Gode råd til en førstegangs-Essen'er

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Gode råd til en førstegangs-Essen'er

Post by Gunness »

Efter mange års overvejelser er fruen og jeg blevet enige om at prøve Essen.
Vi tager af sted med Bastarden, så overnatning er på plads.

Jeg vil gerne have nogle gode råd = ting, I ville have ønsket, I vidste inden jeres første besøg.

Jeg har prøvet at læse op på nogle af de basale tips:
- Planlæg, hvad du vil spille/købe
- Lad være med at gå shop-amok, for priserne er ikke lavere end online (med mindre det er ældre spil)
- Maden er dårlig :D

... men hvad bør jeg ellers vide? Betaler man fx kontant eller med kort?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Gode råd til en førstegangs-Essen'er

Post by Mikkel »

Jeg var dernede i ´18 - men tænker ikke der er ændret så meget siden.

- Hav nogle gode sko med som er rare at have på. Man får gået en del meter!
- Tag gerne en rygsæk med hver til at gå rundt med (bl.a. til væske og snacks(salt))
- Vi spiste en god omgang morgenmad inden vi gik ind - og spiste først om aftenen (tiden flyver afsted).
- Hvis ikke I absolut skal have fat i det mest populære spil, så er der ingen grund til at komme og stå som sild i en tønde til når de åbner. Der bliver pænt varmt i det store rum man venter i, inden de åbner dørene (i hvert fald der hvor vi ventede).
- Kontanter skal I have med!

" Lad være med at gå shop-amok, for priserne er ikke lavere end online (med mindre det er ældre spil)" pøj-pøj med det, siger jeg bare ;)

Jeg har som skrevet ikke været der i nogle år, men vil rigtigt gerne derned igen.
Rigtig god tur til jer! :)
Last edited by Mikkel on Mon Aug 14, 2023 2:54 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Gode råd til en førstegangs-Essen'er

Post by Stony »

...nogle udbydere læner sig ind i at folk gerne vil have det på "udgivelsesdagen", og sælger derfor spillene _over_ normalprisen.

Det er dog ikke normalen. Sidste år oplevede jeg det konkret med Captain's Log samt Stationfall.

Hvis I kører derned, så overvej at betale det det nu engang koster at stille bilen lige ved messen. Muligheden for at smutte ud til bilen en gang eller to i løbet af dagen for at læsse af, er *vidunderlig* når man har prøvet alternativet at slæbe rundt på det hele til man gerne vil hjem. Hvis man er hurtigt ude er der også mulighed for at leje en boks. Det har jeg dog aldrig benyttet mig af, så jeg tør ikke udtale mig om hvordan det fungerer.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Gode råd til en førstegangs-Essen'er

Post by Gunness »

Tak til jer begge - jeg havde lidt håbet, at der ville være bedre mulighed for kortbetaling, men ok, det sætter jo nok nogle meget sunde begrænsninger ;)

Og vi er med tog, så desværre ingen mulighed for at læsse af undervejs. Ellers en god idé :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Gode råd til en førstegangs-Essen'er

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote: Mon Aug 14, 2023 11:34 am Efter mange års overvejelser er fruen og jeg blevet enige om at prøve Essen.
Vi tager af sted med Bastarden, så overnatning er på plads.
Det lyder hyggeligt, så ses vi dernede! :)

Altså, hvad gode råd angår tror jeg det vigtigste må være, at man skal huske at hygge og more sig dernede. Hvis der bare går stressende spilindkøb i den, er det altså ikke så sjovt...

Så ja, lav endelig en liste over spil I måske vil have med hjem, og sørg for at købe de mere sjældne af slagsen ASAP efter ankomst. Men sørg også for at give jer tid til bare at ose rundt og mærke stemningen på messen. Og gå en tur inde i byen. Og komme ud og spise noget god mad & få en enkelt weissbier. Den slags. :)

Hvad spil angår, som man overvejer at købe, synes jeg de passer ind i forskellige kategorier:
- de meget sjældne der skal forudbestilles, hvis man vil have en chance for at få dem, og hvis man ikke får dem på Essen, får man dem sikkert aldrig.
- de ret sjældne som sikkert skal købes ASAP når man ankommer, og som sikkert er meget svære at finde bagefter.
- spil man kan tage den mere med ro med, men hvis man ikke får dem på Essen, kan der godt gå op imod et år, inden de kommer i almindelig handel.
- spil der ikke er sjældne, og hvis man ikke køber dem på Essen, kommer de sikker til salg i butikkerne stort set med det samme.

Og det er jo kun nye spil - det kan også være sjovt at prøve at finde sjældne, gamle spil dernede.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Gode råd til en førstegangs-Essen'er

Post by Skumle »

Det jeg helst ville have vids inden først gang på Essen var medbring ørepropper. Mit hoved var fuldstændigt smadret efter første dag.
Ellers som de andre siger nyd stemningen, og få prøvet lidt spil nu i er der.
Post Reply