 på stribe(enten i lige linje eller skrå) så høster man de planter der ligger på ens egen plade. Så fordi ens egen plade kun er 2x2 så skal man samarbejde med sine naboer og selvfølgelig undgå at høste minus point der ligger på ens egen plade(da planer på pladen ikke scorer til sidst). Der er lidt special kort indblandet og en bonus for tom plade i slutningen at spillet. Sjovt lille spil der sagtens kan spilles med familier.

Og til sidste fandt jeg Circus Flohcati(i den japanske udgave) frem som egentligt bare er et simpelt push-your-luck spil fra Dr. Knizia, men som selvfølgelig har en twist i scoringen, at man kun scorer sit højeste kort af hver 'suit', og hvor 3 ens tal alternativt kan spilles for point.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

^@Taibi: Det er sjældent, at man hører "hjernerystelse" og "sammenstød med hund" i samme sætning, men godt, at du er ovenpå igen! Og ambitiøst så at starte med AN :D

@Zfire: Altid spændende at høre om anderledes spil, og de japanske titler er ikke nogen, jeg tit kommer i nærheden af. Og så spilles Knizia selvfølgelig bedst på japansk!

Et af mine nytårsforsætter var at få spillet Vienna Connection, og ifølge kalenderen er det da også ved at være sidste udkald. Det er i samme serie som Detective: A Modern Crime Board Game. Spillet foregår i 1977, under den kolde krig - vi er sendt til Wien af CIA for at undersøge mordet på en britisk mand, der er blevet koblet til nogle forsvundne koder. Ved ankomsten til Wien kan man tage kontakt til den lokale CIA-afdeling, ligesom KGB er på banen og Rote Armee Fraktion også lurer i kulissen. Men hvad skal koderne bruges til, og hvorfor vil alle have fat på dem?

Præsentationen er virkeligt god. Spilmekanisk nærmer vi os Sherlock Holmes: Consulting Detective, med stakkevis af papirer og materialer, man kan undersøge. Man har også nogle meget sparsomme ressourcer, man kan bruge til diverse former for bestikkelse o.l. Tidsrammen er langt mere stram end i Sherlock, idet man hver gang man følger et nyt spor markerer på et af fire tracks, og når disse er fyldt ud, slutter spillet automatisk. Og der er en del flere clues at efterforske end der er tid til. Stilen føles meget autentisk, og der er lagt en masse arbejde i research og at gengive tidsbilledet på en realistisk måde. Stilen er kold, kynisk og ganske CIA-agtig, også når stakkels personer er blevet tortureret og myrdet.
Undervejs skal man løse nogle simple, matematiske puzzles, ligesom man kan løse div. kode-gåder, der giver adgang til ekstra info til de kommende af de i alt fire kapitler, spillet består af.

På godt og ondt er spillet mere "låst" end Sherlock, og man kan derfor ikke tage bestemte steder hen eller tale med bestemte personer, før man har fået et spor om det. Jeg kunne godt have tænkt mig lidt mere råderum. Men som thrillerunderholdning til juledagene er det absolut godkendt.
Last edited by Gunness on Thu Dec 28, 2023 7:11 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

I dag er der primært blevet spillet med min datter. Hun startede ambitiøst med at finde en stor bunke frem. Vi endte dog med at fordybe os lidt mere specielt i det ene, så halvdelen af bunken står stadig urørt. Vi startede med Dinosaur Tea Party, der er et klassisk deduktionsspil. Der er dog et par benspænd, da en af dem man forhører altid lyver, en anden altid svarer nej og en tredje skiftevis svarer ja hhv. nej. Min datter blev mødt af de to førstnævnte som de første, hvilket gav mig et forspring. Derefter spillede vi et par spil Mia London and the Case of the 625 Scoundrels og endelig spillede vi os igennem de tre hoveddele af Flashback: Zombie Kidz. Tre virkeligt solide og underholdende børnespil. Imens vi venter på at vores søn får lavet aftensmad spillede Helle og jeg et par spil Sea Salt & Paper. Tilføjelsen af udvidelsen har givet lidt ekstra liv til spillet, hvilket nok også er meget godt efter 100+ spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Jonezy »

Tegneserie drengene var på besøg i går.

Først spillede vi Quest for El Dorado imens vi ventede på den sidste tegneserie dreng, da jeg lige havde fået det i julegave. Det var perfekt at hygge med, dejligt simpel deckbuilder/race spil. Vi endte med at nappe 3 spil og Mani vandt alle 3, hvilket ikke sker så tit, så det gider hun nok igen. :lol:

Så prøvede vi at tæve Elder One Dagon i Cthulhu: Death May Die. Det endte ikke godt for menneskeheden. Vi mistede en investigator inden vi havde afbrudt ritualet, så RIP det run. Mani og en af drengene trak sig derefter og vi tre andre ville have hævn. Vi tog samme bane, men med Hastur som Elder One. Denne gang gik det meget bedre og vi vandt relativt sikkert, efter min investigator dog måtte lade livet. Kæmpe fan af denne dice chucker.

Vi tog så fat i en af vore andre go-to dice chuckers. Nemlig Zombicide Invader. Vi tog en Kickstarter mission, hvor man skulle blande det hele sammen; nok ikke den bedste idé, da set-up blev heftigt fiddly. Men endnu en gang sjov med terninger, da vi endelig kom i gang. Vi troede vi have styr på det, men endte med at blive overvældede af Abominations, som fik spredt deres mold til hele rum-basen og vores hold af soldater måtte erkende nederlaget.

Kæmpe hyggelig dag. :D
Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by zfire »

Jeg var inviteret til Twilight Imperium: Fourth Edition (med Prophecy of Kings) i går, som var min første gang med det monster :lol: .

Vi startede ud med at drafte factions, planeterne som ligger op af vores hjemmeplanet og start rækkefølge. Jeg endte med The Federation of Sol, som også var en af de factions jeg havde udset mig på forhånd som at være en relativ simpel faction at spille(fik så også senere at vide at de anses af de andre som lettere OP :wink: ). Jeg havde en rimelig god start hvor jeg fik sat mig på nogle rimelig gode planeter, fik hyper metabolism i runde 1, fik opdaget den legendariske planet inde i omega ormehullet og var lidt heldig med nogle forholdvis nemme secret objectives. Så jeg endte forholdsvis hurtigt(runde 5) med at sidde på 7 point mens de næste sad nede på 4 point(og jeg var sat godt op til at få 2 point via imperial i næste runde). Det gjorde dog sjovt nok mig til et stort skydeskive der skulle forhindres i at kunne vinde næste runde, så mange af de andre formåede at indhente en del point i næste runde hvor jeg kun fik mine 2 point. Runde 7 startede så med 4 ud af 5 på 8 eller 9 point. Jeg sad okay til at kunne få mine sidste point i sidste runde, men sad kun nr 2 i tur rækkefølge(så tiebreaker var ikke nødvendigvis med mig). Desværre så havde en af dem på 8 point taget imperial, kunne score et 1 points public objective og score en secret objective i action phase og derved vandt han i action phasen.

Alligevel fedt nok at prøve at få spillet, men nok ikke noget der kan spilles alt for tit grundet længden på spillet(det tog os ca 8½ time med 5, dog med frokost pause inkluderet).
Post Reply