Hvad har du spillet i dag? December 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

@Jon: når vi en gang har fået leget med World of SMOG, må du da også gerne vise mig DMD :D

@Zfire: Respekt for, at du kaster dig over dette monsterspil! Jeg tænker, at det er sådan en bucket list-oplevelse, og at rejsen er meget vigtigere end målet. MAO gør det ikke så meget, om man vinder eller taber, bare det er sjovt undervejs. Men en udvidelse oveni... yikes!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

Jonezy wrote: Fri Dec 29, 2023 2:37 pm[...] Så prøvede vi at tæve Elder One Dagon i Cthulhu: Death May Die. Det endte ikke godt for menneskeheden. Vi mistede en investigator inden vi havde afbrudt ritualet, så RIP det run. Mani og en af drengene trak sig derefter og vi tre andre ville have hævn. Vi tog samme bane, men med Hastur som Elder One. Denne gang gik det meget bedre og vi vandt relativt sikkert, efter min investigator dog måtte lade livet. Kæmpe fan af denne dice chucker. [...]
Cthulhu: Death May Die står også højt på min ønskeliste blandt spil jeg kunne tænke mig at prøve...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Taibi »

Det er blevet til 6x Ark Nova m. Marine Worlds, og vi har ét igang på bordet nu, som vi fortsætter i morgen. Vi bliver bedre til at forstå mulighederne i udvidelsen, og vi får lige så stille skruet ned for spiltiden. Den var oppe i 1½-2 timer, men er nu på 60-75 minutter, hvilket er meget bedre. Det var også vores tid for grundspillet alene til sidst. Den nye Reef funktion kan give nogen overraskende muligheder, selvom det kan være svært at finde dem. Større uforudsigelighed i spillet på godt og ondt.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

Lørdag bød på endnu fire spil Sea Salt & Paper, der sidste år var vores mest spillede spil og som vi har spillet endnu mere i år ... uden at det dog ender med at være det mest spillede spil i 2023.
frouvne, administrator

Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by zfire »

På årets sidste dag var jeg hjemme hos min søster, som blandt andet havde besøg fra nogle venner fra Holland og det blev også til et par spil i ventetiden.

Jeg startede ud med at introducere ハーベスト (Harvest) og vi endte med at spille det 3 gange. Det faldt i godt jord, bland andet fordi der var rig mulighed for både at samarbejde med andre, men også prøve at 'screwe' andre over. Det har også fungeret fint 4-6 spillere, så det er også meget godt.

Der var nogle der gerne ville sidde over, så jeg fandt Santiago frem. Det er et ret gammelt spil, men alligevel nyt for mig(jeg har den nye reprint fra Trefl). Kort sagt går spillet ud på at byde for at placere afgrøder på et fælles board, men hvor afgrøderne visner hvis de ikke får vand. Vand får de ud fra en central vandkilde, hvor der hver runde kun bliver bygget én kanal ud fra kilden(som så dækker et max af 4 afgrøder hvis placeret helt perfekt). Normalt er rådet at man kun spiller det med 5 spillere, da boardet ellers er for løst. Vi var dog kun 4, så vi brugte en variant hvor 3 spaces er blocked fra starten af spillet(og jeg følte også at det var ret nødvendigt at få de blockere ind med 4).
Scoringen foregår ved at man ligger farmere på sine afgrøder når man placere dem og så scorer de 1 point per farmer per afgrøde i gruppen af de afgrøder. Så der er både fordele og ulemper ved at samarbejde med andre, hvilket giver rig mulighed for at placere den ene kanal per runde(dog har hver spiller en ekstra kanal de kan spille i løbet af spillet) så den kun hjælper en person, eller ligefrem ingen :twisted:
Alle havde en rigtig god tid med spillet og jeg kan godt forstå hvorfor nogle ser dette spil som en klassiker, da det virkelig kan noget med ret simple regler.

Efter det var vi nede på 3 spillere så de andre ville gerne spille Magic the Gathering(Commander) som jeg har spillet ret meget før corona. De andre var dog meget casual spillere(jeg spillede dog ikke med mit eget deck, så på det punkt var det ret lige), så det endte med en ret sikker sejr til mig :oops:

Efter aftensmaden spillede vi pakkespil, da dem fra Holland ikke havde prøvet det før. Jeg havde spottet et ret godt tilbud i Bilka(til 50kr stykket), så mine 2 gaver var Pandemic Hot Zone North America og Decrypto. Det var dog lidt et sats da Decrypto jo er et ordspil og det var på dansk(det kræver dog kun at man oversætter 4 ord for hver hold for hver runde). Så jeg havde en backup gave hvis en af dem fra Holland endte med at få det og ikke gad bøvlet. Det endte dog fint med at min søsters veninde fik det.

Folk var godt trætte af at have spist for meget godt mad så det blev ikke til flere spil efter :)
Gunness wrote: Sat Dec 30, 2023 12:37 am @Zfire: Respekt for, at du kaster dig over dette monsterspil! Jeg tænker, at det er sådan en bucket list-oplevelse, og at rejsen er meget vigtigere end målet. MAO gør det ikke så meget, om man vinder eller taber, bare det er sjovt undervejs. Men en udvidelse oveni... yikes!
Ja nemlig, det er nok ikke så vigtigt hvem der vinder i sidste ende. Den sjove del er jo nok at se det 'episke' story ark over de mange timer, hvor det bliver til en del forhandlinger med andre
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Jonezy »

Lyder da som om at vi skal have Cthulhu: Death May Die på bordet her i det nye år. :)
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Taibi »

Vi sluttede 2023 med 2x Ark Nova: MW. Jeg tænker også, at det bliver sådan, vi starter 2024 senere i dag. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Frouvne »

I løbet af årets sidste dag spillede vi ikke så overraskende et par spil Sea Salt & Paper. Om aftenen ville vores datter på 8 år gerne introduceres til det også så fandt vi det eksemplar af spillet frem, der ikke indeholder udvidelsen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2023

Post by Gunness »

Fredag var hele familien per tradition samlet med en af mine gamle gymnasiekammerater til julebrætspil.
Det er noget vi har gjort i snart tyve år, og det er altid hyggeligt. Men efterhånden som der er kommet børn til, og de ikke længere kan parkeres med en tegnefilm, men faktisk gerne vil spille med, er det blevet en udfordring at finde passende spil. Der er ikke mange spil, der passer sig til ni mennesker - og endnu færre der passer sig til folk, der måske ikke har jordens største fokus og evigt er på vej på toilettet eller ud og lave mere te :D

Min kammerat ville virkeligt gerne spille Wonderland's War igen, men det ville blive med en masse hold (hvoraf halvdelen konstant skulle lave mere te), og det kunne jeg ikke lige overskue. Så vi endte med fire spil Captain Sonar - og det er nogle år siden siden jeg har spillet det, så det var et fint gensyn med et passende tempo, hvor alle kunne være med. Vi sluttede af med tre omgange Codenames.

I går fik jeg så spillet to gange Maquis, da der var et lille hul i nytårsforberedelserne. Det ene gik relativt nemt, men med andet spil tog jeg for mange chancer, og mine stakkels modstandsfolk blev arresteret hurtigere end jeg kunne nå at hyre dem - så det fejlede ret brutalt ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply