Hvad har du spillet i dag? September 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Så er vi kommet i gang med september måned.

Jeg har spillet Crokinole de to første dage, så jeg er godt tilfreds med starten på måneden! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

I dag har Crokinole også været på bordet. Jeg spillede lidt Crokinole Cards, der fungerer rigtig godt som solo-spil: Man får oplevelsen af at blive presset og bliver hele tiden udsat for at skulle foretage nogle skud man ellers næppe ville få trænet. Stor anbefaling herfra, hvor man har et bræt, man gerne ville spille lidt mere på men har svært til at få på bordet grundet mangel på modstandere.

I øvrigt har vi forsøgt os med forskellige måder til at gøre spillet lidt sjovere, hvis man ikke helt er på det samme niveau. Vi er kommet frem til at det der fungerer bedst for os lige nu er, at vi tager udgangspunkt i det konkurrence-format, hvor man hver har 8 discs og man får h.h.v. to eller et point afhængig af om man vinder runden eller om den bliver uafgjort. Man spiller til ti point. På den måde kan en enkelt runde ikke afslutte spillet medmindre man er kommet til slutspillet. Vi spiller så også med h.h.v. 9 og 8 discs, så den mindst rutinerede spiller både får åbnings- og afslutningsskuddet.

Til eftermiddag havde jeg en del timer for mig selv, så jeg havde læst op på reglerne til Freelancers: A Crossroads Game.Jeg begyndte et spil, som jeg spillede 3-hændigt, da det er beregnet til 3 til 7 spillere. Jeg havde egentlig tænkt at jeg blot kunne spille nogle runder med spillets Tutorial slået til men jeg blev så grebet, at jeg spillede spillet til ende. Spillets Tutorial fungerede fint. Det trak selvfølgelig spillet lidt ud, men det sikrede at jeg vist ikke fik begået nogle fejl. Der er oplæsning via en App og det var virkelig oplæsning af høj kvalitet. Da teksterne ligeledes var velskrevne, underholdende og ikke mindst ret sjove var det en fornøjelse at spille. Så nu skal jeg bare have lokket familien til bordet, så vi kan få det som en fælles oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

Så vidt jeg har forstået minder Freelancers en hel del om Forgotten Waters, som har nogle af de samme designere bag. FW er ret langt og kommer derfor ikke så ofte på bordet, men når det er lykkedes, har det været vildt morsomt. Har du prøvet det og kan sige, hvordan det er til sammenligning med Freelancers?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Mon Sep 04, 2023 9:22 am Så vidt jeg har forstået minder Freelancers en hel del om Forgotten Waters, som har nogle af de samme designere bag. FW er ret langt og kommer derfor ikke så ofte på bordet, men når det er lykkedes, har det været vildt morsomt. Har du prøvet det og kan sige, hvordan det er til sammenligning med Freelancers?
Nej, det har jeg ikke prøvet. Det var et impulskøb fra min side på baggrund af en anbefaling fra Stony. Men netop spilletiden er noget af det som jeg har set som en klar anbefaling af Freelancers fremfor Forgotten Waters og så har jeg hørt nogle anbefalinger af Freelancers på baggrund af oplæsningen af historien som værende måske det bedste til et brætspil. Jeg ved ikke om det er det bedste, for jeg har ikke så mange erfaringer med disse App-styrede spil, men jeg var i hvert tilfælde imponeret over oplæsningen, der både var meget tydelig og samtidig med stor indlevelse i rollerne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

Ok, tak. Oplæsningen i FW er virkelig også prima, meget, meget morsom og engageret. Det kan varmt anbefales, hvis man er til den type oplevelse. Det er ikke hver dag, man får mulighed for at være Safety Pirate, der advarer medspillere om farerne til søs :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Andrea »

Jeg har desværre ikke haft så megen tid til brætspil på det seneste, men i går opstod en uventet anledning, da vores gamemaster til (online-)rollespil måtte spille fra aftenens session. En af de andre foreslog, om ikke vi kunne spille noget brætspil online, og jeg fortalte om et par af de sider, jeg brugte under pandemien. Vi endte med at spille The Crew (lidt famlende, eftersom hjemmesiden ikke understøttede reglerne), men vi havde det sjovt. Ret kaosagtigt når man er fem personer dog.

Og det leder mig til dagens spørgsmål: Hvilke kort-/brætspil anbefaler du til onlinespil, hvor man kan være seks personer?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Vi fik spillet lidt Crokinole til aften for at holde formen ved lige... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

Mandag lidt småting i form af Modern Art, Love Letter og Heckmeck med kone, datter og dennes kammerat. Kammeraten er ikke så vant til at spille, så det er sjovt at udsætte ham for diverse klassikere. Vi spillede også Ra med ham for nyligt, men Modern Art er altså noget helt særligt. Jeg elsker det øjeblik, hvor spillet for alvor klikker for nye deltagere, og de opdager, hvordan man kan manipulere med årets "best sellers" og indgå løse alliancer med de andre spillere.

I går startede jeg med et par gange Hive med min søn og tog derefter til en kammerat, hvor vi lagde blødt ud med Tides of Time på hans terrasse. Derefter stod den på den nye, pimpede udgave af Castles of Burgundy. Et spil, jeg trods dets popularitet kun har prøvet en gang og havde lidt en "Nå ja, det var da meget sjovt"-oplevelse uden at det gjorde noget kæmpe indtryk.
Men ok, en #17 position på BGG, en halv million udvidelser, genudgivelser og varianter må jo betyde noget.

Her ved andet spil kan jeg sagtens se en del af charmen ved spillet - hey, terninger er jo altid sjove - og de mange forskellige muligheder man har. Det er tight, reglerne er intuitive, og gameplay'et flyder let. Temaet er stadig lige så kedsommeligt som andet af denne type. Jeg synes jeg har bygget min andel af middelalderbyer efterhånden. Og der er ikke så meget følelse af at bygge noget *op*, som jeg kunne ønske mig.
Vi spillede med en Vineyard-udvidelse, som fungerede fint, men næsten trak opmærksomheden for meget væk fra grundspillet.

Image

No matter, det interessante er selvfølgelig produktionen af den nye Special Edition. Awaken Realms har været inde over, hvilket betyder langt flottere komponenter, tonsvis af plastic og en æske der er 2-3 gange så stor som den gamle. Det er superlækkert og har virkelig table presence. Min kammerat havde medkøbt en akryl-opgradering, der bestemt var flot og dejligt taktil, men også havde hevet prisen op på næsten 1300 kroner. Dog var han ikke faldet for tilkøb af 3D-tiles, der må være pæne men super-bøvlede at håndtere i en spilsituation, og også lige have smidt yderligere 800 kroner oven i slutbeløbet.

Image

Det var fedt at prøve, men jeg tror, at pris og plads ville irritere mig for meget. Men for CoB-fans må det være lige til at savle over.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Angående Castles of Burgundy, så spillede vi det rigtig meget som to-spillers spil for år tilbage. Et enkelt fire- eller femmands spil dræbte fuldkommen lysten til at spille spillet igen både for Helle og mig. Så vi skaffede os af med spillet og har ikke genbesøgt det siden selvom jeg egentlig godt tror vi kunne nyde det igen for to spillere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

Det har nok bare været et firmandsspil, da man ikke kan være fem. Men jeg kan godt forestille mig, at fuld besætning bliver langt og svært at planlægge ret meget i.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Jonezy »

Jeg elsker Castles of Burgundy. Det clicker virkelig for mig og terningerne gør, at det fleste ture giver sig selv eller giver dig et par valg, som giver mening, som man må vælge i mellem. Og første gang man smadrer en solid kombo igennem med et slot, som giver dig lov til at smide en bygning ind, som giver dig lov til at smide endnu en brik ind, som giver dig lov til at tage de fire får brikken, som dine terninger alligevel ikke gav dig adgang til er SÅ tilfredsstillende.

Det spiller intuitivt og med god flow. Mesterklasse og 'meh til point salat pøblen' kan ikke overbevise mig om andet. ;)

Det sagt gik jeg IKKE på den nye udgave, da det simpelthen blev for bloatet og fiddly. Lav en træ udgave uden blink og jeg ville have været solgt.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Der bliver spillet rigtig meget Crokinole hjemme hos os for tiden. I dag har ikke været en undtagelse ... men på den led har dagen ikke afveget fra de forrige. I dag skulle vi have flere hold gæster. Spillet blev taget tidligt frem og imens vi gik og forberedte os, gav vi os tid til ind imellem at tage en match. Da vejret var strålende, spiste vi udenfor og da første hold gæster forlod os, tog vi vort Crokinole ud i baghaven og fik nogle spil der.

Fra sidelinjen har jeg de seneste dage diskuteret et spil Diplomacy som min søn sammen med nogle venner spillede i dag. Det har været en fornøjelse at følge med i og det hiver da også lidt i mig i.f.t. selv at komme til at spille igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

Vi havde besøg af en god Djengis Con-ven i går til Kemet: Blood and Sand. Et stort spil, der desværre kun er kommet på bordet en enkelt gang (så yay, dér kom jeg igen lidt videre med nytårsforsættet).
Jeg ved egentlig ikke hvorfor det ikke er blevet spillet mere, men jeg har nok typisk bare ikke spillekompagnoner til Dudes on a Map. For det er ellers både strømlinet, intenst og enormt varieret, grundet de mange power tiles. Ofte for spil af denne type kan spillerne opgradere sig via et kort med en længere, snørklet beskrivelse, og det er svært for modspillerne at bevare overblikket over, hvilke opgraderinger der er i spil på et givent tidspunkt. Det er ikke tilfældet her. Og så fungerer kampsystemet med "Spil et kort, discard et andet" bare supergodt.

Så jeg håber, at det kommer til at ramme bordet igen i løbet af efterår eller vinter - det fortjener det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Til onsdagens spilaften spillede vi Freelancers: A Crossroads Game. Nå ja, spillede og spillede. Faktisk syntes jeg ikke, der er så meget spil i det. Mest af alt føler jeg mig underholdt som af en god film. Men en film der bliver set med større engagement og tæt sammen med dem man spiller med. Endnu en gang var jeg rigtig godt underholdt og håber at jeg kommer gennem alle de kort, der er med i spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Jonezy »

Fik endelig spillet Too Many Bones igen igår.

Var taget til Borup hos Carsten og vi var begge lidt TMB rustne og det går jo ikke. Vi besluttede at prøve Age of Tyranny kampagnen af, for det havde ingen af os prøvet før. Det var en god idé og et fedt mode.

I Age of Tyranny skal man i en kampagne op imod 7 tyrants, som spillets bosser hedder. Hver tyrant eventyr kan tælle som et spil og så hopper man videre til den næste tyrant i næste spil. Første eventyr føltes meget som et almindeligt spil, men til anden omgang kan man tage nogle skills, stats og loot med videre. Desuden er progress points og dage inden man kan møde tyrannen anderledes.

Vi startede mod Orc-krigeren Marrow. Det gik i store og hele fint. Vi havde taget på eventyr med Nugget og Gasket, hvor Gasket fungerede som tank og damage dealer, imens Nugget fandt loot og også stod for noget damage dealing. Vi fik høvl af en orc encounter, men derfra gik det næsten fejlfrit og vi lagde Marrow ned i første forsøg.

Vores næste eventyr krævede kun 6 progress points og skulle klares på 9 dage, så vi valgte at går op imod Duster, som er grundspillets længste eventyr. Det gik også super. Vi kom igennem uden de store skrammer og var heldige i boss fighten at Duster ikke nåede at gemme sig, så vi kunne one-shotte hende over 2 runder.

Kæmpe glædelig gensyn med et af mine absolutte yndlingsspil. Må snart på bordet igen. Age of Tyranny er også en fed måde at spille det på.
Image
Post Reply